اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۱۱۸۰۳۴۴
۶۸ نظر
۵۰۰۶
۶۸ نظر
۵۰۰۶
پ

صالحی: بالاخره باید تکلیفمان با دنیا را روشن کنیم

علی اکبر صالحی رئیس سابق سازمان انرژی اتمی با اشاره به اینکه مهاجرت نخبگان یکی از مشکلات کشور ما است، گفت: ببینیم چرا این اتفاق افتاده و علاجش کنیم. یک جوانی که دکترا گرفته می بیند نمی تواند اینجا امکاناتش را فراهم کند به جای دیگری می رود که هم تجهیزات و هم معیشتش را تأمین کند.

جماران: علی اکبر صالحی رئیس سابق سازمان انرژی اتمی با اشاره به اینکه مهاجرت نخبگان یکی از مشکلات کشور ما است، گفت: ببینیم چرا این اتفاق افتاده و علاجش کنیم. یک جوانی که دکترا گرفته می بیند نمی تواند اینجا امکاناتش را فراهم کند به جای دیگری می رود که هم تجهیزات و هم معیشتش را تأمین کند. حضرت رسول(ص) هم فرمودند «اطلبوا العلم ولو بالصین». حالا که اینها رفته اند، با استفاده از شبکه های اجتماعی، ما یک جوری به اینها وصل شویم.

صالحی: بالاخره باید تکلیفمان با دنیا را روشن کنیم

پنجشنبه دوم دی ماه 1400، در بیست و دومین جایزه ترویج علم، نکوداشت دکتر علی اکبر صالحی در کتابخانه ملی برگزار شد.

علی اکبر صالحی در این مراسم با تسلیت ایام فاطمیه(س)، گفت: از برادر، استاد و مرشد خودم جناب آقای محقق داماد که توفیق آشنایی بیش از چهار دهه را خدمت ایشان دارم به خاطر لطف و مهر ایشان سپاسگزار و ممنونم. یکی از الطاف خفیه این است که کژی های بندگانش را می پوشاند و خوبی ها را به نمایش می گذارد.

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی افزود: تناقضی را امروز شاهد هستیم که یکی به نام خدا سر می برد و دیگری به نام خدا جان می بخشد. واقعا جراحان واسطه فیض بین خالق و مخلوق هستند و همیشه به آنها گفته ام قدر خودتان را بدانید، هیچ کس به اندازه شما این قدر روشن بین خالق و مخلوق جا نمی گیرد. اینها جان می بخشند.

وی یادآور شد: دین بدون علم همان می شود که آقای دکتر فرمودند. می دانید که کعبه اولین محل عبادت پروردگار است. کاری که امروز انجام می دهیم و طواف می کنیم را شش هزار سال پیش هم انجام می دادند. چه شد که این طوافی که برای خدا بود طواف برای شیطان شد؟ برای اینکه در طول زمان دین تهی از علم شد و به خرافات رفت. علم بدون دین هم هیروشیما و ناکازاکی می شود.

صالحی با اشاره به تعریف علم، تصریح کرد: ظاهر قضیه این است که می گویند علم دو قسم است و «علم ادیان» تعریف به دین می شود و «علم ابدان» هم تعریف به پزشکی می شود. ولی بنده با جسارت می خواهم بگویم علم الادیان بخش نرم افزاری علم است و بخش معرفت شناسی است. علم الابدان، چون بدن را هم جمع بسته، علم ماده و بخش سخت افزاری است.

وی با بیان اینکه «ترویج علم» یک عبارت گویا و کاملی است، اظهار داشت: این عبارت هم می تواند ناظر به تولید علم و هم ناظر بر نشر علم باشد. من نمی خواهم نسبت به پیشینیان خودمان غلوّ آمیز صحبت کنم ولی واقعا برای یک پژوهنده ببینید که 1400 سال پیش راجع به علم چه بیاناتی دارند که واقعا هرچقدر هم در بهترین دانشگاه ها بگردید آخرش به همین حکمت می رسید. می فرماید علم گنج بزرگی است که تمامی ندارد. این عبارت کوتاه، ولی پراز معنا است و در 1400 سال قبل در حجاز و عربستان گفته شده است.

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی ادامه داد: حضرت رسول(ص) می فرمایند دانایی سرآمد همه خوبی ها و نادانی سرآمد همه بدی ها است. همچنین حضرت علی می فرمایند علم قدرت است و هر کس آن را بیابد، چیره می شود و هر که فاقد آن باشد، حتی مسلمان و مؤمن، به او چیره شوید. این گفته در شرایط فعلی کشور، خیلی معنا دارد.

وی با تأکید بر اینکه اگر بدون سلاح علم بخواهیم قدرت نمایی کنیم بهتر است که نکنیم چون گرفتار می شویم، اظهار داشت: در تولید علم نیاز به زمینه های متعدد داریم ولی مهمترین آن «بسط عدالت اجتماعی» است. در جامعه ای که عدالت نباشد، علم پا نمی گیرد. اوایل دهه 70 روی این مبحث صحبت کردیم که چه بسا ابن سیناهای فراوانی به خاطر عدم دسترسی به آموزش تلف می شوند. در سیستان و بلوچستان، کردستان و کرمان و کرمانشاه بالقوه ابن سینا است ولی اگر عدالت اجتماعی نباشد، ما شرایط را برای تولید و توسعه علم فراهم نکرده ایم.

معاون سابق رئیس جمهوری یادآور شد: همان دهه 70 در مناطق محروم دبیرستان های شبانه روزی راه اندازی کردیم و دبیران را از تهران می فرستادیم. ما شاهد بودیم که دانش آموزی که پدر و مادرش زندانی بودند، ولی جزو دانش آموزان سرآمد بوده است و جمهوری اسلامی کاری کرده است که این فرد درس بخواند.خطر پذیر بودن و اهل گفت و گو و تعاملی بودن و برخوردار بودن از روحیه مشارکت جمعی از دیگر ضرورت‌های تولید و توسعه علمی در کشور است. روحیه همکاری و کار گروهی در این زمینه بسیار مهم است و حتی در اسلام توصیه شده است که حتی برای غذا خوردن در جمع باشیم و فرادی آن را نخوریم.

وی با تأکید بر اینکه اهل سنت این مورد را به خوبی رعایت کردند، با بیان اینکه برکت در جمع بودن است، گفت: حکیم فردوسی قهرمانی را در شاهنامه خود آفریده است که ما به اشتباه آن را رستم می دانیم، ولی او ایران را قهرمان کرد و قهرمان فردوسی ایران و ملت ایران بوده است. همه در ایران می خواهند رستم شوند، در حالی که ما باید با هم رستم شویم .علاوه بر آن نیاز به تکریم عالم داریم. در کشوری علم رواج می یابد که عالم آن مورد تکریم قرار گیرد و تکریم عالم نیز شرایط خاص خود را دارد، ضمن آن که تشخیص عالم نیز در این زمینه مهم به شمار می رود.

صالحی با اشاره به انتساب القابی چون دکتر و مهندس در جامعه با تأکید بر اینکه باید در این زمینه آفت زدایی کنیم تا عالم واقعی پیدا شود، یادآور شد: در تکریم عالم، دادن حس احترام اجتماعی در بیان آزاد اندیشه و آرای خود بسیار مهم است. اگر می خواهیم عالمی را تکریم کنیم، باید این حس را به آنها القا کنیم که بدون دغدغه آرای خود را مطرح کند. در نشر علم تنها مردم و دانشگاه ها مسئول نیستند، بلکه مسئولان نیز در این زمینه نقش مهمی دارند؛ چرا که اگر مسئولان به سراغ دانشگاه ها نروند، آنها چاره ای ندارند جز آنکه علم خود را مقاله کنند که به درد دیگران بخورد.

در نشر علم، ارتباط بین المللی خیلی ضروری است

وی ادامه داد: در نشر علم اگر بخواهیم خودمان را معذول از جهان کنیم، سقف پرواز ما محدود است. در نشر علم، ارتباط بین المللی خیلی ضروری است. ممکن است آفاتی هم داشته باشد ولی هر چیزی آفاتی دارد. یادم هست وقتی اینترنت می خواست به ایران بیاید من رئیس دانشگاه صنعتی شریف بودم و این دانشگاه شروع کننده و آورنده اینترنت به کشور بود. از من خواستند چیزی را امضا کنم و من ترسیدم امضا کنم و گفتم به کسی بدهید که پشتوانه اش قوی است. می گفتند ممکن است از اینترنت سوء استفاده شود ولی من در شورای عالی انقلاب فرهنگی گفتم حسن استفاده آن را هم بگیرید. لذا ما باید تکلیف روابط بین الملل کشور را روشن کنیم.

مهاجرت نخبگان یکی از مشکلات کشور ما است

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی با اشاره به اینکه مهاجرت نخبگان یکی از مشکلات کشور ما است، گفت: ببینیم چرا این اتفاق افتاده و علاجش کنیم. یک جوانی که دکترا گرفته می بیند نمی تواند اینجا امکاناتش را فراهم کند به جای دیگری می رود که هم تجهیزات و هم معیشتش را تأمین کند. حضرت رسول(ص) هم فرمودند «اطلبوا العلم ولو بالصین». حالا که اینها رفته اند، با استفاده از شبکه های اجتماعی، ما یک جوری به اینها وصل شویم.

ما بالأخره باید تکلیفمان با دنیا را روشن کنیم

وی با اشاره به عدم استقبال از علوم پایه، اظهار داشت: ما بالأخره باید تکلیفمان با دنیا را روشن کنیم. چون با این تحریم، هیچ وقت آزمایشگاه های ما تکمیل نمی شوند. دکتر داوری اردکانی می گوید «علم خانه می خواهد و باید در خانه خود سکونت کند و باید آن را از سرگردانی نجات داد. علم باید با توسعه قرین شود و این امر صرفا از طریق همکاری سیاست و حکومت با دانشگاه ها و پژوهشگاه ها می تواند صورت گیرد».

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      اقای صالحی چطور شد حالا بعد از 16 به این فکر افتادی اگر هیچ نظر ندی بهتراست

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دقیقا

      • بدون نام

        استاد چطور نمیدانی 9 سال پیش ایشان شروعگر مذاکرات بود؟پس بهترست ساکت باشی

      • بدون نام

        بله باید تکلیفمان را با دنیا روشن کنیم. ولی آنقدر شما به دنیای مد نظرخودتان باج داده اید که دیگر به چندرغاز باج این دولت قانع نیستند.

      • بدون نام

        چون مشغول پر کردن جیبشون بودن اون مدت

    • بدون نام

      نمیشود قربان ما باید استخوان لای زخم دنیا باشیم و ملت بیچاره هم چاره ایی ندارند

      پاسخ ها

      • بدون نام

        توسرت بکنن ، این اقای صالحی ۸ سال با اقای روحانی برای اشتی با دنیا مارا به گدایی رسوندن، اقای رئیسی که هیچ ایاذبالله خدای رئیسی هم نمی تواند ماله کشی انهارو پک کنند .

    • بدون نام

      چندین سال بهترینها رفتندجبهه ورفتند.
      حالا هم مهاجرت.

    • بی نام

      حیف از شما که نگذاشتن مملکت رو درمان کنید.

      پاسخ ها

      • خسرو

        این بزرگوار 8 سال در دولت محمود و 8 سال در دولت حسن مسؤولیت داشتن.
        احتمالا بیشتر از این وقت لازم داشتن تا فرمایشاتشون رو عملی کنن !!!

      • یک ایرانی

        جناب خسرو ! خوابی یا خودت رو به خواب زدی؟ ایشون اگرتصمیم گیر بود که بهترین تصمیم رو می گرفت. بازم جای شکر داره که امثال ایشون این طوری فکر می کنند. پس اگر خوابی بیدار شود و اگر خودت رو به خواب زدی خدا بیدارت کنه!

    • بدون نام

      ملت با دنیا اشتین همه که نباید مثل ما باشند خودمونو قرنطینه کردیم در حالی که انقدرها هم فکر میکنیم خوب نیستیم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        لنگه نداریم تو دنیا
        البته تو بدی جنگ افروزی

    • بدون نام

      اینجاکه کار نیست کشورهای پیشرفته کاش اسخدامشون میکردند تحصیلکرده های بیکار را

    • کیوان

      اقای صالحی خوب انشایی برایت نوشته اند

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ۸سال خدمت صادقانه شمارو دیدیم صالحی .

    • بدون نام

      بهترین علم علم پزشکی است و بقیه پوچ

      پاسخ ها

      • بدون نام

        چقدر هم که پزشک ها دلسوز خوب هستن!!!

    • بدون نام

      تکلیف دست شما بود چیشد

    • حر

      آقای دکتر صالحی اگر اولین روزی که شخصی گفت هرکی نمی‌خواد جمع کنه از ایران بره را ممنوع ال بیان می‌کردید الان به علاج وچه کنم چه کنم نمیافتادید لذا این تئوری هرکی نمی‌خواد......همچنان درصدر قدرتمندان است وسیل خروج هرروز بیشتر میشود وجا برای آقازاده‌ها ی بیسواد وعیاش و ثروت طلب بیشتر میشود کمی به اطراف خود نگاه کنید

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دکتر صالحی رو با رییس قوه قضاییه اشتباه گرفتید

    • شاعر

      هیروشیما بانابودی توسط بمبهای آمریکایی ولی بازهم ژاپن عاقلانه برخوردکرد تاپیشرفت کند ورابط با آمریکا قطع نکرد ماهم اگر رابط داشته باشیم برای پیشرفت کشور ملت . نظر است

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بی غیرتن

      • بدون نام

        18.43
        رو به شرق غش کرده اید بی غیرتی نیست

      • بدون نام

        با غیرت هستند ولی نادان نیستند

    • بدون نام

      آخ آخ. چی گفتی کشوری که ملتش بلاتکلیفن

    • بدون نام

      تو هم مطلب رو نگرفتی دکتر!!!!!!
      چیزی که خطرناکه مهاجرت ژنهاست!!!!
      گیرم که ارتباط گرفتی و ایشون هم کمکی کرد سالها بعد چکار می کنی؟!!!!!

    • بدون نام

      عقل کل

    • بدون نام

      مردم بشدت خسته خسته اند به دادمردم برسید فرصت طلایی بدست دشمن ندهید بازگشت ندارد ندارد

    • دارا

      با آمریکا یا با دنیا؟

    • بدون نام

      علم باید با ایمان و اخلاق تلفیق شود. صرف علم انسان را تبدیل به ایلان ماسک میکند

    • بدون نام

      همتون سر و ته یه کرباسین

    • وطن

      تو چیکار مملکتی

    • بدون نام

      چرا خودت 8سال تعامل نه کردی
      همه چیر ادادی به امریکاواروپا

      پاسخ ها

      • بدون نام

        این اقا تا حالا کجا بوده نفسش مثل اینکه اره برو فکر خودت باش

    • بدون نام

      تو که با پر کردن هسته ای تکلیفو مشخص کردی، اونام سرت پی پی کردن ، دنبال مابقیش هستی

    • بدون نام

      دمت گرم که این حرف رو گفتی

    • عزیزجون

      شما تکلیفتان را با دنیا روشن کنید، تکلیف ما هم معلوم میشه.

    • بدون نام

      تو مثل اینکه دو باره هوس سیمان کردی؟ نادان تر از روح الله حسینیان تو مجلس داریما.

    • بدون نام

      سالهاست غیر از این چند کشور از دیگر کشورها فاصله گرفتم چه خوبی داشت ؟خوب باشیم ارتباط داشته باشیم ولی هواسمون جمع باشه سو استفاده نباشه نجنگیم ولی امتیاز ندیم روش فعلی اشتباست

    • بدون نام

      دکتر جان خودتان خراب کردید.

    • بدون نام

      ما که این چند سال به روسیه و چین امتیازات زیادی دادیم بزارید یکبار هم به آمریکا امتیاز بدیم و درعوض امتیاز بگیریم البت فکورانه باشه

    • بدون نام

      این شخص بهاییه .برید ببینید عمه بزرگش کیه

    • د

      هشت سال کار کردی هشت سال با دنیا تعامل کردی نتیجه آن را دیدیم و شدیم ونزوالا دستت درد نکنه حالا علی برکت لا ولمون کن.

    • علی

      در دو دولت ، در راس اموری بودی که باید کاری میکردی ... که نکردی ...حالا یاد افتاده باید تکلیفمونو با دنیا روشن کنیم...
      چرا ادمها وقتی قدرت رو میگیرن هیچ کاری نمیکنن ... ولی وقتی از دست میدنن به هر راهی متوسل میشن تا به قدرت برگردن ...

    • علی

      درود بر شرفت! خوب در لفافه بهشون تیکه انداختی!

    • بدون نام

      تکلیف خیلی وقت که روشن کردن فرمودن هر کس دوست نداره از ایران بره

    • بدون نام

      شما که مناسفانه کاری کردید که حتی دانشگاهاتونوهم تحریم میکنند.نمونه اش دانشگاه اصفهان.

    • بدون نام

      شما که همه اینها رامی داید که درست هم هست چرا انجام نمیدهید تامردم از زجربیرون بیان

    • بدون نام

      مسئولین ایران گفتار درمانی میکنن
      یعنی فقط حرف میزنن ولی در عمل هیچ کار مفیدی انجام نمیدن

    • بدون نام

      آقای دکتر خیلی زمان می برد تا ما به منزلت علم و دانش پی ببریم البته اگر بتوانیم نفوذقدرتها را در عقب نگه داشتنمان برطرف نماییم که امری سهل نیست.

    • مهدی،ابراهیمی

      روسن نمبکنن تا مردم عاصی بشن

    • بدون نام

      روزی برسد که مملکت میماند عده ای نادان از همه چیز

    • بدون نام

      دنیا نه امریکا ریش وقیچی دستشه روسیه وچین به این بزرگی زیرش زاییدن

    • ناشناس

      تا حالا کجا بودی تا وقتی که در مسند قدرت بودی از افاضات شما بی نصیب بودیم

    • بدون نام

      افرین به صالحی

    • بدون نام

      بلبل تا حالا کجا بودی حرفای گذشته خودت یادت رفته

    • حسین

      بتوچه مربوطه که دخالت میکنی توکه طنگ تمام گذاشتی توبرجام نافرجام.

    • بدون نام

      چقدر چرند بافته

    • بدون نام

      شما کشور رو به این روز انداختید

    • 0916

      چرانظرات بنده رونمایش نمیدی؟

    • R Rom

      لطفا شما سکوت کنین

    • بدون نام

      خیلی بی شرمی ۱۸ سال است مسولی الان بفکرت رسیده

    • بدون نام

      بانظرات شماموافقم وبادنیا تعامل-مصالحه کنیم،هیچ ضررنخواهیم کردوآینده باایرانه!

    • بدون نام

      این صالحی ادم خوبیه.کاره ای نبود که تصمیم بگیره باید اون بالائی هاتصمیم بگیرن تا اینا اجرا کنند

    • مهدی،ابراهیمی

      اینا جیزی روشن نمیکنن خاموش میکنن

    • بدون نام

      جون عمت

    • بدون نام

      وقتی که به یک دانش آموخته ممتاز برای استخدام گفته میشود چون ازفرد موردنظر ماتقلید نمیکنی نمیتوانیم شمارا استخدام کنیم وان شخص مجبور میشود برای امرار معاش گارسون شودچه انتظار داریم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج