جاباما
۱۲۱۴۸۲۳
۴۵۵
۴۵۵
پ

گزارش رسانه عمانی درباره روابط تهران-مسقط

روابطی که منطقه را نجات داد

در آستانه سفر سید ابراهیم رئیسی به مسقط یک روزنامه عمانی در مقاله‌ای به روابط مستحکم میان ایران و عمان پرداخت و نوشت که این روابط منطقه را نجات داد.

ایسنا: در آستانه سفر سید ابراهیم رئیسی به مسقط یک روزنامه عمانی در مقاله‌ای به روابط مستحکم میان ایران و عمان پرداخت و نوشت که این روابط منطقه را نجات داد.

روزنامه الشبیبه در مقاله خود به قلم علی المطاعنی نوشت: روابط ایران و عمان در سطوح مختلف دوجانبه و منطقه ای و بین المللی از اهمیت زیادی برخوردار است و با توجه به اینکه منطقه خلیج (فارس) همیشه ملتهب است و جهان همواره آشفته است، در میان این درگیری ها و اختلافات سیاسی و نظامی در منطقه طی سال های گذشته این روابط حفظ شده است.

روابطی که منطقه را نجات داد

نویسنده آورده است که برخی طرف ها نمی خواهند که این منطقه و مردم آن از نعمت ثبات و امنیت برخوردار شوند و تلاش دارند تمام اقداماتی که در راستای حل اختلافات انجام می شود را با شکست مواجه کند.

در این مقاله همچنین آمده است که روابط دوجانبه ایران و عمان بسیاری از خطرات و فجایع را از منطقه دور کرده، خطراتی که مردم منطقه و جهان باید بهای سنگینی برای آن را پرداخت می کردند.

در بخش دیگر این مقاله آمده است: با توجه به صمیمیت موجود میان مقامات دو کشور(ایران و عمان)، روابط قوی در طی سال های گذشته حفظ شد و تمام طوفان های شدیدی که بر منطقه وارد شد نتوانست این روابط را تضعیف کند زیرا مبتنی بر حسن همجواری و عدم دخالت در امور داخلی دیگران است. علاوه بر این میان ایران و عمان منافع مشترک و تبادلات تجاری وجود دارد و این دو کشور با توجه به اینکه مشرف بر تنگه راهبردی هرمز هستند با هم تلاش کردند که امنیت را در منطقه ایجاد کنند. تنگه هرمز گذرگاهی بسیار مهم برای تمام کشورهای منطقه است و ایجاد امنیت در آن نه تنها برای دو کشور بلکه برای تمام کشورهای منطقه و همچنین تجارت جهانی امری بسیار مهم است.

نویسنده آورده است که سلطنت عمان و جمهوری اسلامی ایران توانسته‌اند که تنگه هرمز را از درگیری ها و منازعات بین المللی دور نگه دارند و این امر نه تنها به سود دو کشور بلکه به سود کشورهای منطقه و جهان است، سیاستی که سلطنت عمان همواره در روابط خود با جمهوری اسلامی ایران در پیش گرفته است بر اساس حسن همجواری، احترام متقابل و عدم فریب خوردن از صداهایی است که ماهیت این روابط را درک نمی کنند و برای سوق دادن مسقط به دشمنی با تهران در راستای خدمت به منافع کشورهای دیگر تلاش بی فایده ای داشته اند.

در این مقاله آمده است: از هیچ کس پنهان نیست که سلطنت عمان طی سال های گذشته در راستای محافظت از این سیاست حکیمانه و در چارچوب روابط مستحکمش با ایران بهای سنگینی داده است و برخی ها به خاطر این روابط اتهامات نامناسبی به مسقط نسبت دادند و این امر بر بخش های مختلف از جمله بخش اقتصادی تاثیرگذار بود. کشورهای منطقه اخیرا توانستند از روابط مستحکم ایران و عمان که بر پایه و اساسی ثابت است و تحولات سیاسی منطقه و جهان آن را نمی لرزاند، رمز گشایی کنند و اکنون می بینیم که این کشورهای به سوی تهران آمده‌اند و به دنبال ایجاد صفحه جدیدی از روابط هستند.

نویسنده همچنین می گوید که تهران همواره از سیاست و خطی مشی منحصر به فرد عمان تقدیر کرده است و این سیاست اکنون به سیاست حکیمانه معروف شده است و کشورهای دیگر نیز باید همین سیاست را در پیش بگیرند.

در پایان این مقاله آمده است: علیرغم اینکه دود جنگ بلند شده بود سلطنت عمان بر عدم دشمنی با تهران اصرار داشت به همین دلیل مسقط همواره پایتخت واجد شرایط برای میانجیگری بین جمهوری اسلامی و کشورهای دیگر بوده است، همه ما نقش سازنده مسقط در امضای توافق هسته ای میان تهران و قدرتهای جهانی که بعدها دولت قبلی آمریکا به طور یک طرفه از آن خارج شد را به یاد داریم. امیدواریم که این روابط اقتصادی و سیاسی و اجتماعی و برادرانه میان دو کشور که به سود هر دو ملت است گسترش یابد و کشورهای منطقه این مساله را بفهمند که سیاست عمان در راستای خیرخواهی برای تمام طرف ها است و هیچگاه علیه طرف دیگری نخواهد بود، سیاست عمان هیچگاه و به هیچ دلیلی تغییر نخواهد کرد.

به گزارش ایسنا، بر اساس اعلام ریاست جمهوری ایران، آیت الله سید ابراهیم رئیسی در تداوم دیپلماسی همسایگی دولت مردمی و برای گسترش تعاملات اقتصادی، سیاسی و فرهنگی، به دعوت رسمی «هیثم بن طارق آل سعید» سلطان عمان، روز دوشنبه دوم خرداد در راس هیاتی بلندپایه عازم مسقط پایتخت این کشور خواهد شد.

ملاقات رسمی در کاخ العلم، دیدار دوجانبه با «هیثم بن طارق آل سعید» سلطان عمان، امضای چند سند همکاری، دیدار با ایرانیان مقیم و دیدار با تجار و فعالان اقتصادی عمانی از جمله برنامه های سفر یک روزه آیت الله رئیسی به این کشور است.

سفر  رئیسی به مسقط، اولین سفر رئیس جمهور ایران به این کشور در دوره سلطان جدید عمان و پنجمین سفر خارجی رئیس جمهور در ۹ ماه فعالیت دولت سیزدهم است.

گفتنی است در راستای ایجاد زمینه های گسترش روابط اقتصادی و تجاری ایران و عمان، هیاتی ۵۰ نفره از تجار و فعالان اقتصادی ایران هفته گذشته به این کشور سفر کردند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج