۱۲۱۴۷۷۱
۴ نظر
۸۰۲
۴ نظر
۸۰۲
پ

رپورتاژ آگهی

کانادا، انگلستان و چک، کدامیک برای تحصیل در خارج مناسب‌تر است؟

آمریکا، انگلستان، چین، کانادا، آلمان و ... به دلایل مختلف مثل کیفیت آموزشی، سطح رفاه، هزینه تحصیل و اقامت جزء محبوب‌ترین مقصد‌های این افراد به شمار می‌آیند. هدف از نوشتن این مقاله، انجام مقایسه‌ای بین سه کشور کانادا، انگلستان و جمهوری چک در زمینه مهاجرت تحصیلی است.

در سال ۲۰۱۹، حدود ۵.۳ میلیون نفر از سراسر دنیا به کشور‌های دیگر مهاجرت تحصیلی انجام کردند و در صورت ادامه روند فعلی، پیشبینی می‌شود در سال ۲۰۲۵ حدود ۸ میلیون نفر به قصد ادامه تحصیل در یک کشور خارجی، کشور خود را ترک کنند.

آمریکا، انگلستان، چین، کانادا، آلمان و ... به دلایل مختلف مثل کیفیت آموزشی، سطح رفاه، هزینه تحصیل و اقامت جزء محبوب‌ترین مقصد‌های این افراد به شمار می‌آیند. هدف از نوشتن این مقاله، انجام مقایسه‌ای بین سه کشور کانادا، انگلستان و جمهوری چک در زمینه مهاجرت تحصیلی است.

کانادا، انگلستان و چک، کدامیک برای تحصیل در خارج مناسب‌تر است؟

 تحصیل در کانادا - یکی از ده اقتصاد برتر

چهارمین مقصد محبوب دانشجو‌های جهان در ۲۰۱۹سال با جذب بیش از ۴۳۰،۰۰۰ دانشجو، کانادا بوده و هم چنان یکی از بهترین مقاصد تحصیلی در سال‌های اخیر است. محیط چند فرهنگی این کشور یکی از نماد‌های کانادا است. ایران در میان کشور‌ها با بیشترین تعداد دانشجو قرار دارد.

حدود ۶ موسسه آموزشی کانادایی در بین ۱۰۰ دانشگاه برتر جهان قرار گرفته‌اند و مطرح‌ترین دانشگاه این کشور، دانشگاه تورنتو (University of Toronto) است که در سال ۱۸۲۷ تاسیس شده و همواره جزء بیست دانشگاه برتر دنیا در سال‌های اخیر شناخته می‌شود.

کشور کانادا دارای یکی از ده اقتصاد برتر در سال ۲۰۲۲ است، اما در مقایسه با انگلستان در رتبه پایین‌تری قرار می‌گیرد. همچنین بخش بزرگی از جمعیت کلان شهر‌های کانادا مهاجر هستند و چند فرهنگی بودن این کشور، کار، تحصیل و زندگی را به عنوان یک فرد خارجی را آسان‌تر می‌کند. برای دریافت اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

بسیاری از دانشجو‌های بین الملی می‌توانند پس از پایان تحصیل و و چند سال کار، اقامت دائم خود را پس از حدود پنج سال از ورود به کانادا دریافت کنند. این امکان برای افراد خارجی مشغول به تحصیل در کانادا فراهم شده تا با استفاده از ویزای کار پس از تحصیل، تا سه سال اجازه کار کردن در کانادا را داشته باشند؛ به این معنا که در مقایسه با کشور‌های انگلستان و جمهوری چک، دریافت اقامت دائم پس از تحصیل آسان‌تر خواهد بود.

هزینه تحصیل در دانشگاه و کالج‌های کانادایی از ۱۰-۱۵ هزار دلار کانادا در سال شروع می‌شود و تا مبالغ بسیار بیشتر بسته به دانشگاه، رشته و مقطع ادامه دار خواهد بود.

همچنین بسیاری از بورسیه‌ها در مقاطع مختلف تحصیلی، به خصوص فوق لیسانس و دکترا وجود دارد که مبلغ شهریه را تا حد چشمگیری کاهش می‌دهد و یا به صفر می‌رساند.

حداقل حقوق در کانادا ۱۵ دلار در ساعت است. میانگین هزینه زندگی دانشجو‌های بین المللی در کانادا حدود ۱۰۰۰ دلار در ماه است.

تحصیل در انگلستان – بهترین دانشگاه‌ها

انگلستان با پذیرش حدود ۵۰۰،۰۰۰ دانشجو در سال ۲۰۱۹، پس از آمریکا در رتبه‌ی دوم بیشترین ورودی دانشجو‌های بین المللی در جهان قرار گرفت. این کشور به علت داشتن بالاترین استاندارد‌های آموزشی، وجود تعداد زیادی از دانشگاه و مراکز عالی رتبه تحقیقاتی، جمعیت بالای دانشجو‌های خارجی و محیط چند فرهنگی، تبدیل به مقصد محبوبی شده است. برای دریافت اطلاعات بیشتر در رابطه با تحصیل در انگلستان در بلو اسکای کلیک کنید.

حدود ۸ تا از ۱۰ موسسه آموزشی برتر این کشور در پایتخت این کشور قرار گرفته است. همچنین شهر لندن در رتبه بندی سایت معتبر QS در سال ۲۰۲۲، به عنوان بهترین شهر جهان برای تحصیل معرفی شد.

در خارج از لندن نیز دانشگاه‌های آکسفورد و کمبریج، دو تا از برترین موسسات آموزشی قرار گرفته‌اند که دانشگاه آکسفورد در رتبه بندی سایت Times Higher Education به عنوان بهترین دانشگاه جهان در سال ۲۰۲۲ شناخته شد.

انگلستان دارای پنجمین اقتصاد برتر دنیا است و در جایگاه بالاتری از کانادا و جمهوری چک قرار می‌گیرد. البته در مقایسه با کانادا و پذیرش تعداد قابل توجهی از مهاجران و دانشجویان بین‌المللی، کشور انگلستان تنوع فرهنگی و نژادی کمتری دارد.

تبدیل ویزا در انگلستان متفاوت است. ویزای مخصوص برای فارغ التحصیلان وجود ندارد و افراد پس از اتمام تحصیل خود، باید برای ویزای کاری اقدام کنند که این دو ویزا کاملاً از هم جدا خواهند بود. فارغ التحصیلان حدود چهار ماه پس از فارغ التحصیلی زمان دارند که استخدام شوند و شرایط کاری و حداقل حقوق آن‌ها با قوانین تعیین شده توسط اداره مهاجرت انگلستان مطابقت داشته باشند.

حداقل هزینه تحصیل در دانشگاه‌ها و کالج‌های انگلستان حدود ۱۰-۱۵ هزار یورو در سال است و مبلغ شهریه بسته به دانشگاه، رشته و مقطع دارای تفاوت‌های زیادی است؛ البته بورسیه‌های مختلفی هم برای دانشجو‌های بین المللی با عملکرد مناسب، وجود دارد.

با وجود سطح سیستم آموزشی انگلستان و قرارگرفتن بسیاری از مرکز‌های علمی و تحقیقاتی جهان در این کشور، مبالغ شهریه در دانشگاه‌های این کشور، انگلستان را به یکی از گران‌ترین کشور‌ها برای تحصیل در جهان تبدیل کرده است.

بسته به سن افراد، حداقل حقوق در انگلستان بین ۸ تا ۱۰ پوند در ساعت خواهد بود. همچنین مانند کانادا، دانشجو‌های خارجی در انگلستان تا ۲۰ ساعت در هفته اجازه کار دارند و میانگین هزینه‌های زندگی برای این افراد حدود ۷۰۰ تا ۱۵۰۰ پوند است.

تحصیل در جمهوری چک – فرصت دریافت اقامت دائم

حدود ۵۰،۰۰۰ نفر دانشجوی خارجی در مراکز مختلف آموزشی در جمهوری چک تحصیل می‌کنند و در سال‌های اخیر، ورود دانشجو‌ها از کشور‌های روسیه، هند و ایران حدود ۲۰ درصد افزایش داشته است. دانشجو‌های بین المللی حدود ۱۷ درصد جمعیت دانشجویی این کشور را تشکیل می‌دهند که تقریباً مشابه با درصد‌های مشاهده شده در کانادا و انگلستان است. جمهوری چک بر اساس استاندارد‌های زندگی و سطح آموزشی جز کشور‌های توسعه یافته محسوب می‌شود و با داشتن میزان شهریه‌ها و هزینه‌های زندگی پایین‌تر نسبت به بسیاری از کشور‌های اروپایی، کانادا و آمریکا، هر ساله تعداد زیادی از دانشجو‌های بین المللی را جذب می‌کند و این روند روبه افزایش است. با وجود اینکه اکثریت رشته‌های دانشگاهی به زبان چک تدریس می‌شوند، اما برای دانشجو‌های انگلیسی زبان نیز، صد‌ها انتخاب وجود خواهد داشت. پیشنهاد می‌کنیم مقاله راهنمای جامع تحصیل در کشور چک را مطالعه کنید.

رتبه بهترین دانشگاه‌های جمهوری چک نسبت به دانشگاه‌های برتر انگلستان و کانادا به طرز قابل توجهی پایین‌تر است. Charles University که در پراگ، پایتخت این کشور قرار گرفته است بهترین دانشگاه جمهوری چک و رتبه ۲۶۶ دنیا در بین دانشگاه‌های برتر جهان محسوب می‌شوند.

جمهوری چک در رتبه هجدهم برترین اقتصاد‌های اروپا قرار می‌گیرد و حدود ۱۱ میلیون نفر جمعیت دارد (کانادا ۳۸ و انگلستان ۵۵ میلیون) و حدود ۵ درصد آن‌ها خارجی هستند (کانادا ۲۱ و انگلستان ۱۴ درصد)، زبان رسمی این کشور زبان چک است و تنها حدود ۲۰ درصد جمعیت این کشور به زبان انگلیسی مسلط هستند. این مسئله می‌تواند برای دانشجو‌های خارجی تا حدود چالش برانگیز باشد.

با اینکه امکان پیدا کردن کار و ادامه زندگی در چک پس از فارغ التحصیلی وجود دارد، اما مانند انگلستان، این شرایط دارای قوانین سختگیرانه تری نسبت به کشور کانادا هستند. افراد خارجی فارغ التحصیل دانشگاه‌های چک پس از ۳ تا ۵ سال کار در این کشور و پیروی از شرایط تعیین شده اداره مهاجرت، برای دریافت اقامت دائم درخواست بدهند.

کانادا، انگلستان و چک، کدامیک برای تحصیل در خارج مناسب‌تر است؟

تحصیل در جمهوری چک در صورت درس خواندن به زبان رسمی این کشور رایگان خواهد بود. هزینه تحصیل در رشته‌های ارائه شده به زبان انگلیسی از ۱۸۰ تا ۲۲،۳۵۰ یورو در سال، متغیر است. مبلغ شهریه‌ها در این کشور در مقایسه با کانادا و انگلستان تا حد چشمگیری پایین‌تر است. به علاوه، امکان ورود به رشته‌های رقابتی مانند پزشکی هم آسان‌تر خواهد بود. بورسیه‌های قابل توجهی هم توسط دانشگاه‌های مختلف این کشور برای دانشجویان بومی و بین المللی، قرار داده شده است.

با وجود هزینه‌های پایین‌تر زندگی و تحصیل در این کشور، میان حقوق افراد نیز در سطح پایین تری قرار گرفته و حدود ۹۶ کرون در ساعت (حدود چهار یورو) است. هزینه زندگی در چک برای دانشجو‌های خارجی هم حدود ۳۰۰ تا ۶۰۰ یورو در ماه خواهد بود.

جمع بندی

هر سه کشور دارای استاندارد‌های آموزشی بالا هستند، اما به نسبت، تفاوت‌های آشکاری نیز وجود دارد. انگلستان میزبان چند تا از بهترین دانشگاه‌ها و مراکز ممتاز آموزشی است و هر سال از تعداد دانشجو‌های بین المللی چشمگیری هم پذیرایی می‌کند، اما هزینه‌های تحصیل و زندگی در این کشور در سطح بالایی قرار دارد.

کانادا با محیط چند فرهنگی و سیاست‌های مهاجرتی خود، یکی از بهترین مقاصد برای دانشجو‌هایی به شمار می‌رود که قصد تحصیل در خارج از کشور دارند. بزرگ‌ترین برتری جمهوری چک نسبت به کانادا و انگلستان، هزینه‌های تحصیل و زندگی پایین‌تر است، اما این اطلاعات برای تصمیم گیری کافی نیست و باید جزئیات دقیق‌تری از دانشگاه و رشته مورد نظر خود را داشته باشید. برای گرفتن کامل‌ترین اطلاعات با مشاوران ما در شرکت بلو اسکای تماس بگیرید.

 

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ناشناس

      ایران سالی یکماه تحصیل .

    • ناشناس

      مدرسان شریفففففففاکه

    • علی

      فقط بشود از ایران رفت همشون عالین

    • نیلو

      من برای تحصیل کانادا از بلو اسکای مشاوره گرفتم
      بچه ها خیلی زاحت تر از این که فکر می کنید میتونید ویزای تحصیلی بگیرید

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج