۱۲۰۷۲۱۳
۱ نظر
۳۸۹۳
۱ نظر
۳۸۹۳
پ

تصویری دیده نشده از همسر دوم احمد شاملو

در اینجا تصویر دیده نشده‌ای از همسر دوم احمد شاملو، شاعر مشهور ایرانی می‌بینید.

برترین‌ها: در اینجا تصویر دیده نشده‌ای از همسر دوم احمد شاملو، شاعر مشهور ایرانی می‌بینید.

تصویری دیده نشده از همسر دوم احمد شاملو

فرزانه ابراهیمی، خبرنگار و پژوهشگر تاریخ معاصر با انتشار عکس زیر نوشت: 

تصویری دیده نشده از همسر دوم احمد شاملو

« این جا تهران است صدای ما را از رادیو ملی ایران می‌شنوید.» این صدا پنجمین روز از اردیبهشت ۱۳۱۹ در میدان توپخانه که آن روزها سپه نام داشت به گوش تهران رسید. صدایی که اگر بخت‌یارمان بود شاید می‌توانستیم صدای زنی را بشنویم که یکی از مهمترین و پیشروترین زنان تاریخ معاصر بود؛ زنی که آن قدر توانمند و بزرگ بود که کمتر کسی بداند مدتی همسر یکی از مشهورترین شاعران معاصر ایران بوده است: توسی حائری همسر دوم احمد شاملو. زنی که بالاتر از نام همسرش به نام خودش در تاریخ ایران شناخته شده است.

توسی حائری زاده ۱۲۹۶ شمسی در شهر مشهد بود. او به یکی از شاخه‌های خانواده سرشناس و معتبر حائری مازندارانی تعلق داشت که فرهنگ و هنر و علم و البته سیاست ایران را در خود جای داده بود. توسی حائری فرزند محمد باقر حائری بود. او که با مدرک دکترای زبان فرانسه از سوربن به ایران آمده بود، در کارهای مطبوعاتی وارد شده بود که متوجه شد قرار است برای رادیو ایران گویندگانی انتخاب کنند. خانم حائری به کمیسیون رادیو مراجعه و توسط استادانی چون ملک‌الشعرای بهار آزموده و انتخاب شد. روایت‌های متعدد حاکی از آن است که خانم حائری نخستین گوینده زن رادیو بوده است. البته نام‌های دیگری هم مطرح شده است؛ مانند قدسی رهبری. اما بسیاری از منابع معتبر نام خانم حائری را به عنوان نخستین گوینده زن معرفی می‌کنند. خانم حائری در مجله آشنا را با هزینه شخصی به سردبیری احمد شاملو منتشرکرد. مجله‌ای که ۱۷ شماره منتشر شد و زمینه‌ای شد برای ازدواج او با شاملو. ازدواجی که چهار سال دوام نیاورد. توسی حائری در فیلم خواستگاری به کارگردانی ابراهیم گلستان بازی کرده و تا معاونت وزارت فرهنگ هم رسیده بود. از دوستان او به بهمن محصص، فروغ فرخزاد و نجف دریابندری بودند. او بعد از انقلاب با همه مشکلات زندگی کرد و خانه‌اش محلی برای حضور چهره‌های هنری بود. خانم حائری در سال ۷۵ درگذشت.

یک نفر نوشته بود همسر اول و دوم شاملو را کسی نمی‌شناسد و همه آیدا را می‌شناسند چون عاشقانه‌ها برای او بود. اما به قول دوستی مشکل از شما است که تاریخ را نمی‌شناسید و توسی حائری و نقش او را در ازدواجش با شاملو خلاصه می‌کنید.

 

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ناشناس

      روحشون شاد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج