۱۰۷۴۹۰۴
۲ نظر
۵۰۲۵
۲ نظر
۵۰۲۵
پ

«پاره سنگ» یراحی، غمِ‌ صدایی كه فرياد شد

سال گذشته خبر مهمي در موسيقي ايران اتفاق افتاد كه در لابه لاي وقايع چشمگير سال پیش، گم شد. به مناسبت سالگرد انتشار آهنگ "پاره سنگ" مهدي يراحي خوب است نگاهي دوباره به اين خبر و اهميت آن در دنياي موسيقي جهان بيندازيم.

برترین‌ها: سال گذشته خبر مهمي در موسيقي ايران اتفاق افتاد كه در لابه لاي وقايع چشمگير سال پیش، گم شد. به مناسبت سالگرد انتشار آهنگ "پاره سنگ" مهدي يراحي خوب است نگاهي دوباره به اين خبر و اهميت آن در دنياي موسيقي جهان بيندازيم.

شبکه رادیو ملی عمومی آمریکا «ان‌پی‌آر» که در پلتفرم‌های مختلف خود بیش از ۱۲۰ میلیون مخاطب در ماه دارد، در بخش بهترین آهنگ‌های سال ۲۰۱۹ فهرستی از ده آهنگ برتر دنیا که الهام‌بخش مردم شدند را انتخاب و منتشر کرده است که در آن قطعه‌ی «پاره سنگ» اثر اعتراضی و ضدجنگ مهدی یراحی در رتبه دوم این فهرست قرار گرفته است. ان‌پی‌آر همخوانی آهنگ پاره‌سنگ توسط مردم با صحنه‌ی خالی در کنسرت ۲۶ تیر تهران را حرکتی بسیار ژرف و خلاقانه در پاسخ به سانسور توصیف کرده است.

«پاره سنگ» یراحی، غمِ‌ صدایی كه فرياد شد

اهميت انتخاب در «ان پي آر» تا حدي است كه اين شبكه در اوايل ماه اکتبر ٢٠١٠، از کاربران خود خواسته بود تا نام خوانندگان محبوب خود را براي تشکيل فهرست اوليه ي بهترين خوانندگان دنيا به اين سايت بفرستند که فهرست نهايي از ميان نظرات مردم شکل گرفت. استاد «محمدرضا شجريان»، استاد آواز ايران نيز در ميان نامزدهاي اين نظرسنجي قرار گرفت كه جزو ۵۰ صدای برتر جهان انتخاب شدن كه تا امروز افتخاري براي موسيقي ايران‌زمين بود و هست.

«پاره سنگ» یراحی طی دو سال گذشته (و در پی حواشی به وجود آمده ) علاوه بر مجله‌ي «اكونوميست»، در مجله‌ي انگلیسی زبان «ایندیا تودی»(هند امروز) که ۸ میلیون خواننده و مشترک در کشور هندوستان دارد، به طور مفصل مورد توجه قرار گرفت و همين طور در بزرگ‌ترین سایت‌های جهان همچون «اپل آی‌تیونز» «آمازون» و «ای‌هارت رِیدیو» پخش شده است.

دومين سالگرد انتشار "پاره سنگ" كه پدیده‌‌ای تازه برای بيان حرف‌هاي جدي‌تر در عرصه‌ی هنر است ،بهانه اي شد تا از بازخوردهاي جهاني اين ترانه یادی کنیم! بازخوردهايي كه در نوع خود براي هنر ايران منحصر به فرد است اما خود "يراحي" هيچگاه نخواسته براي جلب توجه، فريادشان بزند. او حرف هايش را در آثارش مي زند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • شهروند

      درود به شرف مهدی یراحی عزیز
      کسی که واقعا دغدغه مردمش رو داره و هیچ وقت برای جلب توجه و پول زیاد درآوردن کار نکرده بعد از انقلاب جزو تنها هنرمندان واقعی و مردمی بوده

    • بدون نام

      يراحي ترين مرد ايران

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج