جاباما
۱۱۶۹۲۷۵
۵۰۰۹
۵۰۰۹
پ

توافق نیم‌بند اجلاس گلاسکو برای نجات زمین

کشورهای جهان پس از دو هفته چانه‌زنی درحالی بر سر پیمانی جدید برای کاهش خطر تغییرات اقلیمی به توافق رسیدند که نخست وزیر انگلیس به عنوان میزبان اجلاس معتقد است هنوز کارهای زیادی برای جلوگیری از بحران آب‌وهوایی باقی‌مانده است.

ایرنا: کشورهای جهان پس از دو هفته چانه‌زنی درحالی بر سر پیمانی جدید برای کاهش خطر تغییرات اقلیمی به توافق رسیدند که نخست وزیر انگلیس به عنوان میزبان اجلاس معتقد است هنوز کارهای زیادی برای جلوگیری از بحران آب‌وهوایی باقی‌مانده است.

بوریس جانسون شنبه شب با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: ما از تمام کشورها خواستیم تا برای [نجات] کره زمین در چارچوب اجلاس کاپ ۲۶ در گلاسکو گردهم آیند. وی با قدردانی از مذاکره کنندگانی که دو هفته گذشته در گلاسکو مشغول رایزنی بودند تصریح کرد که هنوز کارهای زیادی برای کاهش خطر تغییر اقلیم باقی در سال‌های اینده مانده است.

توافق نیم‌بند اجلاس گلاسکو برای نجات زمین

نخست وزیر انگلیس که پس از خروج از اتحادیه اروپا درحال دست وپا کردن بهانه‌ای برای نشان دادن «جهانی» بودن این کشور است و حساب ویژه ای روی کنفرانس آب و هوایی گلاسکو باز کرده و امیدوار بود توافقی بهتر و با ضمانت اجرایی جدی تری به نسبت اجلاس پاریس به دست آورد، ابراز امیدواری کرد که آیندگان به اجلاس گلاسکو بعنوان آغاز پایان تغییرات اقلیمی نگاه کنند.

کشورهای جهان شنبه شب به توافق تازه‌ای دست یافته‌اند که قصد دارد تا مصرف زغال را به‌عنوان بدترین عامل گازهای گلخانه ای کاهش دهد. در این توافق همچنین بر کاهش سریع‌تر انتشار آلاینده‌ها تصریح شده و به کشورهای درحال توسعه وعده کمک‌های مالی بیشتری را برای سازگاری با آثار تغییرات اقلیمی داده شده است.

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل هشدار داد که با وجود دستیابی به این توافق فاجعه اقلیمی همچنان پابرجاست. وی در بیانیه‌ای اعلام کرد که کنفرانس اقلیمی جهان با گام‌های خوشایند رو به جلو پایان یافت اما کافی نبود.

دبیرکل سازمان ملل در صفحه رسمی توئیتر خود نوشت: نتیجه بیست و ششمین نشست آب و هوایی یک مصالحه است که منافع، تضادها و وضعیت اراده سیاسی در جهان امروز را منعکس می‌کند. وی با اشاره به اینکه این اقدامات کافی نبوده، تاکید کرد: زمان رفتن به حالت اضطراری است. نبرد اقلیمی، نبرد برای زندگی‌های ماست و این مبارزه باید با پیروزی پشت سر گذاشته شود.

اورسولا فون درلاین رئیس کمیسیون اروپا هم اذعان کرد که عملا هیچ پیشرفتی در توافق گلاسکو جز مواردی که قبلا موافقت شده بود حاصل نشد. او بر همین اساس تصریح کرد: زمانی برای استراحت وجود نخواهد داشت و هنوز کارهای سختی در پیش است.

ایران هم گفته است که از عبارت بند توافق در مورد پایان دادن به یارانه سوخت های فسیلی راضی نیست و از موضع هند در این زمینه حمایت می‌کند. پیشتر وزیر محیط زیست هند گفته بود که اجماع بر سر این مساله (پایان دادن به یارانه سوخت های فسیلی) دشوار است و اینکه سوخت‌های فسیلی به بخش‌هایی از جهان اجازه می‌دهد تا به ثروت و استانداردهای بالای زندگی دست یابند.

بر اساس تازه‌ترین تحقیقات صورت گرفته جهان با وجود وعده‌هایی که در اجلاس گلاسکو مطرح شد، با اهداف مربوط به محدودسازی افزایش گرمای زمین، فاصله زیادی دارد. طبق تحقیقات صورت گرفته دنیا به سمت ۲.۴ درجه سانتیگراد افزایش دما پیش می رود که فراتر از ۱.۵ درجه ای است که کشورها به آن متعهد شده اند.

آلوک شارما رئیس اجلاس امسال در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد که از نتیجه مذاکرات راضی نیست اما توافق به دست‌ آمده باید به عنوان یک کل حفظ شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج