۱۱۴۳۴۲۶
۵۰۰۲
۵۰۰۲
پ

مهره‌چین انتخاب شهردار تهران چه کسی بود؟

شورای ششم شهر تهران با انتخاب علیرضا زاکانی به عنوان شهردار تهران کار خود را آغاز کرد. این انتخاب آنقدر پرحاشیه بود که از همین ابتدا طیف‌بندی‌های اصولگرایان در شورا را نشان داد.

رویداد۲۴: شورای ششم شهر تهران دیروز دومین جلسه خود را با انتخاب علیرضا زاکانی به عنوان شهردار تهران به پایان رساند. گزینه‌ای که هرچند نامش در کاندیدا‌های احتمالی شهرداری تهران می‌آمد، اما به دلیل انجام بسیار خوب وظیفه خود به عنوان کاندیدای پوششی ابراهیم رییسی، توقع حضورش در دولت بیش از شهرداری تهران می‌رفت.

از سوی دیگر با ریاست محمدباقر قالیباف بر مجلس شورای اسلامی نیز تمام تحلیل‌ها مبنی بر مهره‌چینی مدیریت شهری به دست او بود؛ تحلیل‌هایی که راه پرپیچ و خم سیاست آن‌ها را کنار زده و قالیباف بار دیگر و حتی در بخشی که حوزه نفوذش می‌پنداشت شکست خورد.

مهره‌چین انتخاب شهردار تهران چه کسی بود؟

اما چرا علیرضا زاکانی به عنوان شهردار تهران انتخاب شد و چه کسانی او را به این جایگاه رساندند؟ فارغ از اثر بی‌نظیر ریاست جمهوری ابراهیم رییسی بر انتخاب زاکانی به عنوان شهردار، سنگینی کفه برخی طیف‌ها بر دیگران در میان اعضای شورای ششم، شهردار تهران را برای رییس اسبق بسیج دانشجویی به ارمغان آورد.

طیف جمعیت ایثارگران

طیف جمعیت ایثارگران در شورای شهر تهران کفه‌ای است که با سرگروهی پرویز سروری عضو جمعیت ایثارگران به لحاظ تعداد، قدرت و تشکل‌گرایی یادآور قدرت حزب اتحاد ملت در شورای پنجم است که مسیر اتفاقات زیادی از جمله شهرداری محسن هاشمی را تغییر داد.

مهدی اقراریان، احمد صادقی، سوده نجفی و علیرضا نادعلی هرچند خاستگاه متفاوتی دارند، اما بیشتر به طیف جمعیت ایثارگران و پرویز سروری نزدیک هستند.

طیف یاران قالیباف

مهدی چمران دیگر سرگروه طیف‌های شورای ششم است که این‌بار همراه مدیران جهادی متنسب به قالیباف از جمله ناصر امانی، جعفر تشکری هاشمی، زهرا شمس احسان، معدنی‌پور و عباسی در شورای ششم حضور دارد. اما احتمالا در جذب اصولگرایانی چون میثم مظفر، نرجس سلیمانی، محمد آقامیری و جعفربندی شربیانی مغلوب پرویز سروری شده و این افراد در ماجرای انتخاب شهردار تهران به یار غار سروری رای مثبت دادند نه مازیار حسینی که گزینه قالیباف محسوب می‌شد.

هرچند مشخص نیست دقیقا چه افرادی به زاکانی رای ندادند، اما درعین حال برخی دیگر نیز مهدی پیرهادی، علوی و بابایی منتسب به محسن پیرهادی، نماینده مجلس را جزو افرادی می‌دانند که به پشتوانه قالیباف وارد لیست شدند، اما در ادامه با گزینه مدنظر او همراهی نکرده و با طیف پرویز سروری یک‌کاسه شدند.

با این اوصاف شورای شهر تهران حالا مهره‌چین بزرگی، چون پرویز سروری دارد که توانسته حلقه دوستان قالیباف و اعضای نزدیک به او را درهم بشکند و با جذب افراد مستقل یا برخی افراد بی‌وفا، علیرضا زاکانی را که سال‌ها هم‌سفره فعالیت‌های سیاسی‌اش بوده، به شهرداری تهران برساند.

اما در عین حال نمی‌توان انفعال گروه مقابل با سرگروهی مهدی چمران را متصور بود، هرچند شخص او سعی می‌کند تا اعمال قدرت درون سیستمی داشته باشد و برای از دست ندادن جایگاه و شأن خود وارد جنگ رو درو با رقیبان نشود، اما حضور برخی از افراد باتجربه مدیریت شهری سابق همچون ناصر امانی و جعفر تشکری هاشمی در کنار او با حمایت بی‌چون و چرای قالیباف قطعا زمینه‌ساز جدال پرقدرتی با طیف پرویز سروری خواهد شد. همانطور که آغاز اختلافات این دو طیف را می‌توان از بررسی گزینه‌های شهرداری تهران تا به امروز که زاکانی انتخاب شد و مخالفان خواستار تاخیر در رای‌گیری تا تعیین تکلیف تطابق مدرک تحصیلی زاکانی با پست شهرداری تهران بودند، مشاهده کرد.

آنطور که از برایند اوضاع طیف‌بندی شورای ششم بر می‌آید با شروع به کار زاکانی به عنوان شهردار تهران گروه مخالف به نقد عملکردی او خواهند پرداخت و درعین حال برخی از افراد مستقل نیز متناسب با منافع سیاسی یا اعتقادات شخصی به هرکدام از این دو طیف نزدیک خواهند شد. موضوعی که مورد تایید است؛ وجود اختلاف میان لیست یکدست اصولگرای شورای ششم همانند شورای پنجم است؛ باوجود خاستگاه یکسان، اما اختلافات زیادی بر سر تقسیم قدرت میان آن‌ها شکل خواهد گرفت و بعید نیست چوب این اختلاف نیز مانند شورای پنجم متوجه شهردار پانزدهم و مدیریت شهری ششم شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج