۱۰۷۷۰۵۵
۱ نظر
۵۰۰۸
۱ نظر
۵۰۰۸
پ

تحلیل تنش‌های لفظی اخیر میان ایران و آمریکا

از چند روز مانده به اولین سالگرد ترور سردار شهید قاسم سلیمانی در عراق، تنش‌های لفظی و مانورهای نظامی از سوی دو کشور ایران و آمریکا بالا گرفت. ا

روزنامه همدلی: از چند روز مانده به اولین سالگرد ترور سردار شهید قاسم سلیمانی در عراق، تنش‌های لفظی و مانورهای نظامی از سوی دو کشور ایران و آمریکا بالا گرفت. از یک طرف آمریکایی‌ها مدعی بودند که تحرکات اخیر گروه‌های نظامی نزدیک به ایران، نشان از انجام عملیاتی مخرب دارد و به شیوه‌های دیپلماتیکی نیز ازاین گفته بودند که در صورت هرگونه عملیات از سوی شبه نظامیان، آن‌ها ایران را به عنوان صحنه‌گردان این معرکه می‌شناسند.

در همین حال بمب‌افکن‌های b۵۲ خود را که نماد قدرت هوایی این کشور است، برای سومین بار در طی ماه‌های اخیر بر فراز خلیج فارس به پرواز درآوردند. اما در سوی دیگر ماجرا، با نزدیک شدن سالگرد ترور سردار سلیمانی، مقامات رسمی کشور هم به صورت رسمی و هم به صورت نقل در صفحه‌های مجازی شخصی خود، از انتقام سردار شهید گفتند و محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، در این فضا گفته بود که ایران به دنبال جنگ نیست، اما در صورت امکان از منافع خود دفاع می‌کند و در پیامی دیگر به آمریکایی‌ها و شخص ترامپ این آگاهی را می‌دهد که به دام اسرائیل برای برپایی جنگی علیه ایران نیفتد.

این تنش‌های لفظی البته همچنان ادامه دارد و اگرچه حساسیت ابتدایی خود را از دست داده، اما همچنان به قوت خود باقی است. در حقیقت هر دو این کشور‌ها در حال حاضر به سان دو مبارزی هستند که در سرشاخ مترصد بروز یک اشتباه از دیگر سو و اجرای فن خود برای ضربه زدن به رقیب هستند که این مهم در حال حاضر از سوی آمریکایی‌ها سنگینی بیشتری می‌کند، چرا که ترامپ، رئیس جمهوری که بعد از شکست در انتخابات کمتر از بیست روز دیگر کاخ ریاست جمهوری را ترک می‌کند، در موقعیت شکست شاید برایش توفیری نداشته باشد در آینده چه خواهد شد. البته برعکس آن هم امکان‌پذیر است، چرا که از آنجایی که می‌تواند یک بار دیگر کاندید ریاست جمهوری شود، این می‌تواند برای او به عنوان رئیس جمهوری که تا آخرین لحظات به وظایف خود عمل می‌کند، برای او ثبت شود.

البته در این سمت ماجرا، دستگاه‌های جمهوری اسلامی هم در عرصه دیپلماسی و هم در عرصه نظامی، هماهنگ با یکدیگر این بازی را به خوبی خوانده‌‌اند و منتظر خواهند ماند تا دوران ترامپ و البته نه ترامپیست به پایان برسد. آنچه که می‌توان به روشنی دید چنین است که دو کشور این مسیر و این تنش‌های لفظی را کج‌دار و مریز تا انتهای کارزار ترامپ ادامه خواهند داد که نه به جنگی خواهد انجامید و نه حتی به عملیات‌های ایذایی.

اما از فردای روی کار آمدن جو بایدن، صحنه تحولات به کلی می‌تواند تغییر کند و البته خواهد کرد چرا که اساسا رئیس جمهوری آمریکا با شعار و رویکرد تغییر در عرصه بین‌الملل روی کار آمد و البته این تغییرات درمورد جمهوری اسلامی به راحتی نخواهد بود. چرا که از یک طرف تحولات منطقه‌ای به نحوی دگرگون شده و ما شاهد هم‌پیمانی اسرائیل با اعرابی با سرکردگی سعودی‌هایی هستیم که با لابی‌های قدرتمند خود خواهان ضربه زدن و شکل نگرفتن یک توافق جدید هستند و در سوی دیگر ماجرا، تیم جو بایدن، علنا اعلام می‌کند که در گفت‌وگوهای در آینده باید بحث‌های موشکی را نیز اضافه کرد که این امر در چند سال اخیر نشان از خط قرمز بودن آن برای جمهوری اسلامی بوده است.

بنابراین می‌توان گفت که در کوتاه‎‌مدت هدف جمهوری اسلامی، گذراندن دوران ترامپ است و اما ‌‌این‌که در بلندمدت چه اهدافی دارند، بسته به تحولاتی است که در آینده رخ خواهد داد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      آخه این چه تحلیلی بود، که هیچ تحلیلی توش نبود؟! تکرار واقعیاتی که همه میدانند.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج