۱۱۸۶۲۹۸
۵۰۲۱
۵۰۲۱
پ

بیماری‌های ناشی از چاقی را جدی بگیرید

بیماری‌های ناشی از چاقی می‌تواند عواقب جبران ناپذیری را برای افراد به همراه داشته باشد. چاقی به وضعیتی گفته می‌شود که فرد دارای مقدار زیاد چربی در بدن است. افزایش وزن خطر ابتلا به بسیاری از عوارض و بیماری‌ها را افزایش می‌دهد.

در صورتی که افزایش وزن زیادی دارید، باید اسلیو معده در کرج یا بای پس معده را بسته به صلاحدید پزشک در نظر داشته باشید تا بتوانید با کاهش وزن، از بیماری‌های احتمالی و خطرناک ناشی از چاقی جلوگیری کنید.

بیماری‌های ناشی از چاقی می‌تواند عواقب جبران ناپذیری را برای افراد به همراه داشته باشد. چاقی به وضعیتی گفته می‌شود که فرد دارای مقدار زیاد چربی در بدن است. افزایش وزن خطر ابتلا به بسیاری از عوارض و بیماری‌ها را افزایش می‌دهد.

بیماری‌های ناشی از چاقی را جدی بگیرید
چربی اضافه در بدن به استخوان‌ها و اندام‌ها فشار وارد می‌کند. همچنین منجر به تغییرات پیچیده در هورمون‌ها، متابولیسم و افزایش التهاب در بدن خواهد شد.

به افرادی چاق گفته می‌شود که شاخص توده بدنی ۳۰ یا بالاتر داشته باشند. این نکته را در نظر داشته باشید، هر فردی که چاق است به این معنی نیست که حتما به بیماری‌هایی که در ادامه ذکر خواهیم کرد، مبتلاست.
اما، احتمال ایجاد این موارد در این دسته از افراد به شدت افزایش پیدا می‌کند. در نتیجه توصیه می‌شود راهکاری برای کاهش وزن در نظر داشته باشید.

۱. دیابت نوع ۲

دیابت نوع ۲ یکی از بیماری‌های ناشی از چاقی، زمانی رخ می‌دهد که قند خون بالاتر از حد طبیعی باشد. با گذشت زمان این شرایط می‌تواند منجر به مشکلات سلامتی مانند بیماری قلبی، آسیب عضلانی، سکته مغزی، بیماری کلیوی و مشکلات بینایی شود.

اگر چاق هستید، کاهش وزن ۵ تا ۷ درصد وزن و انجام ورزش ممکن است از ابتلا به دیابت نوع ۲ جلوگیری کند یا آن را به تاخیر بیندازد.

۲. بیماری قلبی

بیماری قلبی از مهم‌ترین بیماری‌های ناشی از چاقی است که در افراد بیشتر مشاهده می‌شود. با گذشت زمان، چربی ممکن است در شریان‌هایی که به قلب خون می‌رسانند، رسوب کند.
افراد چاق دچار فشار خون بالا، کلسترول لیپوپروتئین کم (LDL)، تری گلیسیرید و قند خون هستند که همه این موارد منجر به بیماری قلبی می‌شود.

شریان‌هایی که باریک می‌شوند، منجر به حمله قلبی خواهند شد. لخته شدن خون در شریان‌های باریک باعث سکته می‌شود.

۳. سکته مغزی

سکته مغزی زمانی رخ می‌دهد که خون‌رسانی به مغز قطع شود. این بیماری می‌تواند به بافت مغز آسیب برساند و منجر به بسیاری از مشکلات، از جمله اختلال در گفتار و زبان، ضعیف شدن عضلات، تغییر در مهارت و... شود.

بیماری‌های ناشی از چاقی را جدی بگیرید

۴. آپنه خواب

آپنه خواب اختلالی است که در آن ممکن است برای لحظه‌ای نفس فرد در طول خواب قطع شود.

افرادی که اضافه وزن دارند، بیشتر در معرض خطر این عارضه هستند؛ زیرا، چربی بیشتری در اطراف گردن وجود دارد و باعث کوچک‌تر شدن راه هوایی می‌شود.

راه هوایی کوچک‌تر می‌تواند منجر به خر و پف و مشکل در تنفس شود. با کاهش وزن می‌توان به کاهش چربی گردن و کاهش خطر آپنه خواب کمک کرد.

۵. فشار خون بالا

فشار خون بالا از دیگری بیماری‌های رایج ناشی از چاقی است. بافت چربی اضافه در بدن به اکسیژن و مواد مغذی بیشتری نیاز دارد. رگ‌های خونی باید گردش بیشتری در بافت چربی اضافی داشته باشند.

به این معنی است که قلب باید سخت‌تر کار کند تا خون در سراسر بدن پمپاژ شود. افزایش میزان گردش خون، فشار زیاد به دیواره‌های رگ وارد می‌کند.

این فشار اضافه به عنوان فشار خون بالا شناخته می‌شود. با گذشت زمان، فشار خون بالا به قلب و عروق آسیب وارد می‌کند.

۶. بیماری کبد

افراد چاق ممکن است به بیماری کبدی یا استئاتوهپاتیت غیر الکلی مبتلا شوند. این بیماری زمانی رخ می‌دهد که چربی اضافی در کبد جمع شود. چربی اضافی به کبد آسیب می‌رساند یا باعث رشد بافت اسکار می‌شود که به عنوان سیروز شناخته خواهد شد.

کبد چرب معمولا هیچ علائمی ندارد؛ اما، در نهایت می‌تواند منجر به نارسایی کبد شود. برای مدیریت کاهش وزن باید ورزش کنید و از مصرف الکل خودداری کنید تا دچار بیماری‌های ناشی از چاقی مانند بیماری کبد نشوید.

۷. بیماری کیسه صفرا

کیسه صفرا وظیفه ذخیره ماده‌ای به نام صفرا و انتقال آن به روده کوچک در طول هضم را دارد. صفرا به هضم چربی‌ها کمک می‌کند.
چاقی خطر ابتلا به سنگ کیسه صفرا را افزایش می‌دهد. سنگ کیسه صفرا زمانی ایجاد می‌شود که صفرا در کیسه صفرا جمع و سفت می‌شود.

افراد چاق سطح بالاتری از کلسترول در صفرا یا کیسه صفرا بزرگی دارند که به خوبی کار نمی‌کند، در نهایت می‌تواند منجر به سنگ کیسه صفرا شود.

سنگ کیسه صفرا ممکن است دردناک شده و نیاز به جراحی داشته باشد. مصرف رژیم غذایی سرشار از فیبر و چربی‌های سالم ممکن است به جلوگیری از سنگ کیسه صفرا کمک کند.

۸. سرطان‌های خاص

چاقی احتمال سرطان‌های خاصی از جمله سرطان سینه، روده بزرگ، کیسه صفرا، پانکراس، کلیه و پروستات، سرطان رحم و... را افزایش می‌دهد.

بیماری‌های ناشی از چاقی را جدی بگیرید

۹. عوارض بارداری

زنان باردار دچار اضافه وزن یا چاقی بیشتر در معرض مقاومت به انسولین، قند خون و فشار خون بالا هستند. چنین شرایطی می‌تواند خطر عوارض دوران بارداری و زایمان را افزایش دهد که این موارد به شرح زیر است:

• دیابت بارداری
• پره اکلامپسی
• نیاز به زایمان سزارین
• لخته شدن خون
• خونریزی بیش از حد بعد از زایمان
• تولد زودرس
• سقط جنین
• مرده زایی
• و...

بیش از ۶۰ درصد از خانم‌ها بالا BMI بالا ۴۰ هنگام بارداری، حداقل به یکی از این عوارض مبتلا می‌شوند.

۱۰. افسردگی

از دیگر بیماری‌های ناشی از چاقی که بسیاری از افراد به آن مبتلا می‌شوند، افسردگی است. در واقع به دلیل ظاهر و وزنی که دارند، چنین شرایطی می‌تواند منجر به احساس غم، اندوه یا عدم اعتماد به نفس شود.

در نهایت شما باید برای جلوگیری هر یک از این موارد، رژیم غذایی مناسب و فعالیت ورزشی را در برنامه خود داشته باشید، در صورتی که این موارد تاثیر گذار نباشد، با راهکار‌هایی مانند اسلیو معده و بای پس معده می‌بایست به وزن مطلوب برسید.

مطالب برگرفته از سایت دکتر محمد جواد باقری فوق تخصص جراحی‌های چاقی در کرج:

https://doctor-bagheri.com/

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج