۱۱۹۵۲۸۵
۶۶ نظر
۵۰۱۰
۶۶ نظر
۵۰۱۰
پ

چه کسانی «میوه» را از سفره نوروز ما دزدیدند؟

روزنامه خراسان در گزارشی به ماجرای جنجالی خرید گران میوه شب عید پرداخت و نوشت: بحث خرید میوه شب عید از قرارداد با شرکت مباشر خرید تا قیمت آن جنجالی شد. بررسی‌ها در عین حال بسیار کمتر از رقم ادعایی اختلاف قیمت ۳۵۰ میلیارد تومانی را نشان می‌دهد.

روزنامه خراسان در گزارشی به ماجرای جنجالی خرید گران میوه شب عید پرداخت و نوشت: بحث خرید میوه شب عید از قرارداد با شرکت مباشر خرید تا قیمت آن جنجالی شد. بررسی‌ها در عین حال بسیار کمتر از رقم ادعایی اختلاف قیمت ۳۵۰ میلیارد تومانی را نشان می‌دهد.

چه کسانی «میوه» را از سفره نوروز ما دزدیدند؟

در بخشی از این گزارش می‌خوانیم:

* نگرانی از گرانی میوه از یک سو و از سوی دیگر کیفیت پایین میوه های تنظیم بازاری در چند سال اخیر موضوعی بوده که در شب و روزهای منتهی به عید به معضل مردم تبدیل شده است. با این حال امسال به جای وزارت صمت، سازمان تعاون روستایی مسئول خرید و ذخیره میوه شب عید تعیین شد و این روزها صحبت هایی مبنی بر خرید گران سیب و پرتقال این سازمان برای ذخیره شب عید واکنش هایی را داشته است به نوعی که در روزهای اخیر در چند نوبت در تلویزیون به این موضوع پرداخته شده است و برخی از اعضای هیئت مدیره میدان مرکزی میوه و تره بار تهران مدعی شده اند که بیش از 350 میلیارد تومان میوه ها گران تر از بازار تهیه شده است.

* پیش از این وظیفه تنظیم بازار و توزیع در حوزه مواد غذایی به عهده وزارت صمت بود اما از امسال با برگشت قانون انتزاع، مسئولیت تولید و توزیع به وزارت جهاد کشاورزی منتقل شده و تنها پاسخگوی حوزه امنیت غذایی و سفره مردم این وزارتخانه است. به همین منظور برای تامین و تنظیم بازار میوه شب عید سازمان تعاون روستایی موظف به خرید و ذخیره میوه شد. اما حالا برخی مدعی هستند که این سازمان با شرکتی برای خرید قرارداد بسته که ایراداتی دارد و همچنین قیمت خرید آن ها بیش از قیمت بازار بوده است. این در حالی است که اسماعیل قادری مدیرعامل سازمان تعاون روستایی در گفت و گو با بخش خبری 21 گفته است که قیمت محصولات قطعا ۲۵ درصد زیر قیمت بازار به مردم عرضه می‌شود.

چه کسانی «میوه» را از سفره نوروز ما دزدیدند؟

قادری‌فر، رئیس سازمان تعاون روستایی:

* قراردادها ناظر کیفی دارد و بر اساس فراخوان در مطبوعات و رسانه‌ها به عنوان آگهی مناقصه و طبق قانون انجام می‌شود و هر گونه معامله دولت با بخش خصوصی باید از طریق سامانه ستاد ایران باشد. او در خصوص تعداد شرکت کنندگان در مناقصه هم می گوید: «در این مناقصه یک یا دو شرکت، شرکت کرده اند. شرکت میزان سنجش سیمرغ آریا در مازندران و شهر ساری ثبت شده که شهر محل تولد بنده است و این که یک شرکت در کیاکلا ثبت شده و در سامانه ستاد ایران مراحل قانونی خود را طی کرده است و موسسان این شرکت هیچ نسبتی با هم ندارند و از همه دستگاه‌های نظارتی، دیوان محاسبات، بازرسی کل کشور و بازرسی نهاد ریاست جمهوری می خواهم به این موضوع ورود و حساب‌های شخصی بنده را در ۲۳ سال خدمت بررسی کنند.

* شرکت میزان سنجش سیمرغ آریا از طریق سامانه وارد و برای آن کمیسیون تشکیل و مبلغ آن نیز در سامانه ثبت شده است. از کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی خواسته ام موضوع این قرارداد را بررسی کند. از رئیس دیوان محاسبات هم می‌خواهم گزارش بررسی این قرارداد را در صحن علنی مجلس قرائت کند.

* گزارش رسانه ملی متاثر از برخی از رسانه های زرد این القا را به وجود آورد که شرکت مازند آریا که تشابه اسمی با شرکت سیمرغ آریا دارد، برنده مزایده شده است و اعضای هیئت مدیره آن با بنده نسبت فامیلی دارند و ثبت شرکت در محل تولدم بوده اما این دو شرکت تنها دارای تشابه اسمی هستند و صدا و سیما اشتباه کرده است و شرکت بازرسی منتخب نیز با فرایند کاملا قانونی انتخاب شده و هیچ رابطه سببی و نسبی با بنده و بستگانم ندارد.

* متبهری عضو هیئت مدیره میدان مرکزی میوه و تره بار مدعی است که سازمان تعاون روستایی زمانی که کف میدان قیمت پرتقال هشت هزار تومان بوده آن را در شمال بیش از ۱۳ هزار تومان خریداری کرد و بازار را به هم ریخته است. متبهری مدعی است: «در تاریخ عقد قرارداد سازمان تعاون روستایی در ۱۳ دی ماه بنده سیب را کیلویی هفت و نیم تا هشت هزار تومان می‌فروختم، اما شنیدم کسی سیب را ۱۰ تا ۱۱ هزار تومان به تعاون روستایی فروخته و میوه آن به میدان نیامده است.»

چه کسانی «میوه» را از سفره نوروز ما دزدیدند؟

* او درباره پرتقال هم گفته: «آن زمانی که قیمت پرتقال در کف میدان هشت هزار تومان بود سازمان مرکزی تعاون روستایی در شمال پرتقال را بیش از ۱۳ هزار تومان خرید.» ایوب فصاحت مدیرعامل سازمان میوه و تره بار شهرداری تهران هم در این باره گفته: «اگر پرتقال به وسیله سازمان تعاون روستایی در شب عید ۱۶ هزار تومان توزیع شود ۲۰ تا ۳۰ درصد نسبت به میادین میوه و تره بار بالاتر است، زیرا اکنون با همان کیفیت سیب قرمز ۱۲ هزار و ۲۰۰، سیب زرد ۱۴ هزار و ۲۰۰ و پرتقال تامسون ۱۰ هزار و ۹۰۰ تومان است.»

چه کسانی «میوه» را از سفره نوروز ما دزدیدند؟

پاسخ مدیر سازمان تعاون روستایی به خرید گران

اسماعیل قادری:

* (در خصوص خرید بالاتر از قیمت متعارف میوه های شب عید): «بر اساس مصوبه شورای قیمت گذاری محصولات کشاورزی در ۲۹ آبان نحوه خرید و ذخیره سازی و توزیع میوه شب عید مشخص و سازمان مرکزی تعاون روستایی موظف شد زیر نظر کمیته راهبردی با حضور معاونان وزارت کشاورزی، نمایندگان سازمان بازرسی کل کشور و سازمان حمایت از مصرف کننده خرید میوه شب عید را به عنوان مجری انجام دهد. بر اساس این مصوبه از پنج استان تولید کننده سیب و سه استان شمالی برای پرتقال در نامه‌های مستند کشف قیمت را درخواست کردیم که میانگین قیمت‌ها را به ما اعلام کنند. استان‌ها و کارگروه‌های تنظیم بازار میانگین قیمت‌ها را فرستادند و این قیمت‌ها بر اساس جدولی که تنظیم شد به تأیید هر استان رسید. بر اساس این جدول قیمت پرتقال روی درخت بر اساس کیفیت میوه در مازندران حدود هفت هزار و ۵۰۰ و در استان گیلان و گلستان هشت هزار و ۵۰۰ تومان تعیین شد و به قیمت پایه میوه بر اساس سود باغدار رسیدیم.

* در گزارش صدا و سیما به اشتباه آمد که قیمت ۱۳ هزار و ۹۰۰ و ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان برای پرتقال و سیب، قیمت میوه روی درخت است که باغدار به ما می‌فروشد در حالی که این قیمت‌ها به عنوان قیمت نهایی خرید میوه تعیین شده است که هزینه های سربار از جمله سورتینگ، بسته بندی، واکس، سردخانه و ... هم جزو آن هاست.

* بررسی های ما نشان می دهد قیمت سیب و پرتقال در میادین تره بار در این روز از این قرار بوده است: قیمت سیب : ۱۰ هزار و ۳۰۰ تومان و قیمت پرتقال: ۹ هزار و ۸۰۰ تومان. اما درباره هزینه های سورتینگ، شست وشو و واکس به سراغ یکی از شرکت های ارائه دهنده این خدمات رفتیم. طبق گفته مدیر یکی از این کارخانه ها به طور متوسط هر کیلو ۱۲۰۰ تومان هزینه شست وشو، واکس و سورتینگ خواهد داشت. جدای آن باید این میوه ها بیش از ۳ ماه در سردخانه نگهداری شود تا در بازار شب عید عرضه شود. رئیس اتحادیه بارفروشان چند ماه پیش در اعتراض به گرانی سرد خانه ها به تجارت نیوز گفته بود: «هزینه نگهداری هر کیلو سیب و پرتقال در سردخانه ماهی ۶۰۰ تومان است که باعث گرانی قیمت تمام شده می شود.»اگر همین مبلغ را در نظر بگیریم برای این سه ماه حدودا هر کیلو ۱۸۰۰ تومان هم هزینه نگهداری در سردخانه می شود. با این حساب هزینه های سربار در این مدت برای هر کیلو سیب و پرتقال حدود ۳۰۰۰ تومان خواهد بود. با این حساب قیمت تمام شده سیب برای عرضه در شب عید به قیمت ۱۳ هزار و ۳۰۰ و قیمت پرتقال ۱۲ هزار و ۸۰۰ تومان خواهد بود.»

* با توجه به قیمت های به دست آمده هر کیلو سیب ۱۲۰۰ تومان و هر کیلو پرتقال ۱۱۰۰ تومان گران تر خریداری شده است که بر اساس میزان خرید در سیب حدود ۲۵ میلیارد تومان و در پرتقال هم حدود ۳۲ میلیارد تومان بیش از قیمت بازار هزینه شده است که در مجموع ۵۷ میلیارد تومان می شود. البته رئیس سازمان تعاون روستایی مدعی است که هزینه سربار باید برای ۴ ماه محاسبه شود و اگر این میوه ها ۴ ماه در سردخانه بماند هزینه ای که بیش از قیمت بازار پرداخته شده به مبلغ ۲۷ میلیارد تومان کاهش پیدا می کند. در عین حال این محاسبه بر اساس اظهارات رسانه ای دست اندرکاران و افراد مرتبط با موضوع است و اگر توضیح شفافی از جزئیات خرید و هزینه های نگهداری از سوی سازمان تعاون روستایی ارائه شود، دقیق تر می توان در این باره نتیجه گیری کرد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام!

      گفتن نداره! دلال ها با کمک ناظرها!

      پاسخ ها

      • البرز

        پشت تمام مشکلات ما ،یه ارگانه

      • افشین

        بخدا دیگه میوه خو کالا نیست نخرید همشو با ضرر های کلان باید بریزنش دور . سر جاده از ماشین های دوره گرد بخرید

      • بدون نام

        ما هم موقع انتخابات رای خودمان را پس می گیریم ‌.

      • بدون نام

        کاسب تحریم

      • SHERVIN

        کار فقط کار تعزیرات حکومتی است

      • علی

        پس اونایی که تا چند ماه قبل میگفتند به ما رای بدید تا ایران رو بهشت کنیم ، الان کجا هستند

    • بدون نام

      دشمن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دولت

      • رضا رضایی

        تنها کسانی ک تو این مملکت ارزش ندارند مردم عادی فقیرن

    • بدون نام

      گفتن نداره دلالهای دولتی باعث گرانی اند

    • بدون نام

      سیب زمینی کیلویی بیست هزار تومن بچسب!

    • بدون نام

      عمه من

    • بدون نام

      مسعولین ب ظاهر محترم

    • بدون نام

      داداش همیشه دست دلال و ناظر توی هم است و با هم می خورن!

    • بدون نام

      هشتک ن ب میوه نمیخریم راه بندازید دوستان تا این بی کفایتها شکست بخورند راه بندازید

    • بدون نام

      کسی هم مگر می تونه میوه بخره

      پاسخ ها

      • بدون نام

        آنقدر ناشکر نباشید
        خیلیا میتونن میوه بخرن
        الان خود شما؟ وااااااقعا میوه نمیخرید؟؟؟
        حتی شده کمتر

    • بدون نام

      همونا که براشون جون میدادین
      بچشید که حقتون همینه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        فقط بی پولی دزدشده

      • بدون نام

        دقیقا..خلایق هرچه لایق

    • بدون نام

      ما در حال رکورد زدنیم

    • بدون نام

      دولت چاپش کن

    • بدون نام

      دژمن

    • بدون نام

      حتما اینم کار آمریکا بوده !!!!!!!!!!

    • بدون نام

      حالا رانت و اختلاس رسیده به تعاون و روستایی بیچاره چه اشکالیداره اینها هم از این سفره بهره ای ببرند اسیاب به نوبت

      پاسخ ها

      • بدون نام

        سر زمین از کشاورز به قیمت پایین میخرن ولی تو مغازه چند برابر قیمت ما باید بخریم

    • بدون نام

      دولت

    • بدون نام

      مثله همیشه امریکا وانگلیس و دشمنان.
      یعنی همه بجز مسئولین مقصر هستن.

    • بدون نام

      حتما روحانی

    • بدون نام

      به نام خدا، دولت

    • بدون نام

      دولت

    • بدون نام

      دولت بی کفایت والا اینو دیگه نمیشه تقصیر مردم کشورهای دیگه گذاشت

    • بدون نام

      مقلا خانم

    • بدون نام

      این هم اختلاس ویک جور دزدی .با کمال پور رویی هم در
      تلویزیون توجیح میکنند هیچ کسی هم خود را مسئول نمی دادند .آقایان به داد ملت برسید

    • بدون نام

      پس رییس جمهور و‌دولت‌با دلال بازی برنج گوشت میوه خودرو سیب زمینی و دهها قلم دیگه چه تصمیمی دارند لااقل از خارج کارشناس و اهل فن دعوت کنند چرا با تخلفات بر خورد نمیشه

    • بدون نام

      دولت برنج خارجی را وارد میکنه کیلوی 13000 تومان میفروشه کیلوی 25000 تومان یعنی حدود 100% سود

      از انطرف برنج داخلی را کرده کیلویی 95000 تومان تا بتونه ان را صادر کنه .....!!!

      حالا کی برنج و از سر سفره مردم دزدید؟

    • بدون نام

      بزرگترین نوسان گیر دولته همانطور که نوسان مردم را در بورس گرفت حالا در بازارهای برنج و میوه و ارزاق و لوازم خانگی خودرو اینها داره نوسان ملت و میگیره ......

    • بدون نام

      عمه من!

    • بی نام

      هرکسی هست الهی خیر نبینه که مردم روشرمنده زن وبچه هاش کرده نداریم سیب زمینی ۲۰هزارتومنی میوه وگوشت وبرنج وروغن بخریم آقازاده ها مسئولین مثلا محترم همه دستاشون توی یه کاسه اس

    • احمد

      این پسر بازیگوش همسایه چند کیلو میوه که از ترس گران شدن لحظه ای از دو سه ماه پیش گرفته بودیم برای عید اومد سر یخچال چند تاشو دزدید،تو محل ۳ روز عزای عمومی اعلام کردم خخخخخ

    • بدون نام

      دولت و وزیر کشاورزی

    • بدون نام

      ماه که نمیخریم مگه کسی یه ماه میوه نخورد مُرد

    • بدون نام

      فقط دولت مسبب آن است.

    • مهران مصلح

      سلام حتی دیگه نمیشه حتی سیب زمینی هم خرید چه برسه به میوه شب عید

    • عارف

      دولت

    • بدون نام

      فقط دارن سر مردم کلاه میزارن زورشون به مردم میرسه

    • بدون نام

      چه کسی ؟ یعنی نمیدونی ؟

    • بدون نام

      ملت نخرید آخه این چه عیدیه نخرید

    • بدون نام

      گرونیهای دولت فعلی کلا کار خود دولته

    • بدون نام

      کار آمریکا است

    • بدون نام

      خودمون با دلو دزدیامون از ماست که برماست

    • بدون نام

      فعلا دلالان در تمام زمینه ها شامل مسکن وخودرواجاره مسکن ومیوه وگوشت وتخم مرغ وماهی ومرغ وبرنج‌وچای ونان وووووو گردن دولت را گرفته است وملت هم زیر بار تورم خم‌شده اند علی برکت الل..

    • بدون نام

      من جز دهک دوم چرا به من که نه بیمه دارم نه خونه دارم نه ماشین دارم نه شغل دارم با خانواده ۴ نفره چرا عیدی ۲۲ بهمن ندادید خدا وند لعنتون کنه هر کس ماله من نداد چون اون شب میخواستم برای بچه ام گوشت مرغ میوه بخرم

    • رحیم اسماعیل پور

      متاسفانه اختلاس و فساد اقتصادی و بازرگانی در مملکت نهادینه و فرهنگ شده همه بدنبال کلاهبرداری هستند چونکه مقام های بالا ...این را راحت انجام می‌دهند.

    • محمد جواد حمزه زاده

      اقا یان تنظیم بازار زحمت کشیدید ها سیب کیلوی ۱۰ تومان وپرتقال کیلوی ۱۱ تومان میخواهید شب عید کیلوی ۱۵ و ۱۶ تومان به ما ملت از همه جا بی خبر برسانید تشکر

    • بدون نام

      طبیعی است دولت....بدلیل کاهش درآمدنفتی هرچیزی ازاقلام غذای تاپارچه ولوازم خانگی راصادرمیکنه.ومردم فقط تماشاگراین اقلام وخوراکی هاهستند.هرچی تحریم ترمردم فقیرترودولت کاسب ترودرآمدبیشتری دارد

    • وطن

      نمیدونم چرا این روزها هر کاری میکنن یه گندی توش هست.حالا یا خبرش به ما میرسه یا مثل قرارداد چین و روسیه به نفعمونه که بی خبر بمونیم و .....

    • بدون نام

      کاره دولته دیگه.کاش همه با هم نمیخریدیم.این اشغالهایه داخلی رو هیچ کشوری هم نمیخره.میمونه رو دستشون و به غلط کردن میوفتن

    • بدون نام

      دلالها وواسطه ها.و...

    • بدون نام

      اگه دو هفته هیچی نخرید.و یک نون خالی بخورید. دلالها فلج میشن!

    • بدون نام

      مفسدان اقتصادی!

    • علی

      این سیاست مسئولین با کفایت مونه میوه ای وجود نداره اگ میبینید مغازه ها پرن از میوه بخاطر گرونیشونه چون ملت پول خریدنش رو ندارن اگ مثل چندسال پیش ارزون باشه یه دونه پرتغالم دست کسی نمیرسه سیاست عاقلانه اینه که گرون باشه بهتراز اینه که نباشه

    • بدون نام

      خدا از انسان ظالم نگذره که اندکی وجدان نداره

    • بدون نام

      با این کرونا عید کو جهنمی بود

    • بدون نام

      من بردم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج