جاباما
۱۱۷۷۴۸۲
۵۰۱۷
۵۰۱۷
پ

افزایش وحشتناک قیمت زیتون در یک سال

سید احمد بلندنظر رییس سابق شورای ملی زیتون: سال گذشته زیتون کیلویی ۱۴ هزار تومان خرید و فروش می‌شد این در حالیست که در سال جاری به کیلویی ۳۵ هزار تومان رسیده است، یعنی قیمت این میوه در یک سال ۱۵۰ درصد افزایش نرخ را تجربه کرده است.

دیده‌بان ایران: سید احمد بلندنظر رییس سابق شورای ملی زیتون درباره افزایش قیمت انواع ارقام زیتون در یک سال گذشته به ایلنا گفت: سال آوری یا باردهی نامنظم درختان یک قاعده کلی فیزیولوژی است که مطابق با آن‌ کلیه درختان مثمری که خزان ندارند یک سال زیاد بار می‌دهند و سال دیگر کم بار می‌دهند مانند خرما، زیتون و کلیه مرکبات. امسال سال ناآوری درختان زیتون بوده است حتی در شمال کشور.

بنابر گزارش دیده بان ایران؛ احمد بلند نظر در پاسخ به این پرسش که آیا خشکسالی در میزان تولید زیتون تاثیر گذاشته است؟ تصریح کرد: خیر خشکسالی تاثیری در تولید نگذاشته است همانگونه که اشاره کردم سال جاری سال ناآور درختان زیتون بود. کشاورزان هنوز متوجه نیستند که چه بلایی سر خود می‌آورند در سال‌های متمادی آب‌ها را از زیرزمین با حفر چاه‌های عمیق به روی زمین می‌آورند. بخش‌نامه وزارت نیرو این بود که در پیک نیاز آبی درختان که ماه خرداد، تیر، مرداد و شهریور کشاورزان برداشت از چاه‌های آب را ۴ ساعت قطع کنند اینگونه ۱۵ درصد میزان مصرف آب کاهش پیدا می‌کرد.

این فعال اقتصادی بیان کرد: میزان مصرف آب درخت زیتون کمتر از برنج و یونجه است اما کم مصرف هم نیست. اگر به درخت زیتون ۱۰ سال آب ندهید خشک نخواهد شد اما از سوی دیگر ثمر و میوه هم نخواهد داد.

وی با اشاره به عقیم ماندن طرح طوبی، تصریح کرد: هدف وزارت جهاد کشاورزی از اجرایی کردن این طرح افزایش آمار تولید بود به همین دلیل بدون مطالعه و تحقیق ارقام و واریته‌هایی که نباید در خوزستان کشت می‌شد به این استان رفت و از این‌رو آن ارقام میوه نداد و در نهایت درختان زیتون قطع شدند.

این فعال حوزه کشاورزی افزایش نرخ میوه زیتون در سال جاری را افسار گسیخته عنوان کرد و افزود: تجربه ۳۰ سال باغداران زیتون به آنها اثبات کرده است که چه واریته با کدام اقلیم سازگاری دارد رسیدن به این دانش هنر بزرگی است.

وی در پاسخ به این پرسش که افزایش نرخ زیتون معلول چه عواملی است؟ گفت: کمبود عرضه باعث افزایش نرخ این محصول شده است. همچنین در فصل بهار، آفتی به نام پسیل که چندان خطرناک نیست در روی درختان زیتون نشست و میزان محصول را کاهش داد. کاهش عرضه و از سوی دیگر تورم حاکم بر بازار دست به دست هم داد تا قیمت این محصول بالا برود.

این فعال اقتصادی ادامه داد: سال گذشته زیتون کیلویی ۱۴ هزار تومان خرید و فروش می‌شد این در حالیست که در سال جاری زیتون به کیلویی ۳۵ هزار تومان رسیده است یعنی قیمت این میوه در یک سال ۱۵۰ درصد افزایش نرخ را تجربه کرده است متاسفانه دولت در قیمت‌گذاری محصولات نظارت ندارد و آن را رها کرده است.

بلندنظر بابیان اینکه هم اکنون ۳ هزار نوع زیتون در دنیا شناسایی شده است، افزود: زیتون‌ها یا روغنی یا کنسروی هستند. روغن دهی میوه زیتون بستگی به ۲ شرط دارد نخست واریته و دوم اقلیم؛ اقلیم در افزایش روغن زیتون بسیار موثر است. زیتون‌های بالای ۵ گرم تبدیل به کنسرو و زیتون‌های زیر ۳ گرم روغن کشی می‌شوند چرا که بازارپسندی ندارند.

وی با اشاره به ارقام زیتون در ایران، گفت: ۱۵ رقم زیتون در ایران تولید و برداشت می‌شود. رقم زرد، رقم غالب در ایران است و بیشتر در رودبار کاشته می‌شود. باید بگویم بیشترین زیتون در زنجان تولید می‌شود. سالیانه ۱۸ هزار تن روغن زیتون در کشور مصرف می‌شود که ۲ هزار تن آن در داخل کشور تولید می‌شود و بقیه آن وارداتی است.

به گفته این فعال اقتصادی، روغن زیتون از اسپانیا، ایتالیا، تونس، لبنان، ترکیه و یونان وارد می‌شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج