۱۲۰۲۵۵۱
۵۱۴۲
۵۱۴۲
پ

بخور و نخورهای نوروزی برای بیماران قلبی

یک متخصص تغذیه به تشریح نکات تغذیه ای در نوروز جهت حفظ سلامت بیماران قلبی و عروقی و مبتلایان فشار خون بالا پرداخت.

ایسنا: یک متخصص تغذیه به تشریح نکات تغذیه ای در نوروز جهت حفظ سلامت بیماران قلبی و عروقی و مبتلایان فشار خون بالا پرداخت.

دکتر هادی عبدالله زاد با بیان اینکه کنترل وزن، رژیم غذایی سالم و انجام فعالیت بدنی برای تمام افراد لازم است، گفت: رعایت این نکات برای بیماران قلبی و عروقی و مبتلایان فشار خون از اهمیت بیشتری برخوردار است.

بخور و نخورهای نوروزی برای بیماران قلبی

عبدالله زاد گفت: در ایام نوروز خوراکی های مرسوم به برنامه غذایی اضافه می شود که از جمله مهمترین آنها آجیل و شیرینی است.

وی افزود: آجیل ماده مغذی سرشار از آرژنین است که می تواند موجب کاهش فشار خون شده و عملکرد رگ ها را بهبود ببخشد، اما این آجیل در صورتی سودمند است که خام و به میزان کم مصرف شود.

وی تصریح کرد: بیماران قلبی و بویژه مبتلایان فشار خون باید از مصرف هرگونه آجیل فرآوری شده بویژه آجیل های شور خودداری کرده و آجیل را بصورت خام مصرف کنند.

وی افزود: همچنین مقدار مصرف آجیل هم باید کم بوده، بطوری که با توجه به وزن افراد روزانه یک یا دو واحد مصرف شود.

عبدالله زاد درخصوص مقدار واحد هرنوع از اقلام آجیل تصریح کرد: برای مغز آفتابگردان و تخمه کدو یک قاشق غذاخوری، برای گردو دو عدد، برای بادام زمینی و بادام 10 عدد و برای پسته 20 عدد یک واحد محسوب می شود.

این متخصص تغذیه به افزایش مصرف شیرینی در ایام نوروز هم اشاره کردو افزود: در خصوص شیرینی ها اولین توصیه عدم مصرف این خوراکی است، اما در صورت تمایل افراد توصیه می شود که این خوراکی به میزان خیلی کم مصرف شود.

عبدالله زاد تصریح کرد: در همین راستا توصیه می‌شود افراد از شیرینی های خشک و کم حجم مانند شیرینی نخودچی استفاده کنند.

وی تصریح کرد: بیماران قلبی و عروقی و مبتلایان فشار خون باید دراین زمینه احتیاط بیشتری داشته و با توجه به وزن خود مصرف انواع شرینی را به حداقل برسانند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در خصوص رژیم غذایی این بیماران، گفت: رژیم های غذایی مختلفی برای تمام افراد وجود دارد که یکی از بهترین آنها رژیم مدیترانه‌ای (dash) است.

وی افزود: این رژیم که در آن بر مصرف سبزیجات و میوه و نیز انواع روغن های گیاهی و لبنیات کم چرب، ماهی و آجیل تاکید شده، برای بیماران قلبی و عروقی و نیز مبتلایان فشار خون به شدت توصیه می شود.

وی افزود: در این رژیم روزانه مصرف شش واحد میوه و سبزیجات تاکید شده که واحد میوه حدود 150 گرم است و واحد سبزیجات هم یک لیوان سبزی است.

عبدالله زاد تصریح کرد: طبق این رژیم توصیه می‌شود افراد کمتر از گوشت های قرمز استفاده کرده و حداقل دو بار در هفته ماهی مصرف کنند.

وی افزود: در این رژیم مصرف لبنیات کم چرب هم توصیه شده است، چرا که در لبنیات پرچرب، چربی اشباع شده وجود دارد که باعث افزایش چربی خون شده و برای بیماران قلبی و مبتلایان فشار خون به شدت مضر است.

عبدالله زاد گفت: این بیماران باید از مصرف نوشیدنی های شیرین هم خودداری کرده و به جای نوشابه و شربت، از آب و دوغ کم نمک استفاده کنند.

این متخصص تغذیه در کنار رژیم غذایی تحرک و فعالیت بدنی را برای بیماران قلبی و عروقی و مبتلایان فشار خون یک ضرورت دانست و افزود: ورزش برای تمام افراد توصیه می شود، اما برای این بیماران اهمیت آن دوچندان دارد.

وی افزود: فعالیت فیزیکی باعث کنترل بیماری های قلبی و عروقی شده و و موجب عملکرد بهتر عروق می شود.

عبدالله زاد همچنین فعالیت فیزیکی را عامل مهمی در افزایش سطح HDL (چربی خوب خون) دانست که برای قلب مفید است و توصیه کرد، افراد حتما سه تا چهار روز در هفته به مدت 40 دقیقه تا یک ساعت انجام ورزش های هوازی را در برنامه داشته باشند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج