۱۱۳۳۶۴۷
۲ نظر
۵۰۱۱
۲ نظر
۵۰۱۱
پ

ماجرای مرگ ماهیان در تالاب هورالعظیم چه بود؟

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا گفت: بخشی از آنچه که این روزها در تالاب مشاهده می شود و با عنوان مرگ و میر ماهیان منتشر شده به دلیل عدم تامین حقابه رودخانه دجله است که در سالیان اخیر و بدنبال توسعه طرح های بهره برداری از منابع آب در بالادست با معضلات و مشکلات عدیده ای روبرو شده است.

ایسنا: معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا گفت: بخشی از آنچه که این روزها در تالاب مشاهده می شود و با عنوان مرگ و میر ماهیان منتشر شده به دلیل عدم تامین حقابه رودخانه دجله است که در سالیان اخیر و بدنبال توسعه طرح های بهره برداری از منابع آب در بالادست با معضلات و مشکلات عدیده ای روبرو شده است.

قاسم تقی زاده خامسی با انتشار فیلمی از تالاب هورالعظیم در صفحه اینستاگرام خود نوشت: فضای مجازی جانشین ناخلف بزرگنمایی کاریکاتور در درشت نمایی مسائل شده است و بصورت هجومی یکباره صفحات پر می شود از تصاویری که گاه متعلق به سالها قبل است و یا فتوشاپ تا با ظرافت آنرا به باور عمومی تبدیل کنند!

وی ادامه داد: تالاب هورالعظیم در مرز ایران و عراق واقع شده که یک سوم این تالاب در ایران و دوسوم در کشور عراق قرار گرفته و به دلیل تعهدات مرزی و همچنین مدیریت منابع آبی این تالاب در سالیان گذشته یک دایک سراسری در محل مرز دو کشور ایجاد شده است.

به گفته معاون وزیر نیرو در انور آب و آبفا گفت: دلیل دیگر مرگ و میر ماهیان در این تالاب وجود وضعیت ترسالی در دو سال گذشته و افزایش منابع آبی تالاب بوده است که موجب افزایش جمعیت ماهیان شده است. این گسترش جمعیت در سمت عراق باعث کمبود اکسیژن محلول در تالاب به ویژه گرمای تابستان و رشد میکرومغذی ها و جلبک ها در تالاب شده و کاهش منابع آبی در مقایسه با سالهای تر، مرگ و میر ماهیان در هورالعظیم در سمت عراق را افزایش داده است.

به گفته وی هورالعظیم در سمت ایران غالبا از سد کرخه که در فاصله حدود ۲۰۰ کیلومتری تالاب قرار دارد ، سیراب می شود بخاطر دارم در هنگام وقوع سیل ۹۸ که از آن بازدید کردم در هر دو طرف ایران و عراق سرریز از آب شده بود و نگرانی ما از پرآبی و شکستن دایک ها بود!

خامسی ادامه داد: امروز در طرف عراق که کاملا خشک است و در طرف ایران با اینکه حجم آورده های آبی ۵۰ درصد کاهش یافته اما خوشبختانه سطح وسیعی از تالاب آب دارد و از سد کرخه برای تالاب رهاسازی شده و می شود.

وی اظهار کرد: هرچند با کاهش منابع آبی موجود در سال جاری چاره ای به جز کاهش مصارف وجود ندارد در این شرایط سد کرخه به عنوان تامین کننده منابع آبی پایین دست حوضه آبریز باید تامین آب شرب، کشاورزی و نیازهای زیست محیطی حوضه که تالاب هورالعظیم بخشی از آن است را انجام دهد.

به گفته خامسی مخازن هورالعظیم در ایران حدود ۱۰۱۹ کیلومتر مربع وسعت دارد که در حال حاضر ۸۷ درصد آن پر است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      این‌حرفا چیه ؟؟‌ از سال ۸۵ به منظور توسعه میدان‌نفتی مشترک آزادگان وبا کمک شرکتهای چینی بخش بزرگی از تالاب جهت حفاری چاه های نفت خشکانده شد...که امروز یکی از سر منشائ گرد وغبار درخوزستان است.

    • مممممم

      اهای دروغگو بی لیاقت ایا خشکاندن روخانه کرخه ومتشعابت ان که به هور سر ازیر میشود اینهم کار عراق است نه مردم منطقه میدونند دارند توان چه میدن وشما خدا نترس هم میدونید توان رای های بالا 70درصد این مردم به اقای رئیسی است

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج