۱۰۶۲۶۶
۵۰۰۱
۵۰۰۱
پ

پیام رواج «گذشت» در جامعه ایرانی

آمار اعلام‌شده از سوی سخنگوی قوه‌قضاییه مبنی بر گذشت ۳۵۸ خانواده از «قصاص» در سال ۹۲، هرچند نیازمند مقایسه با آمار دقیق سال‌های پیش از آن است اما به‌خوبی نشان می‌دهد تغییری معنا‌دار در بخشش‌ها رخ داده است. در این‌باره می‌توان تحلیل‌های مختلفی داشت.

روزنامه شرق: آمار اعلام‌شده از سوی سخنگوی قوه‌قضاییه مبنی بر گذشت ۳۵۸ خانواده از «قصاص» در سال ۹۲، هرچند نیازمند مقایسه با آمار دقیق سال‌های پیش از آن است اما به‌خوبی نشان می‌دهد تغییری معنا‌دار در بخشش‌ها رخ داده است. در این‌باره می‌توان تحلیل‌های مختلفی داشت.

سعید معیدفر جامعه‌ شناس نوشت: پس از انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم فضایی فراهم شد که در آن مردم احساس می‌کردند، باید رویکرد و رفتار آنها نیز تغییر کند. پس از انتخابات، شاهد شور و شوق زایدالوصفی بودیم و البته در کنار آن، انتظاری بود که مردم برای مسلط‌شدن فضای آشتی، دوستی و مهربانی در سطوح کلان کشور داشتند. جلوه‌ای از این احساس تازه، در شب‌های پس از انتخابات که شاهد راهیابی تیم‌ملی فوتبال کشورمان به جام‌جهانی بودیم.

خواسته آنها «گشایش» در فضای سیاسی سال ۹۲ بود که مصداق آن را در «رفع کدورت»‌های گذشته می‌دیدند. این آمار نشان می‌دهد بی‌تردید جامعه ما حتی در این بخش حسن‌نیت و «واکنش جمعی» را بروز داده و شاید یکی از عوامل مهم این بخشش‌ها، همین شرایطی بوده که مردم ادراک کردند و نسبت به آن واکنش مثبت نشان دادند. اما با وجود اینکه در جامعه ما چنین فضای قابل‌قبولی وجود دارد و می‌تواند تداوم یابد، این فضا آنگونه که شایسته بود با «پذیرش» در سطوح مختلف مواجه نشد و بعضا شرایطی که سال‌های قبل‌تر وجود داشت ادامه یافت.

مردم همچنان در تلاش هستند تا بسته به شرایط، «عمل متناسب» انجام دهند. با این حال این نگرانی وجود دارد که در آینده این فضای محبت، گذشت و آشتی، دوباره به سردی بگراید و اگر این هماهنگی میان ساحت رسمی و جامعه پدید نیاید فضای عدم‌بخشش ممکن است دوباره حاکم شود. پس باید عظمت اقدام مردم و جامعه که گذشتن از خون قاتل عزیزانشان بوده درک شود، در غیر این‌صورت ممکن است منافع فردی بار دیگر بر منافع جمعی ترجیح داده شود. امیدوارم مسوولان پیش از آنکه جامعه دوباره در لاک خود رفته و فضا منجمد شود، برای ایجاد فضای محبت و انس در سطوح مختلف، گام بردارند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج