جاباما
۱۲۲۰۹۵۸
۱۰ نظر
۴۴۴۳
۱۰ نظر
۴۴۴۳
پ

کشف جالب درباره «مغز» که شگفت‌زده‌تان می‌کند!

در سیستم‌های مکانیکی، از موتور ماشین گرفته تا قطعات موجود در لپ‌تاپ معمولا با افزایش فعالیت، دمای آنها بالا می‌رود. حالا دانشمندان می‌گویند چنین وضعیتی در مغز انسان نیز صادق است و این عضو مهم می‌تواند دمایی بالاتر از تصورات پیشین داشته باشد.

دیجیاتو: در سیستم‌های مکانیکی، از موتور ماشین گرفته تا قطعات موجود در لپ‌تاپ معمولا با افزایش فعالیت، دمای آنها بالا می‌رود. حالا دانشمندان می‌گویند چنین وضعیتی در مغز انسان نیز صادق است و این عضو مهم می‌تواند دمایی بالاتر از تصورات پیشین داشته باشد.

با استناد به مطالعات جدید انجام شده، از قرار معلوم دمای بخش‌های درونی‌تر مغز می‌تواند حتی به ۴۰ درجه سانتیگراد هم برسد، هرچند که دمای مذکور می‌تواند تحت تاثیر عوامل بیرونی مانند جنسیت فرد یا زمان خاصی از روز قرار تغییر کند.

 

کشف جالب درباره «مغز» که شگفت‌زده‌تان می‌کند!

گفتنی است که دمای 40 درجه در مقایسه با میانگین دمای بدن که عموما زیر 37 درجه سانتیگراد است کمی زیاد به نظر می‌رسد اما جایی برای نگرانی وجود ندارد چرا که این حرارت نه تنها نشان‌دهنده بیماری یا ناراحتی خاصی نیست بلکه به عقیده دانشمندان حتی نشانه عملکرد سالم مغز نیز به شمار می‌رود.

به گفته جان اونیل، بیولوژیست شورای تحقیقات درمانی از آزمایشگاه زیست‌شناسی مولکولی انگلستان، نکته جالب در نتایج این مطالعات به این نکته باز می‌گردد که مغز در حین فعالیت طبیعی می‌تواند به دمایی برسد که آن حرارت در هر نقطه دیگری از بدن تب محسوب می‌شود.

اطلاعات تکمیلی از یافته‌های دانشمندان در خصوص دمای مغز

تیم حاضر در این تحقیقات جهت اندازه‌گیری دمای مغز بدون تماس فیزیکی ناخوشایند، از تکنیکی به نام «طیف نمای طنین مغناطیسی» (MRS) استفاده کردند، این تکنیک الگوهای شیمیایی موجود در میدان‌های مغناطیسی را اندازه‌گیری می‌کند.

بدین ترتیب محققان توانستند دمای مغز 40 داوطلب سالم در سنین 20 الی 40 سال را اندازه‌گیری کنند. آنها در ادامه همچنین این اطلاعات بدست آمده را با داده‌های ریتم شبانه روز و ساعات خاص روزانه ترکیب کردند.

طبق نتایج بدست آمده میانگین دمای مغز 38.5 درجه سانتیگراد است که حدود 2 درجه از دمای زیر زبان بیشتر است، با این حال همانطور که پیش‌تر ذکر شده بود عواملی نظیر ساعات روز، نواحی مختلف مغز، سن، جنسیت و عادت ماهانه در این مطالعات تاثیرگذار بودند.

کشف جالب درباره «مغز» که شگفت‌زده‌تان می‌کند!

طوری که مغزهای مونث حدود 0.4 درجه سانتیگراد گرم‌تر از مغزهای مذکر بودند که می‌تواند ناشی از عادت ماهانه باشد. بالاترین دمای ثبت شده نیز 40.9 درجه بود، همچنین دانشمندان متوجه شدند که دمای مغز در طول شب و قبل خوابیدن کاهش پیدا می‌کند و در طول روز دوباره بالا می‌رود.

محققان پس از انجام این آزمایشات همینطور موفق به تهیه یک نقشه حرارتی چهار بعدی از مغز شدند (تصویر بالا) و امیدوارند که این نقشه به عنوان منبع و ارجاعی جهت مشاهده فعالیت‌های یک مغز سالم مفید واقع شود، با این حال همگی آنها اتفاق نظر دارند که این آزمایشات باید در میان گروه‌های بزرگ‌تری از مردم نیز ادامه پیدا کند تا ه نتایج سودمندتری برسیم.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ناشناس

      به جای این کارها به خداوند متعال که این شگفتی ها را آفریده ایمان بیاورید و نمازتان را بخوانید

    • ناشناس

      خداوند‌به توعقل‌داد‌که‌فکر‌کنی‌وبرای‌نجات‌انسان‌وحیوان‌علم‌ودانش‌بیافرینی

    • ناشناس

      یعنی ممکنه مغزمون بسوزه ؟

    • مینا

      همواره سرتان سبزودلتان گرم ولبتان شاد باد.

    • ناشناس

      تو خوبی

    • ناشناس

      چرا بی دلیل قضاوت می کنید دوست عزیز

    • ناشناس

      وا
      پناه بر خدا

    • بدون نام

      اینو ما ایرانیها میدونستیم ، بابام هی میگفت بشین بچه مخم داغ کرد

    • ناشناس

      پس درسته می گن یارو جوش اورده

    • ناشناس

      من اینو قبلا موقع درس خوندن فهمیده بودم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج