۱۲۱۹۹۶۵
۷۹۸
۷۹۸
پ

دایناسورها گیشه سینمای جهان را تسخیر کردند

«دنیای ژوراسیک: قلمرو» (Jurassic World Dominion) در اولین هفته‌ی اکران با در اختیار داشتن ۴۶۷۶ سالن سینما، فروش داخلی ۱۴۳ میلیون دلاری را به نام خودش ثبت کرد. ششمین قسمت از فرانچایز «پارک ژوراسیک» (Jurassic Park)، حماسه‌ی دایناسوری یونیورسال استودیوز در یک آخر هفته درخشان باکس آفیس را تسخیر کرد.

مجله دیجی کالا: «دنیای ژوراسیک: قلمرو» (Jurassic World Dominion) در اولین هفته‌ی اکران با در اختیار داشتن ۴۶۷۶ سالن سینما، فروش داخلی ۱۴۳ میلیون دلاری را به نام خودش ثبت کرد. ششمین قسمت از فرانچایز «پارک ژوراسیک» (Jurassic Park)، حماسه‌ی دایناسوری یونیورسال استودیوز در یک آخر هفته درخشان باکس آفیس را تسخیر کرد.

دایناسورها گیشه سینمای جهان را تسخیر کردند

طبق گزارش Comscore این سومین بار در دوران همه‌گیری کرونا است که مجموع فروش داخلی همه‌ی فیلم‌های جدول باکس آفیس از مرز ۲۰۰ میلیون دلار می‌گذرد؛ در این مورد خاص از قدرت‌نمایی تام کروز با «تاپ گان: ماوریک» (Top Gun: Maverick) هم نباید چشم‌پوشی کرد که همچنان رتبه‌ی دوم جدول باکس آفیس را در اختیار دارد. تحلیلگران صنعت سینما نمایش همزمان دو فیلم بزرگ و فروش آخر هفته‌ی خوب هر دوی آن‌ها را نشانه‌ی دلگرم‌کننده‌ای می‌دانند و امیدوارند این روند در تابستان ۲۰۲۲ ادامه داشته باشد.

عملکرد قسمت سوم «دنیای ژوراسیک» در سایر کشورهای دنیا هم نسبتا خوب بود و با فروش بین‌المللی ۲۴۵.۷۵ میلیون دلار، تا این جای کار مجموع فروشش را به ۳۸۹.۱۲ میلیون دلار رساند. با این حال «قلمرو» به عنوان آخرین قسمت سه‌گانه‌ی «دنیای ژوراسیک» نسبت به قسمت‌های قبل چه از نظر انتقادی و چه از نظر فروش عملکرد ضعیف‌تری داشته است. «دنیای ژوراسیک» (Jurassic World) که سال ۲۰۱۵ اکران شد و به نوعی بازسازی سه‌گانه‌ی محبوب «پارک ژوراسیک» به حساب می‌آمد در نخستین هفته‌ی اکران فروش داخلی ۲۰۸ میلیون دلاری را تجربه کرد. قسمت دوم با نام «دنیای ژوراسیک: سقوط پادشاهی» (jurassic world: fallen kingdom) هم که سال ۲۰۱۸ اکران شد، با یک شیب ملایم در نخستین هفته‌ی اکران ۱۴۸ میلیون دلار فروش داخلی داشت. با نگاهی به این آمار می‌توان متوجه شد که مخاطبان در طولانی مدت علاقه‌شان را به این حماسه‌ی دایناسوری از دست دادند و اگر فرانچایز می‌خواهد به حیاتش ادامه دهد باید راه‌های خلاقانه‌تری را امتحان کند.

کالین ترورو که کارگردانی قسمت اول سه‌گانه را بر عهده داشت در «دنیای ژوراسیک: قلمرو» و با حضور بازیگرانی مثل کریس پرت، برایس دالاس هاوارد، لورا درن، جف گلدبلوم، سم نیل، بی‌دی ونگ، عمر سی و ایزابلا سرمون روایتگر حماسه‌ی تازه‌ای در جهان دایناسورها است. ماجراهای این قسمت چهار سال پس از نابودی ایسلا نابور اتفاق می‌افتد؛ دایناسورها کاملا آزادانه کنار انسان‌ها زندگی می‌کنند و به شکار می‌پردازند اما این هم‌زیستی ظاهرا مسالمت‌آمیز آینده‌ی دنیا را تهدید می‌کند.

«دنیای ژوراسیک: قلمرو» تا لحظه‌ی نوشتن این گزارش امتیاز راتن تومیتوز ۳۰ از ۱۰۰ و متاکریتیک ۳۷ از ۱۰۰ را کسب کرده که نشان می‌دهد اصلا به مذاق منتقدان خوش نیامده و حداقل مخاطبان از آن استقبال بهتری داشتند. اگر قسمت آخر این سه‌گانه‌ی محبوب در هفته‌های آتی همین روند را پیش بگیرد، پیش‌بینی می‌شود یکی از فیلم‌های پرفروش تابستانی لقب بگیرد. البته از این نکته چشم‌پوشی نکنید که قسمت سوم «دنیای ژوراسیک» با بودجه‌ی هنگفت ۱۸۵ میلیون دلاری ساخته شده و ۱۰۰ میلیون دلار هم هزینه‌ی تبلیغات روی دست سازندگان گذاشته؛ بنابراین برای سوددهی باید حالا حالا در گیشه خوب بفروشد.

از آن جایی که «دنیای ژوراسیک: قلمرو» از آن دسته فیلم‌هایی است که تماشای آن به صورت سه بعدی حال و هوای ویژه‌ای دارد؛ بنابراین عجیب نیست که تقریبا ۲۵ درصد از فروش کلش از فرمت‌های پیشرفته‌ای مثل آی‌مکس و سه بعدی تامین شود و این درصد احتمالا در هفته‌های آینده به طور قابل‌توجهی افزایش خواهد یافت.

دایناسورها گیشه سینمای جهان را تسخیر کردند

حتی با وجود غرش تقریبا کرکننده‌ی «دنیای ژوراسیک ۳»، «تاپ گان: ماوریک» استوار باقی مانده و در سومین هفته‌ی اکران با در اختیار داشتن ۴۲۶۲ سالن سینما ۵۰ میلیون دلار فروش داخلی داشت و جایگاه دوم جدول باکس آفیس را به خودش اختصاص داد. اکشن تازه‌ی تام کروز با احتساب فروش بین‌المللی ۳۵۳.۷ میلیون دلاری تا این جای کار در مجموع ۷۴۷ میلیون دلار فروخته و اگر به همین روند ادامه دهد احتمالا در هفته‌های آتی از مرز ۱ میلیارد دلار بگذرد.

«تاپ گان: ماوریک» توسط  جوزف کوشینسکی کارگردانی شده و علاوه بر تام کروز بازیگران دیگری مثل مایلز تلر، جنیفر کانلی، جان هم، گلن پاول، لوئیس پولمن، اد هریس، مونیکا باربارو و وال کیلمر در آن نقش‌آفرینی می‌کنند. ماجراهای قسمت دوم ۳۶ پس از فیلم اصلی اتفاق می‌افتد و کاپیتان ماوریک (تام کروز) را دنبال می‌کند که برای آموزش گروهی از خلبان‌های جوان و یاغی بازگشته است. این فیلم تا زمان نوشتن این گزارش امتیاز راتن تومیتوز ۹۷ از ۱۰۰ و متاکریتیک ۷۸ از ۱۰۰ را کسب کرده است.

منتقدان قسمت دوم «تاپ گان» را به شدت تحسین کردند و آن را اثر سرگرم‌کننده‌ای خواندند. دوید ارلیش منتقد ایندی وایر این فیلم را مثل یک آهنگ پاپ بی‌نقص توصیف کرد و گفت تام کروز تنها بازیگر مردی است که فیلم‌های تابستانی‌اش هنوز هم خوب می‌فروشد. پیتر دبروژ منتقد ورایتی هم معتقد است این فیلم همه‌ی المان‌هایی که مخاطبان دوست دارند را در خود دارد.

جایگاه سوم جدول باکس آفیس را «دکتر استرنج در چند جهانی دیوانگی» (Doctor Strange in the Multiverse of Madness) به عنوان تازه‌ترین فیلم مارول اشغال کرده است که با فروش داخلی ۴.۸۸ میلیون دلاری افت ۴۶.۸ درصدی را تجربه کرد و نسبت به هفته‌ی گذشته در جدول یک پله سقوط کرد. ماجراجویی‌های جادوگر مارول با احتساب فروش بین‌المللی ۵۳۲.۴ میلیون دلاری تا ششمین هفته‌ی اکران در مجموع ۹۳۰.۲ میلیون دلار فروخته است. با این که فیلم در چین و روسیه به عنوان دو بازار اصلی بین‌المللی اکران نشد اما فعلا به عنوان پردرآمدترین فیلم سال ۲۰۲۲ شناخته می‌شود.

سم ریمی مغز متفکر سه‌گانه‌ی اصلی مرد عنکبوتی، کارگرانی «دکتر استرنج در چند جهانی دیوانگی» را هم بر عهده دارد. ماجرا درباره‌ی جراح مغز و اعصابی به نام استیون استرنج (بندیکت کامبربچ) است که پس از انجام یک طلسم خطرناک، به جهان‌های چندگانه سفر می‌کند تا با یک دشمن تازه‌ی مرموز و نسخه‌های دیگر خودش روبه‌رو شود. به جز کامبربچ بازیگران دیگری مثل چیویتل اجیوفور در نقش کارل موردو، الیزابت اولسن در نقش واندا ماکسیموف یا اسکارلت ویچ و خوچیتل گومز در نقش آمریکا چاوز (نوجوانی که توانایی سفر در جهان‌های چندگانه را دارد) هم حضور دارند.

دیزنی با «فیلم برگری باب» (The Bob’s Burgers Movie) که دنباله‌ی سینمایی یکی از محبوب‌ترین مجموعه‌های انیمیشنی تلویزیون است، در سومین هفته‌ی اکران با در اختیار داشتن ۲۶۰۵ سالن سینما ۲.۳۳ میلیون دلار فروش داخلی داشت و با یک پله سقوط در جایگاه چهارم جدول باکس آفیس هفتگی قرار گرفت. با احتساب فروش بین‌المللی ۱.۷۵ میلیون دلاری فیلم تا این جای کار ۲۸.۸۴ میلیون دلار فروخته است. این انیمیشن توسط لورن بوچارد و برنارد دریمن کارگردانی شده و اچ. جان بنجامین، دن مینتز، یوجین میرمن، لری مورفی، جان رابرتس، کریستن شال، زک گالیفیناکیس و کوین کلاین صداپیشگی شخصیت‌های مختلف را بر عهده دارند. ماجرا با ترکیدن لوله‌ی آب جلوی برگری باب آغاز می‌شود که می‌تواند این کسب و کار خانوادگی را کاملا با خاک یکسان کند، حالا همه‌ی اعضای خانواده باید برای حل بحران چاره‌ای بیندیشند.

«بچه‌های بد» (The Bad Guys) با فروش داخلی ۲.۲۴ میلیون دلار در هشتمین هفته‌ی اکران با یک پله سقوط به جایگاه پنجم رسید. داستان این انیمیشن در سرزمینی خیالی اتفاق می‌افتد که در آن انسان‌ها و حیوانات کنار هم زندگی می‌کنند. گروهی از حیوانات خلاف‌کار که با اعمالشان شرایط سختی را برای سایر شهروندان رقم زدند، ناگهان متحول می‌شوند و تصمیم می‌گیرند زندگی‌شان را در مسیر تازه‌ای قرار دهند اما همین تحول دردسرهای عجیبی ایجاد می‌کند.

دایناسورها گیشه سینمای جهان را تسخیر کردند

«دانتون ابی: عصر جدید» (Downton Abbey: A New Era) در چهارمین هفته‌ی اکران به جایگاه ششم سقوط کرد. ماجراهای خاندان کرالی این هفته ۱.۶۵ میلیون دلار فروش داخلی داشت. جولین فلوز خالق «دانتون ابی»، فیلم‌نامه‌ی قسمت دوم را نوشته و سیمون کورتیس کارگردانی آن را بر عهده د داستان «دانتون ابی: عصر جدید» در ادامه‌ی قسمت اول می‌گذرد و ماجرای خانواده‌ی کرالی و کارکنان دانتون ابی را دنبال می‌کند که به دیدار پادشاه و ملکه‌ی بریتانیا می‌روند. از جمله بازیگران فیلم می‌توان به هیو بونویل، الیزابت مک گاورن، میشل داکری، جیم کارتر، جوان فروگات و برندن کویل اشاره کرد.

«همه چیز همه جا ناگهان» (Everything Everywhere All at Once) به کارگردانی دانیل کوان و دانیل شاینرت هم در هفته‌ی دوازدهم اکران با فروش آخر هفته‌ی ۱.۲۷ میلیون دلار در جایگاه هفتم قرار گرفت. با احتساب فروش بین‌المللی ۲۰.۴۶ میلیون دلاری این فیلم علمی- تخیلی تا این جای کار ۸۳.۴۹ میلیون دلار فروخته است. فیلم ماجرای یک مهاجر چینی را روایت می‌کند که توانایی سفر میان جهان‌های مختلف و ملاقات با نسخه‌های متفاوت خودش را پیدا می‌کند.

اما شاید بتوان شگفتی‌ساز باکس آفیس این هفته را «آتش‌افروز» (Firestarter) زک افران دانست که با رشد ناگهانی ۷۱۹.۲ درصدی، خودش را از جایگاه بیست و یکم به جایگاه هشتم جدول رساند. این فیلم ترسناک در پنجمین هفته‌ی اکران ۸۱۹.۷۴ هزار دلار فروش داخلی داشت و با احتساب فروش بین‌المللی ۴.۶۳ میلیون دلاری، در مجموع ۱۳.۸۸ میلیون دلار فروخته است.

«آتش‌افروز» به کارگردانی کیت توماس اقتباسی از رمان دلهره‌آور استیون کینگ است و بازسازی فیلمی به همین نام محصول سال ۱۹۸۴ به حساب می‌آید و ماجرای دختر ۱۱ ساله‌ای به نام چارلی (رایان کیرا آرمسترانگ) را دنبال می‌کند که با توانایی‌های فراطبیعی می‌تواند محیط اطرافش را به آتش بکشد. این توانایی هولناک با مراقبت پدرش اندی (زک افران) تا اندازه‌ای قابل کنترل است اما ماجرا از جایی پیچیده می‌شود که یک سرویس مخفی تصمیم می‌گیرد از چارلی برای تهیه‌ی سلاح‌های کشتار جمعی استفاده کند

دایناسورها گیشه سینمای جهان را تسخیر کردند

رتبه‌ی نهم جدول باکس آفیس به «سونیک خارپشت ۲» (Sonic the Hedgehog 2) اختصاص دارد. فیلم پارامونت در دهمین هفته‌ی اکران فروش داخلی ۷۱۰.۳۱ هزار دلاری را تجربه کرد. قسمت اول ماجراجویی‌های این خارپشت آبی، پیش از همه‌گیری کرونا با استقبال خوب منتقدان و مخاطبان مواجه شده بود که زمینه را برای ساخت دنباله‌ی سینمایی آن فراهم کرد. این فیلم به کارگردانی جف فاولر و نقش‌آفرینی جیم کری، ادریس البا، بن شوارتز است و ماجراجویی‌های تازه‌ی سونیک و دوستش تیلز را دنبال می‌کند.

در نهایت یک فیلم هندی به نام «Ante Sundharaniki» با فروش ۶۲۰ هزار دلار در نخستین هفته‌ی اکران، جایگاه دهم جدول باکس آفیس را به خودش اختصاص داد. این فیلم کمدی- رمانتیک ماجرای یک برهمن هندی را دنبال می‌کند که عاشق دختری مسیحی می‌شود و برای این که به عشقش برسد، دختر را متقاعد می‌کند تا جلوی خانواده‌اش وانمود کند از پیروان آیین برهمایی است.

دایناسورها گیشه سینمای جهان را تسخیر کردند

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج