جاباما
۱۲۱۷۶۴۶
۲۸۵۳
۲۸۵۳
پ

با سن بیولوژیک خود آشنا شوید

واقعا چند ساله هستید؟

بسیاری از دانشمندان تحقیقات پیری معتقدند که دانستن سن بیولوژیکی می‌تواند به شما کمک کند آلزایمر، سرطان، بیماری قلبی عروقی یا سایر بیماری‌های مرتبط با سن را به تعویق بیاندازید یا از آن جلوگیری کنید. برخی هم چنین بر این باورند که سن بیولوژیکی بهتر می‌تواند طول عمر فرد را پیش بینی کند.

فرارو: برخی از دانشمندان می‌گویند سن بیولوژیکی به شما کمک نمی‌کند تا همیشه زندگی کنید، اما «امتیاز اعتباری برای بدن شما» ممکن است طول عمرتان را افزایش دهد.

به نقل از وال استریت ژورنال، دانشمندان می‌گویند معیاری از سلامتی که می‌تواند بیش‌تر یا کمتر از سن تقویمی شما باشد ممکن است به تعیین کیفیت زندگی شما با افزایش سن کمک کند.

واقعا چند ساله هستید؟

ایده پشت سن بیولوژیکی این است که سلول‌ها و اندام‌های شما دارای سنی هستند که متفاوت از سن معمولی‌تان است. بسیاری از دانشمندان تحقیقات پیری معتقدند که دانستن سن بیولوژیکی می‌تواند به شما کمک کند آلزایمر، سرطان، بیماری قلبی عروقی یا سایر بیماری‌های مرتبط با سن را به تعویق بیاندازید یا از آن جلوگیری کنید. برخی هم چنین بر این باورند که سن بیولوژیکی بهتر می‌تواند طول عمر فرد را پیش بینی کند.

دانشمندان دیگر موافق هستند که سن بیولوژیکی مهم است، اما موافق نیستند که می‌تواند زندگی شما را پیش بینی کند. آنان می‌گویند هیچ روش استانداردی برای اندازه گیری سن بیولوژیکی وجود ندارد و بسیاری از ابزار‌های در حال توسعه هنوز اثبات نشده اند. در مرکز بحث این امید وجود دارد که افراد بتوانند با تغییر رفتارشان عمر خود را طولانی کنند. مجموعه‌ای از شرکت‌ها روی این موضوع شرط‌بندی می‌کنند.

«دیوید سینکلر» استاد ژنتیک و یکی از مدیران مرکز تحقیقات زیست‌شناسی پیری «پل اف گلن» در دانشکده پزشکی هاروارد از جمله پژوهشگران و کارآفرینانی است که مفهوم عصر بیولوژیکی را ترویج می‌کند. او آن را به عنوان «شبیه یک امتیاز اعتباری برای بدن شما» توصیف می‌کند.

دکتر سینکلر از نظر زمانی ۵۲ساله است، اما می‌گوید که از نظر بیولوژیکی بیش‌تر شبیه ۴۲ساله‌ها است. دکتر «سینکلر» یکی از بنیانگذاران شرکت جدیدی بوده که در حال توسعه آزمایش سن بیولوژیکی است. برخی از دانشمندان با تجزیه و تحلیل نشانگر‌های زیستی در خون یا بزاق محاسبه سن بیولوژیک را انجام می‌دهند. دانشمندان دیگر این کار را با مقایسه افراد با الگو‌های پیری گسترده‌تر انجام می‌دهند.

فعالیت‌هایی که بر سن بیولوژیکی تاثیر می‌گذارند مانند خواب، ورزش و رژیم غذایی اساسا عادات خوبی هستند که پیش‌تر درباره آن می‌دانستیم. با این وجود، از آنجایی که ژن‌های هر فرد متفاوت هستند ردیابی سن بیولوژیکی شما می‌تواند به تعیین این که کدام عادات مفیدتر هستند کمک کند.

برای یک فرد ۱۰۰۰۰ قدم در روز می‌تواند بهینه باشد در حالی که برای شخص دیگری ۶۰۰۰ قدم مفید و بهینه است. افراد هم چنین می‌توانند از طریق مدیتیشن، یوگا یا سایر روش‌های مدیریت موثر استرس، سن بیولوژیکی خود را کاهش دهند. برخی از جمله دکتر سینکلر از مکمل‌ها برای جوان‌تر کردن خود استفاده می‌کنند.

دانشمندانی که پیری را مطالعه می‌کنند امیدوارند که در نهایت افراد بتوانند به طور دقیق سن بیولوژیکی خود را اندازه گیری کنند و مراحلی را که بر آن تاثیر می‌گذارد به منظور جلوگیری از بیماری‌های مزمن و احتمالا عمر طولانی‌تری کشف کنند.

حتی در آن صورت برخی از دانشمندان نسبت به این فرایند تردید دارند. برخی گمان می‌کنند که حتی اگر سن بیولوژیکی خود را بدانید باور به این که می‌توانید از این مفهوم برای کمک به عمر طولانی‌تر استفاده کنید دشوار است.

«الکس ژاوورونکوف» مدیر اجرایی Insilico Medicine که از هوش مصنوعی برای تولید دارو‌هایی که بیماری‌های مرتبط با افزایش سن را هدف قرار می‌دهند استفاده می‌کند می‌گوید سن بیولوژیکی یک مفهوم مفید برای توسعه دارو است. با این وجود، او می‌گوید که بر اساس مطالعات انجام شده در مورد طول عمر در کشور‌های مختلف در سراسر جهان تردید دارد که مردم بتوانند از رفتار‌هایی برای زندگی طولانی‌تر استفاده کنند.

او می‌گوید: «بهینه‌سازی شدید خواب، ورزش و رژیم غذایی بعید است که منجر به افزایش چشمگیر طول عمر شود». علاقه فزاینده به سن بیولوژیکی با پیشرفت در زمینه اپی ژنتیک، مطالعه نحوه تاثیر بیان ژن توسط رفتار‌ها و محیط افزایش یافته است.

دکتر «سینکلر» از سوی دانشمندان دیگر به دلیل هیاهوی ایجاد شده پیرامون نتایج برخی از یافته‌هایش مانند اثرات ضد پیری یافت شده در ترکیب «رسوراترول» مورد انتقاد قرار گرفته است انتقاداتی که او رد می‌کند. او می‌گوید که یافته‌های تحقیقاتی خود را اغراق نمی‌کند و نتایج تحقیقات در مورد رسوراترول در مجلات علمی برجسته منتشر شده‌اند.

او بیش از دوازده شرکت را در حوزه بیوتکنولوژی (فناوری زیستی) تاسیس کرده و در بسیاری از آن شرکت‌ها سرمایه‌گذاری کرده است از جمله برخی از شرکت‌هایی که در حال توسعه روش‌های درمانی هستند که زیست‌شناسی پیری را هدف قرار می‌دهند.

شرکت Segterra Inc. 's InsideTracker یک شرکت تغذیه شخصی که توسط دانشمندانی از هاروارد، دانشگاه تافتس و موسسه فناوری ماساچوست تاسیس شده است سن بیولوژیکی را با انجام آزمایش خون و تجزیه و تحلیل نمونه‌ها برای نشانگر‌های شرایطی مانند التهاب، سلامت قلب و تجزیه و تحلیل نمونه‌ها محاسبه می‌کند. این شرکت برای افرادی که اختلال کبد یا کلیه دارند توصیه‌هایی را برای تنظیم رژیم غذایی، ورزش و مکمل‌ها ارائه می‌کند.

بسیاری از استارت آپ‌های بهداشتی دیگر آزمایش‌هایی را ارائه می‌کنند که مدعی محاسبه سن بیولوژیکی هستند که گاهی اوقات با پشتوانه علمی کمی هستند و مدعی شده‌اند که مکمل‌هایی را با هدف تقویت جوانی ساخته اند.

«استفان رابرتز» صاحب کارخانه شراب سازی در فرانسه اوایل سال جاری با یک آزمایش خون خانگی توسط شرکت فناوری زیستی بریتانیایی GlycanAge Ltd خود را مورد آزمایش قرار داد. این آزمایش بخشی از تلاش او برای بهبود سلامتی‌اش در سن ۵۱ سالگی بود.

او می‌گوید: «من شراب می‌نوشم گاهی سیگار می‌کشم و مهمانی برگزار می‌کنم و آن چه می‌خواهم را می‌خورم». بنابراین، او انتظار داشت سن بیولوژیکی‌اش خیلی بیشتر از سن تقویمی‌اش باشد. او می‌گوید زمانی که نتایج آزمایش سن بیولوژیکی او سن ۲۴ سال را نشان داد شوکه شد.

او می‌گوید: «اولین واکنش من این بود:» این اشتباه است. «او می‌گوید که هیچ تغییری در نتیجه آزمایش ایجاد نشده است، اما قصد دارد اواخر سال جاری دوباره آزمایش کند.»

«گوردان لاوک» استاد بیوشیمی و زیست‌شناسی مولکولی در دانشگاه زاگرب در کرواسی و مدیر ارشد علمی Glycan Age می‌گوید که نتایج با توجه به ژنتیک رابرتز، طول عمر در خانواده‌اش و سبک زندگی‌ای که استرس احتمالا پایین‌تری دارد قابل درک و منطقی به نظر می‌رسد.

«مایکل رویزن» متخصص بیهوشی ۲۵ سال پیش بر اساس یک پرسشنامه یکی از اولین ماشین حساب‌های سن بیولوژیکی را ایجاد کرد. او آن را به شرکت سلامت دیجیتال Share care فروخت. او می‌گوید برای مثال، ورزش کارکردی بیش از تقویت قلب شما دارد.

پژوهش‌ها نشان می‌دهند که ورزش کردن ژنی را فعال می‌کند که یک واکنش زنجیره‌ای را آغاز کرده و باعث افزایش ترشح پروتئینی می‌شود که حافظه را بهبود می‌بخشد. دکتر رویزن می‌گوید روش‌های مدیریت استرس شما می‌تواند عملکرد بیش از ۲۵۰ ژن را خاموش یا غیر فعال سازد. دکتر رویزن می‌افزاید: «انتخاب‌های شما تاثیر بسیار عمیقی بر تند یا آهسته شدن ضربان قلب‌تان دارند».

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج