جاباما
۱۲۲۰۴۸۱
۱۶۹
۱۶۹
پ

شناسایی ستاره‌لرزه‌های بزرگ در کهکشان راه شیری

رصدخانه فضایی گایا متعلق به آژانس فضایی اروپا چندین «ستاره‌لرزه» را شناسایی کرده که شبیه زمین‌لرزه‌های سونامی‌مانند است.

همشهری آنلاین: گایا که در سال ۲۰۱۳ به فضا فرستاده شد، راه شیری را مطالعه می‌کند و نقشه‌ای از کهکشان ایجاد کرده، اما اکنون اطلاعات جدیدی در مورد ستارگان و ترکیب شیمیایی آنها از جمله رنگ، سن، درجه حرارت و سطح روشنایی فاش کرده است.

شناسایی ستاره‌لرزه‌های بزرگ در کهکشان راه شیری

رصد نشان داد که گایا ستاره‌لرزه‌هایی را مشاهده کرد که شکل ستارگان را تغییر می‌دهند. آژانس گفت این ماموریت نوسانات شعاعی را ردیابی کرده است که باعث می‌شود ستاره‌ها متورم یا کوچک شوند و در عین حال شکل خود را حفظ کنند.

با این حال، سونامی در مقیاس بزرگ را نیز برگزیده است. کانی آئرتس از کی‌یو لوون در بلژیک که یکی از اعضای ماموریت گایا است، می‌گوید: «ستاره‌لرزه‌ها به ما چیزهای زیادی در مورد ستارگان، به ویژه عملکرد درونی آنها می‌آموزند. گایا در حال باز کردن یک معدن طلا برای ستاره لرزه‌شناسی ستاره‌های عظیم است.»

گایا در یک مکاشفه شگفت‌انگیز دریافت که برخی از ستارگان کهکشان ما از مواد اولیه ساخته شده‌اند و برخی دیگر از ماده غنی‌شده توسط ستارگان نسل‌های قبلی به‌وجود آمده‌اند.

آژانس فضایی اروپا گفت: «داده‌های منتشر شده شماره 3 گایا، جزئیات جدید و بهبودیافته برای تقریبا دو میلیارد ستاره در کهکشان ما است. در این مجموعه داده‌ها بزرگ‌ترین کاتالوگ ستاره‌های دوتایی، هزاران جرم منظومه شمسی مانند سیارک‌ها و قمرهای سیارات وجود دارد.»

آژانس فضایی اروپا این ستارگان را به عنوان حرکات ریز روی سطح یک ستاره توصیف کرد که شکل آنها را تغییر می‌دهد. اگرچه گایا برای چنین رصدی ساخته نشده بود، اما توانست ارتعاشات دیگری را که بیشتر شبیه سونامی در مقیاس بزرگ هستند شناسایی کند.

آژانس فضایی گفت گایا بزرگ‌ترین نقشه شیمیایی کهکشان را که با حرکت‌های سه بعدی از محله خورشید به کهکشان‌های کوچک‌تر همراه شده است، نشان داد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج