۱۰۹۱۴۷۵
۴۳ نظر
۵۰۱۴
۴۳ نظر
۵۰۱۴
پ

«بن جاسم آل ثانی»، قاصدِ پیام آمریکا به ایران؟

در چنين شرايطي و در روزهايي كه چين و روسيه به عنوان اعضاي برجام از ايران مي‌خواهند در تاريخ سوم اسفندماه خويشتنداري به خرج بدهند و حناي سه كشور اروپايي نيز به دليل مواضع زيگزاگي در چند هفته اخير نزد تهران رنگي ندارد، وزير خارجه قطر در خبري از پيش اعلام نشده راهي تهران شده و با ظريف و روحاني ديدار کرد. آيا محمد بن عبدالرحمن بن جاسم آل ثاني كه گفت‌وگوهاي تلفني با مسوول پرونده ايران در وزارت خارجه بايدن داشته حامل پيامي براي ايران بود؟

روزنامه اعتماد: در چنين شرايطي و در روزهايي كه چين و روسيه به عنوان اعضاي برجام از ايران مي‌خواهند در تاريخ سوم اسفندماه خويشتنداري به خرج بدهند و حناي سه كشور اروپايي نيز به دليل مواضع زيگزاگي در چند هفته اخير نزد تهران رنگي ندارد، وزير خارجه قطر در خبري از پيش اعلام نشده راهي تهران شده و با ظريف و روحاني ديدار کرد. آيا محمد بن عبدالرحمن بن جاسم آل ثاني كه گفت‌وگوهاي تلفني با مسوول پرونده ايران در وزارت خارجه بايدن داشته حامل پيامي براي ايران بود؟

چند روز پیش وزیر خارجه قطر با رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران گفت و گو کرده بود.

«بن جاسم آل ثانی»، قاصدِ پیام آمریکا به ایران؟

در بخشی از این گزارش درباره رمزگشایی از سفر وزیرخارجه قطر به تهران آمده:

* چند روز پس از پیشنهاد قطر برای میانجی‌گری بر سر برجام، وزیر امورخارجه این کشور در سفر به تهران با محمدجواد ظریف دیدار و گفت‌وگو کرد. رایزنی درخصوص مناسبات دوجانبه و تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی به‌عنوان اهداف سفر «محمد بن‌عبدالرحمن آل‌ثانی» معاون نخست‌وزیر و وزیر امورخارجه قطر اعلام شده است. قطر پیش‌تر نیز آمادگی خود را برای میانجی‌گری میان ایران و عربستان اعلام کرده بود. دوحه اخیرا روابط خود را با ریاض پس از چند سال قطع روابط از سر گرفت.

* «مشتاقان بسيار، مخالفان انگشت‌شمار اما پرسر و صدا»، اين عبارت توصيف شرايط توافق هسته‌اي ايران با 1+4 است كه ايالات متحده امريكا يك روز با پايان دادن به حضورش در آن و روز ديگر با كرشمه‌هايش براي احياي حضور آن را در صدر اخبار قرار مي‌دهد. قريب به 30 روز از حضور جو بايدن، رييس‌جمهور جديد در كاخ سفيد مي‌گذرد اما در پرونده ايران همچنان در بر همان پاشنه‌اي مي‌چرخد كه در چهار سال حضور دونالد ترامپ چرخيد. سياست فشار حداكثري كه تيم ترامپ بر تهران تحمل كرد همچنان به قوت خود در متن تحولات پابرجاست و تنها تفاوت در حاشيه‌هايي است كه جابه‌جايي افراد در كاخ سفيد و نهادهاي وابسته اعم از وزارت خارجه تا شوراي امنيت ملي رخ داده است.

«بن جاسم آل ثانی»، قاصدِ پیام آمریکا به ایران؟

* شايد اين ليست پرطمطراق نام‌هاي آشنا به پرونده هسته‌اي ايران در تركيب دولت جديد امريكا باشد كه به اميدواري و خوش‌بيني زودهنگام درباره حل و فصل اختلاف‌هاي برجامي ميان تهران و واشنگتن دامن زد. جو بايدن، آنتوني بلينكن، جيك ساليوان و رابرت مالي همه از تغيير در مسير پيش‌روي برجام استقبال كرده و از وجود اراده سياسي براي بازگشت به اين توافق چندجانبه سخن مي‌گويند اما دقيقا گره كار در همين نقطه است: «امريكاي بايدن «فعلا» «صرفا» از بازگشت به توافق هسته‌اي صحبت مي‌كند و اين ديپلماسي مبتني بر گفتار درماني نمي‌تواند ساعت شني به راه افتاده براي پايان برجام را متوقف كند.» ايران و امريكا درست مانند بسياري از بزنگاه‌هاي زماني ديگر در اين چهار دهه در بن‌بست قرار گرفته‌اند و البته اين‌بار هم واشنگتن به دنبال اثبات حرف خود با قلدري هميشگي است.

* در حالي كه برگه‌هاي تقويم هر روز به ۳ اسفندماه ۹۹ و پايان اجراي داوطلبانه پروتكل الحاقي از سوي ايران نزديك‌تر مي‌شوند، دو طيف موافق و مخالف احياي برجام در سطح منطقه‌اي و فرامنطقه‌اي هم بر كيفيت و كميت تلاش‌ها براي به كرسي نشاندن حرف خود افزوده‌اند. بازيگران منطقه‌اي مقابل و رقيب ايران چون عربستان سعودي، امارات متحده عربي و بحرين از مخالفت كامل با احياي توافق هسته‌اي پرهيز مي‌كنند اما شروطي مانند حضور خود در مذاكرات پيش‌رو با ايران را مطرح مي‌كنند كه عملا نه ممكن است و نه كمكي به حفظ برجام با اين شاكله موجود خواهد كرد.

«بن جاسم آل ثانی»، قاصدِ پیام آمریکا به ایران؟

* در ميان بازيگران منطقه‌اي رژيم اسراييل مانند گذشته و سال‌هاي منتهي به حصول توافق هسته‌اي كه هر توافق موردي ميان ايران و ايالات متحده را زمينه‌اي براي كاهش تنش ميان تهران و واشنگتن و پايان پروژه تهديد امنيتي‌سازي از ايران مي‌دانست، احياي اين توافق را آنچنان در تقابل با منافع تل‌آويو مي‌داند كه حاضر است از ادعاي پيشين مبني بر كاهش زمان مورد نياز ايران براي رسيدن به بمب اتم هم عقب‌نشيني كرده و در رد ادعاي وزير خارجه جديد امريكا كه اين زمان را كمتر از شش ماه اعلام كرده بود، بگويد: اين حرف‌ها هم نيست و تهران حداقل دو سال تا اين مرحله فاصله دارد!

* هرچه چند و چون انگيزه‌ها و استدلال‌هاي مخالفان احياي برجام بر همه مشخص است در جبهه مقابل موافقان احياي اين توافق هم باز به دو دسته تقسيم مي‌شوند: تعداد قليلي بازگشت تركيب اوليه ايران و 1+5 به برجام را كافي دانسته و تلاش مي‌كنند از سنگلاخ‌هاي مسير بازگشت كم كنند. گروه دوم كه تعداد قابل توجهي را شامل مي‌شوند از احياي برجام دفاع مي‌كنند اما نه براي اجراي خط به خط آن تا پايان تاريخ‌هاي تعيين شده در توافقي كه سال 2015 به دست آمد، بلكه براي تبديل شدن به بستري براي تمديد تاريخ‌ محدوديت‌ ايران در فعاليت هسته‌اي، وارد كردن اختلاف‌هاي منطقه‌اي با ايران به مذاكرات و كاستن از قدرت دفاعي ايران در حوزه موشكي . گروه دوم از همان نخستين روزهاي پيروزي جو بايدن در انتخابات رياست‌جمهوري ايالات متحده با ايما و اشاره به تيم بايدن فهماندند كه شايد استفاده از سياست فشار حداكثري ترامپ عليه ايران به كار دولت بايدن بيايد و در سايه آن آرزوهاي دور و درازي كه نتوانستند در مذاكره پيشين با مذاكره‌كنندگان ايراني آن را محقق كنند، قابل دسترس شود.

«بن جاسم آل ثانی»، قاصدِ پیام آمریکا به ایران؟

* اتفاقا شايد آنچه باعث شد تيم بايدن فعلا با تفاخر به عنوان‌هاي فريبنده‌اي چون «ديپلماسي اصولي» عملا از سياست‌هاي تهاجمي ترامپ عليه تهران فاصله نگيرد همين با دست پيش كشيدن و با پا پس زدن‌هاي گروه دوم موافقاني باشد كه ذكر شد. در روزهايي كه جهان خود را براي امريكاي پساترامپ آماده و جو بايدن نيز با صدور دستورهاي اجرايي، فرمان‌هاي صادر شده در دولت ترامپ را يك به يك بي‌اثر مي‌كند، ميراث سياست خارجي ترامپ در غرب آسيا همچنان تفرقه انداخته و تنش مي‌آفريند. هرچند جو بايدن با صدور دستور توقف فروش سلاح به عربستان سعودي و امارات، خارج‌سازي انصارالله يمن از ليست گروه‌هاي تروريستي و عدم تماس با پادشاهي سعودي (تا لحظه تنظيم اين گزارش) تلاش كرده به رفقاي ترامپ در رياض، ابوظبي و ... اين پيام را برساند كه كشتي را كشتي‌بان ديگري آمده و روزگار صدور چك سفيد امضا به مقصد عربستان به پايان رسيده اما تخطئه‌ها و توطئه‌چيني‌هاي عربستان و فرزندخوانده‌هايش در حاشيه خليج‌فارس براي حفظ ايران در راس هرم تهديدهاي امنيتي منطقه‌اي نه تنها ادامه دارد كه شدت هم پيدا كرده است.

* با اين همه در منطقه حاشيه خليج‌فارس كشورهايي چون كويت، عمان، قطر و عراق پايان رياست‌جمهوري دونالد ترامپ را فرصتي براي تامين دو هدف مي‌دانند: مديريت قدرت تخريبي عربستان سعودي و امارات كه در سايه سياست‌هاي ضدايراني ترامپ، نظم سياسي و توازن نسبي قدرت در منطقه را برهم زده بود و دوم بازگرداندن امنيت و آرامش نسبي به منطقه آن هم در شرايطي كه شيوع ويروس كرونا ضربه‌هاي بي‌سابقه‌اي را به اقتصاد اين كشورها زده است. در شرايطي كه محمد بن سلمان، وليعهد سعودي پس از شكست دونالد ترامپ و پيروزي جو بايدن تلاش كرد در اقدامي ديرهنگام در مواجهه با قطر جبران مافات كرده و آتش خودافروخته در شوراي همكاري خليج‌فارس را خاموش كند اما دوحه اين ابراز ندامت ديرهنگام و پذيرايي از امير قطر در خاك عربستان را چندان جدي نگرفت. قطر كه قريب به سه سال و نيم تلاش عربستان و محدود متحدانش براي حصر زميني، دريايي و هوايي دوحه را تاب آورده اكنون به دنبال «بهره‌برداري حداكثري» از نبود ترامپ در كاخ سفيد است. دوحه كه در سال ۲۰۱۷ از سوي عربستان سعودي به اتهام‌هاي متفاوت از جمله نزديكي با تهران روبه‌رو شد از آن پس با اتخاذ سياست‌هاي داخلي منسجم، برخورداري از حمايت و همراهي مردمي و كمك تركيه و ايران توانست به‌رغم فشارهاي سنگين رياض خود را به ايستگاه «پايان روزهاي يكه‌تاري محمد بن‌سلمان» در ژانويه ۲۰۲۱ برساند.

«بن جاسم آل ثانی»، قاصدِ پیام آمریکا به ایران؟

تميم بن حمد بن خليفه آل‌ثاني، امير قطر امروز نه تنها تسليم شروط عربستان سعودي نشده بلكه محمد بن عبدالرحمن بن * جاسم آل ثاني، وزيرخارجه دولت او در اين سه هفته چندين بار با مقام‌هاي دولت تازه نفس امريكا از جمله جيك ساليوان و رابرت مالي در تماس بوده است. تماس‌هايي كه مسائل دوجانبه تنها انگيزه آنها نبوده و ناگفته پيداست كه عربستان سعودي و ايران دو محور اساسي اين رايزني‌ها را تشكيل داده‌اند. قطر امروز نه تنها از تضعيف عربستان و شخص محمد بن سلمان در سايه حضور بايدن در كاخ سفيد استفاده مي‌كند، بلكه فرورفتن عمان در لاك محافظه‌كارانه پس از مرگ سلطان قابوس نيز فرصتي را در اختيار دوحه قرار داده تا به گمان خود اندكي از كمك‌هاي ايران در روزگار حصر را جبران كرده و همزمان نقش جديدي براي دوحه در معادله‌هاي منطقه‌اي تعريف كند. نقشي كه شايد تحقير ضمني عربستان را به ذهن متبادر كند اما اين تحقير، هدف نهايي دوحه از فعاليت‌هاي اخير در منطقه نيست.

* در چنين شرايطي و در روزهايي كه چين و روسيه به عنوان اعضاي برجام از ايران مي‌خواهند در تاريخ سوم اسفندماه خويشتنداري به خرج بدهند و حناي سه كشور اروپايي نيز به دليل مواضع زيگزاگي در چند هفته اخير نزد تهران رنگي ندارد، وزير خارجه قطر در خبري از پيش اعلام نشده راهي تهران شده و با محمدجواد ظريف و حسن روحاني ديدار مي‌كند. حضور وزير خارجه قطر در تهران با توجه به انتشار نقل قولي از او مبني بر آمادگي دوحه براي تلاش در مسير كاهش تنش‌ها در منطقه و احياي كامل توافق هسته‌اي، بلافاصله فضاي رسانه‌اي را به خود اختصاص داد. آيا محمد بن عبدالرحمن بن جاسم آل ثاني كه گفت‌وگوهاي تلفني با مسوول پرونده ايران در وزارت خارجه بايدن داشته حامل پيامي براي ايران است؟ آيا قطر همان نقشي را ميان ايران و امريكاي بايدن برعهده گرفته كه عمان ميان ايران و امريكاي اوباما در اختيار داشت؟ آيا تجربه ديپلماسي پنهان به ابتكار كشور ثالث كه به حصول برجام منتهي شد اين‌بار در نجات همين توافق تكرار خواهد شد؟

«بن جاسم آل ثانی»، قاصدِ پیام آمریکا به ایران؟

* هرچند كه در عالم سياست پاسخ شنيده شده به اين پرسش‌ها از زبان مقام‌هاي سياسي را نبايد وحي منزل و فصل‌الختام تصور كرد اما تنها ساعتي پيش از اعلام خبر حضور وزير خارجه قطر در تهران، سخنگوي وزارت خارجه ايران، از ميانجيگري در مسير احياي برجام تلويحا استقبال اما تاكيد كرده بود كه امريكا براي انجام وظايف برجامي به ميانجي نياز ندارد. سعيد خطيب‌زاده در نشست خبري با اصحاب رسانه در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه قطر اعلام كرده كه براي رد و بدل پيام و ميانجيگري بين ايران و امريكا آماده است، گفته بود: «ما از كمك ديگر كشورها استقبال مي‌كنيم و قطر نيز در ميان دوستان و همكاران نزديك منطقه‌اي ايران قرار دارد و همواره رايزني‌ها و گفت‌وگوهاي نزديكي بين تهران و دوحه در سطوح مختلف در مورد موضوعات برگزار شده است و ما از هر حركتي كه به كاهش تنش كمك كند، استقبال مي‌كنيم. اجراي تعهدات از سوي امريكا خيلي نياز به پيام بردن ندارد و مسير امريكا در اين زمينه روشن است.

* اين كشور بايد به تعهدات خود بازگردد و مسير قبلي را اصلاح كند و تاسف اينجاست كه دولت فعلي امريكا شريك نقض و گردنكشي دولت قبلي امريكا عليه ملت ايران شده است و قطعا اين روند سازنده‌اي نيست و اميدواريم اين مسير اصلاح شود. تاكنون هيچ اتفاقي در خصوص اجراي تعهدات توسط امريكا رخ نداده است.» از ديدار محمد بن عبدالرحمن بن جاسم آل‌ثاني با محمدجواد ظريف در پشت درهاي بسته نيز تنها بيانيه‌اي چند‌بندي منتشر شد كه نه نامي از امريكا در آن بود و نه برجام. بر اساس اين بيانيه اختلاف‌هاي منطقه‌اي مهم‌ترين محور رايزني‌هاي وزراي خارجه دو كشور را به خود اختصاص داده و پس از آن نيز روابط دوجانبه در جايگاه دوم قرار دارد. گويا در متن خبري كه از سوي ايران درباره ديدار وزراي خارجه منتشر شد عمدا تلاش شده بود امريكا و برجام كلماتي غايب از نظر باشند .

* اما ديدار وزير خارجه قطر با رييس‌جمهور با تسليم نامه امير قطر به حسن روحاني همراه بود. نامه‌اي كه حسن روحاني در ابتداي جلسه نگاهي گذرا به آن انداخت و شايد هم بتوان بخش‌هايي از مفاد آن را در خبري كه سايت رياست‌جمهوري از اين ديدار منتشر كرد، ديد. هرچند كه تلاش قطر براي حل و فصل اختلاف‌هاي منطقه‌اي (مشخصا ميان ايران و عربستان سعودي) و تاكيد روحاني بر ضرورت حل اين اختلاف‌ها با استفاده از ابتكارهاي منطقه‌اي مهم‌ترين بخش اين بيانيه بود، اما حسن روحاني در ديدار با مهمان از دوحه آمده باز هم موضع پيشين جمهوري اسلامي ايران درباره برجام را تكرار كرده و تاكيد كرد كه هر زمان امريكا به تعهداتش بازگردد ايران نيز همين كار را خواهد كرد.

«بن جاسم آل ثانی»، قاصدِ پیام آمریکا به ایران؟

* پايان سفر ناگهاني وزير خارجه قطر به عنوان فرستاده امير اين كشور به تهران، آغاز گمانه‌زني‌ها درباره متن پيامي است كه تسليم حسن روحاني شد و مذاكرات شفاهي كه ميان وزراي خارجه دو كشور صورت گرفت. در اين مقطع آنچه نياز به زمان براي تحليل ندارد نگراني كشورهايي چون قطر، عمان، قطر و... از تداوم تنش ميان ايران و ايالات متحده امريكاست. در روزهايي كه كارشناس‌ها در رسانه‌هاي غربي و منطقه‌اي تعلل تيم بايدن براي احياي برجام را به ضرر ثبات و آرامش در منطقه غرب آسيا مي‌دانند، كشورهايي چون قطر تلاش مي‌كنند با يك تير حداقل دو نشان بزنند: هم در سطح منطقه به عنوان بازيگري درخور عرض اندام كنند و هم با قرار دادن ايران و امريكا در مسير واقعي احياي برجام، سايه تنش نو را از منطقه دور سازند. قطر نيز مانند ساير بازيگران درگير در پرونده ميان ايران و امريكا و ايران و عربستان سعودي مي‌داند كه حل دومين پرونده بدون گشايش در پرونده نخست ممكن نخواهد بود.

* دوحه پیش‌تر برای میانجی‌گری میان ایران و کشورهای منطقه اعلام آمادگی کرده بود. به‌نظر می‌رسد مساله تنش‌های ایران و عربستان سعودی محور دیگری از سفر وزیرخارجه قطر به تهران است. چندی پیش وزیر امورخارجه قطر در مصاحبه‌ای با یک رسانه آمریکایی از دولت‌های عربی خلیج‌فارس خواست وارد گفت‌وگو با ایران شوند.

* سفر محمد بن‌عبدالرحمن بن‌جاسم آل‌ثانی وزیرخارجه قطر به تهران درحالی رخ می‌دهد که دوحه تلاش می‌کند به حل مساله برجام کمک کند. وزیر امورخارجه قطر چهارشنبه هفته گذشته از آمادگی این کشور برای حمایت از فرآیندی سیاسی و دیپلماتیک به‌منظور بازگشت ایران و آمریکا به توافق هسته‌ای و کاهش تنش‌های منطقه‌ای خبر داد. وزیرخارجه قطر همچنین در اظهاراتی دیگر با بیان اینکه ایران کشور همسایه قطر است و مسائل منطقه بر این کشور بازتاب دارد، گفت ارتباطات با ایران و آمریکا متوقف نشده و همچنان در جریان است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      بجان عزیزان تان به این دشمنی پایان دهید باتمام کشورها بادوستی رفتارکنید ومردم را ازاین استرس رها سازید.

      پاسخ ها

      • ناشناس

        ما استرس نداریم اینجا هوا آفتابی هست شما داری

      • بدون نام

        نتورس برادرم همه درکنار دوستی دوطررفه برای همه خوب است
        نه ۴۵سال ظلم ستم بر ۸۰ملیون جمعیت

      • بدون نام

        یک طرف سراسر تحریم یک طرف هم تو سری خور به نظر تو میشه دوستی ؟ اگه جوابت مثبته خودتو به یه دکتر نشون بده

    • بدون نام

      چرا ما این همه دشمن داریم آیا همه مشکل دارند یا ما روابط دوستی مان زعیفان است.

      پاسخ ها

      • مهدی

        اینان با ما دشمن نیستند با اسلام دشمن هستند

      • بدون نام

        تو اول املا و نوشتن صحیح کلمات را یاد بگیر بعدش اظهار نظر کن

      • ..........

        اقا مهدی اسلام نیاز به دفاع شما ها نداره به نامش هرکاری نکنید

    • بدون نام

      زمان ترامپ گفتیم مذاکره ول کنید نمیخوایم مذامره کنید اصلا

    • بدون نام

      کاسب تحریم دلال ارز مسکن خودرو موز خیار نمیذاره مذاکره بشه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        البته امید داریم کاسب واقعی تحریم رو تو این هشت سال شناخته باشی

    • بدون نام

      ماکه خسته ازاین دشمنی شدیم خسته ازاین گرانی خسته ازاین بیکاری یک فکر اساسی کنید تا کمی مردم راحت زندگی کنند.

      پاسخ ها

      • علی اکبر

        باشه راهت زندگی کن درکنار سایپاوایران خودرو بله اینها نمی گزارند امسال من وشما راهت زندگی کنیم

    • برای YOU..

      ... .شاید حاملِ پیامِ .. محرمانه...!

      پاسخ ها

      • ........

        هرپیامی داشته با تلفن میگفته بیجا کرده جان حسن اقای مارو بخطر انداخته همه این پیامها ارزش یه تارمویشو نداره

    • بدون نام

      لوث شده دیگه الانم اصولگرا با رای ندادن مردم مبخواد خرداد بیاد بالا مذاکره به اسم خودش بشه

      پاسخ ها

      • علی اکبر

        خواهش مندم نامی ازاصول گراوامسال اینها نبریذ
        سنگ خودشان برای خودشان برسر سیته میزنند مگر تابهال بوده یانه

    • بدون نام

      آیا کلاه گشادتری برای سرِمان دوخته اند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

      پاسخ ها

      • علی اکبر

        بله آماده باش سایز را اشتباه بهت ندهند سرت گشاده

      • مردم

        دراصل برا ما چه فرقی داره روس وچین وسوریه ووووو ببره بخوره یا اونوری هامهم اینکه برا ما چیزی نیست

    • بدون نام

      عزیز جان،،،،،،برو با خدای خود بساز که هر کجا بروی آسمان یک رنگ است فقط باید به خدا اعتماد کرد وبا پشتوانه ملت تو دهنی به ابرقدرتها زد وبا صداقت مشکلات را حل کرد

      پاسخ ها

      • بدون نام

        شعار شعار شعار

    • بدون نام

      خدا عاقبت بخیرمآن کنه

      پاسخ ها

      • م ه

        در طول تاریخ اختلاف وجنگ جواب مثبت نداده

    • بدون نام

      مدیران قطر واقعا برای قطر و مردمش عزت و ثروت و رفاه درست کردن درست برعکس مدیران کشور ما که همه چیز مردم را از بین بردن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بله رفاه به‌قیمت تحت سلطه آمریکا بودن! که خودش دور شدن از عزت و استقلال ملی یک کشورست.

    • عسل بانو

      روحانی تو که انگلیسی بلد نیستی الکی ادای با سوادها رو در نیار یکی به من بگه این چطوری تو انگلیس دکتری گرفته ولی انگلیسی بلد نیست مگه داریم مگه میشه مگه اینکه...

    • mk

      کاسیان تحریم برمسندمجلس تکیه زدن وگرنه تاآخرعمرمیدان بهارستان راهم نمی دیدند

      پاسخ ها

      • بدون نام

        برو بچه بذار باد بیاد سالها دست رفاقت بوده این اوضاعمونه ، حرف حرف حرف

    • بدون نام

      دولت دلار ۲۴ هزار تومنی که جای دفاع ندارد بابا

    • بدون نام

      چرا باید کشور پهناور با اینهمه نیروی انسانی و منابع‌خدادادی در سیاست کار را بجایی برسانیم چند کشور فندقی بیایند واسطه بشوند حالمان خوب بشه اسمش را کرامت میگذاریم

    • بدون نام

      مگر ما چی کم داریم از کشورهای منطقه و جهان از همه کشورهای بیشتر منابع طبیعی داریم ولی از همه بدبختر و فقیر تر هستیم با مدیران بی لایق و بی تخصص، چرا آنقدر دشمن داریم

      پاسخ ها

      • خدا

        خدایا کشورهای که ماسالهای قدیم بدون ویزاواردکشورشان می شدیم الان برای مامیانجیگری میکنن چه به سراین کشورامد

    • بدون نام

      حالا این چند کشور میگویند انقدر عجول نباشید و یه مقدار صبر کنید حالا یه مقدار زمان را بیشتر کنید شاید خدا یه فرجی بکنه و امریکا سر عقل بیاد و تحریم ها را بردارد و سران و مجلس صبر کنند و این گرانی و بدبختی از روی دوش مردم برداشته شود ولی با این مجلس ۲۰ در صدی که رای آوردند فکر نکنم صبر کنند فقط خدا به داد این مردم این کشور برسه فقط

    • بدون نام

      ما خسته از این گرانی
      ما خسته از این بی پولی
      ما خسته از این توافقات بی حاصل
      ما خسته از روحانی
      راهکار ورود احمدی نژاد

    • بدون نام

      اخه ما غیر از موشک وهسته ای چی داریم .شمارا به خدا یک مقداری هم به ملت فکر کنید..به خدا دیگه بچه هامون به ازدواج واینده شون فکر نمیکنند.مسئولان فعلی نهایتا 10 سال دیگه در قدرت هستند.حاضرند بخاطر همین 10 سال اینده جوانان را تباه کنند.از همین الان مسئولیتها را به جوانان خوش فکر واگذار کنند.

    • بدون نام

      در محله ما ادمای خوب دشمن ندارند

    • بدون نام

      درخت دوستی بنشان که که کام دل ببار ارد. نهال دشمنی برکن که رنج بیشمار ارد

    • بدون نام

      خجالت نميكشيد حتي اسم ايران در هيچ جاي بين االمللي درج نميشود

    • بدون نام

      قرار بود پيشرفته ترين و ثروتمند ترين كشور خاور ميانه تخريب و منابع اش غارت بشه كه شد بسه ديگه ...!!!!!

    • فالی

      خوش بحال مردم قطر خوشبخت واسوده

    • محمد زمانی

      حتی دو..روز هم که شده باید پروتکل الحاقی را کنار بزاریم...تا حالت طلب کارنه اروپا بدون اثر بشه

    • شکسپیر

      یه‌دیگ‌شله‌بزن‌مشکل‌حله‌داداش

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج