اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۱۲۰۲۲۴۳
۵۵ نظر
۷۲۵۹
۵۵ نظر
۷۲۵۹
پ

«‌چرا کشته شدند» مهم‌تر از «‌چرا کُشت»

در آستانۀ سال نو سربازی در یکی از پادگان‌های بوشهر ۴ هم‌خدمتی خود را کُشت و گریخت و البته آخرین خبرها حاکی از بازداشت او در کوه‌های اطراف دیلم است.

مهرداد خدیر در عصرایران نوشت: در آستانۀ سال نو سربازی در یکی از پادگان‌های بوشهر ۴ هم‌خدمتی خود را کُشت و گریخت و البته آخرین خبرها حاکی از بازداشت او در کوه‌های اطراف دیلم است.

در آغاز حدس زده می‌شد این اقدام جنون‌آمیز ناشی از شدت فشار ناشی از نرفتن به مرخصی یا مخالفت با تقاضای او بوده باشد و یک لحظه خون جلوی چشم‌های او را گرفته و دست به این جنایت زده است.

سازمان قضایی نیروهای مسلح اما در اطلاعیه‌ای این ادعا یا تصور را تکذیب و نظر نهایی را به پایان تحقیقات موکول کرده و تبلیغات رسمی هم بر این تأکید دارد که این اقدام در پی اختلاف شخصی بوده است؛ چیزی در مایه های خطای خلبان در سقوط هواپیما یعنی ربطی به هیچ مناسباتی ندارد و انگار نه در پادگان که در خیابان، کشته حال آن که آنچه خبر را متفاوت و متمایز می‌کند سرباز بودن قاتل و مقتولان و البته جغرافیای محل ارتکاب جرم – پادگان – است.

«‌چرا کشته شدند» مهم‌تر از «‌چرا کُشت»

از این‌رو می توان پرسید این موضوع که چرا 4 سرباز باید در محیط پادگان که تحت کنترل و فرماندهی است کشته شوند مهم‌تر است یا این که سرباز قاتل، کینه‌ورزی کرده و مشکل شخصی داشته است؟

بدین ترتیب اصرار بر این است که گفته شود ربطی به فرماندهان نداشته تا برگۀ مرخصی داده یا نداده باشند و مشکل شخصی داشته است.

بر پایۀ صحت این گزاره هم این سؤال باز جا دارد که اگر در اختیار دادن سلاح مرگ‌بار به خاطر دیدبانی یا نگهبانی یا هر موضوع دیگر اجتناب‌ناپذیر و اقتضای این مسؤولیت است، نیاز به مراقبت و پایش ندارد؟

اگر برادر یا فرزند ما یکی از همین 4 نفر باشد چقدر این خبر که قاتل، مشکل شخصی داشته تسکین‌ می‌بخشد؟ نخواهیم پرسید چگونه می‌توان اطمینان کرد سلاح واقعی باز دست این جور آدم‌ها با آستانۀ تحمل پایین نیست؟

آیا اگر به اتاق فرماندهان یورش می‌برد وبه جای 4 سرباز 10 درجه‌دار را فی‌المثل نفر می‌کشت اطلاق عنوان «شهید» به آنان و اعلام مشکل شخصی قاتل آیا کفایت می‌کرد یا ریشۀ مشکل را باید در نوع مناسبات حاکم بر پادگان محل خدمت و احتمالا  پاره‌ای کوتاهی‌ها یا فشار روحی فوق طاقت جوان جُست؟

به این بهانه می‌توان نکاتی را متذکر شد:

1. اگر این اتفاق در یکی از ایالت‌های آمریکا رخ داده بود صدا و سیما تا از این واقعه به نتیجۀ فروپاشی اخلاقی و زوال امپریالیسم و سقوط سرمایه داری منحط غرب و نتیجۀ طبیعی آزادی سلاح یا حتی تلاش ناتو برای نزدیک شدن به روسیه نمی‌رسید  دست‌بردار نبود! در این فقره اما تأکید برخی بر مشکل شخصی است در حالی که سازمان قضایی نیروهای مسلح هم هنوز نتیجۀ نهایی را اعلام نکرده است.

2. با فرض مشکل شخصی سرباز قاتل با سربازان مقتول هم آیا نمی‌تواند ناشی از تحقیر مستمر باشد که احتمالا از نقطه‌ای دیگر با فرهنگی متفاوت آمده بوده و طاقتش طاق شده است؟ 

3. تبلیغات رسمی چنان با هم بسیج شدند که انگار این سربازان سرخود سلاح داشته‌اند و کسی و فرماندهی بالای سر آنها نبوده است. در حالی که اصل موضوع کشته شدن 4 سرباز است که با احتمال اعدام قاتل شمار آنان به 5 نفر می‌رسد.

همان طور که مدیریت زندان مسؤول نجات جان زندانی است و مدیران مدارس مراقب بچه‌ها هستند و داور مسابقۀ فوتبال سلامت بازیکن را بر هر امر دیگر ترجیح می‌دهد خانواده های این 4 سرباز هم جگر‌گوشه هاشان را تحویل پادگان داده بودند و این که سربازی دیوانه بوده یا نه، عصبی شده یا نه، مشکل شخصی داشته یا نه از مسؤولیت آنان و رنج تحویل جنازۀ عزیزان در عید نوروز نمی‌کاهد.

4. برای خیلی‌ها سؤال است که چرا تمام کارهای پهلویِ اول محکوم و منکوب و مطرود و مغضوب و منفور است الا سربازی اجباری و نوبت به این فقره که می‌رسد چندان مقدس می‌شود که دست به ترکیب آن نمی‌توان زد و این امر مقدس را تنها اگر ددی پولدار، بچه را به خارج کشور فرستاده باشد می‌توان خرید.

از این رو باز می‌توان پرسید چرا فکری به حال این سربازی اجباری نمی‌شود و دست کم طرح "سرباز جانشین" را به اجرا  نمی‌گذارند؟ حتما باید از این دست اتفاقات بیفتد تا فکری کنند؟ مثل شهرداری که تا عابری را در بزرگراهی زیر نگیرند پل نصب نمی‌کند! می‌دانیم این اختیار هم از مجلس سلب شده اما دست‌کم به ستاد کل پیشنهاد کنند.

5. اگر بنا بر زور و تحقیر نیست اصرار بر اعزام دو بازیکن فوتبال یک باشگاه به یک تیم دیگر چه ضرورتی داشت؟ در فلان تیم بازی کنند سرباز دلاور می‌شوند و در تیم خودشان نه؟ به اینجا که می رسیم لابد مُر قانون است!

6. هر چه از سن سربازی فرد می‌گذرد تحمل آن سخت‌تر می‌شود و احتمال رفتارهایی از این دست بالا می‌رود. در حال حاضر متولد 1355 با 45 سال سن مشمول است و اگر در 22 سالگی صاحب فرزند شده باشد فرزند 18 سالۀ او نیز! پدر و پسر با هم! اگر هم به خاطر سربازی نتوانسته باشد ازدواج کند بهای سنگینی پرداخته است. بنا بر این بهتر است با ابتکار فرماندهی کل قوا و مثل سال 82 بهتر از یک سن به بالا را معاف و بار سربازی را سبک کنند. مثلا از متولدین 65 به قبل.

«‌چرا کشته شدند» مهم‌تر از «‌چرا کُشت»

7. معلوم است که مملکت به سرباز نیاز دارد اما هر سال به چه تعداد؟ مگر تعداد مشخص نیست؟ چرا مازاد آن را به جای مرخص کردن سال ها معطل نگاه می‌دارند و از مملکت خودشان بیزار می‌کنند و بلاتکلیف می‌مانند؟

سعدی می‌گوید: عمر گران‌مایه در این صرف شد/ تا چه خورم صیف و چه پوشم شتا (عمرم به این گذشت که تابستان چه بخورم و زمستان چه بپوشم) و حالا عمر گران مایۀ جوانان ما صرف این می‌شود که کی و چگونه سربازی بروند و برای این که سربازی نرود چند سال سرگرم یک رشته دانشگاهی می شود که علاقه هم ندارد و پولی هم از آن درنمی آید ولی تنها به تأخیر انداخته و به جای 18 سالگی در 25 سالگی باید برود. حالا که زوری است همان 18 سالگی زور کنید و بفرستید.

8. اگر این پسر در بیرون 4 نفر را کشته بود جامعه تشنۀ مجازات او بود اما حالا اعدام او تنها یک سرباز قربانی دیگراضافه می‌کند و برای خانواده‌ها هم شاید تفاوت چندانی نداشته باشند چرا که فرزندان دسته گل خود را بر سر هیچ و پوچ از دست داده‌اند.

 این که چرا 4 سرباز کشته شدند، تمسخر و تحقیر می‌کردند، سر به سر سربازِ حالا قاتل می گذاشتند و چرا سربازی باید بتواند این گونه آتش بگشاید مهم تر از این است که چرا کشته است.

چون در بحث اول می شود آسیب شناسی کرد ولی در مورد دوم امکان تکرار آن در هر جای دیگر وجود دارد.

مادام که سازمان قضایی نیروهای مسلح اطلاعیه نداده بود به طور طبیعی این باور شکل می‌گرفت که سرباز تحت فشار شدید و نیاز به مرخصی برای خروج از محیط نظامی و مردانه کنترل خود را از دست داده و خشونت ورزیده است. حالا می‌گویند اختلاف شخصی داشته است. از قبل که با این 4 نفر دوست یا شریک نبوده در همان محیط دچار اختلاف شده‌اند. دیگران چگونه می توانند آسوده خاطر شوند که سربازی دیگر چنین بلایی بر سر فرزندان آنها نیاورد؟

با این اوصاف خیلی تفاوت دارد که جوانی در بیرون 4 جوان دیگر را بکشد تا این که چنین اتفاقی با سلاح گرم و در یک پادگان رخ داده باشد. از این رو  به نظر می‌رسد تعابیری چون اختلاف شخصی و مانند آن برای آن است که بر این نکته تأمل نکنیم که این اتفاق در محیط بسته رخ داده است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ناشناس

      متن نوشته شده بسیار درست و منطقی هست

      پاسخ ها

      • ناشناس

        خیلی جالبه جنایت می کنند بعد باز از بچه های ننری که بار آوردند دفاع می کنند عجبا عجبا

      • ناشناس

        قضاوت سخت است

    • ناشناس

      احسنت

    • ناشناس

      باعرض سلام بایدنیروهای کادری آنجا پاسخ گوباشندخانواده هاجوان خودرابه پادگان فرستادند متشکرم.

    • ناشناس

      این از تربیت غلط فرزندان از طرف خانواده هاست که به خودشان اجازه می دهند در تنگناها هر کاری بکنند. و در آخر تو بچه تو سربازی نفرست.

    • ناشناس

      واقعا تمام این متن درست است من برادرم یک دونه و سربلز و ترس چنین سرکذشتی همه ما را نگران کرده چون اون قاتلم خانواده داره و اون ۴ نفر نظلوم هم همینطور واقعا گناه دارن

    • بی نام

      تا به حال دهها از این مورد در پادگانها داشتیم مسئولین فکری نمکنند جوان های نازنین پر پر میشوند خدا به خانوادهاشون صبر دهدچ

    • جواد مقدم

      در دنیای نظامی گری این رویدادها امری طبیعی است و در همه جای دنیا رخ می دهد ، در طول خدمتم بارها از این دست دیده و شنیده ام ، بعضی از سربازها توقعات بیجا دارند و بچه ننه بار آمده اند و فکر می کنند پادگان هم خانه پدرشان است و فرمانده هم مامانشان که هرچه خواستند باید فوری فراهم شود اما اینگونه نیست ! دم عید بوده و آن سرباز دست و پا می زده تا عید را در خانه باشد البته به ناحق و چون جواب نه شنیده عقده خود را اینگونه خالی کرده .

      پاسخ ها

      • ناشناس

        یه تست روانشناسی بده شما

    • حاج بهنام

      با سلام با توجه به اینکه من در جایی خوب خدمت کرده بودم باز هم شرایط فشار و جنون به بعضی از سربازان دست می داد و حتی با پیگیری های من پست مسلح حذف گردید و حتی بعضی از سربازان در لیست عدم به کارگیری سلاح افزوده شدند .

    • ناشناس

      لعنت به این سربازی اجباری. تو این خراب شده تا کی باید شاهد این جنایات باشیم؟

    • ناشناس

      طفلک خانواده اون ۴ سرباز دیگه اون بیچاره ها هم سربازی رفته بودن و خانواده هاشون چشم انتظارشون بودن

    • ناشناس

      براستی حال جواب خانواده های قربانیان چگونه میدهید دل نگرانی خانواده‌ها که میخواهند فرزندش به سربازی برود چگونه رفع میکنید .....

    • ناشناس

      واقعا سربازی دوران مزخرفی هست

    • ناشناس

      سرباز باید توجيه بشه دوسال هيچگونه اختیار از خودش نداره و يه نظامی تحت اوامر مافوق من دوسال عید نوروز سرباز بودم بدون مرخصی اون روزها تموم شد ماهی يه جلسه‌ توجيه روان‌شناسی برا سربازا کاش بود

    • ناشناس

      پدر و مادرها باید فرزندان درست تربیت کنند .

      پاسخ ها

      • ناشناس

        مقصر اصلی برده دار های معاصر هستن که به هموطناشون به چشم برده نگاه میکنن و بیگاری میکشن و نه بهشون پول زحمتشون رو میدن و نه شان انسانی سرباز رو رعایت میکنن و مافوق به بهانه ی آموزش سربازی! کارهای شخصیش رو میندازه رو دوش سرباز. سربازی نباید اجباری باشه و منشور حقوقی برای سربازان معین بشه. تاوقتی دولت برای این سربازان هیچ هزینه ای نکنه به سواستفادش ادامه میده

    • یک سرباز قدیمی

      متاسفانه افرادی که به خدمت اعزام می‌شوند از نظر روانی چک مناسب نمی شوند،ضمننا تحقیقات مناسب از نظر خانوادگی وسابفه کیفری نیز به درستی انجام نمیشه،
      بدتر اینکه اکثریت انتظار ساخته شدن فرد را بعداز اعزام به خدمت دارند،حال شرایط آموزش و وجود افراد زبده جهت آموزش جای خود دارد،واقعیت اینکهبا تحقیقات مناسب و الگو برداری خوب، بایستی شرایطی جدیدی را برای اعزام به خدمت و آموزش درنظر گرفت

    • ناشناس

      سربازی فقط وقت تلف کردن و شخصیت یک جوان توسط گروهی که عقده حقارت دارند خرد میشود و این عقده گشایی بر شخصیت دیگران ممکن است تاوان های خطرناکی همچون این مورد را به بار آورد. شما به پادگان بروید و فقط تست هوش و شخصیت و روان سناختی بگیرید حتما و حتما وحشت خواهید کرد.

      پاسخ ها

      • ناشناس

        تست از کادر رسمی

      • بدون نام

        من نیز با نظر شما موافقم

    • ناشناس

      سربازی اجباری را بردارید .

    • ناشناس

      سربازی اجباری فقط بیگاری است و مسیول این حوادث کسانی هستند که جلوی اصلاح این قانون قدیمی را میگیرن

    • ناشناس

      این وظیفه مجلس است که قانون گذاری کند

    • حمیدرضا

      حالا با این وضع عده ای هستند که دوست دارند مدت سربازی را زیادتر هم بکنند

    • مرتضی

      یک باب اشتباه باز شده که پیر تو سربازی باید مرد بشه متاسفانه تا سن سربازی اکثر پسر ها بچه ننه و کم طاقت هستن خانواده ها خوب بار نمیارن انتظار دارن تو سربازی محکم و قوی بشن در حالی که بنیه ضعیفی دارن بگذریم از این که بعضی فرماندهان هم مقصرن

    • ناشناس

      بیچاره فرمانده آن پادگان از لحظه اتفاق به هزاران نفر باید پاسخ بدهد در صورتی که زیردستان این فرمانده با برخوردهای نامناسب باعث عقده گشایی فرد سرباز شده اند

    • ناشناس

      لعنت به این زندکی و این روزگار

    • م. م

      خدا وکیلی اگر ی مطلب درست زدی ،،،همین بود

    • ناشناس

      حقوق انسانی سرباز باید تعریف بشه و الزام شه توسط مافوق ها رعایت شه. موضوع فقط ندادن مرخصی نیست موضوع رعایت نشدن شان و سواستفاده از سرباز در پادگان هست. نیروهای مسلح هم هیچ نظارتی بر این نحوه ی رفتار ندارد. سربازی رو هم میخواین بفروشین یه قیمت معقول بگین هر کس متناسب با درآمد خانوادش پرداخت کنه، نه یه قیمت ثابت که فقط بچه پولدارا نفع ببرن، اینجوری دولت هم برای خودش درآمد ایجاد کرده هم از نظر منبع انسانی، عمر مردمش رو تلف نکرده هم از نظر روان سالمترن

    • جعفر

      این سرباز صدرصد جنون داشته یا در زمان نوجوانی یا کودکی مرض اصحاب روان داشته یا اصلان مواد مخدر مصرف می کرد حتی قرض های و مکمل های ورزشی هم این حالت جنون بوجود می اورد وگرنه همه سربازها از قدیم تا به امروز برای مرخصی رفتن نه شنیدن مگر دست به اینکار زدن حوزه نظام وظیفه باید برای موقع سربازگیری تحقیقات بزشکی کامل داسته باشد سربازی چنین روحیه داردکار اداری بدهد و سربازی روحیه شجاعت و مقاومت ایثار را دارد اسلحه بدست اش بدهد هرگز معافعیت در این زمینه نباشد ۴۰ درصد جوانان به خدمت می روند احتیاط به مواد و سیگار و دارو روان گردان دارند ساید هم بیشتر نظام باید برای جوانان سازنگی داشته باشد نه تنبلی در دوران جنگ یک سرباز از تربت حیدریه می رفت خوزستان جبهه حتی کرایه از جیب خودش ولی حالا سربازان سرویس رفت و امد می خواهند بچه در خانواده سختگیری ندارد در مدرسه سختگیری ندارد در خدمت سختگیری ندارد پس کی می خواهد مرد بشود متاسفانه

    • ناشناس

      اگر یکبار دیگر به سربازی برگردم.
      دیوانه می‌شوم.

    • ناشناس

      به نظر باید دلایل آن بررسی شود و این موضوع مهم است و مطمئن باشید بررسی خواهد شد چون سرباز همانجور که از نامش پیداست مقدس است و هیچ چیزی جای سرباز را پر نمیکند چون همه باید مدتی از عمر خود را برای دفاع از میهن خود بگذرانند و این موضوع با پول قابل خرید نیست

    • اناهیتا.

      مگردادن مرخصی دست اون سربازهابوده؟چرافکرنمیکنیدشایدباون سربازدست درازی واحیاناتجاوزکرده باشن.این محتمل ترین دلیله.صدوربرگه مرخصی ازاختیارات فرمانده گردان یااون مرکزنظامی ست نه 4تاسربازهم اتاقی اون سرباز

    • اناهیتا.

      مسلماموضوع اونقدرهاهم ساده نبوده.کدوم عقلی باین موردجواب میده که بخاطرمرخصی ندادن اون4سربازوکشته.مگرصدورمرخصی ازاختیارات فرمانده پادگان نیست؟مسلماموضوع احتمالی زورگیری وتجاوزاون نفرنسبت به سربازقاتل بوده

    • پارسا

      بنده سی سال درارتش خدمت کردم. عدم دسترسی به سلاح توسط کمسیون پزشکی نیروی مربوطه تائید میشود ودراختیار فرمانده نیست. درثانی دسترسی به سلاح درمحیط نظامی کارسختی نیست. اگرسرباز یا درجه دار وافسری خدایی نکرده نیت شومی داشته باشد براحتی میتواندبه اسلحه رفیق وهمکارش دسترسی پیدا کند. چون همه نگاه وتوجه پرسنل مسلح به عوامل بیرون از پادگانه نه داخل. درضمن خودزنی بین سربازان به دلایل روحی وروانی زیاده اما حمله به همکاران جای تامل دارد

    • بدون نام

      سربازی اجباری مهمترین عامل تاخیر ازدواج جوانان و مشکلات روحی روانی ایست

    • بدون نام

      لعنت به سربازی اجباری

    • ناشناس

      اصل مطلب، پول داری خدمت مقدس سربازی را بخر نداری برو ۲ سال عمرت را تلف کن ، تحقیر را تحمل کن نمی توانی تحمل کنی ...

    • بدون نام

      کاش رهبری متولدین دهه ی ۶۰رو از خدمت معاف میکرد

    • ناشناس

      جمع کنید سربازی اجباری رو
      خود جوان ها باید این مدل سربازی رو تحریم کنند و نرند چرا که هیچ فایده ای ندارد

    • ناشناس

      با حدث و گمان نباید قضاوت کرد ،بایدمنتظرنتیجه محاکمه
      بود. فقط جای سوال است که چگونه بعد از قتل به راحتی از
      پادگان خارج شده .

    • ناشناس

      باید بشه، باید و نباید و ...
      این باید رو خیلی میشنوم، از مدیر بالا دستیم و خیلی های دیگه
      فکر میکنند همین که میگن باید، یه کاری حتما انجام میشه و قابل انجامه
      یا وقتی میگن نباید، یه کاری انجام نخواهد شد
      تا وقتی که انسانها میخوان خدایی کنن، بهتر از این نخواهد شد

    • ناشناس

      الان فقط سربازی برده داری نیست
      با همین کارمندای دولت هم مثل برده رفتار میکنن
      اگر هم اعتراض کنیم بهمون میگن همینی که هست، هر کی ناراحته کلا از ایران بره!!!!!

    • بهزاد

      اینکه از اینجا فقط خبری شنیده ایم ، قضاوت کنیم ،چه سر باز و یا فرمانده آن پادگان را مقصر بدانیم اشتباه محض است .
      من این را می دانم و مطمئن هستم که قانون همه جوانب را برای جلو گیر از این گونه اتفاقات در نظر گرفته است و در خیلی از جا ها با رعایت قوانین از این گونه موارد جلو گیری می شود .
      در این حادثه دلایل دیگری هم می تونه وجود داشته باشه
      به نظرم بهتر اینه که بجای هیاهو در فضای مجازی ، صبر کنیم که مسئولین مربوطه موضوع را پی گیری کنند .
      مطمئن باشید و هستم که مقصر اصلی این حادثه شناسایی و با او برخورد لازم خواهد شد .

    • ناشناس

      اگر تو امریکا هم همین اتفاق افتاده بود نظرت همین بود؟

    • حامد گۉدرزی

      اولا الان تو کشور کمبود نیرو در تمامی نیروهای مسلح خصوصا ناجا زیاده بخصوص سرباز دوما اگر بحث مرخصی پیش بیاد قطعا کشتن فرمانده بیشتر مطرح میشه تا کشتن سرباز ولی مشکلات مرخصی هم به علت کمبود سرباز محسوس هست ثالثا به علت کمبود نیرو توجه ایی نمیشه به اینکه سرباز صلاحیت بکارگیری سلاح رو داره یا نه و اگر معاف رزم باشه سلاح تحویل نمیدند رابعا فرماندهان در این قضیه به علت عدم مدیریت رفتار سربازان مقصرن و می بایستی با کسب خبر بین سربازان خصومت ها شناسایی و مرتفع بشه خامسا به علت مشکلات ساختاری نه در کشور و نه در محیط های نظامی و ... امکان پیشگیری کامل از وقوع جنایات و جرائم مقدور نیست و در شرایط فعلی فقط باید به خدا توکل کرد وسلام

    • بدون نام

      چرا باید بچه های مردم و به اجبار بفرستند سربازی که این حوادث پیش بیاد سربازی باید حرفه ای شه

    • ناشناس

      متاسفانه تو هنوز جوان هستی و البته بی سواد . خیلی خوب فشار گرفتش که عید باید پیش خانواده اش باشد چه اشکالی دارد بفرستنش اگر امکان ندارد باید به طریقی بار فشار روحی آن را پایین آورد . من در زندان کار می کنم با یک مشت آدم مجرم هر سال قبل از عید تا ۱۵ فروردین بصورت شبانه روزی از مسئولین رده بالای ادارات زندان تا کمترین آنها در زندان حضور پیدا می کنیم و به هر شکلی جای خانواده آنان را پر می کنیم و با اعطای تلفن مستمر و اعطای ملاقات به خانواده آنانو اجرای برنامه شاد و .... خیلی از بار فشار روحی و روانی آنان را می کاهیم

    • محمدرکگو

      با این شاه پسرهاتون نرید به جنگ ،آبروتون میره. اون بچه لب مرز شرقی به مرز غرب میومد دوسال خانواده اش رو نمیدید خبر هم نداشت.اونا مرد بودند جبهه های جنگ و نگه داشتند.البته باید علت کار این جوان معلوم بشه.زود قضاوت نکنیم.ولی دیگران کاشتند ماخوردیم ،اینها هم بکارن،بببنیم کاشتن بلدن.اما سربازی نرفتن دخترها واستخدام زودتر از پسرها واقعا ظلم.دخترها پادگان نروند ولی هرکس استخدام میخواد دوسال برای دولت در بخشهای زنانه خدمت کنه.چی میشه.

    • ناشناس

      چون میگذرد غمی نیست,بیست سال پیش تواون پادگان بودم ولی گرمی ورطوبت عجیب هوا اصلا نمیگذاره بگذره زمان

    • ناشناس

      عالی ترین بررسی بود خبر دمتگرم تسلیت به خانواده های داغدیده

    • ناشناس

      از اینکه نمیتونید نظر مخالف رو تحمل کنید خوشحالم 😂😂😂

    • سعید ک

      در محیط سربازی یک اصل افتخار آمیز حاکم است: اگر در طی ۲۴ ساعت شبانه روز نتوانی به کسی گیر بدی بدبخت و ذلیل هستی.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج