جاباما
۱۲۱۳۵۰۵
۷۵ نظر
۷۷۳۳
۷۵ نظر
۷۷۳۳
پ

آمار حیرت‌انگیز مهاجران افغانستانی در ایران

۵۰۰ هزار نفر از مهاجران افغانستانی در ایران دارای مجوز و مدرک هستند و بین ۲.۵ تا ۳ میلیون نفر بدون مدرک و مجوز در ایران حضور دارند.

ایرنا: استاد جمعیت شناسی دانشکده علوم جمعیت شناسی دانشکده علوم اجتماعی گفت: ۵۰۰ هزار نفر از مهاجران افغانستانی در ایران دارای مجوز و مدرک هستند و بین ۲.۵ تا ۳ میلیون نفر بدون مدرک و مجوز در ایران حضور دارند و در مجموع حدود پنج میلیون مهاجر افغانستانی در ایران سکونت دارند.

آمار حیرت‌انگیز مهاجران افغانستانی در ایران

ششمین کرسی آزاداندیشی با عنوان «مهاجران افعانستانی در ایران؛ چالش‌ها و راهکارها» با حضور محمدجلال عباسی شوازی استاد جمعیت‌شناسی دانشکده علوم اجتماعی و پویا علاءالدینی دانشیار توسعه و سیاستگذاری اجتماعی دانشکده علوم اجتماعی برگزار شد.

چارچوبی بهتر باید برای حضور مهاجران افغانستانی در ایران تهیه شود

 پویا علاءالدینی دانشیار توسعه و سیاستگذاری اجتماعی دانشکده علوم اجتماعی در این نشست اظهار کرد: تمهیدات ایران در مقابل مهاجران افغانستانی طی ۴۰ سال گذشته تغییرات زیادی داشته که می‌توان به درهای باز، بازگشت به وطن و ساماندهی اشاره کرد.

وی ادامه داد: تمهیدات ایران در مقابل مهاجران وجوه مثبت زیادی داشته و برخی از مشکلات با گذر زمان نیز حل شده است. اما باید چارچوبی بهتر برای حضور مهاجران افغانستانی در ایران تهیه شود که هدف اصلی آن ادغام مهاجرانی باشد که زمان زیادی است در کشور حضور دارند.

دانشیار توسعه و سیاستگذاری اجتماعی دانشکده علوم اجتماعی تاکید کرد: تمام شهرهای افغانستان یادآور تاریخ ایران است و شهروندان افغانستانی اکثراً یا از اقوام ایرانی و یا متعلق به فرهنگ پارسی مآبانه هستند.

 علاءالدینی با بیان اینکه فقط بحث هویت ملی مطرح نیست بلکه در خصوص ایران بحث هویت فراملی نیز مطرح است زیرا ایران کشوری است که تاریخ مشترکی با کشورهای آسیای مرکزی دارد، گفت: ادغام مهاجران به راحتی اتفاق نمی‌افتد بلکه مسائل و مشکلاتی اعم از اشتغال، مسکن، آموزش و بهداشت، پیوندهای اجتماعی، آگاهی فرهنگی، امنیت و حقوق شهروندی در این عمل دخیل است.

وی با اشاره به اینکه مهاجران افغانستانی به دلیل حضور طولانی مدت در ایران توانستند در موقعیت‌های مختلفی حضور داشته باشند و همچنین برای ادغام مهاجران تلاش داشتند اما با محدودیت‌های شغلی و حتی افتتاح حساب، مواجه بوده و هستند، افزود: این در حالی است که مهاجران بین‌المللی در برخی از کشورها مثل آمریکا موجب رشد و شکوفایی آن کشور شده‌اند و حتی در آلمان مهاجران به موقعیت‌های برتری دست یافته‌اند و امکان شرکت در انتخابات نیز برای آنها فراهم است.

دانشیار توسعه و سیاستگذاری اجتماعی دانشکده علوم اجتماعی با تاکید بر اینکه نیروی کار بیشتر در کشور، موجب توسعه آن کشور خواهد شد، ادامه داد: در مورد وضعیت مهاجران افغانستان باید ادغام مهاجران مورد توجه قرار گیرد و اصل باشد.

 علاءالدینی اظهار کرد: آموزش در کشور ما همگانی است اما موانع زیادی برای تحصیلات مهاجران افغانستانی وجود دارد.  دولت ایران باید از طریق رسانه‌ها نسبت به تاریخ و فرهنگ مشترک ایران و افغانستان محتواهایی تولید کند همچنین تمهیدات را به گونه‌ای انجام دهد که تعارض نداشته باشند چرا که باعث سرخوردگی مهاجران می‌شود.

وی  با اشاره بر اینکه سیاست کلی ایران باید رویکرد ادغام مهاجران باشد و البته فرهنگ سازی در رسانه‌ها باید اولویت قرار گیرد، گفت: مشارکت جامعه افغانستانی در تصمیم‌گیری‌های قانونی حائز اهمیت است از این رو باید قوانین بازبینی شوند و حق تابعیت را به کسانی که طولانی مدت در ایران حضور دارند، اعطا شود.

برنامه‌های ارائه شده توسط دولت ایران مشخص و مدون نیست

محمدجلال عباسی شوازی استاد جمعیت‌شناسی دانشکده علوم اجتماعی در این نشست گفت: مهاجران افغانستانی به لحاظ مدت اقامت و ویژگی قومی‌شان در ایران متفاوت هستند. نسل اول مهاجران افغانستانی، افرادی بودند که پس از انقلاب وارد کشور شدند و به عنوان پناهنده تحصیلاتی نداشتند و ویژگی‌های جامعه افغانستان را به دلیل بزرگ شدن در آنجا به همراه داشتند.

وی ادامه داد: نسل دوم مهاجران، افرادی بودند که در ایران متولد شدند و یا پس از تولد در افغانستان به ایران آمده‌اند و البته دسترسی به تحصیلات در ایران برای آنان فراهم شد و با جامعه ایران آشنا هستند.

 عباسی با اشاره به اینکه نسل سوم کسانی هستند که در ایران متولد شدند، رشد یافتند و تحصیل کردند و این افراد اساساً تعلق بیشتری به ایران دارند، بیان کرد: به مهاجران افغانستانی در ایران باید با دیدهای مختلف نگاه کرد.

استاد جمعیت‌شناسی دانشکده علوم اجتماعی اظهار کرد: ایران مطابق با کنوانسیون ۱۹۵۱ پذیرفت که تحرک مهاجران افغانستانی در ایران براساس مصالح ملی و شرایط زیستی اعم از اشتغال و زندگی باشد. در  برخی از شهرهای ۱۲ استان ورود مهاجران افغانستانی به نوعی ممنوع است.

وی با اشاره به اینکه دولت ایران به نسلی که پس از انقلاب به عنوان مهاجران افغانستانی وارد کشور شدند، در روستاهای مختلف به عنوان سیاست‌های انسان دوستانه کارت آمایش داد و به عنوان پناهنده معرفی شدند، افزود: البته برخی از مهاجران افغانستانی به صورت فصلی و موقت در کشور رفت و آمد دارند و مدرک‌شان تمدید نشده است.

عباسی تاکید کرد: مجوز گرفتن برای حضور در ایران هزینه‌بر است از این رو قاچاقچیان از این فرصت استفاده کرده و پناهجویان ترجیح می‌دهند به صورت غیرقانونی وارد کشور شوند.  سیاست ایران همواره به این گونه بوده است که با مهاجران افغانستانی مدارا کند البته بازگشت افراد غیر قانونی را نیز مدنظر قرار داده است.

استاد جمعیت‌شناسی دانشکده علوم اجتماعی بیان کرد: در افغانستان محل‌هایی برای افرادی که به کشور باز می‌گشتند، ساخته شده بود تا بتوانند در آن محل‌ها خانه بسازند اما متاسفانه به دلیل تغییر شرایط امنیتی از سال ۲۰۱۲ برخی از افراد تصمیم گرفتند، دوباره به کشورمان و یا کشور سومی برگردند.

وی با تاکید بر اینکه به طور کلی نگاه دولت ایران و برنامه‌های ارائه شده توسط دولت مشخص و مدون نیست و هنوز به صورت مقطعی و موقت ارائه می شود، گفت: خروج زودهنگام مهاجران افغانستانی علی‌رغم سرمایه گذاری‌های انجام شده موجب می‌شود، بهره کافی از آنها برده نشود البته موجب نارضایتی نیز می‌شود. البته باید شرایطی فراهم شود که مهاجران پس از سرمایه گذاری‌های انجام شده در کشور به مدت کافی بمانند تا بهره لازم برده شود.

 عباسی با بیان اینکه همه مسائل پناهندگی، پلیسی و امنیتی نیست ولی زمانی می‌توانیم امنیت پایدار داشته باشیم که به مسائل اقتصادی و اجتماعی توجه داشته باشیم، خاطر نشان کرد: ۵۰۰ هزار نفر از مهاجران افغانستانی در ایران دارای مجوز و مدرک هستند و بین ۲.۵ تا ۳ میلیون نفر بدون مدرک و مجوز در ایران حضور دارند و در مجموع  حدود ۵ میلیون مهاجر افغانستانی در ایران سکونت دارند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ناشناس

      سه مليون افغاني بدون مدرك وپاسپورت امنیت کشور ایران را بخاطر انداختند؟؟ چرا دولت و وزارت کشور ومجلس تماشاگر این وضع بغرنج هستند؟؟؟

    • ناشناس

      چه خبره این جمعیت بودجه یک کشور باید صرف آذوقه و زندگی کردن اینها بشه

    • ناشناس

      جز افزایش بیکاری در ایران و جرم جنایت کلاهبرداری هیچ سودی برای ایران نداشتن

    • ناشناس

      با این کشور بی در و پیکر و مسئولین بی سواد با وجود این همه افغانی چطور انتظار داشته باشیم نان گیر مردم خودمان بیاد

    • بینام

      ایرانیا که دارن مهاجرت میکنن؛کشور باشه واسه افغانیا.نونش واسه دولت.بی نونیش واسه ملت.

    • بی نام

      ۵ میلیون فقط تو محل ما افغانی هست

      پاسخ ها

      • ناشناس

        راحت بیست میلیون افغانی بدون مجوز داخل ایران هستند من الان شهرستان شهریار زندگی می کنم نون نمی تونم بگیرم توی صف بربری 100 نفر افغانی از دوساله تا 100 ساله ، زن و بچه ایستادن هر کدوم هم بیست تا سی تا نون می گیرند یعنی گرفتن نون توی محله ما غیر ممکن شده آمار 2 تا 3 میلیون افغانی شبیحه شوخی ...

    • سعیدجون

      چشمامون روشن

    • ناشناس

      بس ایران مال افغانستان شد اینا را بندازید بیرون بعدا مشکل میشه

    • ناشناس

      من اگه جای دولت باشم همه افغانها را از کشورم دیپورت میکنم چون باعث مشکلات زیادی برای کشورم وباعث افزایش مصرف معیشتی وکنبود معایتاج کشوررافراهم کرده است

    • ناشناس

      ده میلیون نخبه و باسواد ایرانی مهاجرت کردن چنددهه ده میلیون اففانی بنا و خلافکار وارد ایران شد

    • ناشناس

      مقایسه مهاجران نخبه به امریکا ودیگر کشورهای اروپایی با مهاجران افغانی به ایران مقایسه مع الفاروق است آمار جنایات مشهد را نگاه کنید گوشی دستتان بیاید

    • ناشناس

      ازنظرجوگیرشدن اولیم.نیروهای کمکی طالبان درجنگ آینده با ایران !!!!!!

    • ناشناس

      حکومتی که نسبت به مملکت و مردمش بی تفاوت همینجور هر کی به هرکی هست

    • ناشناس

      اون سه میلیون همه برا کار اومدن ینی زن وبچه نیستن این ینی سه میلیون بیکاری هموطن ینی سه میلیون نفربدون هیچ هزینه ای توکشور ما پول درمیارن ومیفرستن کشور خودشون برا خانواده هاشون ما درمقابل ایندگان مسوول بخاطراین سکوت

    • بدون نام

      افغانستانهایی که بصورت غیر مجاز وارد کشور شدند باید شناسایی شوند وبه کشورشان باز گردند کدام کشوری سراغ دارید این همه اتباع خارجی بصورت غیر مجاز وارد کشورشان شده باشد

    • مدافع حق

      چشم ملت ایران روشن خود مردم کار ندارن بیکارن گرانی بدبختی یارانه میگیرن که بتونند شکمشونو سیر کنن و سوئ تغذیه نگیرن که میگیرن و گرفتن بد مسولین بی عرضه جلو مرزو باز گذاشتن

    • عاشق وطن

      سلام این پنج میلیون نفر تا به حال هم باعث بیکاری هم وطنان بوده وهم یارانه نان ومواد خوراکی میگرفتند .؛؛؛؛؛؛

    • اندکی تفکر

      فقط اینی که گفته بودجه شو باید دولت بده!حاجی محض اطلاعت دولت کوچکترین بودجه ای واسه اینا اختصاص نداده وخودشون هزینه هاشونو میدن!
      واون مخاطبی که گفته جرم وجنایت بیشتر میشه!! یه تکونی بهتره به مغزت بدی تا بفهمی مهاجران افغان جنایتکار نیستند وآمار ها میگن کمترین درصد جرم نسبت به جمعیت رو دارن توایران!

      پاسخ ها

      • عماد

        تو این کشور نیستیااااا

    • ناشناس

      ای بابا کجای کاری....میخوان به غیرازایرانی...هرملتی راوارداین کشورکنند ....کجادیدین یی ایرانی هموطنش که بهش لطف کرده وکاربهش داده ازبین ببره ولی بعضی هااینکارروانجام میدن...بالاخره واقعیتش امنیت ایرانی هابه خطرمی افته...هرروزازهرکشوری بخواد چه باپاسپورت وچه قاچاق واردبشه مابه خطرمی افتیم....حالا بزارین هی بیاین..

    • ناشناس

      فکر میکنن خبریه باشه بیان تا اونا هم از گرسنگی بمیرن

    • مقداد

      همینه که بیخودی جمعیت ایران بالا میره ، خوبی به این افغانی ها نیومده

    • ناشناس

      والا به خدا

    • مدافع حق

      همه کشورهای جهان همونی که قانون هم ندارن که دارن اینجوری مثل مسولین بی عرضه ایران در رابطه با مهاجران کشورهای بیگانه عمل نمیکنند

    • مهدی ۴۲

      تراخدا !!

    • ناشناس

      امارها اشتباهه افغانیهای مقیم ایران حدودا ۱۵میلیون نفر هستند خصوصا شهرستانهایی که کار ساختمانی رونق دارد

    • دوچرخه سواران یا همون کاج حقیر٪

      موقعیت کارو هزهر تا چیز متصل براحتی مردم مارو گرفتن اگه انقدر ایران بده و ماهم بدتر چرا ننیرن چون هیچ کشوری بهتر ازینجا نمیشه پول دربیارن اینم حرف من نیست حقیقت ولاغیر اون تعداد ادمی که دنبال نون و خرج زندگیشون هستن از کله سحر تو سرما و گرمایی که کمتر ادمی حتی بهش فکرم نمیکنه ولی انقدر زیادن که نوبت نمیرسه به هموطن خودمون تهش میشه دزدی و سرقت و خودکشی بخدا بهم ربط دارن اینجور چیزا ماشالاه تو هر شغلی هم اویزون شدن و خوب میخورن

    • ف ص

      باور بفرمائید بیش از ۱۰ ده میلیون افغانی داخل ایران هست.۵ میلیون که خیلی خوبه!!!!!!تو این گوشه کنار شهرها و روستاها بیاین ببینین چقدر افغانی هست.به هرصورت دولت باید فکر اساسی دراین مورد کرد.

    • ناشناس

      اخرین آمار ۸میلیون بوده

    • ناشناس

      ایران بهشت افغانیها

    • گیج ممد

      خداشاهدهست هرروز ۶۰تا۷۰نفردرنانوایی محل مادرمنطقه ۱۵تهران توی صف هستن که حدعقل ۵۰ نفرشون افقان هستن.وبدترازاون هرکدام کمتراز۳۰تا۴۰تانون هم نمیگیرند.مخصوصا توی این یک هفتا اخیر.دولت بهترازمامیدونه چه خبره.دقیقامیدونه این ملیون برابر ۵۰ملیون ایرانی مواداولیه مصرف میکنن.ولی کاری انجام نمیده

    • یه همشهری

      امنیت یعنی پرنده ای نتونه تا شعاع ۱۰ کیلومتری مرز کشورت پرواز کنه نه اینکه چندین میلیون مهاجر غیر قانونی وارد بشه که نه معلومه تروریستن، داعشن یا هر خطر دیگری، زورشون به سفره مردم فقط رسیده

    • ناشناس

      اینهم جوانی جمعیت

    • ناشناس

      خخخ

    • مردم

      محله ی ما از صددرصد هشتاد درصد پر شده از افغانیا تازه میگن اول ما اومدیم بعد خبر دادیم فامیل هم بیان امنیت نداریم

    • مردم

      مرز رو باز گذاشتن از طالبان میترسم مسئولین

    • ناشناس

      این سه میلیون بی مجوز مالیات نمیدهند و تمام مترو و اتوبوسها را گرفته اند

    • ناشناس

      مگر این مملکت درودروازه نداره هرجا شغل خوب ماشین خوب خانه خوب دست افغانهاست بچه های ما ازدواج نمی کنندازبیکاری ولی خانه ای

      پاسخ ها

      • سید حسین

        این قدر حرص نخور خدایی نکرده سکته میزنی

    • ناشناس

      ضللم به قشر کارگر ایرانی شانس برای سرمایه دار شما هم که کارگرنستید

    • ناشناس

      یعنی هر جرم و تخلفی انجام بدن نه هویتی دارند و نه مدارکی جهت اثبات جرم و دستگیری

    • ناشناس

      چشممون روشن ازاین خبرخوش

    • ناشناس

      جعش میشه 3.500پطورمیگه 5....

    • ناشناس

      دانشیار توسعه و سیاستگذاری اجتماعی دانشکده علوم اجتماعی تاکید کرد: تمام شهرهای افغانستان یادآور تاریخ ایران است و شهروندان افغانستانی اکثراً یا از اقوام ایرانی و یا متعلق به فرهنگ پارسی مآبانه هستند ..

      گفتم که شما با برادرای افغانیتون زبان و فرهنگ و آداب و رسوم مشترک دارید. بخواهید یا نخواهید، مجبورید حضور میلیونی برادرای افغانیتون رو تحمل کنید (درست مثل مساله قیمت مایحتاج و کالاهای اساسی که بخواهید یا نخواهید مجبورید باهاش کنار بیایید). هرچی بیشتر حرص بخورید احتمال سکته قلبی‌تون بالاتر میره. خرج دوا درمون هم که میدونی چقدره😜
      با برادرای افغانیتون بهتون خوش بگذره 😉

    • ایرانی

      حرف بزنیم میگن نژاد پرسته ‌ ول کنیم بهتره .

    • ناشناس

      اقا دکتر ابن را بدان هر چه افغانی زیاد بشه باعث مشه ایرانی از ترس اینده کمتر بچه به دنیا بیاره ما کارگرها این را می دانیم نمی دانم شما با چه دلیلی دل خوش افغانی شدید

    • ایران ایرانی

      یک روزی بیاد که از دست افقانی فراربکنین بریم کشوری دیگه صبر کن

    • ناشناس

      الکی میگن ۵ میلیونه مطمئنا نزدیک۱۵میلیون هستن بابا هر روز هم بیشتر میشن ۸۰ درصد سارقین از اتباع هستن

    • بی نام.

      دولت تبخیر وامید بی عرضه

    • ناشناس

      ۵ میلیون بیشتر. یعنی اشغال ۴ میلیون کار . یعنی فاجعه برای قشر کارگر . وبرای کار فرما بهشت شده

    • ناشناس

      من که هرچی کامنت میذارم منتشر نمیکنید ولی خیلی بیشتر الان خداقل ۸ میلیون افغان ایرانن روز به روز هم بیشتر میان

    • ناشناس

      عجب

    • ناشناس

      اگر بدرد بخور بودن همان کشور خودشون می موندن نیست تو مملکت مفتخور زیاده اینها هم اضافه شدن

    • ناشناس

      خواهشا نظر ندهید

    • در انتظار یارانه ها

      ۱۷ساله صابکارم افغانیه
      عمرم تموم شد بدون بیمه کار مردم

    • حسین زاده

      فکر کنم 5000 افغانی که باید تومشهدباشن برای همینم نونواییها اینقدر شلوغ است

    • محمدی سامان

      از خدا بیخبر به خدا بالای ۲۵میلیون نفر افغانی در ایران وجود داره

    • ناشناس

      نترس.امارات.۲میلیون جمعیت داره.۶ میلیون مهاجر .

    • ...

      خدا قوت بیان

    • ناشناس

      3 میلیون که فقط تو همین چند وقته از دست طالبان فرار کردن اومدن!
      امار روی هفت میلیون

    • ناشناس

      9 میلیون افغانی راحت داریم

    • ناشناس

      بله 3 میلیون همین اخیرا فقط راه دادن!

    • ناشناس

      حالا این همه تحصیل کرده ایرانی چه طور برا افغانی ها کار ایجاد بشه بگذارید این بندگان خدا به کشوری مهاجرت کنند که برایشان کار درستی باشد اینجا جز عملگی و دست فروشی چکاری برایشان هست شما اگه کار دارید اول برا خودتان دل بسوزانید افغانها اینجا فقط شغل های کاذب دارن

      پاسخ ها

      • ناشناس

        چرت نگو ،این خود شما افغانی ها هستید که چسبیدین به ما ایرانیها و ولمون نمیکنین

    • ناشناس

      واقعا.پنج ملیون هم تو استان ما هست

    • امیر

      سلام عامل قحطی و کمبود غذا و دارو و.. بسیاری از مشکلات دیگه همین افغانی ها هستند باید آنها رو روانه کشور خودشان کنید تا کمبود ها جبران شود. دولت آدرس غلط به مردم می دهد هیچ چیز قاچاق نمی شود کمبود ها هجوم همان مردم اطراف خودمان به کشور است. وزارت کشور باید فکری بکند مثل ما تماشا چی نباشد و فقط آمار بدهد.

    • ARMIN

      برادران افعان دیدن در ایران ۵۰۰ هزار تومان یارانه میدهند انها امدن بگیرند

    • ناشناس

      ما مهاجر نمی خواهیم

    • مهاجر

      ۱۵ میلیون شابد هم بیشتر باشند این آماری که میفرمایید فقط برای تهران است

    • ایرانی غیرتت رو نشون بده

      مقصر اول و اخر ملت هستن جاو مکان ندید چادر که نمیتونن بزنن

    • رضا

      آمار خیلی بیشتره

    • بینام

      تاسف برانگیزه،بدون هیچ مدرک شناسایی در کشور میگردن!!!!!!!!!!
      این یعنی چی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
      پس هر کاری هم بخوان میکنن،مساله اقتصادیش که فاجعه هستش!!!!!!!!!!

    • ناشناس

      افغان ها را بیرون کنید از ایران.

    • ناشناس

      انسان و انسانیت مرز نمی شاسه عزیزان!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج