۱۰۷۶۹۰۹
۳۱ نظر
۵۰۱۴
۳۱ نظر
۵۰۱۴
پ

نماینده اصولگرا: باید پهنای باندِ خارجی محدود کنیم

اگر قرار است ما قبل از اینکه شبکه ملی اطلاعات راه بیفتد اقدام جدی انجام دهیم، لازمه اش این است که پهنای باند را برای شبکه های اجتماعی خارجی محدود کنیم که متاسفانه این اراده تا به حال وجود نداشته است.

انتخاب: برنامه «صبح و گفتگو» رادیو گفت‌وگو با موضوع با رضا الفت نسب، عضو هیئت مدیره اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی و دکتر مجتبی رضاخواه، نماینده مجلس شورای اسلامی و رئیس فراکسیون اقتصاد دیجیتال به صورت تلفنی گفتگو کرد.

مجتبی رضاخواه با اشاره به اینکه آمار دقیقی از میزان خرید و فروش اینترنتی از طریق اپلیکیشن ها و شبکه های اجتماعی داخلی نداریم، گفت: از آنجا که ما نمی توانیم ثبت کنیم چه میزان از این درخواست ها در شبکه های اجتماعی خارجی مطرح می شود چون کنترل دقیق آنها را نداریم بنابراین نمی توانیم آمار دقیقی را ارائه دهیم.

وی با طرح این پرسش که چرا شبکه های اجتماعی داخلی مثل شبکه های اجتماعی خارجی مورد اقبال نگرفتند، بیان کرد: اولا دلیلش این است که آن زمانی که شبکه های اجتماعی میان مردم و کاربران در کشور داشت رشد و توسعه پیدا می کرد، رقبای خارجی در کشور حضور داشتند اما آن موقع رقبای داخلی قویی حضور نداشتند و یا اگر حضور داشتند از لحاظ فنی امکان پاسخگویی به نیاز مردم را نداشتند. متاسفانه این اشکالی است که به سیاستگذارانی که در این حوزه فعالیت می کردند، وارد است.

نماینده اصولگرا: باید پهنای باندِ خارجی محدود کنیم

رئیس فراکسیون اقتصاد دیجیتال افزود: در عین حال مشکل دیگری هم که در شبکه های اجتماعی است، این است که ما به شبکه های داخلی اعتماد نداریم و به خارجی بیشتر اعتماد داریم چون می ترسیم از اطلاعاتمان سوء استفاده کنند.

وی با تاکید بر اینکه در مجلس پیگیر ساماندهی به این موضوع هستیم، گفت: ما باید سرویس های پایه ای در داخل کشور ارائه کنیم که قابل رقابت با خارجی ها نیست. مثلا می توانید سرویس هایی ارائه دهیم که مبتنی بر کارت ملی، آدرس یا لوکیشن اشخاص باشد.

* برای راه اندازی شبکه ملی اطلاعات دغدغه جدی داریم

رضاخواه به شبکه ملی اطلاعات اشاره و اظهار کرد: شبکه ملی اطلاعات برای همین موضوع طراحی شده و مبتنی است بر اینکه سرویس هایی ارائه دهد که خارجی ها نمی توانند آن را ارائه دهند. ما الان که در حال بررسی بودجه هستیم روی اقتصاد بودجه برای راه اندازی شبکه ملی اطلاعات دغدغه جدی داریم.

وی عنوان کرد: اگر این شبکه راه بیفتد و سرویس هایی که بیان کردم بر روی شبکه ملی اطلاعات سوار شود و سرویس ها و اطلاعاتی را که شبکه های اجتماعی خارجی نمی توانند به شما ارائه دهند روی اپلیکیشن هایی که روی شبکه ملی اطلاعات سوار می شوند، ارائه شود در آن صورت شما می توانید این انتظار را داشته باشید که ارائه این ها در شبکه های اجتماعی داخلی توسعه پیدا کند. وگرنه ما نباید خیلی به دنبال این باشیم که مثلا بله با اینستگرام و تلگرام رقابت کند.

*کاهش پهنای باند برای شبکه های اجتماعی خارجی لازمه راه اندازی شبکه ملی اطلاعات

این نماینده مجلس متذکر شد: از طرفی اگر قرار است ما قبل از اینکه شبکه ملی اطلاعات راه بیفتد اقدام جدی انجام دهیم، لازمه اش این است که پهنای باند را برای شبکه های اجتماعی خارجی محدود کنیم که متاسفانه این اراده تا به حال وجود نداشته است.

وی افزود: سیاست دیگر هم می تواند این باشد که ما اینترنت را برای شبکه داخلی ارزان تر کنیم و ممکن است در سال 1400 این اتفاق بیفتد و انگیزه ای ایجاد خواهیم کرد که از اپلیکیشن های داخلی استفاده بیشتری شود.

رضاخواه با بیان اینکه اگر قرار است در اقتصاد دیجیتال از پلتفرم ها و اپلیکیشن های داخلی استفاده کنیم نیاز به دو گونه حمایت داریم، عنوان کرد: یکسری از حمایت ها حمایت های معنوی است به این مفهوم که معنا ندارد اگر یک کسی رفت و یک شبکه اجتماعی را راه انداخت و مخاطب برای خودش جمع کرد ما برایش دردسرهای قضایی ایجاد کنیم. کسی که با این مشکلات دست و پنجه نرم کند نمی تواند رشد کند. پس نیاز داریم خودمان را با شرایط جدید وقف دهیم. یکسری از حمایت ها هم حمایت های مالی است. باید اینترنت ارزان برای پلتفرم های داخلی ارزان تر از خارجی باشد نکته واضحی است که تا کنون نتوانسته ایم اجرایی اش کنیم.

*بخش خصوصی نه درک درستی از شبکه ملی اطلاعات دارد و نه آن را لمس کرده است

در ادامه رضا الفت نسب با یادآوری اینکه شبکه های اجتماعی در ایران از جمله کلوپ قبل از به وجود آمدن شبکه های اجتماعی خارجی مانند فیس بوک شروع به کار کردند، گفت: این شبکه اجتماعی، داخلی بود تا یک جاهایی خیلی خوب پیش رفت ولی نه حمایت های لازم شد و نه اینکه ما سازوکار درستی برای نظارت و برخورد داشتیم.

وی به یکی از مشکلاتی که بر سر راه شبکه های اجتماعی داخلی است اشاره و بیان کرد: اگر کسی در شبکه های اجتماعی محتوای مجرمانه ای را منتشر می کرد ما با خود پلتفرم برخورد می کردیم کما اینکه امروز هم سال ها گذشته و این اتفاق هنوز دارد می افتد. وقتی ما با پلتفرم مان این طور برخورد می کنیم پلتفرم هم توان این را ندارد که هر روز بخواهد برود و پاسخگوی مطلب یا تصویر منتشر شده دیگر ان باشد.

عضو هیئت مدیره اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی متذکر شد: شما از شبکه ملی اطلاعات می گویید که می تواند تاثیرگذار باشد من به عنوان بخش خصوصی نه درک درستی از این دارم و نه لمس کردم که شبکه ملی اطلاعات چه کاری می خواهد بکند. امروز با اپلیکیشنی به نام اینستاگرام و تلگرام مواجهم که مردم دارند توامان از آن استفاده می کنند در حالی که مشابه ایرانی اش هست ولی مشکلات زیر ساختی دارد.

وی افزود: از طرفی در این موضوعات برخورد خوبی با پلتفرم های داخلی نمی کند. وقتی دید ما این است که برای زدن کانال باید از وزارت ارشاد مجوز گرفته شود ما به هیچ جایی نمی رسیم و اینستاگرام و تلگرام هر روز پر قدرت تر خواهند شد.

الفت نسب اظهار کرد: متاسفانه در کشور تا یک موضوعی مطرح شود و بخواهد کارشناسی شود رویش برچسب سیاسی می خورد و وارد دعواهای جناحی می شود. و این میان بخش خصوصی است که حقش ضایع می شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      شما یک کم روتو کم کن

    • بدون نام

      اصلا قطعش کنین

    • بدون نام

      انوقت چه جوری مجلسی هامیخوان توئیت کنن.بقول گنجشکه یه چیزی بگو که....

    • مرتضی

      شعر نگو

    • بدون نام

      باید اینستاگرام و تلگرام داخلی قوی اول داشته باشیم، بعد

    • علی از اهواز

      دقیقاً مثل محدودیت هایی که برای ورود خودروهای خارجی وضع شد و نتیجه اش رو دیدیم.

    • بدون نام

      برچسب خفقانه که متاسفانه دقیقا درسته

    • بدون نام

      حیف که به شما رای دادند

    • تبریزی

      آقای نماینده مواظب باش ندزند تو رو. با این همه هوش و استعداد
      ماشالله نماینده ۵ درصد مردم هستی خخخ

    • بدون نام

      یدفعه بگو کره شمالی بشیم

    • بدون نام

      جمع کن شر نباف

    • 888888

      آقای نماینده طرحی راارائه وتصویب کنید که دورتادورایران رادیواری به ارتفاع فلک بکشند تاباهیچکس هیچ رابطه ای نداشته باشیم شمارا هم روی سرک اشته حلواحلواکنیم چقدبیسواد؟؟؟؟؟؟

    • بدون نام

      کلا همه چی رو محدود کردید از خوراک، تنفس، امید، شادی، اینم روش

    • بدون نام

      کره شمالی شدید خاموشی نه شبم که زدید

    • alireza446

      اصولا شما بی مغز ها بجز محدود کردن چه چیزی را بلدید ؟
      میشه یکبار هم که شده پیشنهاد بدید !!!!!؟
      بخدا نمی میمیمیرید .

    • بدون نام

      باید هم از آگاهی ملت بترسید .

    • ع،ر

      این‌اقا‌هنوز‌درحال‌عقب‌رفتن‌است.

    • بدون نام

      اینترنت رو مثل قطعی ده روزه ی آبان سال 98 قطع کنید ولی این دفعه کامل قطع کنید که خیال خودتون رو راحت کنید و نیاز به تئاتر شما و وزیر ارتباطات نباشه که وزیرتون هم زمان بگه به من مربوط نیست و هم زمان بگه جلوی امثال شما ایستاده و جلوه ی مردمی بگیره.دست همتون رو شده

    • هموطن

      تنها راهکار شمااصولگراها همین است که ارتباط مردم باخارج رامحدود کنید بعد اطلاعاتی که فیلترشده توسط حضرات تندرو است را در اختیارمردم بگذارید! این یعنی مردم هرچه را که شما میخواهید ببینند وبخوانند وهرچیزی که شما نمیخواهید وصلاح نمیدانید نبینند وندانند! بعدشمابگو حقوق شهروندی وازادی اجتماعی وکلا حقوق بشر وازادی بشر کجای این ماجراست!؟ شماامکانات را برای مردم درست فراهم کنید مردم هرکدام امکانات بهتری ارائه دادرا استفاده میکنند،مثل اینکه درهای کشور رابروی خودروهای روز دنیا که قیمتشان نصف پراید هم نیست بستید ومردم را مجبور میکنید ارابه های مرگ شمارابخرند!

    • بدون نام

      مردم به شبکه های داخلی اعتماد ندارن چون مخابرات ایران دست دولت و زیر نظر ارگان نظامی و کنترل میشود

    • بدون نام

      اقا هنر دارید تدبیر دارید دلسوز هستید متشرع هستید فکری بحال زندگی مردم بکنید بحال خط فقر

    • ح

      اصلا پهنای باند نمی‌دونه چی هست

    • بدون نام

      البته شما میتونی پهنای باند خارجی رو مسدود یا محدود کنی البته برای اونهایی که به شما رای دادن نه برای اونایی که به شما رای ندادن

    • جاشو عبدو

      هرروز به سیستم کره شمالی نزدیکتر میشویم

    • مملکت و باش

      گفتم‌این مجلس با نمایندگانی با طرز فکر این چنینی و سواد پایین یقین دارم با مردم درگیر میشوند و دوره این مجلس تا اخر نخواهد رسید

    • بدون نام

      بگید فیلتر وبا پهنای باند دروغ خورد ملت ندهید مغرض ها

    • بدون نام

      این مثلا نماینده اصلا میداند پهنای باند اینترنت یعنی چی ؟

    • بدون نام

      جز این، کار دیگه ای بلد نیستید. اول برو خودت رو محدود کن.

    • بدون نام

      اقای نماینده.. ملت ایران که جای خود دارد ملت دنیا هم میفهمند شما سواد درست وحسابی نداری .به اندازه یک روستا هم رای نداری کاش به جای مجلس تحصیلات خودرا حضوری تکمیل میکر دی

    • پ - دادور

      دوست عزیز حرف دلت رو بزن ، دوست دارید کلا ببندید خلاص !

    • بدون نام

      اینم شد نظر چطوری نماینده شدی

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج