اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۱۰۳۴۴۹۰
۱۲ نظر
۵۰۲۱
۱۲ نظر
۵۰۲۱
پ

مقاله جنجالی درباره ارتباط تریاک و ابتلا به کرونا

دبیر مرکز تحقیقات اخلاق و تاریخ پزشکی درباره وضعیت فعلی پرونده مقاله‌ای درباره ارتباط تریاک و ابتلا به کرونا گفت: در حال حاضر، موضوع به دانشگاه علوم پزشکی بم اعلام شده است و منتظر اعلام نتیجه بررسی‌های این دانشگاه هستیم. دانشگاه علوم پزشکی بم طی یک بیانیه و نامه رسمی اعلام کرد به این کار هیچ کد اخلاقی داده نشده است و قطعا نویسندگان مقاله در برابر نهاد‌های قانونی، پاسخگو خواهند بود.

فرارو: دبیر مرکز تحقیقات اخلاق و تاریخ پزشکی درباره وضعیت فعلی پرونده مقاله‌ای درباره ارتباط تریاک و ابتلا به کرونا گفت: در حال حاضر، موضوع به دانشگاه علوم پزشکی بم اعلام شده است و منتظر اعلام نتیجه بررسی‌های این دانشگاه هستیم. دانشگاه علوم پزشکی بم طی یک بیانیه و نامه رسمی اعلام کرد به این کار هیچ کد اخلاقی داده نشده است و قطعا نویسندگان مقاله در برابر نهاد‌های قانونی، پاسخگو خواهند بود.

در روز‌های اخیر مقاله‌ای درباره ارتباط بین مصرف تریاک و ابتلا به کروناویروس در فضای مجازی منتشر شده بود که دبیر کارگروه اخلاق در پژوهش وزارت بهداشت با بیان این‌که این مقاله دارای ایرادات علمی جدی است، گفت: در حال حاضر، موضوع به دانشگاه علوم پزشکی بم اعلام شده و منتظر اعلام نتیجه بررسی‌های این دانشگاهیم. دانشگاه فوق طی یک بیانیه و نامه رسمی اعلام کرد به این کار هیچ کد اخلاقی داده نشده و قطعا نویسندگان مقاله در برابر نهاد‌های قانونی به خصوص کمیته اخلاق در پژوهش دانشگاه و کمیته ملی اخلاق در پژوهش وزارت بهداشت که بر اساس قانون، نهاد اصلی رسیدگی‌کننده به این موضوع است، پاسخگو خواهند بود.

در روز‌های اخیر مقاله‌ای درباره ارتباط بین مصرف تریاک و ابتلا به کروناویروس در فضای مجازی منتشر شده بود که نویسندگان آن مدعی بودند در دو استان کشور که در آن‌ها مصرف تریاک بالا است، میزان ابتلا به کرونا کمتر است. یکی از نویسندگان این مقاله، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بم و دیگری مربی این دانشگاه است. این مقاله به صورت نامه به سردبیر، در نشریه‌ای با نام coronaviruses منتشر شده است که اولین شماره آن در سال ۲۰۲۰ به چاپ رسیده است.

دکتر احسان شمسی گوشکی، دبیر کارگروه اخلاق در پژوهش وزارت بهداشت درباره این مقاله و حواشی‌اش گفت: بر اساس استاندارد‌های اخلاق در پژوهش، هر فردی هنگامی که بخواهد پژوهشی را انجام دهد، باید از کمیته‌های اخلاق اجازه بگیرد. این مقاله‌ای که مورد نظر شماست، به صورت نامه به سردبیر منتشر شده است؛ یعنی یک پژوهش اصیل که مبتنی بر کار پژوهشی از قبل طراحی شده باشد، نبوده است.

وی افزود: با توجه به حساسیت موضوع انتظار می‌رفته است که نویسندگان مقاله درباره جنبه‌های اخلاقی این موضوع دقت لازم را داشته باشند. گویا خودشان هم نگرانی‌هایی داشته‌اند و به همین دلیل به معاون تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی بم مراجعه کرده و خواسته بودند به این کار شناسه اخلاق داده شود، اما دانشگاه از دادن کد اخلاق به این کار خودداری کرده است.

شمسی با بیان این‌که «نویسنده هر مقاله علمی نسبت به محتوای مقاله خود کاملا مسئول است»، گفت: از آن جایی که این مقاله به جمعیت قابل توجهی از ساکنان دو استان کشور و به خصوص استان کرمان انگ می‌زند و اعتیاد به مواد مخدر را موضوعی نرمال و سنتی تشریح می‌کند، به نظر می‌رسد مرتکب تخلف پژوهشی واضح شده است؛ البته این نظر شخصی من است و اظهارنظر نهایی در این مورد بر عهده کمیته اخلاق در پژوهش دانشگاه علوم پزشکی بم و یا کمیته ملی اخلاق در پژوهش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است.

بر اساس قوانین، قرار است کمیته اخلاق در پژوهش دانشگاه علوم پزشکی بم تشکیل جلسه دهد و این موضوع را بررسی کند. ما باید منتظر نتیجه بررسی‌های دانشگاه بمانیم. در صورتی که لازم باشد، نتیجه بررسی‌های دانشگاه علوم پزشکی بم در کمیته ملی اخلاق در پژوهش وزارت بهداشت نیز مورد بررسی قرار می‌گیرد و اگر اقدام بیشتری لازم باشد، توسط وزارتخانه انجام می‌شود.

دبیر مرکز تحقیقات اخلاق و تاریخ پزشکی درباره وضعیت فعلی پرونده این مقاله، گفت: در حال حاضر، موضوع به دانشگاه علوم پزشکی بم اعلام شده است و منتظر اعلام نتیجه بررسی‌های این دانشگاه هستیم. دانشگاه علوم پزشکی بم طی یک بیانیه و نامه رسمی اعلام کرد به این کار هیچ کد اخلاقی داده نشده است و قطعا نویسندگان مقاله در برابر نهاد‌های قانونی به خصوص کمیته اخلاق در پژوهش دانشگاه و کمیته ملی اخلاق در پژوهش وزارت بهداشت که بر اساس قانون، نهاد اصلی رسیدگی‌کننده به این موضوع است، پاسخگو خواهند بود.

وی درباره ایرادات علمی این مقاله اظهار کرد: نظر کارشناسی خود من این است که در نوشتن این مقاله بسیار بی‌دقتی شده است و محتوای آن باعث آزرده شدن بسیاری از ساکنان دو استان کشور شده است. متاسفانه این مقاله فاقد استاندارد‌های فنی علمی لازم است و چیزی که در آن به عنوان حقیقت علمی بیان شده است، از لحاظ علمی مورد قبول نیست. این مقاله از لحاظ روش‌شناسی هم دچار مشکلات جدی است و داده‌های آن مورد قبول نیست.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • آریایی

      شاید راست گفته شما از کجا میدونین

      پاسخ ها

      • مهدی

        درسته
        بکشیییید

    • ع غ

      طرف دکتره،،تحقیق کرده،آزمایش کرده، نتیجه شو مشاهده کرده،،پس لابدیع چیز میدونن و یع چیز هست که میگن،،وگرنه چرا خودشونو بدنام کنن!@ کمی تامل کنید بعد نظر بدید،،من منظورم رو قسمت علمی این مقاله هست،،،بله درسته که این مواد ممنوعه!! اما تو این شرایط کرونا به چشم دارو هم لابد میشه بهش نگاه کرد؟؟ این نظر شخصیه؟؟؟؟

    • من

      از خیلی قدیم هم داروی خوبی بوده وهست چرا راستش نمیگین

    • حاج جمشید

      کاملا درسته اگر ابتلاء به ویروس داشته باشد ولی مرگ و میر ندارد

    • بدون نام

      به تحقیق نیاز ندارد درمیان کشته ها اگر حتی یک نفر هم معتاد به تریاک وجود داشته باشد خود به خود مقاله باطل میشود وگرنه تایید میشود

    • بدون نام

      همه جور حرف زده و بعد میگه باید منتظر نظر دانشگاه بم بود

    • بدون نام

      پس اون بابایی که گفته بودمعتاداکرونانمیگیرنددکتراراپاس کرده بود

    • بدون نام

      وجدانن دروغ هست من بمی هستم هر معتادی که کرونا گرفته فوت شده.بعدشم تریاک الان تریاک نیست از مرز تا حداقل همین شهر بم.چیزهای زیادی مخلوطش میکنن.اعتیاد بلای خانمانسوز هست.

    • ایرانی

      درسته برید خودتون یک تحقیق بکنین .من چند نفر رو دیدم که میگفتن کرونا گرفتن و هیچ رقمه با هیچ دارویی بهبود پیدا نمیکردن .چندین بار به دکتر مراجعه کردن ولی از سر مجبوری رفتن سراغ تریاک که به یکروز نرسیده بهبود پیدا کردن.فقط یک مشکل بزرگ داره اگر اینرو اعلام کنن همه برای ایمنی و درمان در مقابل کرونا سراغ این ماده مخدر میرن که در نتیجش در اینده نزدیک درثد بالایی از مردم معتاد خواهند شد که اینجوری کشور از چاله در میاد و به چاه خواهد افتاد

    • مناجات

      تو ایران از بین این همه معتاد که فکر کنم حدود ۲ میلیون نفر باشه فقط ۴۶ نفر کرونا گرفتن که اونا هم بالای ۷۰ سال سن داشتن و بیماری زمینه ای داشتن
      در ضمن فقط تریاک نیست، این موضوع شامل بیشتر موادهای مخدر میشه از جمله هروئین و تریاک و حتی شربت اپیوم یا همون شربت تریاک و یا شربت متادون و یا قرصه متادون و ...
      آقا چرا مردمو بازی میدین حتما یه دلیلی داره که معتادا کرونا نمیگیرن دیگه
      به قول یه دکتری که تو تلویزیون و تو برنامه زنده که مجری ازش پرسید آیا واقعا تریاک باعث میشه افراد کرونا نگیرن و اون دکتر پاسخ داد که مثله این میمونه که آدم از چاله در بیاد و بیوفته تو چاه...
      حالا به نظر شما این پاسخ دکتری که خیلی هم سرشناس بود چه منظوری میتونه داشته باشه ....
      برترینهای عزیز لطفا نظر بندرو پست کن

    • مناجات

      آقا من تضمین میدم کسانی که اعتیاد به مواد مخدر دارند کرونا نمیگیرند و اگر هم ویروس کرونا وارد بدنشون بشه هیچیزی متوجه نمیشن و به مرور زمان ویروس از بدنشون خارج میشه
      به والله حاظرم اینرو به صورت عملی ثابت کنم
      برترین ها میدونم میخای این نظر منو بین کامنت ها قرار ندی ولی خواهش میکنم ازت نظرمو پست کن شاید به درد ۱نفر بخوره...

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج