۱۱۹۲۹۸۷
۵۰۰۳
۵۰۰۳
پ

احتمال تهاتر ارز صادراتی خشکبار با موبایل

هفته جاری مجموعه وزارت صمت با انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی مذاکراتی در خصوص تهاتر ارز صادراتی خشکبار و زعفران و گیاهان دارویی با واردات موبایل به پیشنهاد صنوف یاد شده و با تبدیل ارز نیمایی به صادراتی برای کل یا بیش از ۳۰۰ و یا بیش از ۶۰۰ دلار داشته، اما انجمن به علت برهم خوردن نظم بازار و مشکلات عدیده کوتاژهای وارداتی در سال گذشته، با این موضوع اعلام مخالفت کرده است.

ایسنا: هفته جاری مجموعه وزارت صمت با انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی مذاکراتی در خصوص تهاتر ارز صادراتی خشکبار و زعفران و گیاهان دارویی با واردات موبایل به پیشنهاد صنوف یاد شده و با تبدیل ارز نیمایی به صادراتی برای کل یا بیش از ۳۰۰ و یا بیش از ۶۰۰ دلار داشته، اما انجمن به علت برهم خوردن نظم بازار و مشکلات عدیده کوتاژهای وارداتی در سال گذشته، با این موضوع اعلام مخالفت کرده است.

انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی در نامه‌ای به وزارت صمت، وضعیت تأمین نیاز موبایل و تبلت در سال جاری را آرام و منظم و از حیث فراوانی کالا کافی و قابل قبول توصیف کرده و با اشاره به وجود ۹۰۰ شرکت دارای مجوز و ۴۴۰ شرکت واردکننده گفته که فضای رقابتی باعث تعادل قیمت‌ها بوده و در بسیاری از ایام سال جاری بخاطر رقابت و فراوانی کالا، واردکنندگان و کسبه این صنف مجبور به فروش کالاها با زیان بوده‌اند، اما از دید مصرف کننده یکی از بهترین وضعیت‌های موجودی و قیمتی در سال‌های اخیر بوده است.

احتمال تهاتر ارز صادراتی خشکبار با موبایل

در ادامه این نامه به گمانه زنی‌ها و مبنی بر تغییر منشاء ارز نیمایی به ارز حاصل از صادرات دیگران بنا به درخواست صنوف صادر کننده از جمله خشکبار و غیره در هفته جاری اشاره شده که باعث ایجاد نگرانی در زنجیره تأمین و توزیع شده و پس از بررسی همه جانبه و کارشناسی و رایزنی با اعضا و کمیسیون‌های تخصصی ذینفع، جمع بندی انجمن مخالفت با هر گونه تغییر در سیاست‌های تخصصی ارز موبایل و تبلت در سال ۱۴۰۰ و بررسی دقیق‌تر موضوع در راستای تغییرات ارزی گروه های زیر ۳۰۰ دلار، ۳۰۰ تا ۶۰۰ دلار و همچنین بالای ۶۰۰ دلار پس از مشخص شدن برخی موارد است.

از نظر انجمن موبایل پیش از تغییرات ارزی گروه‌های یاد شده باید اخبار و شایعات مختلف مبنی بر تغییرات تعرفه‌ای هر کدام از گروه های کالایی موبایل و تولید در سال ۱۴۰۱، فرمول و نحوه محاسبات سابقه برای واردات موبایل و یا حذف آن در سال ۱۴۰۱ و چگونگی تغییرات ارز محاسباتی گمرک در سال ۱۴۰۱ بر مبنای ۴۲۰۰ تومان فعلی یا نرخ ETS بانک مرکزی و مبنای این نرخ مشخص شود.

با توجه به این موارد، انجمن موبایل در ادامه از وزیر صمت خواسته دستورات لازم برای جلوگیری از هرگونه تغییرات در سیاست تخصیص ارز موبایل و تبلت در ایام پایانی سال جاری تا زمان انجام کارشناسی دقیق‌تر موضوع با حضور کلیه ذینفعان این حوزه را صادر کند.

آثار تغییر نوع ارز واردات موبایل: از گرانی تا سردرگمی

طبق این نامه افزایش قابل توجه ۱۵ درصدی قیمت موبایل در ایام پر تقاضای پایان سال در صورت هرگونه تغییر منشاء ارز در گروه‌ها، ایجاد بی نظمی و سردرگمی برای واردکنندگان و عمده فروشان و خرده فروشان به جهت وجود انواع و اقسام قیمت‌های موبایل وارداتی با منشاء ارزهای مختلف و احتمال وجود بسیاری از مفسده ها و سوء استفاده‌ها در فرآیند استفاده از کوتاژ صادراتی صادر کنندگان طبق تجربه ناموفق سال گذشته علی رغم وجود تفاهم نامه بین انجمن‌ها از جمله آثار احتمالی تغییر نوع ارز واردات موبایل است.

همچنین در صورت اجرای این تصمیم احتمال ایجاد سردرگمی جدی برای مصرف کنندگان در ایام پایانی سال برای چگونگی استعلام ارزش موبایل و قیمت‌های مختلف با توجه به عدم اجرایی شدن طرح نظارتی شفافیت زنجیره توزیع و فروش (افق) و قطع امکان درج قیمت مصرف کننده در سایت ۱۲۴ سازمان حمایت وجود دارد.

از طرف دیگر انجمن موبایل به نبود ارز در اختیار برای بسیاری از کوتاژهای صادراتی گذشته (اصطلاحا "کوتاژ خالی") و فصلی بودن صادرات صادر کنندگان خشکبار و زعفران اشاره و تاکید کرده که فرآیند پیچیده انجام تغییرات ثبت سفارش و جداسازی کالاهای گروه‌های قیمتی متفاوت و احتمال وجود باگ‌های سیستمی در ایام پایانی سال که هر روز آن برای بازرگانان بسیار حائز اهمیت است، از دیگر نتایج این تغییر خواهد بود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج