جاباما
۱۲۱۵۳۰۵
۳۸۶
۳۸۶
پ

رپورتاژ آگهی

چند پیشنهاد برای احترام به محیط زیست در سفر شمال

در بسیاری از مواقع جمعیت مسافر به شمال کشور به شدت افزایش میابد که این مسئله می‌تواند آسییب بیشتری به طبیعت وارد کند.از این رو لازم است موارد و نکاتی را پیرامون احترام به طبیعت و محیط زیست بدانیم تا از این به بعد با آگاهی بیشتری به شمال و کلا به هر طبیعت بی‌نقصی سفر کنیم.

چند پیشنهاد برای احترام به محیط زیست در سفر شمال

طبیعت به گونه‌ای است که نشاط و آرامش را به انسان اهدا می‌کند. طوری که دوست داریم مدت زیادی را در جنگلها و کوه‌ها یا کنار رودها و روی شن‌های ساحل دریاها با خیالی آسوده بنشینیم و به سکوت بی‌نظیر طبیعت گوش فرادهیم. طبیعت شمال ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست. افراد زیادی در ماه‌های مختلفی از سال خود را به شمال کشور می‌رسانند تا از این موهبت بهره‌ببرند. البته در کنار بهره‌بردن از این موهبت گاهی آرامش طبیعت نیز بهم می‌خورد.

در بسیاری از مواقع جمعیت مسافر به شمال کشور به شدت افزایش میابد که این مسئله می‌تواند آسییب بیشتری به طبیعت وارد کند. مانند تعطیلات نوروزی که حجم زیادی از مردم از شهرهای مختلف خصوصا تهران به سمت شمال حرکت می‌کنند. از این رو لازم است موارد و نکاتی را پیرامون احترام به طبیعت و محیط زیست بدانیم تا از این به بعد با آگاهی بیشتری به شمال و کلا به هر طبیعت بی‌نقصی سفر کنیم.

چادر زدن و استقرار در طبیعت هم اگر درست و اصولی نباشد می‌تواند آسیب زیادی به آن وارد کند. با اینکه بیستر افراد در هتلهای مناطق بسیار خوب شمال ازجمله هتل رامسر یا ویلاهای و خانه‌های خود اقامت می‌کنند، اما عده زیادی برای تفریح در طبیعت چادر می‌زنند. زندگی در طبیعت حتی برای چند ساعت هم اصول خاص خود را دارد که برای عدم آسیب زدن به آن باید به این اصول پایبند بود.

کیسه‌های پارچه‌ای و ظروف چند بار مصرف!

هر وقت بحث احترام به طبیعت و حفاظت از آن می‌شود، نریختن زباله در طبیعت اولین مسئله‌ای است که به ذهن خطور می‌کند. از کودکی در مدارس و غیره در مورد زباله نریختن در طبیعت با ما حرف زده‌اند. حتی آثار آن را می‌توان در نقاشی‌ها و کاردستی‌های آن زمان هم مشاهده کرد. اما این روند آیا در عملکردمان هم موثر واقع شده است؟ این نکته‌ای است که باید به آن توجه شود. چراکه اغلب دانستن به تنهایی موجب عمل نمی‌شود!

چند پیشنهاد برای احترام به محیط زیست در سفر شمال

پس یکی از موارد مهم که رعایت آن نقش شایانی در سلامت طبیعت دارد تولید زباله کمتر است. یکی از راه‌های تولید زباله کمتر استفاده از کیسه‌های پارچه‌ای به جای کیسه‌های پلاستیکی است. معمولا وقتی با جمعی از دوستان و خانواده و فامیل به دل طبیعت می‌زنیم، برای حمل وسایل و حتی برای پخش نشدن آشغالهایمان در طبیعت، از کیسه‌های کوچک و بزرگ پلاستیکی استفاده می‌کنیم.

اتفاقی که می‌افتد این است که عده زیادی در پایان گشت‌وگزار خود، این کیسه‌های پلاستیکی را در طبیعت رها می‌کنند. اگر از کیسه‌های پارچه‌ای استفاده کنید می‌توان از بخش عمده‌ای از آسیبی که قرار است به طبیعت وارد شود جلوگیری کرد.

راه حل دیگر نیز راه حلی مشابه نمونه قبل است. ظروف غیر یک بار مصرف را جایگزین ظروف یک بار مصرف کنیم. دلیل این پیشنهاد نیز همان چیزی است ه در مورد نایلون‌های پلاستیکی گفته شد. همانطور که می‌دانید تجزیه پلاستیک در طبیعت سالهای زیادی طول می‌کشد. از این بابت نیز لطمه زیادی به طبیعت وارد می‌شود.

این مطلب را هم بخوانید:  جاهای دیدنی رامسر!

استفاده صحیح از منابع آب!

استفاده درست از منابع آبی و هدر ندادن آن موضوع مهم دیگری است که شاید به آن کمتر توجه کنید. وقتی در ساحل دریای شمال می‌نشینید ممکن است با صحنه‌های عجیب، ناراحت کننده و نامحترم مواجه شوید. هریک از این رفتارها با طبیعت و منابع آبی ازجمله دریاها، در وارد کردن آسیبی بزرگ به آنها سهیم هستند. یکی از نکات این است که اگر در جایی از طبیعت منبع آبی تعبیه شده‌است، به جلوگیری از هدر رفت آن توجه کنید. شیر آب را باز نگذارید که این عمل نیز بی‌احترامی به طبیعت است.

یکی از مواردی که ممکن است با آن برخورد کرده‌باشید، شست‌وشوی وسایل مختلف در آب دریاها و رودها است. این امر در صورتی که ماده مضری وارد آب نکند مسکلی ندارد. بنابراین استفاده از مواد شوینده و مواردی از این دست اشتباه بزرگی است که صدمه زیادی به دریا یا رودخانه می‌زند.

چند پیشنهاد برای احترام به محیط زیست در سفر شمال

توجه به سلامت پوشش گیاهی!

توجه به پوشش گیاهی در محترم شمردن طبیعت نقش بسزایی دارد. گاهی وقتی به نقطه‌ای از طبیعت سفر می‌کنید می‌توانید آثار حظور نفرات قبلی را در طبیعت مشاهده کنید. درواقع با چیزهایی مانند شاخه‌های افتاده و برگهای کنده شده و هیزم‌های نیمه سوخته و حتی گاها آتش‌های روشن روبه‌رو می‌شوید. عدم توجه به پوشش گیاهی در جنگلها علاوه‌بر آسیب به آنها و کشتن بخشی از این پوشش، چهره طبیعت را نیز برهم می‌زند.

برای همین پیشنهاد می‌شود که در طبیعت دارای پوشش گیاهی زیاد استقرار طولانی نداشته‌باشید تا از آسیب احتمالی جلوگیری کنید. مثلا چادر زدن در جنگل با وجود همه لذت و آرامشی که دارد ممکن است آرامش و هارمونی طبیعت را بهم بزند. اماکن اقامتی بسیاری در جاهای بسیار خوش آب‌وهوا و بسیار زیبای شمال کشور ساخته شده‌اند که با اقامت در آنها هم از طبیعت لذت میبرید و هم آسیبی به آن وارد نمیکنید. یکی از این مکانها هتل رامسر است که با امکانات عالی پذیرای حضور گرم شما خواهدبود.

برهم نزدن آرامش طبیعت!

اقامت در هتل رامسر یا هتلهایی مشابه که در چنین مناطقی ساخته شده‌اند، باعث می‌شوند هم از طبیعت بهره ببرید و هم به آن صدمه نزنید. اما این به آن معنا نیست که دیگر به دل طبیعت نزنید و همه چیز را از پشت پنجره هتلها یا ویلای خود یا در همان حوالی به تماشا بکشید. قطعا استفاده از سکوت و آرامش طبیعت موهبت بی‌همتایی است. فقط حواستان باشد که با هجوم بردن به آن این آرامش و سکوت بهم نخورد.

 

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج