۱۱۹۳۶۶۹
۵۰۰۸
۵۰۰۸
پ

مناطق آزاد مشمول پرداخت مالیات می‌شوند؟

عضو هیات رئیسه کمیسیون جهش تولید و نظارت بر اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی در مجلس شورای اسلامی گفت: احتمالا مصوبه کمیسیون تلفیق مبنی بر وضع مالیات بر ارزش افزوده در مناطق آزاد در صحن علنی مجلس رای نیاورد، زیرا با فلسفه وجودی تاسیس این مناطق در تضاد است.

ایلنا: عضو هیات رئیسه کمیسیون جهش تولید و نظارت بر اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی در مجلس شورای اسلامی گفت: احتمالا مصوبه کمیسیون تلفیق مبنی بر وضع مالیات بر ارزش افزوده در مناطق آزاد در صحن علنی مجلس رای نیاورد، زیرا با فلسفه وجودی تاسیس این مناطق در تضاد است.
کمیسیون تلفیق بودجه تصویب کرده است که در سال ۱۴۰۱ مناطق آزاد تجاری - صنعتی و ویژه اقتصادی مشابه سرزمین اصلی مشمول پرداخت مالیات بر ارزش افزوده خواهند بود.
کمال علیپور افزود: نباید این اتفاق بیفتد که مناطق آزاد از معافیت مالیاتی خارج شوند، این اتفاق مانند آن است که بخواهیم چیزی را درست کنیم، اما بزنیم چشم اقتصاد کشور را در منطقه کور کنیم، به همین دلیل بسیاری از همکاران ما مخالف وضع مالیات بر ارزش افزوده در امناطق آزاد هستند.
عضو کمیسیون عمران مجلس تاکید کرد: با وضع مالیات بر ارزش افزوده در مناطق آزاد، بیم آن می رود، تولیدکنندگان دیگر تمایلی به سرمایه گذاری در این مناطق نداشته باشند‌.
وی با بیان اینکه بهتر است در مناطق آزاد پایشی انجام دهیم، اظهار داشت: کسانی که وارد منطقه آزاد شدند، زمین دریافت کردند و قرار شد در این مناطق، سرمایه گذاری و کار تولیدی انجام دهند، آنها را شناسایی کنیم، شاید با مشکلاتی مواجه بودند که نتوانستند به آن هدف مورد نظر دست یابند، بیاییم مشکلات آنها را برطرف کنیم.
علیپور ادامه داد: همانطور که رهبر معظم انقلاب امسال را سال تولید، پشتیبانی ها و‌ مانع زدایی ها نامگذاری کردند، دولت باید به این سمت حرکت کند، کمیسیون های اقتصادی مجلس و هم کمیسیون ویژه جهش تولید؛ مشکلات تولیدکنندگان را گزارش کنند. در این پایش کسانی که به دنبال سودجویی در مناطق آزاد بودند، شناسایی می شوند، که برای کسب و کار وارد منطقه شدند و از آن فضا سوداستفاده و سودجویی کردند، که می توان تسهیلات ارایه شده، از آنها پس گرفته شود‌.
این نماینده مجلس یادآور شد: ایجاد مناطق آزاد با چند اهداف دنبال شد که مهمترین آن، جذب سرمایه گذار در این مناطق است؛ همچنین شرایط برای تولیدکنندگان فراهم باشد تا در مناطق آزاد، تولید رونق بگیرد و به رشد اقتصادی و اشتغال در کشور کمک کند.
عضو هیات رئیسه کمیسیون جهش تولید و نظارت بر اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی در مجلس اظهار داشت: یکی دیگر از اهداف ایجاد مناطق آزاد این است که از خروج ارز جلوگیری کند، همچنین سبب ایجاد رقابت خوبی در کشور شود و از سوی دیگر بتوانیم به راحتی تولیدات داخلی را صادر کنیم و فضای رقابتی با کشورهای دیگر نیز بوجود آید.
علیپور تصریح کرد: این موارد از جمله اهداف تاسیس مناطق آزاد بود اما متاسفانه چند سالی است که از این هدف فاصله گرفته شده و مناطق آزاد بیشتر به واردات روی آورده اند.
عضو کمیسیون عمران اضافه کرد: حال سوال این است که آیا مناطق آزاد می تواند کالا وارد کند، اگر بتواند روی برخی اقلام، مهندسی معکوس انجام دهد و دانشی را وارد کشور کند تا ما بتوانیم از آن فضا برای تولیدات خود استفاده کنیم، این خوب است. اما متاسفانه مسیر به سمتی سوق یافته که به جای اینکه فضای کسب و کار خوبی برای کشور ایجاد شود، (زیرا سرمایه گذار تمایل دارد در منطقه ای که معاف از مالیات است سرمایه گذاری کند) اما متاسفانه مسیر مناطق آزاد، از هدف خود فاصله گرفته است و به جای تولید یا صادرات، بیشتر تبدیل به وارد کننده شده است.
این نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: به این موضوع دقت کنید هر کسی که به مناطق آزاد سفر می کند، در جستجوی کالای خارجی است، در واقع واردات در این مناطق افزایش یافته است که البته باید هم باشد، اشکالی ندارد. اما وقتی بررسی می کنیم، می بینیم تولیدات در مناطق آزاد کاهش یافته و سرمایه گذاران در آنجا زمین هایی را دریافت کرده اند اما به سمت تولید پیش نرفته اند. بنابراین سوله ها خالی است و پروژه ها نیمه تمام است.
وی گفت: حالا ممکن است بخشی از این مسایل به تحریم نیز بازگردد که نتوانستند اقلام مورد نیاز خود را وارد کنند اما همه اینها دلیل بر تحریم نیست.
عضو‌کمیسیون عمران با بیان اینکه واردات در مناطق آزاد دارای سود کلان است، افزود: اغلب واردکنندگان به مناطق آزاد رفتند، زمینی گرفتند، سوله ای ساختند و فضای کسب و کار راه انداختند اما برای واردات کالایی که در جهت دانش و مهندسی معمکوس کشور چندان استفاده نشده است، توجه این عده بیشتر برای سود کلان بود تا مسایل دیگر.
علیپور اظهار داشت: نکته این است اکنون که واردات افزایش یافته، نمی توان بر مناطق آزاد مالیات وضع کرد. من در کمیسیون ویژه جهش تولید و نظارت بر اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی در مجلس هم شدیدا با این موضوع مخالف بودم. زیرا فلسفه وجودی منطقه آزاد این است که استقلال اقتصادی داشته باشد و با سرزمین اصلی تفاوت داشته و دارای مزیت هایی باشد.
وی در پایان گفت: مناطق آزاد باید شفاف سازی کند و بعد نمایندگان تصمیم بهتری اتخاذ کنند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج