۱۲۰۲۹۳۵
۳ نظر
۶۲۱۲
۳ نظر
۶۲۱۲
پ

حال مردم ایران خوب نیست

واقعیت آن است که در آستانه ورود به سال نو و قرن نو حال مردم ایران خوب نیست. کشور از روند توسعه جهانی جا مانده است و حتی در بین کشورهای منطقه نیز از جایگاه مناسبی برخوردار نیست و نارضایتی ها به بالاترین میزان خود طی این سالها رسیده است.

آذر منصوری در خبرآنلاین نوشت: واقعیت آن است که در آستانه ورود به سال نو و قرن نو حال مردم ایران خوب نیست. کشور از روند توسعه جهانی جا مانده است و حتی در بین کشورهای منطقه نیز از جایگاه مناسبی برخوردار نیست و نارضایتی ها به بالاترین میزان خود طی این سالها رسیده است.

سال ۱۴۰۰ به عنوان سال پایانی سده‌ای که در آن قرار داریم مملو از تحولات مهم سیاسی بود. اما به نظر من مهم‌ترین اتفاق سیاسی این سال رخداد انتخابات ۱۴۰۰ بود که گزاف نیست اگر بگوییم نقطه عطفی مهم در عرصه دخالت مردم در تعیین سرنوشت خود بود. نقطه عطف از این رو که در طول ۴۳سال پس از پیروزی انقلاب سابقه نداشت که اینچنین نسبت به ممکن‌ترین بزنگاه مشارکت سیاسی مردم بی اعتنایی شود.

هر چند از زمانی که نظارت استصوابی در قانون انتخابات ایران جا نمایی شد، همواره شاهد رد صلاحیت های سیاسی انتخاب شوندگان بودیم، اما با توجه به ضرورت تحقق مشارکت حداکثری مردم در انتخابات، حداقلی از رقابت معنا دار وجود داشت، اما بعد از انتخابات ۹۸ که به نظرم گام اول بی اعتنایی به مشارکت حداکثری مردم برداشته شد و تقریبا تکلیف دو سوم کرسی های مجلس از پیش تعیین شده بود، اما با توجه به اهمیت انتخابات ریاست جمهوری مخالفان مشارکت حداکثری مردم، این بار بسیار آشکاراتر انتخابات را  از معنا و مفهوم تهی کردند و اساسا هیچ رقابتی بین کاندیداها شکل نگرفت، در واقع هدف شکل گیری حاکمیت یکدست هر وسیله ای را حتی به قیمت افت مشارکت بی سابقه مردم توجیه کرد.

هنوز روشن نیست که چرا و با چه هدفی شورای نگهبان قانون اساسی دست به چنین رد صلاحیت بی سابقه ای زد. اما نتیجه این رویکرد شکل گیری حاکمیت یکدستی شده است که از صدر تا ذیل نهادهای انتخابی و انتصابی را در اختیار دارد و باید دید در سال نو و قرن نو چه دستاوردی برای کشور و کاهش رنج و آلام مردم به دنبال خواهد داشت.

با اینکه تجربه حاکمیت یکدست یک بار ثابت کرده که خیری برای ملک و ملت نداشته است، اما باید امیدوار بود که حداقل برای بانیان شکل گیری این یکدستی خیر به همراه داشته باشد و برای افزایش مشروعیت خودشان هم که شده، به گونه ای رفتار کنند که کیفیت حکمرانی در ایران افزایش پیدا کند، شکاف ها و تبعیض ها ترمیم شود، سفره های مردم بیش از این کوچک نشود و سیاست خارجی و سیاست داخلی ایران در ریل مناسب خود قرار گیرد.

واقعیت آن است که در آستانه ورود به سال نو و قرن نو حال مردم ایران خوب نیست. کشور از روند توسعه جهانی جا مانده است و حتی در بین کشورهای منطقه نیز از جایگاه مناسبی برخوردار نیست و نارضایتی ها به بالاترین میزان خود طی این سالها رسیده است و اگر حاکمیت یکدست نتواند از عهده این مشکلات بر آید، نه تنها مشکلات و چالش ها افزایش خواهد یافت، بلکه همین میزان اعتباری که بین پایگاه اجتماعی خود دارد را نیز از دست خواهد داد. که نتیجه خطرناک این نوع حکمرانی برای نظام سیاسی و منافع ملی ایران ناگفته پیداست.

 

 

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ناشناس

      خودت تنها فهمیدی

    • ناشناس

      سال هاست که حال مردم خوب نیست و مربوط به یکسال و.چند سال نمی شود!

    • محمدرضا

      واقعا عقل کلی ها از کجا فهمیدی حال مردم خوب نیست؟ خودت به تنهایی فهمیدی یا از رو دست کسی تقلب کردی و فهمیدی؟

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج