۱۲۰۹۱۹۵
۹ نظر
۲۰۶۶
۹ نظر
۲۰۶۶
پ

دفاع تمام قد روزنامه دولت از گرانی آرد ماکارونی

طی روزهای اخیر به صورت رسمی نرخ جدید آرد صنف و صنعت براساس درخواست وزارت جهاد کشاورزی و تأیید سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان اعلام شد.

روزنامه ایران نوشت: طی روزهای اخیر به صورت رسمی نرخ جدید آرد صنف و صنعت براساس درخواست وزارت جهاد کشاورزی و تأیید سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان اعلام شد.

بر این اساس نرخ آرد ۱۸ درصد سبوس‌گیری شده به ازای هر کیلو ۱۵ هزار و ۷۰۰ تومان، آرد ۲۱ درصد سبوس‌گیری شده ۱۶ هزار تومان و آرد ۲۷ درصد سبوس‌گیری شده ۱۶ هزار و ۹۰۰ تومان تعیین شد. این تصمیم دولت در حالی گرفته شد که از ابتدای سال‌جاری تاکنون قاچاق آرد به کشورهای همسایه از جمله ترکیه، افغانستان و پاکستان بشدت افزایش یافته بود به طوری که قیمت جهانی این محصول به‌شدت افزایش یافته و دلالان با خرید آرد از صنایع به قیمت کیسه‌ای ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان اقدام به فروش آنها در مرز پاکستان با قیمت ۷۰۰ هزار تومان و در مرز ترکیه با قیمت ۱ میلیون تومان می‌کنند.

دفاع تمام قد روزنامه دولت از گرانی آرد ماکارونی

از طرف دیگر طی سالیان متمادی تاکنون صنف و صنعت همچون کارخانجات ماکارونی و شیرینی و شکلات و قنادی‌ها، آرد مورد نیاز خود را با یارانه ۴۲۰۰ تومانی به صورت سهمیه‌ای دریافت می‌کردند که با این آرد دریافتی بخشی از تولیدات وارد بازار داخلی و بخش دیگر با قیمت‌های جهانی صادر می‌شد که سود کلان ناشی از صادرات و یارانه ارائه شده، به جیب تولیدکنندگان این صنایع می‌رفت حتی به گفته برخی کارشناسان پرداخت این یارانه باعث می‌شد که بخشی از این آرد یارانه‌ای از طریق قاچاق از کشور خارج شود.

شرکت‌های تولید بیسکوئیت و ماکارونی و رشته و آرد کیک‌پزی هر کیلوگرم آرد 10 هزار تومانی را با قیمت 2 هزار و 500 تومان خریداری کرده و عمده محصولات خود را صادر می‌کردند و سود زیادی از این راه به جیب می‌زدند، به همین دلیل این اقدام دولت به صورت عام و وزارت جهاد کشاورزی به صورت خاص می‌تواند امنیت غذایی کشور را تأمین کرده و مزایای بسیار زیاد دیگری را نیز برای کشورمان به همراه داشته باشد به طوری که کارشناسان کشاورزی، فعالان و صنوف بخش کشاورزی در گفت‌وگو با روزنامه ایران به این نکته اذعان کردند.

کاوه زرگران، رئیس انجمن غلات ایران در این باره به «ایران» گفت: به شخصه معتقدم که این اقدام باید زودتر صورت می‌گرفت ولی با این حال دولت باید آرد یارانه‌ای را در تمام صنوف بردارد. وی با بیان اینکه موافق اصلاح نرخ آرد تحویلی به صنف و صنعت است، افزود: از طرف دیگر دولت برای اینکه امنیت غذایی مردم تأمین شده و قدرت خرید آنها کاهش پیدا نکند می‌تواند مستقیماً به مصرف کننده یارانه بدهد، به همین دلیل به نظر می‌رسد برای جلوگیری از قاچاق آرد از کشور و توزیع عادلانه آن بین صنایع مختلف باید قیمت آن را به صورت کلی آزادسازی کند.

دولت از اعطای رانت جلوگیری کرد

علی بهره مند، رئیس اتحادیه صنف قنادان در گفت‌وگو با «ایران» اظهار کرد: طبیعتاً اصلاح نرخ آرد تحویل داده شده به صنف و صنعت بر این صنایع تأثیرگذار خواهد بود.

وی افزود: با این حال اعتقاد دارم اصلاح این نرخ اقدام مثبتی بوده و امیدواریم که یارانه آرد به هیچ گروهی داده نشود تا باعث ایجاد رانت نشود و با یکسان‌سازی این امر شاهد کاهش و جلوگیری از قاچاق آرد باشیم.

افزایش قاچاق آرد با ایجاد فاصله قیمتی دولتی و آزاد

علیرضا نظری عضو کمیسیون کشاورزی مجلس درباره آزادسازی قیمت آرد به عنوان راهکاری در جهت جلوگیری از مفاسد ایجاد شده در توزیع آرد در کشور گفت: تجارب گذشته تخصیص ارز دولتی حاکی از بروز تبعات منفی آن در برابر ویژگی‌های مثبت آن است زیرا در شرایطی که قیمت جهانی آرد با قیمت‌های داخلی متفاوت است و آرد با یارانه دولتی توزیع می‌شود، فاصله قیمتی زیادی ایجاد می‌کند که می‌تواند به فساد و قاچاق آن منجر شود.

وی افزود: دلالان و سوء استفاده‌گران آرد را با قیمت کمتر از نرخ کشورهای همسایه در داخل خریداری کرده و آن را به خارج از مرزها قاچاق می‌کنند. این موضوع در پی واقعی نبودن قیمت‌های داخلی با قیمت‌های جهانی اتفاق افتاده است. در واقع یارانه دولتی که برای کنترل قیمت‌ها در داخل توزیع شده است به هموطنان ما نمی‌رسد بلکه مردم سایر کشورها از آن بهره‌مند می‌شوند.نظری تأکید کرد: رانت و فساد به وجود آمده باعث شده است دولت تدبیر مناسبی اتخاذ کند و روی به واقعی کردن قیمت آرد بیاورد.

دولت با واقعی کردن نرخ آرد در مسیر درستی حرکت کرد

علی شریعتی عضو اتاق بازرگانی تهران با مثبت دانستن اقدام اخیر دولت مبنی بر واقعی شدن نرخ آرد به «ایران» گفت: به طور کلی چند نرخی بودن قیمت کالاهای مصرفی از جمله آرد باعث ایجاد گلوگاه‌های فساد می‌شود و عده‌ای سودجو را منتفع می‌کند، درحالی که حرکت به سمت یکسان سازی و شفاف سازی نرخ کالاها، جلوی ایجاد مافیا را می‌گیرد.

وی ادامه داد: واقعی شدن نرخ آرد توسط دولت اقدام درستی است زیرا آرد چند نرخی باعث آزاد فروشی و قاچاق آن به سایر کشورها می‌شود. این موضوع باعث می‌شود حلقه آخر زنجیره یعنی مصرف کنندگان از یارانه تخصیص داده شده به آرد بهره‌مند نشوند. شریعتی تصریح کرد: دولت با واقعی کردن نرخ آرد در مسیر درستی حرکت کرده است و می‌تواند با استفاده از شیوه‌های دیگر حمایتی مانع از ایجاد فشار به اقشار متوسط و ضعیف جامعه شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • داریوش

      هر چی رو که میخواید گرون کنید
      انگه قاچاق بش می بندید وووو
      راه دیگه نداره

    • ناشناس

      وضعیت جوری خواهد شد که بعد دو سال هممون میگیم هزار رحمت به روحانی!

    • عزیز

      ما که تا حالا رفاهی ندیدیم همش گرونی

    • ناشناس

      جالبه .افزایش قیمت باعث عدم قاچاق میشه

    • علیرضا

      سودجو به هر روشی سودجویی خودشو در هر شرایطی انجام میده این مردم هستن که فقط ضربه میخورن

    • ناشناس

      دروغ میگین قاچاق کجا بود بخاطر جنگ اوکراین و چون بیشتر حجم وارادت گندم از اوکراین بود گرونش کردن

    • بهرام

      چرا بعد از دوسال دیگه بگیم؟
      ما که از سال ۹۲ داریم میگیم هزار رحمت به روحانی

    • ناشناس

      ریسی یه طوری گفت اقتصاد باید جراحی بشه گفتم چی پزشکی هست این نگو منظورش این بوده همه چی باید گرون بشه

    • ناشناس

      خدا به دادمون برسه اینم نتیجه ی جنگ روسیه و اوکراین ،،منتظر چند بزابر شدن قیمت روغن هم باشیم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج