۱۰۷۰۲۲۳
۵۰۰۸
۵۰۰۸
پ

«مهرگان» و «مینیاتور» روی میز اجلاس یونسکو

با آغاز به کار پانزدهمین اجلاس کمیته بین‌الدول میراث فرهنگی ناملموس که به صورت مجازی برگزار می‌شود، چهار پرونده ناملموس مشترک ایران با کشورهای همسایه از جمله «جشن مهرگان»، «هنر مینیاتور» و «هنر ساختن و نواختن عود» در روزهای آینده بررسی می‌شود.

خبرگزاری ایسنا: با آغاز به کار پانزدهمین اجلاس کمیته بین‌الدول میراث فرهنگی ناملموس که به صورت مجازی برگزار می‌شود، چهار پرونده ناملموس مشترک ایران با کشورهای همسایه از جمله «جشن مهرگان»، «هنر مینیاتور» و «هنر ساختن و نواختن عود» در روزهای آینده بررسی می‌شود.
«مهرگان» و «مینیاتور» روی میز اجلاس یونسکو
به نقل از روابط عمومی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، پانزدهمین اجلاس مجازی کمیته بین الدول میراث ‌فرهنگی ناملموس دوشنبه (۲۴ آذر) به میزبانی جامائیکا آغاز به کار کرد که به مدت شش روز تا ۲۹ آذر (۱۴ تا ۱۹ دسامبر ۲۰۲۰) هر روز به صورت آنلاین از ساعت ۴ تا ۷ بعدازظهر برگزار می‌شود. در این اجلاس تا کنون اقدامات پاسدارانه دو پرونده جهانی‌شده ناملموس ایران بررسی و تایید شده اند و همچنین قرار است چهار پرونده ایران که به صورت مشترک با کشورهای همسایه تهیه شده، برای جهانی شدن بررسی شوند.
در دومین روز از برگزاری این اجلاس، گزارش ادواری اقدامات پاسدارانه کشورمان در خصوص دو پرونده " نقالی" و " مهارت سنتی ساخت لنج ایرانی و دریانوردی با آن در خلیج فارس" که در سال های گذشته در فهرست میراث در خطر و نیازمند پاسداری فوری ثبت شده‌اند، مورد بررسی قرار گرفت. گزارش ادواری اقدامات پاسدارانه ایران در این زمینه، عصر سه‌شنبه (۲۵ آذر) مورد تأیید اعضای پانزدهمین اجلاس مجازی کمیته بین‌الدول میراث‌فرهنگی ناملموس قرار گرفت.
محمدحسن طالبیان - معاون میراث‌فرهنگی وزارتخانه میراث فرهنگی - که به صورت مجازی در این اجلاس شرکت می‌کند، روز سه‌شنبه (۲۵ آذر) اظهار کرد: ایران مفتخر است که موفق شده از نقالی به عنوان یک عنصر بسیار ارزشمند ایرانی پاسداری کند و به این کار ادامه خواهد داد.
او همچنین درباره‌ پرونده مهارت سنتی ساخت لنج ایرانی و دریانوردی با آن در خلیج فارس بیان کرد: با این کمیته کاملا موافق هستم که باید به تاثیر گردشگری در پاسداری از میراث ناملموس این عنصر ارزشمند توجه زیادی کرد.
پس از آن، گزارش ادواری ایران مورد تأیید اعضای کمیته بین‌الدول میراث‌فرهنگی ناملموس قرار گرفت.
در طول برگزاری این اجلاس مجازی صلاحیت ۴۲ پرونده نامزد قرارگیری در فهرست معرف میراث‌ جهانی ناملموس یونسکو از سوی ۲۴ عضو کمیته میراث ناملموس یونسکو مورد بررسی قرار خواهد گرفت. این ۴۲ پرونده از سوی ۴۹ کشور ارائه شده که تعدادی از آن‌ها به صورت مشترک با کشورهای دیگر است.
در این اجلاس ایران چهار پرونده «مراسم زیارت کلیسای تادئوس» به صورت مشترک با ارمنستان، «جشن مهرگان» به صورت مشترک با تاجیکستان، «هنر مینیاتور» به صورت مشترک با کشورهای ترکیه، آذربایجان و ازبکستان و «هنر ساختن و نواختن عود» به صورت مشترک با سوریه را ارائه کرده که قرار است در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه ۲۶ و ۲۷ آذر مورد بررسی اعضای کمیته قرار گیرند.
کشورهای سوئیس، فرانسه، امارات متحده عربی، عمان، الجزایر، موریتانی، مراکش، تونس، چین، مالزی، فرانسه، بلژیک، اندونزی، مالزی، ایتالیا، فرانسه، قزاقستان، قرقیزستان، ترکیه، مالاوی، زیمبابوه، لهستان، بلاروس، عربستان و کویت از جمله کشورهایی هستند که با پرونده‌های مشترک در این اجلاس شرکت کرده‌اند.
در پانزدهمین اجلاس مجازی کمیته بین‌الدول میراث‌فرهنگی ناملموس همچنین چهار پیشنهاد برای ثبت اقدامات پاسدارانه خوب از عنصرهای فرهنگی ناملموس کشورهای آلبانی، فرانسه و یونان و یک پیشنهاد مشترک از کشورهای آلمان، اتریش، فرانسه ، نروژ و سوئیس بررسی می‌شود.
در طول برگزاری این اجلاس همچنین درخواست کمک بین‌المللی از صندوق میراث‌فرهنگی ناملموس کشورهای جمهوری آفریقای مرکزی، مالاوی و مصر توسط کمیته میراث ناملموس بررسی خواهد شد.
کمیته داوری این اجلاس با حضور نمایندگانی از کشورهای آذربایجان، بوتسوانا، برزیل، کامرون، چین، ساحل عاج، چک، جیبوتی، جامائیکا، ژاپن، قزاقستان، کویت، مراکش، هلند، پاناما، پرو، لهستان، جمهوری کره، روآندا، عربستان سعودی، سریلانکا، سوئد، سوئیس و توگو است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج