۱۲۰۱۴۷۲
۴۷ نظر
۶۴۸۹
۴۷ نظر
۶۴۸۹
پ

اگر «آزادی» مهیای کنسرت بود، کسی ترکیه می‌رفت؟

جامعه ۲۴، در گزارشی به بررسی حواشی سفر نوروزی ایرانی به ترکیه همزمان با برگزاری کنسرت‌های موسیقی در این کشور پرداخته است.

جامعه ۲۴، در گزارشی به بررسی حواشی سفر نوروزی ایرانی به ترکیه همزمان با برگزاری کنسرت‌های موسیقی در این کشور پرداخته است.

اگر «آزادی» مهیای کنسرت بود، کسی ترکیه می‌رفت؟

در بخشی از این گزارش آمده است:

* شهریور امسال برگزاری کنسرت یکی از خوانندگان لس‌آنجلسی در استانبول در اوج روز‌های سقوط ارزش لیر، شبکه‌های اجتماعی را به چنان واکنش تندی واداشت که تلویزیون‌های فارسی زبان ماهواره‌ای نیز مجبور به همراهی شدند و به شبکه‌های فروش بلیت و برگزارکنندگان چنین برنامه‌هایی تاختند.

* یک آمار غیررسمی حاکی از آن است که شهریورماه ۱۴۰۰ با سفر هزاران ایرانی برای شرکت در این کنسرت و چند کنسرت دیگر، در مجموع ۳۰ هزار بلیت توسط ایرانی‌ها خریداری شده که اگر متوسط قیمت هر بلیت ۱۵۰ دلار باشد، با احتساب دلار ۲۷ هزار تومانی، در مجموع ۱۲۰ میلیارد تومان ارز از کشور خارج شده است.

* جالب است بدانید قیمت بلیت یکی از این کنسرت‌ها از ۴ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان شروع و تا ۱۶ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان نیز به فروش رفته است؛ کنسرتی برای شنیدن صدای خواننده‌ای که وسط برنامه به کسی که ۱۶ میلیون پول بلیت داده می‌گوید «مشغول باش من برم یه گل بزنم برگردم!» حالا اگر هزینه تست کرونا و توریست واکسن و... را هم به آن ۱۶ میلیون اضافه کنید رقم قابل ملاحظه‌ای می‌شود که در یک برایند کلی می‌تواند مرهم بزرگی باشد برای اقتصاد ورشکسته وابسته به توریسم ترکیه.

اگر «آزادی» مهیای کنسرت بود، کسی ترکیه می‌رفت؟

* در یکی از سایت‌های بی‌شماری که چنین برنامه‌هایی را تبلیغ می‌کنند، نوشته است: «محل برگزاری این کنسرت کشتی مجلل فلان است که در تنگه بسفر از کنار هتل باشکوه بهمان خواهد گذشت و همچنان که مشغول خوردن زرشک پلو با مرغ هستید دی‌جی بیسار چند آهنگ برایتان پخش خواهد کرد.» و البته بعد از شام خود سلطان وارد شده و جلوی چشم‌تان روی بازویش تتو خواهد کرد و به جد و آبادتان فحش خواهد داد و...!

* رضا مهدوی، پژوهشگر فرهنگی کم‌کاری نهاد‌های فرهنگی را یکی از عوامل مهم سفر مردم ایران به کشور ترکیه برای تماشای این دست کنسرت‌ها می‌داند.

* ما تصور می‌کنیم در ۱۵ روز تعطیلات نوروزی همه کار‌ها باید تعطیل باشد. متاسفانه سال‌هاست این ذهنیت وجود دارد که ایام نوروز نمی‌شود کنسرت اجرا کرد. تصور می‌کنیم این ایام همه به استراحت نیاز دارند درحالی که کشور‌های همسایه برای تعطیلات ما از ماه‌ها قبل برنامه‌ریزی می‌کنند. وقتی برای مردم خوراک فرهنگی نداشته باشیم آن‌ها این خوراک را تامین می‌کنند.

* ما می‌توانیم از هنرمندان و خواننده‌هایی که طرفداران زیادی هم دارند دعوت کنیم و شرایطی را فراهم کنیم که بتوانند کنسرت برگزار کنند. می‌توانیم سالن برج میلاد را در اختیار هنرمندان قرار دهیم. مثلاً روز دیگر عصار و خواننده‌های دیگر مثل رضا صادقی و احسان خواجه‌امیری و گروه‌های موسیقی پاپ اجرا داشته باشند.»

* مهدوی به سهم اندک شهر‌های مختلف ایران از کنسرت موسیقی اشاره می‌کند و می‌گوید: «اگرچه در ایام نوروز بسیاری از مردم تهران برای مسافرت به شهر‌های مختلف و شمال کشور می‌روند، اما خیلی از مردم شهر‌های دیگر نیز به تهران می‌آیند. آن‌ها دوست دارند خواننده مورد علاقه‌شان را از نزدیک ببینند و در کنسرت آن‌ها حضور داشته باشند. مسئولان فرهنگی بخصوص وزارت میراث فرهنگی و گردشگری می‌توانند بنا‌های تاریخی تهران را بازسازی و در اختیار گروه‌های موسیقی قرار دهند تا برای مردم اجرا داشته باشند. اگر بخشی از یارانه بلیت توسط نهاد‌های فرهنگی پرداخت شود، مردم شهرستان که به تهران مسافرت می‌کنند می‌توانند با هزینه کم کنسرت بروند.

اگر «آزادی» مهیای کنسرت بود، کسی ترکیه می‌رفت؟

* متاسفانه بسیاری از خواننده‌ها برای کنسرت به جزیره کیش می‌روند و هزینه سفر به این جزیره و حضور در کنسرت کمتر از هزینه سفر به ترکیه نیست. می‌توانیم از چهره‌های سرشناس موسیقی دعوت کنیم نوروز در سالن برج میلاد اجرا داشته باشند و بخشی از هزینه بلیت را هم نهاد‌های فرهنگی پرداخت کنند که مردم بتوانند از اجرای آن‌ها لذت ببرند.

* با این کار‌ها حداقل بخشی از کسانی که به شوق کنسرت به ترکیه سفر می‌کنند، منصرف می‌شوند. اجرای این کنسرت‌ها در ترکیه باعث می‌شود ارز زیادی از کشور خارج شود. آن‌ها با پول ما کشورشان را آباد می‌کنند و در کنار آن هم با تبلیغ خرید ملک باعث می‌شوند تعدادی از هموطنان ما گرفتار کلاهبرداران شوند. باور کنید خواننده‌هایی داریم که اگر در ورزشگاه ۱۰۰ هزار نفری آزادی هم کنسرت اجرا کنند مردم با شوق زیاد شرکت می‌کنند.

* در ایام نوروز می‌توانیم از خواننده‌های پاپ دعوت کنیم تا شادترین آهنگ‌ها را اجرا کنند. می‌توانیم از شاعران و ترانه‌سرا‌های صاحب نام کشور دعوت کنیم تا اشعار بهاری‌شان را در کنسرت‌ها دکلمه کنند. مردم ما عاشق موسیقی هستند و اگر اینجا کالای فرهنگی مناسبی گیرشان بیاید جای دیگر سراغ چنین چیزی نمی‌روند.»

* برای پی بردن به درستی حرف مهدوی در خصوص تبلیغ خرید خانه در ترکیه و پیوستگی آن با برگزاری کنسرت در این کشور کافی است به سایت‌های تبلیغ کنسرت و خرید بلیت مراجعه کنید. خواهید دید این سایت‌ها درواقع یا سایت فروش مسکن و سرمایه گذاری در بخش املاک ترکیه هستند سود همه این‌ها نیز یکسره به جیب اقتصاد ترکیه می‌رود.

* اگر کلمه «شارکی» به معنای ترانه در ترکی استانبولی یا حتی کلمه «ماهنی» به همین معنا در ترکی آذربایجانی را با حروف لاتین در گوگل یا یوتیوب سرچ کنید و پس از آن نخستین حرف «فارسی» یعنی اف را وارد کنید، لیست بلندبالایی از انواع جست‌و‌جوی شهروندان ترکیه و گنجه و نخجوان و باکو خواهید دید که به دنبال ترانه‌های فارسی‌اند؛ جست‌وجو‌هایی از قبیل «زیباترین ترانه فارسی»، «غمگین‌ترین ترانه فارسی»، «ترانه فارسی پاپ»، «ترانه فارسی ۲۰۲۰»، «ترانه فارسی با ترجمه ترکی» و... یادمان باشد در ذهن این جست‌وجوکنندگان علاقه‌مند به ترانه‌های فارسی، انواع خط‌کشی‌های رایج در فرهنگ ما مثل کنسرت مجوز دار، زیرزمینی، لس‌آنجلسی و... وجود ندارد.

* آن‌ها فقط عاشق شنیدن یک چیزند؛ ترانه فارسی، اما قرار نیست در کنسرت‌هایی که خوانندگان ایرانی در ترکیه برگزار می‌کنند، همان‌ها هم دست به جیب شوند. این کنسرت‌ها فقط برای خالی کردن جیب ایرانیان و خروج ارز از ایران است. با این همه نمی‌شود شهروندان را شماتت کرد؛ مسأله همان است که مهدوی به درستی به آن اشاره می‌کند. اگر برنامه نداشته باشی، همسایه‌ها برایت برنامه می‌ریزند. آن‌ها روی نوروز ایرانی هم برای ترمیم اقتصاد خود برنامه دارند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ناشناس

      با این سیاستهای غلت مملکت دارامون ترکیه رو ایرانیها آباد میکنند!

    • ناشناس

      خیلیا برا خیلی کارای دیگه هم میرن اونجا کنار دریا ، پس به نظر شما باید ایران اسلامی هم اونجوری بشه که کسی نره ؟

    • ناشناس

      نه، چون این سفرها فقط برای کنسرت نیست، تفریحات ازادانه در کشور مسلمان و برادر دلچسبه، شما یه سر بزنید

    • علی

      کو گوش شنوا
      جبیب بیچاره میگفت بزارید من تو استادیوم آزادی کنسرت بزارم ۱۰۰‌هزار نفر میاد
      همینجا خفه ش کردند

    • مش قاسم

      بابام جان فقط محل کنسرت مسئله نیست خیلی مسائل دیگر هست .

    • ناشناس

      مهم نیست، بروند.‌ضرر رفتن بهتر از کنسرت ابتذاله

    • ناشناس

      آنچنان خلا فرهنگی ایجاد شده که مردم تا چند وقت دیگر به صدای بع بع گوسفند هم خواهند گفت ترانه

    • مرشد

      اگر آزادی کنسرت بود دیگه کسی کنسرت هم نمی رفت حتی مسجدها شلوغ تر می شد مثل ۴۵ سال پیش

    • ناشناس

      ... اگر «آزادی»بود دیگرنیازی به رفتن به نبود، این خیالپردازیهادرقاموس طالبانیسم نمی‌گنجد، یک جشن درکرمانشابرگزارشد،....

    • ناشناس

      راست میگه

    • ناشناس

      کلی پول بخاطرنبودن آزادی صرف کشورترکیه میشه

    • ناشناس

      من تازه اومدم گور بابای ترکیه جایی هم نرفتم هتل و بازار یک هفته کل پس اندازم رو بالا کشید

    • ناشناس

      خودت رو گول نزن برادر،دیدن کنسرت بهانه مردم برای رفتن به کشورهای همسایه هست.
      مردم برای اینکه یه مدت حتی کم حجاب اجباری نداشته باشن و بتونن به سلیقه خودشون لباس بپوشن ، میرن کشورهای دیگه بدون مزاحم و آزار و اذیت ....

    • ناشناس

      خوانتده های دوزاری داخل ایران کی محل می کنه.آهنگهای بامارش عزا و بی کیفیت وفاقد تنظیم.

    • ناشناس

      این همه آثار تاریخی و باستانی داریم پس چرا بعضی ها میرن خارج برای دیدن آثار تاریخی....خود اروپار کنسرت های بی قیدی داره ولی باز خیلی ها از اروپا میرن آمریکا و بالعکس....

    • ناشناس

      سلاطین بزارن بیان ایران

    • ناشناس

      ایران سرگرمی نداره هرکس پول داره میره برای تفریح ترکیه

    • ناشناس

      مزاحم خواب مسولان نشوید لطفاً.

    • ناشناس

      کنسرت در کشور را آزاد کنید تا پول هایمان در کشور خودمان خرج شود

    • مجید حیدری

      نویسنده مثل اینگه تو ایران زندگی نمیکنه و داره رویا پردازی میکنه

    • ناشناس

      این نوع موسيقي حرام است حتی اگه به قیمت خروج میلیاردها دلار پول و اختلال در اقتصاد کشور باشه،

    • ناشناس

      تازمانیکه حتی برای جشن میلاد در کشور بجای موسیقی سنتی وجذاب ازمداح استفاده میکنند مردم برای جبران اشتباه مسئولین به کشور های همسایه مسافرت میکنند واین یعنی خروج ملیارد ها تومان از کشور

    • ناشناس

      جزیره کیش،قابلیت اجرای کنسرت داردوباتکمیل واکسینسیون،قابل اجراهست!

    • ناشناس

      بستگی دارد

    • بینام

      عاقلان دانند

    • بدون نام

      اون وقت بعضی از این خواننده های از خود متشکر بد صدا چکار می کردند ؟ + پلی بک + رقص و ....

    • بدون نام

      کجای کاری ؟ خودمون مایکل جکسون داریم . ورژن ایرانی.

    • خوزستان

      کی میره برا این کنسرتها فقط اقازادها وانهای که یه طوری از رانتهای میلیاردی یرخوردارند. اکثریت ملت حتی درسال یکبار برای یک مسافرت داخلی هم کم اورداند.الله برکت الله،

    • ناشناس

      خوتبشو ببینید اینجا هرگز انتالیا مانتالیا نمیشه .اینا رو هم که میرن ترکیه باید پاسپورتاشونو باطل کرد یا ممنوع ورود کرد تا دشمن ما رو پولدار نکنند

    • ناشناس

      تو ایران کنسرت رفتن حال نمیده

    • ناشناس

      اره بابا چرا نرود

    • ناشناس

      صددرصد می رفتن فرقی براش نمی کنه کنسرت یکی از تفریحاته

    • خودم

      برید دنبال بازی تون پفک هم بخرید ولی قول بدین شیطون گولتون نزنه
      هزار میلیاردی ها رو کجای دلمون بذاریم؟؟؟؟

    • بی نام رضا

      چه کسانی مخالف کنسرت هستند کسانی که دگمه اخری بستند وریشه انکارت کردنند واختلاس می کنند وپنهانی هر کدام چندتا پرستو دارنند وانواع خوردنی ونوشیدنی در اختیار دارند وهیچ فکر اباد کردن کشور هم ندارند وحسودی شادی مردم هستند در ظاهر اسلامی که نماز
      صبح را نمی خوانند

    • ناشناس

      نه نمیرفت این خواننده ها میومدن پول جمع میکردن میرفتن ولی حداقل پول مسافرت به ترکیه به جیب ترکیه نمیرفت

    • شهاب

      عزیزم! اول باید ساختار سیاسی کشور را درست کنی، بعد به این فکرا بیفتی.

    • ناشناس

      چرانبایدبهترین گونسرت هارداشت مگرشمال ماچه گمدارد ازتورگیه بهترین خانندگان مردومی بایددعوت شوندفقت دلارخارج نمیشود میدانیدچقدراشتقال فراهم میشودفقت تورگیه نیست ۱۰گشوردیگرهم هستند

    • ناشناس

      بستگی به این داره که کی قرار باشه کنسرت بده
      مسلما اونهایی که الان تو شهر های مختلف ترکیه و ارمنستان کنسرت دارن محبوب دلهای ایرانی ها هستن و به خاطرشون به ترکیه و ارمنستان خواهند رفت حتی اگر کسانی در ایران کنسرت هم داشته باشن
      هیچکس داریوش و معین و گوگوش نمیشه و صد البته اندی و دیگران هم جای خودشون رو دارن

    • ناشناس

      کسی به فکر شاد کردن مردم نیست فقط گریهونوحه

    • ناشناس

      کتسرت های ایران مضخرفه
      عین بچه مدرسه ایا باید بشینی تکون نخوری با لیزر وایسادن بالای سرت
      ینی کنسرت تنها جاییه که من به .... فحش میدم

    • مارچلو سالاس

      بله .. چون کنسرتی که بخواد با سلیقه این اقایون برگزار بشه همون نشه بهتره

    • ناشناس

      ما استاد عزاداری وماتم هستیم ولادغیر

    • فرانک

      اگه ایران اینقدر ممنوعیت و محدودیت نبود که نه دبی وجود داشت نه ترکیه آباد میشد اینا همه برنامه ریزی شده س

    • ناشناس

      نخیرکسی نمی رفت باورکنیدنمی رفت

    • ناشناس

      خواننده های پاپ اخه؟مردم به همین خاطر میرن ترکیه که خواننده های مدنظر شمارو نبینن

    • ناشناس

      چهل ساله همینه که بدبخت شدن ملت

    • سام

      کو گوش شنوا (متآسفانه) مطلب عالی و واقعیت خروج ارز از این‌مملکت بی صاحب

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج