۱۱۷۷۴۲۸
۵۰۰۴
۵۰۰۴
پ

متاسفانه در سیاست‌، جان مردم اولویت نیست!

یک جامعه شناس درباره مهم‌ترین چالش‌های فراروی هوای سالم در جامعه ایران گفت: برای رفع آلودگی باید از طرف دولت اتفاقی بیفتد این دست ما نیست دست دولت‌ها است.

شفقنا: یک جامعه شناس درباره مهم ترین چالش های فراروی هوای سالم در جامعه ایران گفت: برای رفع آلودگی باید از طرف دولت اتفاقی بیفتد این دست ما نیست دست دولت ها است. مردم چقدر به سوخت مازوت اعتراض کرده اند؟ و می بینیم اعلام می شود که آلودگی هیچ ارتباطی به بحث مازوت ندارد! آیا چنین چیزی ممکن است؟! زمانی توکیو آلوده ترین شهر دنیا بود ولی امروز اینطور نیست چون خواستند تا مشکل را برطرف کنند.

استفاده از هوای سالم بخشی از حقوق شهروندی است
دکتر افسر افشار نادری، در گفت وگو با خبرنگار شفقنا آینده در پاسخ به این سوال که فصل آلودگی هوا است و همه افراد جامعه به عنوان شهروند حق استفاده از هوای سالم را دارند اما چندین دهه است که ما درگیر این معضل هستیم ولی در این خصوص عزمی جدی دیده نمی شود و تبعات آلودگی هوا دامنگیر کشور و مردم است، فکر می کنید چرا چنین است؟ اظهار داشت: استفاده از هوای سالم بخشی از حقوق شهروندی است و حق استفاده از هوای سالم پیش بینی شده است. وقتی ما در جامعه ای زندگی می کنیم که برای دادن این حق به ما فکری نمی کنند، مساله حق و تکلیف در رابطه با حقوق مطرح می شود.
یعنی به همان اندازه که جامعه برای شهروندان خود تکالیفی را در نظر می گیرد که از جمله اطاعت از قانون یا تزریق واکسن که به عنوان حقی اجتماعی تلقی می شود و به همان اندازه باید در مقابل آن حقوقی را که به شهروندان می دهد مورد احترام قرار بگیرد. باید به آن ها توجه شود. که از جمله حق استفاده از هوا و آب سالم است. از طرف دیگر یکی از برنامه های توسعه فرهنگی استفاده از هوای سالم و جلوگیری از آلودگی ها است از جمله آلودگی هوا و ما نمی توانیم بگوییم که هدف ما توسعه فرهنگی نیست. همه کشور ها باید شاخص های توسعه فرهنگی خود را افزایش بدهند وگرنه قرار گرفتن در رده های بسیار پایین در جدول توسعه جهانی باعث می شود که از بسیاری از حقوق معاف شوند. اگر برنامه های توسعه فرهنگی داریم و یا برنامه های ما واقعا توسعه محور است باید به این مساله توجه کنیم.
بسیاری از عوارض آلودگی پنهان است
وی در خصوص اینکه ادامه این روند در آینده موجب چه چالش هایی خواهد بود؟ گفت: اولا در مورد آلودگی و اینکه چه زیانی برای افراد جامعه دارد زیاد صحبت شده است. سکته هایی که اتفاق می افتد و بیمارستان ها نرخ افزایش آن را اعلام می کنند یکی از بزرگترین عوارض آشکار است درحالیکه بسیاری از عوارض آلودگی پنهان است؛ از جمله مشکلات عصبی و گوارشی و ناراحتی های پوستی و ناباروری ها و سقط جنین و به دنیا آمدن بچه های ناسالم که بر اثر نرسیدن اکسیژن کافی به مادر پیش می آید.
همه این مسائل از جمله عوارضی است که به صورت آشکار و پنهان جامعه را تهدید می کند. امروز میزان ناباروری در جامعه بسیار بالا است و بسیاری به دنبال معالجه هستند، یکی از دلایل آلودگی ها است. از دیگر عوارض بالا بودن میزان خود ایمنی ها است. با وجود اینکه دلیل اصلی خود ایمنی ها مشخص نشده است اما بخاطر بالا رفتن آمار خود ایمنی ها متوجه می شویم که این آمار ارتباط مستقیمی با بالا رفتن آلودگی دارد. وقتی چنین اتفاقاتی می افتد در آینده چه مسائلی پیش روی ما است؟ اولا مردم تن به بچه دار شدن نمی دهند چون می توان با هر چیزی جنگید و برای برطرف کردن آن تلاش کرد ولی آلودگی چیزی نیست که من به طور فردی بتوانم تلاش کنم و آن را برطرف کنم.
زمانی توکیو آلوده ترین شهر دنیا بود ولی امروز اینطور نیست چون خواستند تا مشکل را برطرف کنند
دکتر نادری تصریح کرد: برای رفع آلودگی باید از طرف دولت اتفاقی بیفتد این دست ما نیست دست دولت ها است. مردم چقدر به سوخت مازوت اعتراض کرده اند؟ و می بینیم اعلام می شود که آلودگی هیچ ارتباطی به بحث مازوت ندارد! آیا چنین چیزی ممکن است؟! زمانی توکیو آلوده ترین شهر دنیا بود ولی امروز اینطور نیست چون خواستند تا مشکل را برطرف کنند. نتیجه تشکیل ستاد مبارزه با آلودگی هوا در کشور ما چیست؟ نتیجه این است که می گویند ماشینتان را بیرون نیاورید درحالیکه تمام ماشین های شخصی معاینه فنی دارند کسی ندیده است ماشین های شخصی در خیابان دود کنند ولی اتوبوس و مینی بوس و کامیون ها دود می کنند. وسیله نقلیه عمومی بر عهده دولت است چرا این وسیله ها دود می کنند ولی وسیله نقلیه مردم نه؟! مردم قوانین را محترم شمرده و وسیله خود را برای معاینه فنی برده اند.
باید جلوی تردد وسایل نقلیه آلوده کننده گرفته شود و برای سوخت مازوت کاری بکنند می توانند متخصص دعوت کنند. ما متخصصین زیادی داریم که برای آلودگی محیط زیست راهکار هایی دارند. اگر متخصص نداریم باید از کشور های دیگر دعوت کنیم تا بیایند و راهکار بدهند، این مشکل راه دارد. کشور های توسعه یافته توانسته اند جلوی آلودگی را بگیرند. چرا استفاده از دوچرخه را زیاد نمی کنید؟ ماشین برقی دو نفره ۶۰۰ میلیون تومان قیمت دارد چطور می توان این وسیله را تهیه کرد؟! چرا از دوچرخه استفاده نمی شود؟! من امروز در خیابان توجه می کردم و می دیدم که ماشین ها اکثرا تک سرنشین بودند. مردم بخاطر کرونا و برای اینکه سوار وسیله نقلیه عمومی نشوند به این مساله تن می دهند و با وسیله نقلیه خود به خیابان می آیند می توان ماشین های کوچکتری تولید کرد.
باید در برابر مردم احساس مسئولیت داشته باشیم
وی بیان داشت: می توان ماشین برقی تولید کرد این طرح ها هزینه دارد ولی به بهای جان مردم این هزینه ارزشمند خواهد بود. اگر برای سلامتی مردم جامعه زیر بار هزینه ای کلان بروند اتفاقی نخواهد افتاد. باید در برابر مردم احساس مسئولیت داشته باشیم. ما از مهر ماه تا اینجا تنها دو روز هوای سالم داشتیم برای این مساله چه فکری شده است؟! ما هر سال با این مشکل زندگی می کنیم و تبعات آن حتی اگر سکته و مشکلاتی آنی نباشد بعد ها بروز خواهد کرد و مشخص نمی کند که این مساله بخاطر آلودگی بوده است. این مشکل همان روز ظهور نمی کند ولی بعدا خود را نشان خواهد داد. متاسفانه می بینیم که در این حوزه احساس مسئولیت وجود ندارد و در حالی حقوق ما زیر پا گذاشته می شود که همچنان از ما انتظار تکلیف می رود.
متاسفانه اولویت جان مردم نیست
این جامعه شناس در باره اینکه با توجه به رویکرد های مختلف دولت ها در این سال ها عزمی جدی در این حوزه دیده نشده است دلیل چیست؟ تصریح کرد: متاسفانه برخی سیاست ها حاکی است در موارد بسیاری در کشور ما اولویت جان مردم نیست. جان افراد در نزد برخی سیاستگذاران مساله ای پیش پا افتاده است و در اولویت قرار ندارد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج