۱۱۲۵۰۹۴
۵۰۱۱
۵۰۱۱
پ

اعتراض مجارها به تاسیس دانشگاه چینی

هزاران مجارستانی روز شنبه ۵ ژوئن در اعتراض به افتتاح پردیس یک دانشگاه چینی در بوداپست در پایتخت مجارستان تظاهرات کردند.

یورو نیوز: هزاران مجارستانی روز شنبه ۵ ژوئن در اعتراض به افتتاح پردیس یک دانشگاه چینی در بوداپست در پایتخت مجارستان تظاهرات کردند.

این معترضان که عموما در گروه مخالفان ویکتور اوربان، نخست وزیر این کشور بودند پوسترهایی با مضمون «خیانت» در دست داشتند. آنها اوربان را متهم می‌کنند که به چین دلبستگی دارد و نگرانند این رویکردهای دولت موجب افزایش نفوذ پکن در مجارستان شود.

اعتراض مجارها به تاسیس دانشگاه چینی

پاتریک دانشجوی ۲۲ ساله‌ای که در اعتراضات حضور دارد به خبرگزاری رویترز می‌گوید: «من با تقویت روابط فئودالی کشورم با چین موافق نیستم. به جای اینکه برای ساخت دانشگاه چینی بودجه بدهیم باید سطح دانشگاه‌های خود را بهبود بخشیم.»

دولت مجارستان در ماه آوریل توافقنامه‌ای را با دانشگاه فودان مستقر در شانگهای امضا کرد که طبق آن قرار شد یک پردیس از این دانشگاه در محلی در بوداپست ساخته شود. این مکان پیشتر خوابگاهی برای دانشجویان مجارستانی بود.

دولت می‌گوید «فودان» یک موسسه آموزشی جهانی است و به دانشجویان مجار این فرصت را می‌دهد تا بهترین‌ها را از این مجموعه بیاموزند.

تاماس شاندا، معاون وزیر دولت روز شنبه و پس از انجام اعتراضات، این اقدامات را غیرضروری دانست و تاکید کرد این نگرانی‌ها از شایعاتی بی‌اساس و بر مبنای گزارش‌های رسانه‌ای بی‌پایه شکل گرفته است.

سیاستمداران و اقتصاددانان مخالف دولت می‌گویند هزینه‌های بالای این پروژه نگران کننده است. ضمن اینکه آنها از عدم شفافیت دولت انتقاد کرده‌اند. شهردار بوداپست هم یکی از مخالفان این طرح دولت مجارستان به شمار می‌رود.

سازمان‌دهندگان اعتراض روز شنبه در صفحه فیس‌بوک خود در اطلاعیه‌ای که به این منظور منتشر کرده بودند، نوشتند: «این طرح مسکن دانشجویان مجار و آینده آنها را به فروش می‌رساند. آنهم فقط برای اینکه بتواند دانشگاه نخبه دیکتاتوری چین را به کشور ما بیاورد.»

پکن این اعتراضات را کم اهمیت دانسته و معتقد است تنها «چند سیاستمدار مجارستانی» در تلاشند با این گونه اقدامات جلب توجه کنند و مانع همکاری چین و مجارستان شوند.

ویکتور اوربان، رئيس جمهوری پوپولیست و دست راستی مجارستان در سالهای اخیر روابط نزدیکی با چین و روسیه برقرار کرده و همزمان در حال فاصله گرفتن از اتحادیه اروپا است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج