جاباما
۱۲۰۲۶۶۶
۵۴۹۵
۵۴۹۵
پ

نگرانی خیز سفرها به شمال در هفته دوم تعطیلات

دبیر ستاد خدمات سفر با اشاره به تکمیل ۱۰۰ درصد ظرفیت واحدهای اقامتی در شهرهای بوشهر، مشهد، شیراز و یزد گفت: برای نیمه دوم تعطیلات نگرانی‌هایی وجود دارد چراکه به نظر می‌رسد مقصد سفر‌ها بیشتر به سمت استان‌های شمالی باشد.

خبرگزاری تسنیم: سید مصطفی فاطمی در گفت‌و‌گوی ویژه خبری ضمن بیان توضیحاتی در خصوصی اقدامات و برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته توسط ستاد اجرایی خدمات سفر به منظور مدیریت صحیح سفرهای نوروزی، آخرین وضعیت مسافرت‌های نوروزی و شهرهای گردشگر پذیر را تشریح کرد.

وی با بیان اینکه از ماه‌ها قبل موضوع سونامی سفر در بیشتر نقاط کشور پیش‌بینی می‌شد، گفت: بارش برف در غرب کشور موجب شد سفرها به سمت شرق کشور افزایش پیدا کند.

دبیر ستاد خدمات سفر با اشاره اینکه ظرفیت پذیرش مسافر شهرهای مشهد، بوشهر، بندرعباس و جزایر جنوبی و چابهار در اقامتگاه‌های مجاز رسمی و غیررسمی به ۱۰۰ درصد رسیده است، بیان کرد: طی دو روز اخیر در شهر یزد نیز ضریب اشغال ظرفیت اقامتی تقریبا به صددرصد رسیده است.

فاطمی همچنین ظرفیت پذیرش مسافر در اقامتگاه‌های رسمی سایر شهرها را ۱۰۰ در صد دانست و تصریح کرد: این شهرها از ظرفیت‌های اضطراری مانند کلاس‌های درسی، سالن‌های ورزشی، خوابگاه‌های دانشجویی استفاده می‌شود و در شهر بوشهر، مشهد، شیراز و یزد نیز از مساجد و حسینیه‌ها برای اقامت مسافران به کار گرفته شده است.

مدیر توسعه گردشگری داخلی وزارت میراث فرهنگی، در ادامه با اشاه به این مطلب که فرایندها و فعالیت های مرتبط با ساماندهی سفرهای نوروزی از آبان ماه ۱۴۰۰ آغاز شد اظهار کرد: هم زمان با اعلام امکان انجام سفرهای نوروزی توسط ستاد ملی مقابله با کرونا ستاد‌های اجرایی خدمات سفر را در همه استان‌ها، شهرستان‌ها و برخی از استان‌های گردشگر پذیر تشکیل شد تا بتوانیم خدمات لازم را به مسافران ارجمند نوروزی ارائه کنیم.

بنا به گفته این مقام مسئول، به دلیل همه‌گیری کرونا در طول دوسال گذشته طبعاً تعدای از مجموعه‌های اقامتی تعطیل شده و در واقع بخشی از ظرفیت اقامتی تأسیسات گردشگری را از دست داده بودیم که در وهله اول تلاش کردیم ظرفیت این مجموعه‌ها را مجدداً وارد مدار خدمات گردشگری کنیم.

وی ادامه داد: بر همین اساس در همین مدت کوتاه با تلاش‌های انجام شده ظرفیت‌های اقامتگاهی رسمی در شهر های مختلف به ۵۱۱ هزار تخت رسید که این میزان بیش از دوران قبل از کروناست.

دبیر ستاد خدمات سفر با اشاره به انجام برنامه‌ریزی‌های لازم برای در جلسات برگزار شده با استانداران سراسر کشور از در نظر گرفتن ظرفیت اضطراری اسکان در نقاط مختلف کشور خبر داد و گفت: همه سالن‌های ورزشی، کلاس‌های آموزش و پرورش به تعدادی که در سال ۹۸ از آن‌ها استفاده کرده بودیم در تمام استان‌ها آماده شد و از خوابگاه‌های دانشجویی برای اسکان مسافران نوروزی استفاده کردیم و حتی پیش‌بینی برای استفاده از سایر ظرفیت‌هایی که نیرو‌های مسلح در شرایط اضطراری در اختیار دارند نیز انجام شد.

فاطمی توضیح داد: هم اکنون در برخی از شهر‌ها ظرفیت اقامتی بیش از سال ۹۸ است، البته باید توجه داشت در سال ۹۸ تمام سطح کشور پذیرش مسافر داشت، ولی امسال به دلیل شرایط جوی و ورود بارندگی در مناطق شمالی کشور، حجم سفر در استان‌های جنوبی، مرکزی و شرقی بیشتر است.

مدیر توسعه گردشگری داخلی وزارت میراث فرهنگی ضمن اشاره به این موضوع که امسال توزیع مکانی سفر باتوجه به توصیه های ابلاغی و رعایت آن از سوی عموم مردم خیلی خوب انجام شد تأکید کرد: با این وجود نگرانی برای نیمه دوم سفر‌ها وجود دارد، چون به نظر می‌رسد مقصد سفر‌ها به طرف استان‌های شمالی بیشتر خواهد شد.

این مقام مسئول با بیان اینکه در روز‌های قبل از نوروز با توجه به همکاری و ارتباط خوب و سازنده‌ای که با صداوسیما صورت گرفت و بر اساس آن زیرنویس‌هایی که تلویزیون به طور مرتب اعلام می‌کرد تلاش کردیم شهر‌های مناسب برای سفر را معرفی کنیم، یادآور شد: نتیجه آن نیز این شد که به عنوان نمونه در تهران میزان اشغال ۳۰ درصد بود، اما امروز ۹۰ درصد ظرفیت تخت‌های تهران پر شده است، همچنین خراسان جنوبی، سمنان، جنوب کرمان و جنوب فارس برای سفر مناسب هستند که این ضریب اشغال ظرفیت‌ها امسال شکسته شد و توزیع خوب سفر در تمام نقاط کشور شکل گرفت.

وی همچنین افزود: در استان بوشهر شهرستان دشتستان به عنوان ظرفیت کمکی در نظر گرفته شده بود که در حال حاضر باتوجه به تکمیل ظرفیت واحدهای اقامتی این شهرستان مسافران را به سمت عسلویه هدایت می‌کنیم. در استان هرمزگان نیز وقتی شهر بندر عباس، جزایر جنوبی، بندر لنگه و بندر خمیر تکمیل ظرفیت شد شهر‌های مجاور را به عنوان کمکی به مسافران معرفی کردیم.

دبیر ستاد خدمات سفر با اشاره به برگزاری جلسات لازم با جلساتی با ستاد‌های اجرایی استان‌های شمالی تصریح کرد: بنا داریم به گونه‌ای عمل کنیم تا در نیمه دوم تعطیلات استان‌های مرکزی و جنوبی امکان پذیرش مسافر را داشته باشند و استان‌های شمالی کمتر با مشکل مواجه شوند.

بنا به گفته فاطمی، تجربه امسال نشان داد که مردم به توصیه‌ها عمل می‌کنند چراکه در شهر‌هایی که ضریب اشغال پایینی داشتند به محض اعلام و انجام توصیه‌ها و تبلیغات شاهد بالا رفتن ضریب اشغال تخت‌های اقامتگاه‌ها شدیم.

مدیر توسعه گردشگری داخلی وزارت میراث فرهنگی درباره موضوع گاز گرفتگی مسافران در چادر‌ها یادآور شد: به محض اینکه اتفاقی رخ می‌داد سازمان اورژانس کشور در همان لحظه به ستاد مرکزی خدمات سفر اعلام کرد که برای گاز گرفتگی در چادر‌ها باید برنامه‌ریزی شود و در همان روز در تمام کمپ‌هایی که در استان‌ها داشتیم آتش نشانی مستقر شد و توصیه‌ها لازم را اعلام کردیم.

این مقام مسئول درباره پایان در باره نحوه نظارت‌ها بر واکسیناسیون مسافران نیز خاطر نشان کرد: در این زمینه هم دوربین‌های مسیر‌های جاده ای فعال هستند و هم اماکن اقامتی بدون واکسیناسیون امکان اسکان را نمی‌دهند و همچنین در مراکز تهیه بلیت هم در این خصوص نظارت لازم صورت می‌گیرد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج