۱۱۶۶۷۱۱
۵۰۳۱
۵۰۳۱
پ

مقتدی‌صدر: خودم دولت تشکیل می‌دهم

رهبر جریان صدر عراق که در انتخابات پارلمانی دهم اکتبر اکثریت آرا را کسب کرد، از طرح توافقی عقب نشینی کرده و تصمیم دارد به تنهایی دولت تشکیل دهد.

ایسنا: رهبر جریان صدر عراق که در انتخابات پارلمانی دهم اکتبر اکثریت آرا را کسب کرد، از طرح توافقی عقب نشینی کرده و تصمیم دارد به تنهایی دولت تشکیل دهد.

روزنامه لبنانی الاخبار نوشت: "مقتدی صدر، رهبر جریان صدر عراق برای نخستین بار از زمان دستیابی حزبش به بزرگترین فراکسیون یک جریان واحد در انتخابات پارلمانی این کشور، چشم انداز خود را درباره دولت آینده عراق که می‌خواهد دولت اکثریت و در تقابل با مخالفان باشد، مشخص کرد و این برنامه اصلی صدر برای گسست از مرحله "دولت‌های توافقی" است که در دوره پساجنگ کشور را اداره کردند؛ اما این طرح خطرات زیادی دارد به خصوص که سایر گروه‌های شیعه همچنان در خیابان‌ها به تظاهرات خود ادامه می‌دهند و معتقدند در انتخابات تقلب شده و آرا با پول کشورهای حوزه خلیج فارس خریداری شده است.

مقتدی‌صدر: خودم دولت تشکیل می‌دهم

از طرفی هم در میان کشاکش‌های منطقه‌ای نگرانی‌هایی درباره انتقال کشور به موقعیتی دیگر وجود دارد؛ مساله‌ای که یک ماجراجویی محاسبه نشده تلقی می‌شود.

مقتدی صدر در توییتی نقشه‌ای از شکل دولت آینده و موقعیت عراق را آنگونه که تصور می‌کند ترسیم کرد و در آن نوشت: نباید گفت که من جز در مسائل مربوط به اصلاحات داخلی و خارجی و بحث در فرق بین میهن پرستی و وابسته بودن با فراکسیون‌های سیاسی اختلاف دیگری دارم. من فکر می‌کنم اولین کاری که باید انجام شود تشکیل یک دولت اکثریت ملی است.

بنابراین در پارلمان دو طرف وجود خواهد داشت: حزب وفادار که دولت را تشکیل می‌دهد و اصلاحات را در تمام سطوح سیاسی، دولتی، خدماتی، دیپلماتیک و غیره انجام می‌دهد و طرف اپوزیسیون که برادران ما در کشور خواهند بود و توافق آنها برای ما رایزنی الزام آور خواهد بود و آنها را به حاشیه نمی‌بریم و مانعی نیست که در یکی از دو طرف باشیم، چرا که هر دو برای خدمت به کشور است.

صدر با این نقشه عملا ایده توافق با دیگر گروه‌های شیعه را برای انتخاب نخست وزیر جدید رد کرده و با "چارچوب هماهنگی" که مخصوصا شامل "ائتلاف الفتح"، " ائتلاف دولت قانون" و مستقل‌هاست، اعتراضات به نتایج انتخابات را هم پشت سر گذاشته است‌.

طبق نتایج نهایی انتخابات، صدر در حال حاضر از مجموع ۳۲۹ کرسی پارلمان، ۷۳ کرسی را در اختیار دارد که در صورت ائتلاف با بارزانی و الحلبوسی باهم در مجموع بین ۱۴۰ تا ۱۴۳ کرسی خواهند داشت."

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج