جاباما
۱۲۲۰۴۵۵
۵۶۸
۵۶۸
پ

ورود بی‌دردسر خلافکاران به زندگی و حساب کاربران

دارک وب بخشی از شبکه اینترنت محسوب‌ می‌شود که ردیابی افراد تقریبا در آن غیرممکن است و به همین دلیل به شدت در میان خلافکاران محبوبیت دارد.

تجارت نیوز: آمارها بیانگر آن است که اینترنتی که بیشتر کاربران با آن آشنا هستند، تنها ۴ درصد فضای وب را تشکیل می‌دهد. در حال حاضر ۹۶ درصد فضای وب در اختیار وب عمیق (deep web) و دارک‌ وب(Dark web) است. دسترسی به این شبکه، با اینترنت عادی (Surface Web) فرق دارد.

به طورعامیانه، هرآنچه که موتورهای جستجویی مثل گوگل نتوانند آن را پیدا کنند به عنوان دیپ‌وب شناخته می‌شود. بخش کوچکی از دیپ‌وب به عنوان دارک وب شناخته می‌شود که در آن شناسایی کاربران تقریبا غیرممکن است.

در دارک وب حریم شخصی کاربران کاملا رعایت می‌شود و اگر کاربری بخواهد به طور ناشناس در آن قدم بگذارد مانع بزرگی پیش‌رو نخواهد داشت.

به همین دلیل، این شبکه محبوبیت ویژه‌ای در بین خلافکاران دارد. این محبوبیت در همه جای دنیا در حال افزایش است.

قسمت بزرگی از این بخش، شامل محتوای مجرمانه می‌شود. در آن از آموزش هک تا فروش اسلحه و مواد مخدر و هرآنچه که فکرش را کنید، در دسترس اسن. اما در دارک وب چه می‌گذرد و چگونه می‌توان به این محیط وارد شد؟

دارک وب کجاست؟

مهرشاد تبار، کارشناس شبکه درپاسخ به این پرسش به تجارت‌نیوز گفت: دارک وب محیط کاملا متفاوتی با اینترنتی که کاربران عادی می‌شناسند، دارد. اگر کاربران آشنایی با آن نداشته باشد، مورد سواستفاده قرار می‌گیرند.

او توضیح داد: هکرهای زیادی در این دنیا فعالیت دارند و ممکن است کاربران را به روش‌های مختلف و مبتکرانه فریب دهند. البته محتوای هراسناک‌تری هم در این بخش یافت می‌شود. اگر کاربران کم ‌سن‌وسال به آن وارد شوند بدون شک از نظر روحی دچار آشفتگی خواهند شد و این حداقل اتفاقی است که برای آن‌ها می‌افتد.

او ادامه داد: البته ورود به محیط دارک وب و استفاده از آن چندان ساده نیست. در واقع، دسترسی به محتوای آن با اینترنتی که ما روزانه با آن سرو‌کار داریم کاملا متفاوت است.

تبار اضافه کرد: برای ورود به این فضا باید از یکسری مرورگرهای مخصوص استفاده کرد. همچنین برای جستجو به موتورهای جستجوی مخصوص نیاز است.

چرا دارک وب فیلتر نمی‌شود؟

این کارشناس شبکه گفت: این شبکه توسط دولت‌ها و غول‌های فناوری اداره نمی‌شود. به همین دلیل نمی‌توان آن را فیلتر یا دسترسی به آن را برای کاربران مسدود کرد.

وی ادامه داد: تا به حال در جهان هیچ دولتی نتوانسته دسترسی به دارک وب را مسدود یا حتی محدود کند. همانطور که گفتیم، فعالیت در این محیط کاملا به طور ناشناس اتفاق می‌افتد. اگر خرابکاران یا کاربران به طور عمد یا سهو هویت خود را فاش نکنند، ردیابی آن‌ها تقریبا غیرممکن است.

او اظهار کرد: با ابداع ارزهای دیجیتال، خرید و فروش در آن به راحتی اتفاق می‌افتد، بدون آنکه بانک و پلیس بتواند افراد را ردیابی کند.

فیلترینگ؛ مسبب افزایش استفاده از دارک‌وب در ایران

تبار درباره وضعیت استفاده از دارک‌ وب در ایران نیز گفت: مرورگرهای مخصوص دارک وب همگی به روش‌های دور زدن فیلترینگ مجهز هستند. به همین دلیل اگر کاربری قصد استفاده از دارک‌وب را نداشته باشد، می‌تواند با دانلود این مرورگرها از سد فیلترینگ بگذرد.

وی ادامه داد: بسیاری از کاربران جوان‌تر با دانلود این مرورگرها در ابتدا قصدی برای ورود به دارک وب ندارند. هدف آن‌ها تنها عبور از سایت‌های فیلتر شده است؛ اما کم کم با این محیط آشنا و به آن ورود پیدا می‌کنند.

این کارشناس گفت: بعد از این ماجرا و در صورت فریب خوردن کودکان و نوجوانان توسط کلاهبرداران و افراد سودجو دیگر کاری از دست هیچکس بر نمی‌آید.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج