۱۱۹۴۳۵
۱ نظر
۵۰۰۰
۱ نظر
۵۰۰۰
پ

سفره افطار این روزا چقدر خرج داره؟

ماه رمضان سال ۹۳، اولین ماه رمضان در دولت یازدهم است. حالا یا به گفته مسئولان قیمت ها گران نمی شود و یا به قول مرغ فروش، «صد در صد گران می شود.»

خبرآنلاین: ماه رمضان سال ۹۳، اولین ماه رمضان در دولت یازدهم است. حالا یا به گفته مسئولان قیمت ها گران نمی شود و یا به قول مرغ فروش، «صد در صد گران می شود.»

«پای مرغ رو میبندم بیا زودتر بخر!» این جمله را با خنده می گوید و بعد هم به مرغی که در دستش است را نشان می دهد و اضافه می کند: «از ما گفتن بود، چند روز دیگه که ماه رمضون شروع میشه و هزار تا هزار و ۵۰۰ تومن هم میره رو قیمت مرغ، بعد میای میگی چرا گرون شد.» مردی تقریبا میانسال است و در غرب تهران مرغ فروشی دارد.

می گوید، قیمت ها پارسال هم گران شد. بعد هم جمله اش را تصحیح می کند و ادامه می دهد که البته هرسال گران می شود. در آخر هم با جمله «مرغ صد در صد گران می شود» قاطعیتش در باور گرانی در ماه رمضان را بیان می کند و به باقی مشتریانیش می رسد.

ماه رمضان که شروع می شود، تب افزایش قیمت هم به دنبالش می آید. البته حسن روحانی، رئيس‌جمهوری به تازگي دستور داده تا کالاهاي مورد نياز مردم در ماه مبارک رمضان به وفور در اختيار باشد و کمبودي در زمينه عرضه کالا، احساس نشود. در ادامه صحبت ها او هم هر مسئولی در هر صنف و سازمانی از جانب خود می گوید، قیمت ها افزایش پیدا نمی کند، اما در عمل با افزایش قیمت ها، این مردم هستند که پول بیشتری برای خریدن کالا و خوراکی در ماه رمضان می پردازند.

سفره افطار این روزا چقدر خرج داره؟

محمد یوسفی رئیس هیئت مدیره انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی کشور می گوید: «در سنوات قبل با نزدیک شدن به ماه رمضان قیمت مرغ افزایش می‌یافت ولی امسال به دلیل عرضه مرغ بیشتر از تقاضا و وجود ذخایر کافی چنین اتفاقی نمی‌افتد. بنابراین با روند تولید مرغ گوشتی برخلاف سال‌های قبل قیمت این محصول درماه مبارک رمضان که تقاضا بیشتر می‌شود، افزایش نمی‌یابد.»

او همین طور ادامه داد، بعد از اجرای فاز دوم هدفمندی، قیمت مرغ باید افزایش می‌یافت ولی به دلیل سیاست‌های دولت مبنی بر ایجاد ثبات قیمت در کالا‌ها و از آنجا که قیمت این کالا تابع عرضه و تقاضاست بعید می‌دانم که بعد از تیرماه هم این کالا افزایش قیمت داشته باشد. به گفته یوسفی، ذخایر مرغ کشور ذخایر مطمئنی است و در صورت کوچکترین تغییر قیمتی دولت به راحتی می‌تواند بازار را کنترل کند و مشکلی در این زمینه ندارد. این در حالی است که دوسال پیش، قیمت مرغ در نزدیکی های ماه رمضان حتی به ۹ هزار تومان هم رسیده بود اما حالا مرغ فروش می گوید: «مرغ کیلویی ۶۴۸۰ تومانه»

البته به گفته رئیس هیئت مدیره انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی کشور، در مراکز عمده فروشی قیمت مرغ زنده ۴۶۰۰ تومان و مرغ آماده به طبخ ۶۲۰۰ تا ۶۳۰۰ تومان است و قیمت این محصول خوراکی برای مصرف کننده ۶۵۰۰ تومان می شود که در برخی مناطق بصورت بسیار جزئی ممکن است کمی قیمت بالاتر از این مقدار باشد.

دلگرمی ها رئیس هیئت مدیره انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی کشور که تمام می شود، نوبت به حسن رکنی، معاون بهبود امور تولیدات دامی وزیر جهاد کشاورزی می رسد که بگوید، «‌محصولات پروتئینی مانند گوشت مرغ، گوشت قرمز، تخم مرغ و لبنیات بیش از نیاز تولید می‌شود و در انبارها به حد کافی ذخیره شده است، مردم هیچ نگران نباشند.» به گفته رکنی، ‌ماهانه ۱۷۰ هزار تن و سالانه ۲ میلیون تن مرغ در کشور تولید می‌شود که در ماه ۱۰ هزار تن بیشتر از نیاز مردم است.

علاوه بر این تولید ۱۱۷ هزار تن نیز توسط شرکت پشتیبانی امور دام ذخیره شده است، تا به هر اندازه نیاز باشد، با بازار عرضه شود. البته او در نهایت درباره تثبیت قیمت محصولات پروتئینی در ماه رمضان ادامه می دهد: «معمولاً قیمت مرغ، تخم‌مرغ و گوشت قرمز را عرضه و تقاضا تعیین می‌کند با تزریق کافی این محصولات سعی می‌کنیم قیمت بالا نرود اما احتمالاً نوسان کمی داشته باشد که در ماه‌های بعد کنترل می‌شود. اما به هر حال شرایط تولیدکنندگان باید لحاظ شود.»

پیش بینی ها در مورد گوشت قرمز هم نشان از افزایش پیدا نکردن قیمت آن دارد. علی خندان‌رو، رئیس اتحادیه تولید‌کنندگان گوشت گوساله‌ استان تهران می گوید: «قیمت گوشت قرمز در ماه رمضان تغییر نمی‌کند.» به گفته او، علیرغم اینکه هزینه‌های تولید افزایش یافته، اما به دلیل همکاری خوبی که دولت با تولید‌کنندگان گوشت دارد، قیمت گوشت افزایش نیافته و برای ماه رمضان هم تغییر نمی‌کند. همین طور برای ماه رمضان علیرغم اینکه واردات گوشت از خارج کم شده است، هیچ‌گونه مشکلی در مورد عرضه گوشت نداریم و شرکت پشتیبانی امور دام ذخایر کافی در مورد گوشت قرمز و مرغ انجام داده است »

البته بازار عرضه و تقاضا فقط شامل مرغ نمی شود، خوراکی های دیگر زیادی هم در ماه رمضان بازار تقاضایشان افزایش پیدا می کند. مثلا آش و حلیم شاید از پرمصرف ترین خوراکی های ماه رمضان و سفره سحری و افطار روزه داران باشد و بیشتر خانه ها برای مهمانی های ماه رمضانشان این دو قلم خوراکی را قرار دهند. البته حلیمی که پنج سال پیش یعنی در سال ۸۷، کیلویی ۲۵۰۰ تومان و هر کیلو آش رشته ۲۰۰۰ تومان بود، الان در سال ۹۳، براساس قیمت اتحادیه، به ۸ هزار تومان و ۷ هزار تومان رسیده است. یعنی در طول شش سال، قیمت هر کیلو آش و حلیم، بیش از سه برابر شده است.

شش سال پیش، اتحاديه آش، حلیم و کباب اعلام کرده بود، قيمت حليم ساده كيلويي ۲۳۰۰ تومان و با مخلفات ۲۵۰۰ تومان و قيمت هرپرس حليم بين ۱۳۰۰ تا ۱۵۰۰ تومان تصويب شده است. همین طور، قيمت هر كيلو آش رشته در ماه رمضان ۲۰۰۰ تومان و هر كيلو آش شله قلم‌كار ۲۵۰۰ تومان تعيين شده بود.

اتحادیه، ماه رمضان سال پیش هم اعلام کرد که قیمت هرکیلو حلیم درجه یک ۷۰۰۰ هزار تومان، آش شله‌قلمکار ۶۰۰۰ تومان، آش رشته ۵۰۰۰ تومان، شله‌زرد ۷۰۰۰ تومان و حلوا ۶۰۰۰ تا ۷۰۰۰ تومان و هر سیخ کباب کوبیده با گوشت گوسفندی ۳۵۰۰ تومان است.

امسال هم که قیمت ها توسط اتحادیه تصویب شده، حاکی از افزایش تقریبا هزار تومانی روی هر خوراکی نسبت به سال پیش است. البته «آش نیکوصفت» که در میدان انقلاب سال های سال است به آش هایش معروف است می گوید: «سال پیش هم ما آش رو هزار تومن پایین تر از قیمت اتحادیه می فروختیم. امسال هم احتمالا هزار تومن ارزون تر می فروشیم. البته دیگه توی این یه ماه فروش پرسی نداریم و فقط کیلویی می فروشیم.»

به هرحال، به گفته حسین محمدی، رییس اتحادیه فروشندگان آش، حلیم و کباب، قیمت هر کیلو حلیم درجه یک با مخلفات کامل برای رمضان امسال، ۸۵۰۰ تومان و حلیم ساده ۸۰۰۰ تومان مصوب شد. البته در صورت افزودن مخلفات مانند دارچین، پودر نارگیل، کنجد، روغن حیوانی و گوشت بوقلمون مبلغ ۵۰۰ تومان در هر کیلو اضافه می‌شود. همین طور هر کیلو آش شله قلمکار ۷۵۰۰تومان، آش رشته ۷۰۰۰تومان و هر پرس انواع آش به قیمت ۵۰۰۰تومان در ماه مبارک رمضان به فروش می‌رسد. البته قیمت حلوا و شله زرد مانند سال پیش همان ۷ هزار تومان به تصویب رسید.

آش و حلیم مهمان سفره های سحری و افطار بود ولی زولبیا و بامیه تبدیل به شیرینی رسمی هرخانه و مهمانی در ماه رمضان می شود. ماه رمضان سال پیش، قیمت هر کیلو زولبیا و بامیه درجه یک، ۷ هزار تومان و درجه دو، ۶۵۰۰ تومان بود. اما امسال، به گفته محمد نصرتي، رئيس اتحاديه قنادان، بر اساس مصوبه اتحاديه، قيمت هر كيلو زولبيا و باميه درجه يك در تهران و ساير كلان‌شهرهاي كشور ۸۵۰۰ تومان و درجه دو، ۸ هزار تومان تعيين شده است.

بعضی شرینی فروشی ها از دو هفته مانده به ماه رمضان زولبیا و بامیه را در دستور پخت خود قرار داده اند، کیلویی ۸۵۰۰ می فروشند. اما بعضی دیگر هم کل سال زولبیا و بامیه را می فروشند. البته همه آنها قیمت یکسانی ندارند. قیمت ها حتی بیشتر از نرخ مصوب اتحادیه می رود و به کیلویی ۹ هزار و ۵۰۰ تومان هم می رسد و در مقابل هم بعضی دیگر با قیمت ارزانتر و کیلویی ۷ هزار تومان می فروشند.

شیرینی دیگری که احتمالا به دلیل انرژی زیادش در ماه رمضان طرفدار بیشتری پیدا می کند، خرماست. خرمایی که دبیر انجمن خرما در مورد قیمت آن، ماه رمضان سال پیش هشدار داده بود ممکن است به حدود ۸ هزار تومان هم برسد. چرا که به گفته او، ماه رمضان پیش از فصل برداشت شروع می‌شود، خرمای عرضه شده در بازار محصول تولیدی سال گذشته بوده که در سردخانه‌ها ذخیره‌سازی شده و با هزینه‌های بالای نگهداری مواجه شده است.

البته حسین مهدی‌دوست، معاون سازمان مرکزی تعاون روستایی اعلام کرد که برای تامین و تنظیم بازار خرما در ماه رمضان ۱۵ هزار تن خرما خریده‌ایم که از طریق اتحادیه‌های این سازمان در ۱۶ غرفه سازمان میادین تره‌بار استان تهران در این ماه عرضه می‌شود.

امسال هم با اینکه، ماه رمضان ده روز زودتراز سال قبل شروع می شود و به عبارتی همچنان، زودتر از فصل برداشت خرمای امسال است، اما حسين مهاجران، رئيس اتحاديه فروشندگان ميوه می گوید: «خرما به اندازه نياز بازار در سردخانه ها انبار شده است و قيمت آن نسبت به سال گذشته هيچ نوع تغييري نخواهد داشت.» یعنی هر کيلو خرما با نرخ ۷هزار تومان تا ۷۵۰۰ تومان عرضه مي شود.

به گفته او هندوانه هم که در گرمای نزدیک ۴۰ درجه و بالاتر که می تواند رفع تشنگی خوبی برای زمان افطار باشد، افزایش قیمت نخواهد داشت و حتی هندوانه همدان که ارزانترين هندوانه کشور است ظرف چند روز آينده روانه بازار مي شود. براساس صحبت های مهاجران، سال گذشته قيمت هر کيلو هندوانه بين ۷۰۰ تا ۸۰۰ تومان بود در حاليکه امسال نرخ اين محصول به کيلويي ۲۰۰ تا ۶۰۰ تومان رسيده است. البته این در حالی است که تعاونی های میوه و تره بار هر کیلو هندوانه را ۹۸۰ تومان و هر کیلو خربزه را ۲ هزار تومان به فروش می رسانند.

به هرحال، با تمام صحبت ها و قاطعیت هایی که مسئولان در مورد گران نشدن کالا و خوراکی دارند، اما بعضی مردم اطمینان زیادی نسبت به این حرف ها ندارند. محمود می گوید: «کسی نمیگه ماست من ترش است. مسئولان هم نمیان بگن، کالاها گرون میشه. آدم باید از تجربه اش استفاده کنه که هرسال ماه رمضون همه چی گرون میشه. بقیه اش دیگه فقط حرفه.»

با این حال، علی فاضلی، رئیس اتاق اصناف ایران هم تاکید دارد که هیچ گونه افزایش قیمتی در مورد کالاهای اساسی در ماه رمضان صورت نخواهد گرفت. به گفته او، در حال حاضر ثبات قیمتی در مورد کالاهای اساسی و سایر مایحتاج ضروری مردم مشاهده می شود و در ماه مبارک رمضان هم افزایش قیمتی صورت نخواهد گرفت.

البته قاسم‌علی حسنی، رییس اتحادیه بنکداران مواد غذایی معتقد است که با توجه به رکود بازار و فراوانی مواد غذایی در انبارها هر گونه افزایش قیمت مواد غذایی داخلی و یا خارجی توجیه اقتصادی ندارد. به همین دلیل هم قیمت کالاها در ماه رمضان افزایش پیدا نمی کند.

به هرحال تمام مسئولان از ترمز قیمتی می گویند. ترمز قیمتی که قرار است متفاوت از قیمت های ماه رمضان های سال های گذشته باشد. براساس گزارش های منتشر شده، قيمت کالاهاي اساسي در آستانه ماه رمضان براي اولين بار طي هشت سال گذشته با کاهش مواجه شده است. تحليلگران بازار اعتقاد دارند روند نزولي کاهش تورم و کاهش هزينه هاي توليد اصلي ترين دليل اين اتفاق بوده است.

براين اساس ميزان رشد قيمت کالاهاي مصرفي مردم در يک هفته مانده به رمضان سال ۹۳ بسيار کمتر از يک هفته مانده به رمضان سال ۹۲ بوده است. البته گزارش ها نشان مي دهد قيمت برخي کالاها رشد داشته است ولي نسبت ميزان افزايش قيمت ها از سال قبل بسيار کمتر بوده است. به این ترتیب، براساس اعلام دولت با عرضه کالاهاي مصرفي و سبدکالايي ويژه ماه رمضان فشار تورمي کمتري به خانواده ها اعمال مي شود.

بررسي شاخص هاي بانک مرکزي تاييد مي کند متوسط قیمت خرده فروشی برخی از مواد خوراکی در تهران در هفته منتهی به ۲۳/۳/۹۳ روند نزولي داشته است. در هفته مورد گزارش در گروه لبنیات قیمت پنیر غیرپاستوریزه و کره پاستوریزه به ترتیب معادل ۰.۲ درصد و ۰.۶ درصد افزایش یافت و بهای سایر اقلام این گروه بدون تغییر بود. قیمت تخم مرغ معادل ۲.۹ درصد افزایش داشت و شانه ای ۶۸۰۰۰ الی ۹۲۰۰۰ ریال فروش رفت.

این در حالی است که در سال قبل و یک هفته مانده به شروع ماه رمضان در گروه لبنيات، بهای ماست غير پاستوريزه ۱.۶ درصد افزايش داشته و قيمت ساير اقلام اين گروه بدون تغيير بوده است. بهاي تخم مرغ هم با ۱.۷ درصد کاهش يافت و شانه اي ۶۹۰۰۰ الی ۹۳۰۰۰ ریال فروش می رفته است.

همچنین در هفته مورد گزارش قيمت گوشت گوسفند و گوشت تازه گاو و گوساله بدون تغيير بود و بهاي گوشت مرغ معادل ۴.۲ درصد افزايش يافت. سال قبل هم همانند امسال بهاي گوشت گوسفند و گوشت تازه گاو و گوساله ثابت بود اما قيمت گوشت مرغ با ۰.۹ درصدکاهش جزئي همراه بود.

در اين هفته قيمت قند معادل ۰.۴ درصد و شکر ۰.۲ درصد افزايش داشت و بهاي چاي خارجی و انواع روغن نباتي ثابت بود. اما در هفته مورد بررسي سال قبل، بهاي قند، شکر، چاي خارجي و انواع روغن نباتي بدون تغيير بود.

به این ترتیب، در حالی که دولت سعی می کند با سیستم تعزیراتی قیمت ها را کنترل کند، اما فرهاد نيلي، رئيس پژوهشکده پولي و بانکي بانک مرکزي معتقد است که برخوردهاي تعزيراتي و قيمت گذاري دستوري نمي‌تواند بازار آرامي ‌را براي کشور به ارمغان آورد. او مي‌گويد: سياست‌هاي تعزيراتي در هيچ اقتصادي در دنيا جواب نداده است و بايد فضا را به سمت رقابتي شدن پيش بريم تا رقابت، قيمت کالاها را اصلاح و کنترل کند.

به هرحال، اگرچه دولت اعلام کرده است که تورم را کنترل کرده و سطح عمومي‌قيمت‌ها در بازار کاهش يافته است، اما مردم اين تغيير را احساس نمي‌کنند و به نظر مي‌رسد رکود در بازار مسکن که يکي از شاخص‌هاي تاثيرگذار در نرخ تورم است، سبب شده تا تورم کنترل شود. اما حضور مردم در بازار نشانگر خيز آرام افزايش قيمت است و روز به روز نيز به اين تغييرات قيمتي اضافه مي‌شود. يک روز سيب زميني گران مي‌شود و آب معدني و امروز هم تخم مرغ گران شده است و قيمت مرغ اندکي افزايش يافته است.

به هرحال، با هر نوع نگرشی، ماه رمضان سال ۹۳، اولین ماه رمضان در دولت یازدهم است. حالا یا به گفته مسئولان قیمت ها گران نمی شود و یا به قول مرغ فروش، «صد در صد گران می شود.»
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • حسین

      فقط اگه بخوای نون خاش خاشی بگیری میشه هزار تومان واسه خودتون چی نوشتین؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج