اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۱۲۰۶۲۷
۵۰۰۵
۵۰۰۵
پ

تبعات وام ۵۰ درصدی خريد مسکن

تامين ۵۰ درصدي ارزش خريد خانه به صورت وام در صورتي که روند پلکاني داشته باشد مي‌تواند به خانه‌دار کردن مردم کمک کند در غير اين صورت مي‌تواند قيمت‌ها را به شدت بالا ببرد به گونه اي كه اين طرح براي خانه‌دار کردن مردم طرح مثبتي است اما مي‌تواند در روند بازار تبعاتي را به دنبال داشته باشد.

خبرگزاری ایسنا: تامين ۵۰ درصدي ارزش خريد خانه به صورت وام در صورتي که روند پلکاني داشته باشد مي‌تواند به خانه‌دار کردن مردم کمک کند در غير اين صورت مي‌تواند قيمت‌ها را به شدت بالا ببرد به گونه اي كه اين طرح براي خانه‌دار کردن مردم طرح مثبتي است اما مي‌تواند در روند بازار تبعاتي را به دنبال داشته باشد.

يكي از مواردي كه مردم را به خريد خانه راغب مي كند وام مسكن است كه اگر ميزان اين تسهيلات حداقل نيمي از بهاي مسكن باشد در افزايش تقاضا براي خريد مسكن بسيار موثر است.

البته افزايش ميزان تسهيلات مسكن از يك سو مفيد بوده اما از سوي ديگر با توجه به خواب سرمايه براي افرادي كه به ساخت مسكن مشغولند و در نهايت مردم خانه را از آن ها خريداري مي كنند تبعاتي دارد كه افزايش قيمت خانه يكي از آن موارد به شمار مي رود.به گفته کيوان شادمان، کارشناس مسکن، اجراي طرح افزايش ۵۰ درصدي خريد خانه مي‌تواند قيمت‌ها را به شدت بالا ببرد اما اگر از طريق پلکاني اتفاق بيفتد يعني از ميزان ۲۰ درصد شروع شود و به تدريج افزايش يابد مي‌تواند از افزايش ناگهاني قيمت‌ها جلوگيري کند.

شادمان با اشاره به اين‌که در حال حاضر قيمت‌ها در بازار پايين هستند، ادامه داد: قيمت تمام شده ساختمان‌ها با قيمت فروش‌شان در حال حاضر تقريبا يکسان است.

اين کارشناس مسکن با بيان اين‌که از زماني که سازندگان شروع به ساخت مي‌نند تا زماني که واحدهاي خود را تحويل دهند تقريبا دو سال طول مي‌کشد، تصريح کرد: بايد ميزان خواب سرمايه محاسبه شود و بدين ترتيب مي‌توان نتيجه گرفت که قيمت مسکن در حال حاضر پايين است يا شرايط کاذبي در بازار حکمفرماست.

وي افزود: کمبود نقدينگي در جامعه در راستاي اقتصاد مقاومتي و سياست‌هاي انقباضي باعث ادامه اين روند در بازار مسکن شده است.

شادمان با بيان اين‌که اگر شرايط با ناپايداري پيش رود قيمت‌ها افزايش خواهند داشت، اضافه کرد: در صورتي که روند قيمت ها در بازار با ثبات و پايدار شوند ميزان افزايش قيمت تا حدي پيش مي رود و بعد از آن متوقف و شرايط پايدار خواهد شد.

کارشناسان معتقدند تامين ۵۰ درصدي ارزش يک واحد مسکوني به صورت وام مي‌تواند به قدرت خريد مردم کمک ويژه کند اما آثار و پيامدهايي را در جامعه بوجو مي آورد که بايد مدنظر قرار داد.

برخي معتقدند مطرح شدن اين طرح‌ها در جامعه حتي قبل از اجراي آن مي‌تواند ايجاد تورم کند چراکه مطرح شدن اين طرح‌ها بار رواني را در جامعه ايجاد مي کند که بايد به عنوان پيامدهاي طرح حتما توجه شود.

همچنين ممکن است در عين حال انتظارات فروشندگان را هم افزايش دهد؛ به طوري که فروشندگان احساس کنند با بالا رفتن قدرت خريد، مي‌توانند قيمت‌هايشان را افزايش دهند؛ همان طور که افزايش ميزان وام مسکن مطرح شد ناشي از جو رواني اين قضيه، قيمت‌ها نيز افزايش پيدا کرد.

البته اين طرح فعلا از سوي وزارت راره و شهرسازي به بانک مرکزي ارسال شده و هنوز جزئيات آن مشخص نيست اما به گفته وزير راه و شهرسازي "اين تصور که طبقه متوسط بتواند بيش از ۹۰ درصد از قيمت ملک را يکجا پرداخت کند قابل اجرا نيست و در تجربه‌ کشور‌هاي گذشته نيز هيچ وقت اين مساله قابل اجرا نبوده است لذا مي‌توان از طريق فعال‌ کردن نظام پس‌انداز خانوار به متقاضيان مسکن اين اطمينان را داد که در صورت تامين ۵۰ درصد از هزينه يک واحد مسکوني مي‌توانند بدون مشکل نسبت به برنامه‌هاي آينده خود تصميم‌گيري کنند".
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج