۱۲۲۲۱۴۳
۵۹ نظر
۱۶۸۵۴
۵۹ نظر
۱۶۸۵۴
پ

این کشور، مقصد جدید فرار سرمایه ایرانی‌ها است!

در حالی که بحران و شرایط وخیم اقتصادی همراه با تورم و گرانی بی‌سابقه گریبان کشور را گرفته، وب‌سایت تجارت نیوز در گزارشی خبر از کوچ تولیدکنندگان ایرانی به عراق داده است!

برترین‌ها: در حالی که بحران و شرایط وخیم اقتصادی همراه با تورم و گرانی بی‌سابقه گریبان کشور را گرفته، وب‌سایت تجارت نیوز در گزارشی خبر از کوچ تولیدکنندگان ایرانی به عراق داده است!

این کشور، مقصد جدید فرار سرمایه ایرانی‌ها است!

در بخشی از این گزارش می‌خوانیم:

* در روزهای اخیر خبر رسید که برخی از دامداران، مرغداران و پرورش‌دهندگان ماهی در ایران، به عراق کوچ کرده اند تا تولید را در این کشور ادامه بدهند.  این اما تنها یکی از چندین رخدادی بود که به نظر می رسد زنگ خطر امنیت غذایی در کشور را به صدا درآورده باشد.

* بروز سریالی چند رخداد در این زمینه، نگرانی ها را افزایش داده و همزمان، این زمزمه را ایجاد کرده که شاید عراق به زودی بخشی از توان تولید ایران را جذب کند. به عبارت ساده، بخشی از تولیدکنندگان زنجیره غذایی در ایران، همین حالا هم در حال مهاجرت به بازار عراق هستند. اما آیا این روند با توجه به وضعیت اقتصادی عراق توجیه‌پذیر است؟

* ناصر نبی‌پور، رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران به تازگی گفته بود که عراق با فشار ترکیه، واردات تخم مرغ از ایران را ممنوع کرده است. این مسئول صنفی گفته بود که ترکیه در ۱۲ ماه سال به عراق تخم مرغ صادر می کند و ایران تنها در ۳ ماه تابستان چنین ظرفیتی دارد.

* در واقع به نظر می رسد که عراقی ها ترجیح داده اند با تامین کننده اصلی‌شان همکاری کنند و نه تامین‌کننده‌ای که ۹ ماه از سال توان صادرات ندارد. به گفته برخی مسئولان صنفی، ترکیه بازار تخم مرغ عراق را قبضه کرده است.

* در کنار این ها، در روزهای اخیر تصاویر رهاسازی جوجه های یکروزه در بیابان هم در شبکه های اجتماعی دست به دست شد: جوجه ها را رها کرده بودند تا از گرسنگی و تشنگی در بیابان بمیرند، چرا که نمی توانستند خوراک آنها را تامین کنند یا اینکه پرورش آنها صرفه اقتصادی نداشت.

* در سوی دیگر، دامداران هم می گویند تقاضا برای گوشت قرمز به شدت کاهش پیدا کرده و هزینه خوراک دام هم ۶ برابر شده است. آنها می گویند پرورش دام در این شرایط (که تقاضا نیست و هزینه پرورش دام هم بالا است) صرفه ای ندارد و دام ها در حال وزن کم کردن هستند. به این ترتیب، اگر دولت مجوز صادرات فوری ندهد، دام‌ها از «گرسنگیِ تعمدی» تلف می‌شوند.

* اما نگرانی اصلی‌تر، کوچ یا مهاجرت بخشی از تولیدکنندگان ایرانیِ زنجیره غذایی به عراق است که ظاهرا شدت گرفته است. اما این ماجرا مسبوق به سابقه هم هست. سال گذشته یکی از اعضای اتاق بازرگانی تبریز از مهاجرت حدود ۱۱ هزار بازرگان تبریزی به ترکیه خبر داده بود.

* همین چند هفته پیش هم خبر رسید که بخشی از قطعه سازان ایرانی در حال مهاجرت به امارات متحده عربی هستند، چرا که این کشور برنامه ریزی منسجمی برای تولید خودرو دارد و شرکای فرانسویِ اماراتی ها به آنها توصیه کرده اند که توان تولید ایران در بخش قطعه سازی خودرو را جذب کنند. (در این مورد، این مطلب را در تجارت‌نیوز بخوانید.) و حالا نوبت به عراق رسیده است.

* ماجرا ساده است: عراق در سال های اخیر بزرگ‌ترین بازار صادراتی ایران در زمینه محصولات کشاورزی و غذایی بوده، اما دولت ایران (و دولت عراق) با ممنوعیت و رفع ممنوعیت هایِ یکی در میان برای ورود محصولات غذایی ایران به عراق، در این بازار بحران ایجاد می کردند.

* حالا که شرایط برای تولید در ایران هم بحرانی شده و ثبات اقتصادی هم به سطوح نگران‌کننده‌ای رسیده، ظاهرا بخشی از تولیدکنندگان ترجیح داده اند به صورت مستقیم در خود عراق تولید را ادامه بدهند: تولید در خاکِ عراق، بدون دردسرهای صادرات و واردات.

* در این مورد می‌توان هزاران صفحه مرثیه نوشت، اما اجازه بدهید در اینجا تنها روی یک موضوع تمرکز کنیم: چرا برای برخی تولیدکنندگان ایرانی، بازار ایران جذابیت خود را از دست داده، اما بازار عراق جذاب به نظر می‌رسد؟ بررسی و مقایسه شاخص های کسب و کار و برخی دیگر شاخص های اقتصادی در دو کشور، شاید پاسخی به این پرسش فراهم کند.

* داده های «بانک جهانی» نشان می دهد که در زمینه شاخص «سهولت ایجاد کسب و کار» (Ease of doing business) از قضا وضعیت ایران نسبت به عراق بهتر است و البته هر دو کشور در قعر جدول قرار دارند.

* داده های «بانک جهانی» مربوط به سال ۲۰۱۹ میلادی هستند که با توجه به همه گیری کرونا در سال های اخیر، همچنان قابل اعتنا به نظر می رسند. (اصل داده ها را در اینجا ببینید.)

* بر اساس این داده ها، ایران رتبه ۱۲۷ را از میان ۱۹۰ کسب کرده و رتبه عراق هم ۱۷۲ (پایین تر از کشورهایی مانند سیرالئون و موریتانی) بوده است.

* شگفت‌انگیز اینکه گرجستان با رتبه ۷ (به مراتب بالاتر از آلمان و ایتالیا)، یکی از ۱۰ کشور نخست فهرست است و ترکیه هم در جایگاه ۳۴ قرار دارد. اما به همین یک شاخص نمی توان اعتنا کرد. وابسته بازرگانی سفارت ایران در بغداد، در اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۰ کاتالوگی در مورد رتبه بندی کسب و کار در عراق تهیه کرده که توسط سازمان توسعه تجارت ایران منتشر شده است.

* بر اساس این کاتالوگ، فضای کسب و کار عراق در میان ۱۹۰ کشوری که باز هم مورد بررسی قرار گرفته اند، همچنان رتبه های پایینی کسب کرده است.

* مثلا، عراق از منظر شاخص «اخذ مجوز برق» (Getting Electricity) در جایگاه ۱۳۱ از ۱۹۰ قرار دارد. از منظر شاخص «تجارت برون مرزی» (Trading across Borders) هم جایگاه عراق ۱۸۱ است. از منظر شاخص «اجرای قراردادها» (Enforcing Contracts) رتبه عراق ۱۴۷ است و در زمینه شاخص «رسیدگی به مجوزهای ساخت و ساز» (Dealing with Construction Permits) هم رتبه این کشور ۱۰۳ است.

* با این همه، بر اساس داده‌های این گزارش (و البته با استناد به گزارشی دیگر از بانک جهانی)، جایگاه عراق در زمینه شاخص «شروع کسب و کار» (Starting a business) در سال ۲۰۲۰ از ایران بالاتر بوده است.

* بر این اساس، جایگاه عراق از این نظر ۱۵۴ (از میان ۱۹۰ کشور مورد بررسی) بوده، در حالی که ایران جایگاه ۱۷۸ را به دست آورده است. از باب مقایسه، قطر در همین فهرست جایگاه ۳۲ را به دست آورده است.

* نکته جالب توجه دیگر در این گزارش این است که بر اساس محاسبات وابسته بازرگانی سفارت ایران در بغداد، حداقل مبلغ مورد نیاز برای ایجاد یک کسب و کار در عراق، حدود ۸۰ هزار دلار است.

* به این ترتیب، شاید بتوان این طور جمع‌بندی کرد: در حالی که بازار عراق (به طور کلی) بی ثبات تر از بازار ایران به نظر می رسد و فضای کسب و کار در این کشور هم (به طور کلی) آشوبناک تر از بازار ایران است، باز هم عده ای ترجیح می دهند عطای تولید در ایران را به لقایش ببخشند. می گویند «سرمایه آینده را بو می کشد» و معمولا هم اشتباه نمی کند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • مش قاسم

      نتیجه قصابی اقتصادی است .

    • ناشناس

      یعنی چی ما بریم تو کشورای دیگه برای ادم هایی کشور دیگه کارکنیم پس کشور و وطن بخوایم براچی این جوری اصلا خوب نیست آومدباید داخل کشورش کار کنه زندگی کنه بعد با این کارشون ایران دچار کمبوده مواد غذایی میشه

    • ناشناس

      شرایط وخیم اقتصادی رامگراین دولت بوجودنیاورده است ؟ پس چرااین مطالب رابه مامی گویید.؟

    • ناشناس

      چه فرقی میکنه زمانی که دولی جمهوریه اسلامی پیشرفته ترین بیمارستان و امکانات عالی رو در اختیار عرا میزاره سرمایه دارها هم مجبورند به نظر من بهترین کار و میکنند

    • ناشناس

      از دولت تشکر می کنیم که با تلاش و جراحی اقتصادی و حذف ارز ترجیحی زمینه سرمایه گذاری ایرانیان در عراق را فراهم کرده است.حالا بدبخت تر از عراق جنگ زده می شویم.

    • ناشناس

      بعد عراق مردم بدبخت باید برن افقانستان کارگری

    • ناشناس

      واقعا هنوز با fatf و برجام مخالف هستید .اف بر شما

    • ناشناس

      هم مسئله ما شده جنگ با دنیا و انرژی مزخرف هسته ایی لبنان و سوریه و یمن و فلسطین

    • ناشناس

      دولت از خدایش هست مردم بمیرن مهم نیست خودشان همی چی دارن

    • ناشناس

      برای فضولی دخالت میرن عراق

    • ناشناس

      تولید کننده کارخونه دار که تا هفت نسل پشتش رو بسته در ایران با این افزایش قیمت و کم فروشی

    • داود

      اقای ریسی مملکت خراب کرد

    • ناشناس

      چیه کرون کردن کسی نمیخره محصولاتشون رو حقشونه

    • گرم

      هنوز اولش هست

    • مرادبیک

      اره دیگه کسانی بتونندازاین کشورمیرند اینجابمونندخودشون بازندگیشون تباه میشند

    • ناشناس

      عراق حیاط خلوت شون میخوان بشه

    • علی

      دو دست و دو پا بر میردند

    • حسین

      جدی دو تا کشور مفنگی ،شدن مفت خور ما!

      پاسخ ها

      • ناشناس

        خودتون چی هستید؟

    • مانی

      صادر کننده ای که عراق رو به ایران ترجیح میده زودتر بره بهتره

    • ناشناس

      این هم یک دیگر از شاهکارهای دولت سیزدهم باید شاباش گفت و داد به مسئولین این دولت بشینید پشت میزهاتون و تعریف کنید از خودتان وچاپلوسی همه ریا و تزویر این راه که میروید به ناکجا آباد است

    • ناشناس

      چون اینجا به جای حمایت سنگ میندازن جلو راهشون

    • ناشناس

      دولت بی تدبیر آخرش ایران رابفنا داد

    • لیلی

      اره حالا همه مهاجرت میکنن خیالتون راحت ایران برا شما میزارن مردم از گرسنگی ازبیکاری از گرونی از تورم بدتر از این همه از تحقیر کشورهای همسایه هم ابرو برامون نمونده شما به بقیه کشورها کمک کنین ما مهاجرت میکنیم هر میخواین بیارین بیارین

    • ناشناس

      وا
      پناه بر خدا
      خدا ال کنه
      خدا بل کنه

    • ناشناس

      آینده ای مملو از امید !!!!!

    • ناشناس

      دستاوردها

    • علی

      جوجه را آخر پاییز می شمارند
      دو دست دو پا بر میگردند

    • بیکار و سرگردان

      لعنت به این اقتصاد که همه مانده وامانده شدیم نمبدونیم زنده ایم یا زندانیم یا زندگی میکنزم

    • ناشناس

      فکر کنم سریع فوری انقلابی رفتن اونجا که احساس آرامش بکنن!!!

    • ناشناس

      به لطف آقایون که میگن تحریم اثر نداره.از بدتر نشیم صلوات.

    • ناشناس

      بسه دیگه ی کاری کنید چرا باید سرما داران بخاطر نداشتن امنیت برن کشور دیگه بخداملت افسرده شده‌ دلم میسوزه سرمایه ‌مملکت بره کشور دبگه کسی نیست اقتصاد نجات بده

      پاسخ ها

      • ناشناس

        خیر

    • ناشناس

      فضاي كسب وكار عراق أمنتر از ايران است وكاسبي بدون محدوديت دارد بازار شورجه مركزي بغداد 7 صبح تا ساعت3 عصر فعاليات دارد

    • ناشناس

      چه کردین با مملکت

    • ناشناس

      علت چیست ، ناتوانی دولتمردان که اصول مدیریت و کشورداری را رعایت نکرده و با حرکت های من در آوردی و توجیهات یک من غاز دست در جیب مردم می کنند ، مقل بالا کشیدن حقوق حقه بازنشستگان ، هر که به این نحوه مدیریت دل ببند کلاهش سر معرکه به حراج است

    • ناشناس

      چشم سید محرومان روشن

    • ناشناس

      گفتن جمع کنید برید، خب دارن میرن دیگه

    • ناشناس

      اگه غیرت داریدبایدبمیریدکه کشورپوکیده جنگ زده عراق براتولیدکننده هابهترایران شده

    • ناشناس

      شاید باور کردنی نباشه مردم کردستان عراق یه سفر رفتیم چند براب ایرانیها مصرف مواد گوشتی و مواد غذایی دارند برای مهمونها تو مجمعه غذا میذارند خونه های ۱۰ خواب ماشینهای لوکس وسایل لوکس قبلا با ایرانیها قابل قیاس نبودند

    • ناشناس

      سلام با این اوضاع مالیات ستانی گرانی روزافزون و پایین آمدن قدرت خرید مردم چرخه تولید هم ازکارخواهد افتاد ورکودتورمی تورم و تعطیلی واحد‌های تولیدی وفرارشرکت تولیدی به دیگر کشورها و همچنین تحصیلکردها به دلیل سفره ای که برای آنها پهن کرده اند روز به روز بیشتر خواهد شد صرف ماندن شرکت ها در ایران پایین بودن نرخ مالیات بود که این هم از شرکت ها گرفته شدوجوانان به آینده مبهم ونامید رسیده اند

    • ناشناس

      سلام این گرانی تورم باعث رکود اقتصاد وله تعطیلی کشاندن شرکت ها و مغازه وکسبه خواهد شد

    • ناشناس

      دلیل اصلی اش این است که عراق مثل ایران به دنبال دشمنی با جهان نیست

    • ناشناس

      ببنیدحاصرین ایران ایرانی قربانی بیش ازدههاملیون افغانی بشن ولی اینارواخراج نکنیداولویتتون اونهاشدن ایرانیارویادتون رفته مسولین خارجین مگه

    • ایرانی

      میرن بعد شیشماه باگریه برمیگردند اینجا دیگه بااومدن دولت موشکاف دیگه دلالان باید برن

    • ناشناس

      خدایاچرامازنده ایم

      پاسخ ها

      • ناشناس

        برای اینکه بگین مرگ بر این و مرگ بر اون

    • ناشناس

      عراق بستر فوق العاده ای برای جذب سرمایه داره. چون هیچ زیرساختی نداره شما حتی اگر اونجا یه کارگاه فسقلی بازیافت بزنید طی چند ماه میلیاردرها جلوتون کم میارند.

    • ناشناس

      آب رفته برنگردد بجوی

    • ناشناس

      همه چیز در ایران بحرانی شده است اینکه دولتمردان نمی فهمند یا خود را به نفهمی میزنند مسئله دیگری است ایران از هر لحاظ ای در سراشیبی سقوط قرار گرفته است متاسفانه و هزار بار متاسفانه

    • ناشناس

      آخرین اثر ندارد،کی گفت

    • ناصر

      فاجعه مدیریت در نهایت ایران را به خاک سیاه خواهد کشید.
      چه کسی مسئول نابودی ایران است؟

      پاسخ ها

      • ناشناس

        همه

    • علیرضا آب سالان

      اونا کشورشون صاحب داره رو کشورشون غیرت دارن دنبال پیشرفت کشورشون هستن مال ما فقط دنبال جنگ جنگ جنگ

      پاسخ ها

      • ناشناس

        همینه دیگه
        فطرت و طینت مردم جاهای مختلف با همدیگه تفاوت داره

    • ناشناس

      دارین با ایران ومردمش چکار میکنین

    • فارس

      کشور اختلاس و زمین خواری و رانت و مسئولان حراف جز این بشه جای تعجب داره خدا بفریاد مردم برسه. دیروز نهاجرت دانشجو امروز دانش اموز فردا کودکان باید برده ی کشور های دیگه باشن خجالت بکشید بی غیرت ها

    • ناشناس

      اگر ای ۱۰تا تولید کننده هم برن ایران میشه ؟؟؟؟

    • خدا

      سرزمین ما 100 هزار نفر مسئول و فک و فامیل داره ،بیاین بریم تنهاشون بذاریم !!!!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج