جاباما
۱۲۱۴۵۶۸
۱۴۱۳
۱۴۱۳
پ

پشت‌پرده‌ی رزمایش حمله اسرائیل به ایران

بهترین گزینه، کمتر کوبیدن بر طبل جنگ است. با وجود اظهارات خشن اواسط هفته و گزارش‌ها و تیترهای تند درباره رزمایش بی‌سابقه اسراییل با رویکرد حمله احتمالی به ایران، اما ایران و اسراییل نسبت به چند سال اخیر به هیچ وجه به جنگ نزدیکتر نشده‌اند. این گزارش‌ها ناشی از محدودیت‌های داخلی و بین‌المللی دولت و هدف آن ارسال پیام به ایالات متحده بود. اما تا جایی که می‌دانیم هیچ تحول مهمی ورای دید عموم مردم اتفاق نیفتاده است.

انتخاب: هاآرتص نوشت: بهترین گزینه، کمتر کوبیدن بر طبل جنگ است. با وجود اظهارات خشن اواسط هفته و گزارش‌ها و تیترهای تند درباره رزمایش بی‌سابقه اسراییل با رویکرد حمله احتمالی به ایران، اما ایران و اسراییل نسبت به چند سال اخیر به هیچ وجه به جنگ نزدیکتر نشده‌اند. این گزارش‌ها ناشی از محدودیت‌های داخلی و بین‌المللی دولت و هدف آن ارسال پیام به ایالات متحده بود. اما تا جایی که می‌دانیم هیچ تحول مهمی ورای دید عموم مردم اتفاق نیفتاده است.

پشت‌پرده‌ی رزمایش حمله اسرائیل به ایران

در ادامه این مطلب آمده است: پیشرفت ایران به سمت بمب بدون شک نگران کننده است، اما اتفاق جدید چندانی در این حوزه نیفتاده است. تهران نسبتاً محتاطانه به سمت اهداف خود حرکت می کند و ما نباید هدف فوری (انباشت اورانیوم غنی شده در سطح بالا به مقدار کافی برای ساخت یک بمب هسته ای) را با هدف نهایی و دورتر (تطبیق بمب با کلاهک هسته ای) اشتباه بگیریم. در حال حاضر و با توجه به واکنش‌های بین المللی احتمالی، هیچ نشانه ای مبنی بر آمادگی تهران برای ایجاد یک کلاهک جنگی در شرایط فعلی وجود ندارد.

سیل اخبار در روز سه‌شنبه جاری شد و چون خبری از استعفای جدید از ائتلاف دولت یا حملات فلسطینی‌ها نبود، این موضوع در میان سردبیران برنامه‌های خبری تلویزیونی مورد توجه قرار گرفت. بنی گانتز، وزیر دفاع، در سخنرانی در دانشگاه رایشمن در هرتزلیا، به یک کشف اطلاعاتی نگران‌کننده اشاره کرد: ایران در حال ساخت یک مرکز غنی‌سازی زیرزمینی است که در آن سانتریفیوژهای پیشرفته نصب کرده است. گانتز بار دیگر تاکید کرد که ایران تنها چند هفته تا انباشت اورانیوم غنی شده کافی برای ساخت یک بمب فاصله دارد و از جامعه بین المللی خواست تا هم اکنون برای توقف این پروژه اقدام کند.

سرلشکر امیر اشل، مدیرکل وزارت دفاع می‌گوید: «توانایی عملیات در داخل ایران وجود دارد و در دولت کنونی منابعی برای ایجاد نیروی عظیم‌تر برای این منظور اختصاص داده شده است». سخنران یکی از جلسات توجیهی نیروهای دفاعی اسرائیل اظهار داشت که رزمایش ارابه های آتش، که در آن ارتش اسرائیل در حال شبیه سازی جنگ چند میدانی است، شامل یک حمله هوایی گسترده شبیه سازی شده علیه ایران نیز می شود.

قبل از اینکه برویم سراغ بحث بمباران، بهتر است شرایط میدانی را بررسی کنیم. گانتز عضو دولتی است که احتمال شکست آن بسیار زیاد است، حتی اگر تاریخ مرگش هنوز مشخص نشده باشد (برخی از مفسران معتقدند انتخابات حدود ژانویه آینده برگزار خواهد شد). رهبران ائتلاف در حال دعوا هستند و همگی خود را برای دور بعدی آماده می کنند. روز شنبه، گیدئون سار، وزیر دادگستری، اعتراض خود را به تصمیم گانتز مبنی بر اجازه دادن به کارگران فلسطینی از نوار غزه برای ورود مجدد به اسرائیل اعلام کرد. در جلسه روز بعد کابینه، گانتس، نخست وزیر نفتالی بنت را به دلیل عدم اعتبار کافی در رسانه ها مورد حمله قرار داد. ورای همه اینها، بنیامین نتانیاهو، رهبر اپوزیسیون، دولت را به نادیده گرفتن تهدید ایران متهم می‌کند. وزیر دفاع نیز مانند همکاران خود در شرایط سخت به دنبال دیده شدن در رسانه هاست.

گانتز قبل از عزیمت به ایالات متحده برای ملاقات با مقامات دولت بایدن در دانشگاه رایشمن سخنرانی کرد.

اسرائیل واقعاً از شرایط کنونی ناامید است. دولت اوباما و ترامپ، هر کدام به شیوه خود، حداقل ظاهر یک تهدید نظامی علیه ایران را حفظ می‌کردند اما دولت کنونی زحمت این کار را به خود نمی‌دهد. از سوی دیگر، آن طور که بسیاری انتظار داشتند، توافق هسته ای جدید با تهران را نیز امضا نکرده است. مذاکرات وین بین ایران و قدرت‌های جهانی به بن بست رسیده و خودداری ایالات متحده از حذف سپاه پاسداران ایران از فهرست سازمان‌های تروریستی، مانع بزرگی برای امضای توافقنامه جدید شده است.

اظهارات گانتز و ارتش اسرائیل را نمی‌توان یک کارزار تبلیغاتی در نظر گرفت. این بیانیه‌ها نشانه محدودیت‌های داخلی و خارجی است و هدف آن فرستادن پیامی مبنی بر اقدام احتمالی درباره ایران با هدف ترغیب واشنگتن به اتخاذ رویکرد سختگیرانه‌تر در برابر ایران است. اما آنچه در این اظهارات شاهدش نیستیم، تهدید روشن و قطعی ایران است. در عمل، همانطور که در اظهارات اشل مشخص است، استفاده از ارتش اسرائیل برای حمله احتمالی به سایت‌های هسته‌ای سال‌ها مورد غفلت قرار گرفته است.

در سال 2018، دونالد ترامپ، رئیس جمهور وقت آمریکا، در پی تلاش های شگرف نتانیاهو، متقاعد به خروج از توافق هسته ای با ایران شد. یک سال بعد، در پاسخ، ایرانی‌ها شروع به نقض مفاد توافق و راه‌اندازی مجدد غنی‌سازی کردند، که در سال 2021 به سطوح بالایی رسید. اما نتانیاهو در نتیجه این اقدامات به سمت دستور به ارتش اسرائیل برای آمادگی جهت حمله مستقل به ایران نرفت. بنت تلاش کرد روند آماده سازی را از سر بگیرد، اما چیزی که سال‌ها مورد غفلت قرار گرفته را نمی‌توان در دو ماه و ظاهراً حتی در دو سال جبران کرد.

در هفته‌های آتی، ارتش اسرائیل بدون شک تصاویری از این تمرین هوایی عظیم منتشر خواهد کرد که بر اساس تجربیات قبلی، هدف آن مخاطبان غربی و ارایه تصویری از نقشه احتمالی برای حمله به سایت‌های هسته‌ای ایران خواهد بود. این تصاویر قلب برخی از اسرائیلی ها را مملو از غرور می کند و برخی دیگر را ترس فرا خواهد گرفت.

در واقع، با وجود اظهارات مکرر سیاستمداران و ژنرال ها، این سناریو به دور از واقعیت است. تنش‌های موجود در دولت هم خطرات دیگری از جمله اقدامات غیرقابل پیش بینی در نوار غزه و کرانه باختری را محتمل کرده است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج