۱۰۴۲۱۲۲
۲ نظر
۵۰۰۶
۲ نظر
۵۰۰۶
پ

سردار دهقان کاندیدای ۱۴۰۰ می‌شود؟

گمانه‌زنی‌های انتخاباتی ۱۴۰۰ به تحرکات جدی کاندیداها برای ورود به پاستور رسیده. در حالی که بسیاری از کاندیداها پرده از چهره برداشته و آرام آرام قدم به عرصه انتخابات ۱۴۰۰ می‌گذارند، جریانات سیاسی اصولگرا و اصلاح‌طلب، رایزنی‌های خود را با کاندیداها آغاز کرد‌ه‌اند.

خبرگزاری برنا: گمانه‌زنی‌های انتخاباتی ۱۴۰۰ به تحرکات جدی کاندیداها برای ورود به پاستور رسیده. در حالی که بسیاری از کاندیداها پرده از چهره برداشته و آرام آرام قدم به عرصه انتخابات ۱۴۰۰ می‌گذارند، جریانات سیاسی اصولگرا و اصلاح‌طلب، رایزنی‌های خود را با کاندیداها آغاز کرد‌ه‌اند؛ اخیرا سردار حسین دهقان، از جمله کاندیداهای نظامی انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰، که تمایلش را برای ورود به پاستور از مدتها پیش اعلام کرده، با جامعه اسلامی مهندسین به ویژه محمدرضا باهنرِ اصولگرا دیدار و گفتگو کرده است.

رایزنی‌های جریانات سیاسی به ویژه اصولگرایان با کاندیداهای نظامی، اولین بار نیست که صورت می‌گیرد چراکه در دوره‌های قبل نیز، افرادی چون محسن رضایی و محمدباقر قالیباف، شانس خود را برای ورود به پاستور با لباسی نظامی آزموده‌اند هرچند ممکن است، مورد حمایت کامل جریانات سیاسی متبوع خود قرار نگرفته و رأی لازم را برای ایستادن در قامت ریاست‌جمهوری از سوی مردم، کسب نکرده باشند.

حال به رغم استقبال نکردن مردم در دوره‌های پیشین انتخابات ریاست‌جمهوری از کاندیدهای نظامی، این بار لباس نظامی‌ها، عزم خود را برای تکلیف و خدمت جزم کرده‌اند؛ سردار حسین دهقان از جمله این چهره‌ها است که برای اولین بار، پا به عرصه رقابت‌های انتخاباتی خواهد گذاشت.

او که زاده اصفهان است کمتر در عرصه سیاست مطرح و شناخته شده است؛ دهقان که در سه دولت اصلاح‌طلب خاتمی، اصولگرای احمدی‌نژاد و اعتدالی حسن روحانی، حضور داشته به نظر می رسد، به عنوان کاندیدای فراجناحی، از هم اکنون رایزنی‌های خود را با جریانات و چهره‎‌های برجسته سیاسی آغاز کرده است.

او در دولت سیدمحمد خاتمی، قائم‌مقام وزیر دفاع، در دولت اول احمدی‌نژاد به‌عنوان رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران حضور داشت و در نهایت در دولت اول روحانی نیز به‌عنوان وزیر دفاع انتخاب شد اما در دولت دوم او حضور نداشت و به ‌عنوان مشاور مقام معظم رهبری، انتخاب شد.

سردار دهقان که از جمله فرماندهان باسابقه سپاه پاسداران است دارای مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد در رشته مهندسی متالوژی از دانشگاه تهران و دانش‌آموخته دکتری مدیریت از دانشگاه تهران است و فعالیت نظامی خود را از سال ۱۳۵۸ با عضویت در سپاه پاسداران آغاز کرد و از ۱۳۶۵ تا ۱۳۶۹ جانشینی فرمانده نیروی هوایی سپاه و از ۱۳۶۹ تا ۱۳۷۰ نیز فرماندهی نیروی هوایی سپاه پاسداران را در کارنامه‌اش دارد؛ او در فاصله سالهای ۱۳۷۱ تا ۱۳۷۵ جانشین رئیس ستاد مشترک سپاه پاسداران بود.

این کاندیدای احتمالی به رغم سوابق طولانی در حوزه نظامی، به باور بسیاری، آنچنان سوابق برجسته‌ای در عرصه سیاست ندارد و در عین حال برای مردم هم شناخته شده نیست اما اعلام رسمی او، به عنوان اولین کاندیدا مورد استقبال بسیاری از اصولگرایان و برخی دولتی‎‌ها واقع شده. حسام‌الدین آشنا، مشاور حسن روحانی، از جمله دولتی‌هایی است که از ورود سردار دهقان استقبال کرده است؛ آشنا در گفت و گویی با اندیشه پویا گفته است: «حسین دهقان، هم مدیری بسیار توانمند و هم اقتداری کاریزماتیک دارد و از توان تعامل با رهبری و قوای دیگر و نیروهای مسلح هم برخوردار است و معطوف به حل مسئله کار می‌کند»

البته آشنا هم به شناخته نشده بودن سردار دهقان برای مردم اشاره کرده و گفته است: «مشکل ایشان هم ارتباط با مردم است، اما در قالب رئیس بنیاد شهید نشان دادند که می‌توانند تلاش‌های موفقی داشته باشند... مردم هنوز آقای دهقان را ندیده‌اند. ممکن است آقای دهقان را که در انتخابات می‌بینند، بپسندند. همان‌طور که آقای روحانی را ندیده بودند، اما وقتی او را در انتخابات دیدند، پسندیدند.»

استقبال از کاندیدای نظامی همچون سردار دهقان به ویژه اصولگرایان در حالی است که برخی همچون سردار «احمد خورشیدی آزاد» که خود از سرداران سابق سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است، با بیان اینکه احتمال روی کار آمدن یک کاندیدای نظامی را برای انتخابات ۱۴۰۰ کم می داند، گفته است: «در مجموع پذیرش اجتماعی نسبت به افرادی که سابقه نظامی‌گری دارند، سختگیرانه است هر چند این دیدگاه ترمیم شده اما همچنان سخت است. حال ممکن است شرایط به گونه‌ای شود که به عنوان مثال یک نیروی نظامی بتواند، برنامه قابل قبول ارائه دهد و مردم را قانع کند و شاید این اتفاق رخ دهد اما احتمال آن را کم می‌دانم.»

به هر روی به نظر می‌رسد به رغم اینکه بسیاری از اصولگرایان، تمایل به روی کارآمدن چهره‌ای نظامی به عنوان رئیس جمهور را دور از ذهن نمی‌دانند و روی خوشی هم به آن نشان داده‌اند، در گذشته آنچنان که باید از کاندیداهای نظامی همچون محسن رضایی و محمد باقر قالیباف که رییس کنونی مجلس است، حمایت نکردند اما به باور بسیاری، اینکه اصولگرایان به قالیباف که یک نظامی کت و شلواری، به عنوان رئیس مجلس رأی داده‌اند بدشان نمی‌آید این بار از یک فرد نظامی در قامت رئیس‌جمهوری، حمایت کنند.

در سوی دیگر برخی بر این باورند که سردار دهقان به واسطه سوابق مدیریتی‌اش، چهره‌ نظامیِ میانه‌رو و اعتدالی محسوب می‌شود که ممکن است، از سوی اصولگرایان مورد حمایت قرار نگیرد.

گذشته از همه اینها، مولفه کارآمدی و برنامه داشتن رئیس جمهور آینده، نکته مهمی است که چه جریان اصولگرا و چه جریان اصلاح طلب و چه مردم بر آن اشتراک نظر دارند. از این رو حضور کاندیدای نظامی یا غیرنظامی حول محور کارآمدی و برنامه داشتن بررسی خواهد شد و در نتیجه باید دید کدام کاندیدا، سهم بیشتری را از سبد رأی مردم به واسطه کارآمدی و برنامه‌هایش، برای حل مشکلات مردم و کشور به دست خواهد آورد و اینکه آیا سردار دهقان به عنوان اولین فردی که در لباس نظامی، رسما اعلام حضور در انتخابات ۱۴۰۰ را مطرح کرده می‌تواند، تابوی رأی نیاوردن کاندیداهای نظامی را شکسته و با جذب آراء و اعتماد مردم، به عنوان اولین رئیس جمهور نظامی بر صندلی پاستور تکیه بزند یا او هم مانند، چهره‌های مطرح شده نظامی در انتخابات‌های گذشته، از گردونه انتخابات حذف شده و به گفته احمد خورشیدی آزاد، رأی لازم را از مردم به دست نخواهد آورد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      مگه همین حالا حکومت نظامی نیست؟

    • بدون نام

      کاشکی یکی از عالی رتبه هایه سپاه و ارتش بیاد .چون همونقد که نشون دادن قدرت ایران چقد زیاد ه بومی سازی کردن بیان جایه دولت غربگدا که مردم و بدبخت کردن

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج