۱۲۰۳۳۲۴
۵۸۱۱
۵۸۱۱
پ

بانوی هنرمند سوزن دوزی درگذشت

ایرندگانی اظهار داشت: بخش ایرندگان و روستای گنز پیشینه خوبی در رشته بلوچ دوزی یا همان سوزن دوزی بلوچی دارد و هنرمندان و اساتید با سابقه ای در این روستا حضور داشته اند.

عصرایران: بخشدار ایرندگان خاش سیستان و بلوچستان گفت: "مریم کریمی" بانوی هنرمند و استاد برجسته سوزن دوزی ساکن روستای گنز ایرندگان خاش بر اثر کهولت سن درگذشت.

عنایت الله ایرندگانی روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: این هنرمند سال ۱۳۲۵ در روستای گنز ایرندگان از توابع شهرستان خاش به دنیا آمد و از سنین کودکی مانند همه دختران ایرندگانی و بلوچ این هنر زیبا را نسل به نسل از دستان مادر خود فرا گرفت و به فرزندان و شاگردانش انتقال داد.

وی بیان کرد: مریم کریمی در کنار اساتید نام آشنا همچون مهناز جمالزهی ایرندگانی، مهتاب نوروزی، شهناز خلیلی و زرخاتون عظیمی از پیشکسوتان عصر طلایی هنر سوزن دوزی در چند دهه اخیر بود و با پشتکار و باور داشتن توانایی هایش و خلق آثار ماندگار، کم نظیر و هنرمندانه اش توانست محبوب و نامدار شود.

ایرندگانی اظهار داشت: بخش ایرندگان و روستای گنز پیشینه خوبی در رشته بلوچ دوزی یا همان سوزن دوزی بلوچی دارد و هنرمندان و اساتید با سابقه ای در این روستا حضور داشته اند.

وی ادامه داد: آثار ارزشمند این هنرمند دارای مهر اصالت یونسکو در طرح‌های مختلف رشته سوزن دوزی، سکه دوزی و آئینه‌دوزی بوده و آثارش به تمام نقاط کشور و حتی خارج از کشور هم راه یافته است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سیستان و بلوچستان هم گفت: مریم کریمی پیشکسوت سوزن‌دوزی استان شب گذشته به علت کهولت سن در روستای گنز ایرندگان از شهرستان خاش دار فانی را وداع گفت.

علیرضا جلالزایی افزود: این هنرمند برجسته از استادان فعال و بنام شهرستان خاش بود و به‌واسطه آثار فاخرش موفق به کسب نشان‌های ملی و بین‌المللی شده بود و بسیاری از صنعتگران شهرستان خاش از دانش‌آموزان این هنرمند فقید بودند.

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نیز در پیامی درگذشت مریم کریمی هنرمند صاحب‌نام و پیشکسوت صنایع‌دستی رشته سوزن‌دوزی را به خانواده او و جامعه هنرمندان صنایع‌دستی کشور تسلیت گفت.

 

 

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج