۱۲۲۱۶۳۱
۲۷ نظر
۵۰۸۰
۲۷ نظر
۵۰۸۰
پ

سن بازنشستگی در ایران به چند سال خواهد رسید؟

روزنامه ایران در گزارشی ضمن گفتگو با یک کارشناس بر لزوم افزایش سن بازنشستگی تاکید کرده است.

روزنامه ایران در گزارشی ضمن گفتگو با یک کارشناس بر لزوم افزایش سن بازنشستگی تاکید کرده است.

سن بازنشستگی در ایران به چند سال خواهد رسید؟

در بخشی از این گزارش می‌خوانیم:

 دکتر وحید راشدی متخصص سالمندشناسی و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران:

* (با بیان اینکه وقتی از سالمند حرف می‌زنیم نمی‌توانیم فقط بر مبنای عدد و رقم حرف بزنیم*: مفهومی داریم تحت عنوان سالمند سالم یا سالمند فعال. خیلی از سالمندان جدا از سن تقویمی به لحاظ زیستی و روانی در جامعه فعال هستند و خیلی از افراد هم قبل از رسیدن به سن 60 سالگی توان کار کردن را ندارند و از کار افتاده می‌شوند. بنابراین بحث اشتغال سالمندان عددی نیست که خیلی با سن و سال افراد رابطه داشته باشد و برای بازنشستگی یک فرد باید ارزیابی عملکردی از توانمندی‌های او داشته باشیم تا ببینیم فرد می‌تواند کارش را انجام بدهد یا خیر.

* (با اشاره به بحثی که سال گذشته برای افزایش سن بازنشستگی مطرح شده بود): قبل از اینکه بودجه 1401 مصوب شود بحث افزایش سن بازنشستگی شروع شد که سر و صدای زیادی ایجاد کرد. قرار بود دو سال سن بازنشستگی افزایش پیدا کند که موضوع مهمی بود و در حال حاضر به طور رسمی در کشور ما 60 سال برای مردان و 55 سال برای خانم‌ها سن بازنشستگی در نظر گرفته شده است، حالا تعریف بازنشستگی چیست؟ ماده دو تأمین اجتماعی می‌گوید بازنشستگی عبارت است از عدم اشتغال بیمه شده به سبب رسیدن به سن بازنشستگی که 60 سال برای مردان و 55 سال برای زنان است و این افراد بعد از بازنشستگی و عدم اشتغال باید مستمری بازنشستگی دریافت کنند. از طرف دیگر در همه جای دنیا وقتی شاخص «امید ‌زندگی» بالا می‌رود قاعده‌اش این است که سن بازنشستگی هم افزایش پیدا کند.

* در حال حاضر امید زندگی در کشور ما حدود 76 سال است و دو سال پایین‌تر از این عدد یعنی حدود 74، 75 سال برای مردان و دو سال بالاتر از این عدد یعنی حدود 76، 77 سال برای زنان سن امید زندگی است. در حالی که در گذشته این طور نبود. 110 سال قبل سن امید زندگی در ایران بسیار پایین بوده و در آن زمان قطعاً فرد در 60 سالگی توان کار کردن را شاید نداشته اما بهبود سیستم بهداشتی و اجتماعی در طی این سال‌ها باعث شده مردم بیشتر زنده بمانند و قاعدتاً بیشتر کار می‌کنند.

* فرض کنید اگر سن بازنشستگی ثابت باشد مثلاً 60 سال باشد و امید زندگی 70 سال باشد این یعنی وقتی فرد 60 سالش تمام شد 10سال باید مستمری دریافت کند و متوسط حقوقش را بگیرد. الان امید زندگی 76 سال است یعنی فرد به جای 10 سال باید 16 سال مستمری دریافت کند و این عملاً فشار مضاعفی بر صندوق‌های بازنشستگی وارد می‌کند.

* این متخصص سالمندشناسی با بیان اینکه طی سال‌های آینده امید زندگی در کشورمان بالاتر می‌رود و ازآن طرف نرخ سالمندی‌مان به 20 تا 25 درصد می‌رسد، افزود: این مسائل متأسفانه فشار سنگینی بر صندوق‌های بازنشستگی وارد می‌کند و اگر سیاستگذاری مناسبی صورت نگیرد این صندوق‌ها حتی ممکن است ورشکست شوند. در همه جای دنیا وقتی امید زندگی بالا می‌رود متوسط سن بازنشستگی هم دو تا سه سال بالاتر می‌رود. البته انتقادهایی هم به این طرح هست مثل اینکه تکلیف اشتغال جوان‌ترها و فضای رقابتی بازار کار چه می‌شود. بنابراین باید اول فضای بازار کار، نرخ بیکاری و وضعیت صندوق‌های بازنشستگی را در نظر داشته باشیم بعد می‌توانیم بگوییم می‌توان سن بازنشستگی را یکی دو سال افزایش داد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ناشناس

      خود دولت کارمندان متخصص اش را در سن 50 سالگی با بهانه بازنشست کرد! کجای کارید؟

    • ناشناس

      به امید فردا

    • محمد

      این چه منطقیه آخه، صندوق سی سال داره از حقوق برداشت میکنه ، بعد فشار بالاش میاد؟!!!! چرا فشاری که طی سی سال به کارمند و کارگر میاد ونمیبینید ، عجب تصمیم گیران بیسوادی داریم خداییش

    • خدا

      مسئولین متدین به جایی رسوندن که خلق اله تا آخرین روز حیات باید کارکنن تا لقمه نان خالی انشااله نصیب شان بشه !!!

    • حسینی

      آقا معلومه خودش در رفاه و از حقوق ومزایا خوب برخوردار است ونیاز به شغل دوم بعد از باز نشستگی ندارد که مثل ما روز شمار کند تا با شغل بعد ازبازنشستگی شرمنده خانواده نباشیم

    • ناشناس

      صندوق های بازنشستگی همین الانشم ورشکسته شده اند، در سال‌های آینده هیچ بودجه ای ندارند برای پرداخت حقوق بازنشستگان.

    • ناشناس

      وقتی سی سال قبل از پرداخت حقوق کارگر ،اول سهم بیمه و مالیات رو برمی‌دارید مشکلی نیست.حالا زورتون میاد برای روزهای پیری شون پول خودشون رو بهشون برگردونید.

    • ناشناس

      دوباره اینا بیکار شدند ،نشستن دور هم ،کیسه دوختن

    • ناشناس

      عمردست خداست شمابفکرنثل آینده جوانان ناامیدباشید عشق خانه سالمندانه آنهاباآرامش وامنیت ومهرومحبت ودورهمی ویکرنگی وصداقت جوانی راگزراندند دست سالمندان رامیبوسم

    • ناشناس

      وقتیکه صندوق بازنشستگی مدت ۲۵ الی ۳۰ بیمه کم میکنه مطمنا به همین اندازه هم باید به بازنشسته حقوق بده.(چه خودش زنده باشه وچه وارثش)

    • ناشناس

      سالمندان بدن هیچ امکاناتی آن زمان ماوشماهارابزرگ کردنندبالالایی وقصه گویی وتربیت کامل وصداقت به دین وایمان ویکرنگی. عشقم پدرومادرسالمندمه مثل گل ازآنهامراقبت میکنم تازنده هستنند جانم فدای دستهای پینه بستانشان

    • ناشناس

      با وجود این همه جوان بیکار نگه داشتن افراد شاغل بیش از 60 سالگی مشکل بیکاری تشدید میکنه و تبعات امنیتی برای کشور داره و عقلانی نیست. ضمنا نگه داشتن فردی با سابقه بالا نیاز به پرداخت حقوق بالا داره در حالیکه جایگزین کردنش با نیروی جوان با نصف حقوق امکان پذیره لذا هیچ جوره دستکاری کردن سن بازنشستگی عقلانی نیست.

    • محسن داودی

      صندق باز نشستگی که ۳۰ سال صندوقشو پر کرده کارخانه هارو خریده هالا که بازنشسته ها زیاد شدن زورش میاد بده

    • ناشناس

      د آخه نامرد وقتی ۳۰ سال حق بیمه و مالیات میده رو نمیبینی؟؟؟؟
      این قسمتش رو کوری ، فقط اون ۱۰ سال که حقوق بازنشستگی میگیریم تا کپه مرگمون رو بذاریم میبینی؟؟؟
      آخه چقد ...هستید شماها

    • ناشناس

      تو متن نوشته متاسفانه امید به زندگی بیشتر شده و به صنددق فشار اومده ... عجب

    • ناشناس

      ی مشت بیسواد خودشونو متخصص جا زدن.

    • ناشناس

      غلط کردی
      کدوم امید به زندگی

    • ناشناس

      واقعاتاچه حدمیتونن احمق وبیسوادباشن که این حرفهاروبزنن آخه سن امید۷۶ سال اونم توایران؟باباجمع کنیداین حرفهای مفت رو...

    • ناشناس

      بسته حمایتی سیانور بدین یک ماه بعد از بازنشستگی بمیرن هزینه صنوق ها هم بیاد پایین

    • تیمور مرادی

      الان زمانی شده کسی هم که سر کاره 2 جای
      دیگه باید سگ دو بزنه تا لقمه نانی به کف آرد
      این حرفها مال خیلی قدیمها بود دوره شاه
      نفس متوجه شدی الان به پنجاه نرسیده آب
      گرم از زیرت میره چه برسد به 60 سال

    • ادم

      پیشنهاد میکنم بازنشستگان را بعد از سن ۶۰ سالگی تا قبل از رسیدن به ۶۱ سالگی اعدام کنید یا خودکشوندن کنید تا نیازی به پرداخت مستمری نباشد، ب صندوق هم فشار نمیاد و راحت مسئولین محتوای صندوق رو به آقا زاده میدن

    • دولت حسن روحانی

      پس بفرمائید ملت قبل بازنشستگی بمیرند ی موقع از دولت حقوق نگیرند جیب شما خالی بشه شما ها دیگه چقدر ... هستید

    • ناشناس

      نویسنده خیلی خیلی نادان تشریف داشتن.... چون 30 سال کار کرده و حق بازنشستگی داده حالا به کجای دولت فشار میاد؟ دولت کمتر دزدی و اختلاس کنه کمتر خرج کشورهای دوست و همسایه مفت خور کنه بهش فشار نیاد.....

    • ناشناس

      ایشون انتظار داره کارمند تا زمان مرگش فقط کار کند اونم با این اوضاع بهم ریخته وجنازه اشو تحویل خانواده اش بدهند وفرد کارمند خلق شده برای کار ....چه حرف مزخرفی.

    • سلام

      سلام .بابا بسته.
      میدونید زن ومردهای خانواده ضعیف میرن سر کار به امید این که بازنشست بشن.
      چیه دوباره میخواین بازنشستگی زن رو 60کنید ومردها رو 65سال به این فکر کردین ایا اسلم تا به این سن برسن زنده میموننن خیلیها دیگه نمیتونن کارکنن.به سلامتی خودتون نگاه نکنید.به سلامتی سن بالاها نگاه کنید. کسی که دیگه نمیتونه راه بره غذا بخوره تفریح کنه حرف بزنه دیگه بازنشستگی به دردش نمیخوره.نکنین.

    • ناشناس

      ۹۰ سال کار برای آدمهای مفت خوری مثل شما که فقط حرف میزنین کنه نه برا کارگر بدبختی که از صبح جون میکنه تا شب تو محیط بیرون

    • ناشناس

      پول پس انداز خود مردم رو زورشون میاد بدن به خودشون انتظار دارن بمیرن

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج