adexo3
۱۱۸۴۹۵۱
۵۰۰۴
۵۰۰۴
پ

قول مهم دولت به مجلس درباره بودجه

قرن نو به نقل از علیرضا پاک‌فطرت نوشت: حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی به نفع قشر آسیب‌پذیر نیست و من معتقدم در این شرایط اقتصاد نفعی از حذف ارز ترجیحی نمی‌برد.

قرن نو به نقل از علیرضا پاک‌فطرت نوشت: حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی به نفع قشر آسیب‌پذیر نیست و من معتقدم در این شرایط اقتصاد نفعی از حذف ارز ترجیحی نمی برد.

در روز گذشته کلیات لایحه بودجه توسط مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید و اصلاح لایحه به کمیسیون تلفیق موکول شد؛ طی تصویب بودجه ۱۴۰۱ نقطه‌نظرات نمایندگان بر روی حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی متمرکز بود.
از میان مخالفان حذف ارز ترجیحی، مهرداد گودرزوندچگینی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: درحال‌حاضر این یارانه که روی ارز ۴۲۰۰ تومانی اعمال می‌شود، به‌درستی به دست مردم نمی‌رسد؛ اما تجربه نشان داده هرگاه ارز دو نرخی را به تک‌نرخی تبدیل کرده‌ایم، شوک بزرگی به بازار وارد و چندصد درصد تورم به اقتصاد کشور تحمیل شده است. آنچه که مسئولان دولتی عنوان می‌کنند این است که پرداخت نقدی قرار است جای ارز ۴۲۰۰ تومانی را بگیرد، اما باید در نظر داشت که این پرداخت‌های نقدی همواره کشور را با تورم‌های جدی مواجه کرده است.
مسعود میرکاظمی، رئیس سازمان برنامه و بودجه در مجلس شورای اسلامی از دلایل تصمیم دولت برای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در بودجه سال آینده سخن گفت و تأکید کرد: اگر ارز ترجیحی را پرداخت کنیم بازار به همین روند ادامه پیدا خواهد کرد و اگر به خزانه واریز شود دیگر نمی‌توان ارز ترجیحی را پرداخت کند اما در چند سال گذشته به دلیل اینکه ارز نداشته بانک مرکزی به قیمت ۲۴ تا ۲۳ هزار تومان خریده و ۴۲۰۰ پرداخت کرده یعنی پایه پولی و هزینه‌ها را بالا برده است اما نمی‌توان این شرایط را ادامه داد لذا باید به یک تعادلی رسید.
دراین‌بین، ابراهیم رئیسی، ریاست‌جمهوری، در خصوص حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی گفت: ما کار را که در دولت شروع کردیم، آن هشت میلیارد دلاری که در قانون پیش‌بینی شده بود چیزی از آن نمانده بود. در نیمه دوم سال مبلغی برای ارز ترجیحی برای دولت نمانده بود. اگر می‌خواستیم آنچه که در قانون پیش‌بینی شده بود را اجرا کنیم باید ارز ترجیحی را بدون اینکه جبران شود، حذف می‌کردیم اما خط قرمز ما سفره مردم بود و هست.
وی افزود: ما موضوع را در جلسات مختلف مطرح کردیم و در شورای هماهنگی سران قوا هم طرح شد و نهایتاً به این رسید که برای ماه‌های بعد باید ارز ترجیحی ادامه پیدا کند و بعد هم برای جبرانش تمهیدات مقدماتی شود. خدمت مقام معظم رهبری هم که موضوع مطرح شد ایشان تأکید کردند که نظر مجلس اخذ شود.
رئیس‌جمهوری ادامه داد: بعد از فرمایش رهبری موضوع را در دولت مطرح کردیم و به عنوان لایحه دوفوریتی در دولت تصویب شد که اول، ادامه دادن ارز ترجیحی در چند ماه آتی تا شرایط آماده شود و دوم، در صورت حذف، جبران آن برای مردم چون حذف ارز ترجیحی بدون جبران برای خانواده‌های نیازمند کار درستی نیست.
هیچ دولتی به تعهدات یارانه‌ای و حمایتی خود عمل نکرده است
علیرضا پاک‌فطرت، نماینده مردم شیراز در مجلس یازدهم، در گفت‌وگو با خبرنگار قرن نو و در پاسخ به این پرسش که آیا شرایط برای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی مساعد است یا خیر؛ گفت: ارز ۴۲۰۰ تومانی پیشنهاد دولت است و ایشان باید جوانب آن را بررسی کند اما بنده معتقدم که تا به حال هر اقدامی که صورت گرفته و دولت اعلام داشته که می‌خواهد در پی آن برای کمک به مردم بسته‌های حمایتی بدهد و به صورت نقدی جبران کند نه‌تنها تعهد بعدی خود را انجام نداده؛ بلکه تصمیمات خود را نیز اجرایی کرده است.
وی در ادامه افزود: هیچ‌کدام از دولت‌ها به تعهدات خود پایبند نبودند و به نظر بنده، حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی به نفع قشر آسیب‌پذیر نیست ؛ قیمت دارو و خیلی از اقلام دیگر افزایش پیدا خواهد کرد و زمانی‌که این افزایش قیمت‌ها رخ می‌دهد دولت باید اقداماتی را صورت دهد تا درآمد مردم نیز به همین صورت افزایش پیدا کند. درحال‌حاضر دولت حذف ارز ترجیحی را مورد بررسی قرار داده اما به افزایش درآمدها توجهی نکرده است، در نتیجه به نظر بنده سال آینده سال سختی خواهد بود.
دولت باید هزینه فساد را پایین بیاورد
پاک‌فطرت در ادامه گفت: دولت می‌گوید فساد پشت ماجرای ارز ۴۲۰۰ تومانی است؛ این حرف درست است؛ زیرا هر کجا هزینه فساد و هزینه دست درازی به بیت‌المال پایین باشد فساد نیز رخ می‌دهد اما به‌جای اینکه ما هزینه جرم و فساد را افزایش دهیم ارز ترجیحی که مربوط به اقلام خوراکی مردم و نهاده‌های دامی است را حذف می کنیم/
وی در ادامه در خصوص تخصیص بسته‌های حمایتی به صورت هوشمند به مردم پس از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی گفت: افرادی که واقعاً نیازمند هستند را اصلاً دولت پیدا نمی‌کند که بخواهد به آنها بسته حمایتی بدهد؛ حاشیه‌نشین‌ها، کپرنشین‌ها و امثال آنها اصلاً بلد نیستند که بخواهند روند اداری را طی کنند و بسته حمایتی را دریافت کنند و خیلی از آنها حتی شناسنامه نیز ندارند و تخصیص بسته‌های حمایتی کار درستی نیست.
نماینده مردم شیراز در مجلس یازدهم افزود: البته دولت قول داده است که در صورت تصویب کلیات بودجه توسط مجلس انعطاف‌پذیرتر برخورد خواهد کرد و در کمیسیون تلفیق می‌شود؛ راهکارهایی را برای ارز ترجیحی و جایگزینی آن آورد و یا این ارز ترجیحی حذف نشود و اگر قرار است باشد درست سازماندهی شود و حال باید دید دولت به این قول خود چطور عمل خواهد کرد و دولتی‌ها چه تصمیمی خواهند گرفت.
پاک‌فطرت در ادامه گفت: به نظر بنده، مردم ایران پتانسیل این را دارند که ارزش پول ملی‌شان به حالت قبل بازگردد و این‌گونه نباشد که قدرت پول ملی کاهش پیدا کند و این اتفاق می‌طلبد که اقتصاددانان برنامه داشته باشند تمرکز دولت بر روی تولید باشید. متأسفانه درحال‌حاضر مصرف‌گرایی در دولت‌های ما روزبه‌روز در حال افزایش است اما تولید روزبه‌روز در حال کاهش است .
وی گفت: مقام معظم رهبری بر تولید و مانع‌زدایی‌ها تاکید دارد اما در عمل می بینیم که تعداد کارمندان اضافه می‌شود. وی پیش بینی کرد با حذف ارز ترجیحی بار دیگر تورم ، ارزش پول ملی ایران را کاهش دهد .
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتی ۹/۵ ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج