۱۲۲۲۴۳۲
۲۳ نظر
۲۹۶۷
۲۳ نظر
۲۹۶۷
پ

افشاگری از پیشنهاد ترکمنچای روس‌ها به ایران

​عبدالناصر همتی رییس کل پیشین بانک مرکز‌ی می‌گوید: سال ۱۳۹۹ که هم‌زمان با پایان دولت ترامپ و اوج فشار آن بر ایران بود، ما مشکل ارزی پیدا کردیم. با مسئولان روسیه صحبت کردیم که خط اعتباری برای واردات گندم و ذرت به ما بدهند که آن‌ها هم قبول کردند. البته، بر اساس قوانین آن‌ها نمی‌توانستند به دولت وام دهند مگر در زمینه پروژه، پس قرار شد به بانک‌های خصوصی اعلام کنند که به ما اعتبار بدهند و دو سال بعد که شرایط بهتر شد، آن را بازپس دهیم. این بانک‌ها گفتند بهره ارزی ۱۴ درصد است که یک‌جور ترکمانچای بود. هم من و هم آقای روحانی مخالفت کردیم.

هفته نامه صدا: عبدالناصر همتی رییس کل پیشین بانک مرکز ی می گوید: سال ۱۳۹۹ که هم‌زمان با پایان دولت ترامپ و اوج فشار آن بر ایران بود، ما مشکل ارزی پیدا کردیم. با مسئولان روسیه صحبت کردیم که خط اعتباری برای واردات گندم و ذرت به ما بدهند که آن‌ها هم قبول کردند. البته، بر اساس قوانین آن‌ها نمی‌توانستند به دولت وام دهند مگر در زمینه پروژه، پس قرار شد به بانک‌های خصوصی اعلام کنند که به ما اعتبار بدهند و دو سال بعد که شرایط بهتر شد، آن را بازپس دهیم. این بانک‌ها گفتند بهره ارزی ۱۴درصد است که یک‌جور ترکمانچای بود. هم من و هم آقای روحانی مخالفت کردیم.

افشاگری از پیشنهاد ترکمنچای روس‌ها به ایران

مهمترین بخش های گفتگو  با همتی به شرح زیر است:

  *من در انتخابات بر حکمرانی اقتصادی و رفع تحریم‌ها تاکید کردم؛ اگر این سیاست را پیش می‌بردند، وضعیت کشور متفاوت از امروز بود.

* آقای رئیسی و مقامات دولت بارها و بارها گفته‌اند که سفره مردم را به تحریم‌ها گره نزده‌اند؛ وقتی تحریم‌ها نمی‌گذارد درآمد صادرات داشته باشید و واردات با قیمت مناسب انجام گیرد، خودبه‌خود تحریم به سفره مردم وصل می‌شود.

* اگر می‌خواهند به دنیا سیگنال بدهند که باوجود تحریم‌ها محکم ایستاده‌اند، حذف ارز 4200 تومانی که سیگنال معکوس بود! آنچه رخ داد و اعتراضات اجتماعی که صورت می‌گیرد، سیگنال بسیار بدی بود که تبدیل به نقطه‌ضعف مذاکره‌کنندگان شد.

* اگر مبادلات آزاد خارجی و امکان کسب درآمد ارزی را اصلاح نکنیم، اصلا مهم نیست رئیس‌جمهوری چه کسی باشد. هرکس در این سمت قرار گیرد، مشکلات ادامه می‌یابد. البته، این به معنی تفاوت نداشتن دولت‌ها نیست.

* در مناظره‌های انتخاباتی، آقای رئیسی گفت که من همه اقتصاددانان را به خط می‌کنم و نظراتشان را می‌گیرم و اجرایی می‌کنم. من همان‌جا پاسخ دادم که حتی اگر چنین کنید، بینش اقتصادی برای جمع‌بندی ندارید.

* همه‌کسانی که در جریان اصولگرا نبودند و می‌خواستند در انتخابات رأی دهند، به من رأی دادند و بقیه اصلا پای صندوق نیامدند. 15میلیون نفر کمتر از سال1396 در انتخابات 1400 رأی دادند. بنابراین، اگر چهره‌های شناخته‌شده‌تر هم تایید می‌شدند، همین حدود رای می‌آوردند.

* من معتقدم اگر در گفت‌وگوها، مکاتبات و جلسات با رهبری و مسئولان عالی نظام درست مسایل تبیین شود و واقعیت‌ها و پیامدها با نگاه کارشناسی گفته شود، همراهی خواهند کرد. درباره برجام هم، وضعیت همین است.

* چگونه است در دولت هاشمی این سیاست‌ها را تعدیل ساختاری و دستور صندوق بین‌المللی پول می‌دانستند و حالا که خودشان اجرا می‌کنند، اسمش را گذاشته‌اند جراحی اقتصادی؟

* اینکه دولت انتظار دارد همه افزایش 57درصدی حقوق کارگران را از جیب کارفرما تامین کند، در این شرایط رکود اقتصادی منطقی نیست، خود دولت هم باید نقشی داشته باشد.

* من در تلاشم وظیفه‌ام در برابر آن دوونیم‌میلیون نفری که به من رأی داده‌اند، ایفا کنم و با توییت‌ها و موضع‌گیری‌هایم توضیح دهم که اگر من مسئولیت داشتم، چه می‌کردم و به‌نوعی، تریبون رای‌دهندگان به خودم هم هستم.

*عده‌ای می‌گویند فلانی از الان برای انتخابات بعدی فعال شده، درحالیکه من اصلا به این موضوع فکر نکرده‌ام.

* من نمی‌دانم علت ردصلاحیت افراد شناخته‌شده مخصوصا آقایان لاریجانی و جهانگیری چه بود و هیچ‌کس هم به‌طور دقیق این موضوع را توضیح نداد. بارها گفته‌ام متأسفم که بخشی از جامعه که قصد شرکت در انتخابات را داشتند، با این ردصلاحیت‌ها گزینه خود را از دست دادند. البته، بر این باورم که تائیدصلاحیت این افراد هم نمی‌توانست تأثیر چندانی در نتیجه انتخابات داشته باشد.

*همانطور که حرکت یک‌بعدی به سمت غرب اشتباه است، حرکت یک‌بعدی به سمت شرق هم اشکال دارد.

* اگر خروجی عملکرد دولت در بهبود معیشت و رفاه مردم مثبت باشد، اینکه قرارداد با چه کشوری بسته شود، مهم نیست؛ از جمله با چین و روسیه.

*بر این باور نیستم که مذاکرات وین به نتیجه نرسد، تصورم می‌کنم اختلافات نهایتا حل شود و توافق صورت می‌گیرد.

*بانک‌های روسی می‌خواستند برای واردات گندم اعتبار با بهره 14درصد به ما بدهند که قرارداد ترکمانچای بود؛ هم من و هم آقای روحانی مخالفت کردیم و نپذیرفتیم.

*اگر قدرت خرید مردم بالا نرود و مشکلات اقتصادی رفع نشود، در عرصه خارجی هم به‌مرور درگیر مشکلات و گرفتاری‌های همه‌جانبه می‌شویم.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ناشناس

      اقای همتی خودت با۲۵ درصد به مردم وام میدادی لطفا بخواب

    • ناشناس

      بایدبه همه دنیاتعامل کنیم ولغوتحریم کنیم،برجام راه معقول وکم هزینه ترهست!!!!البته فعلاکالای چینی برای ماارج وقرب دتره وماهم نفت می دهیم!!!!

    • شهاب

      الکی شعار نده خسر دنیا والعقبا

    • ناشناس

      همتی تو این اوضاع خراب تو دگه کاسه داغتر نشو

    • امیر

      خواهشا شکر زیادی نخور تو و روحانی مملکت را به فنا دادید ارزش پول کشور را یک دهم کردید ازر 2800 تحویل گرفتید 35هزار تومان تحویل داد پراید 18 میلیون را 220 میلیون تحویل دادید. از رو هم نمیری

    • ناشناس

      قربون شکل ماهت حق رو بگو اگه به ضررت باشه اگه نسبت به رای احساس وطیفه میکنی بگو که با وجود عدم توافق داریم نفت رو میفروشیم!! بگو که غرب به جای ترکمانچای میخواد ما به کلی برده و نوکرش بشیم و در اخر هم لیبی و سوریه....

    • ناشناس

      چه اشکالی داره مگه شما واسه موقعیت خودتون با بهره ۱۸ نمیدین با کلی پول ملت که دستتونه

    • حسین

      آفرین خرس کوچولو.چقدرشماهاخوب بودید.

    • ناشناس

      تو که لالائی بلدی در زمان تصدی گری خودتان مرتب حواله می دادی به حباب داره،بیچاره حباب را دستخوش حوادث وعده و وعید کردی .صلاح در این است که به استراحت طولانی نیاز فوری داری...برو برا همیشه استراحت‌ ، نگران نباش

    • ناشناس

      شما مخالفت کردید ولی دیروز اون ن موافقت را گرفتن رفتن

    • ناشناس

      سیگنال منفی هست که پوتین هم میخواد بیاد و چند روز گذشته چند رییس جمهور همسایه اومدن و رفتن و رییسی تو بریکس صحبت داشت

    • ناشناس

      حرف مفت!

    • ناشناس

      نه شرقیارو میخواییم نه غربیا پس چرا شرقیارو رابطشوونو قطع نمیکنید بخصوص چینووووووووووو

    • ناشناس

      قیمت دست مال کاغذی را نمی تونند کنترل کنند چه برسه. مرغ. تخم مرغ. ماشین. قیمت بیست برابر شده

    • ناشناس

      برو بابا کارای شما هم دیدیم. همتون عین همید. خوب پیدا نمیشه

    • ناشناس

      تو و دار و دستتون فقط خاموش

    • ناشناس

      به درک

    • ناشناس

      کو گوش شنوا

    • رامین

      آقای همتی وام می داد هیجده درصد ولی بازپرداخت که می شد می شد پنجاه در درصد الان هم البته همین طور هست

    • ناشناس

      شما دولتی‌ها همتون مثل هم هستید
      فقط بلدید مردم رو بدبخت کنید
      ما که از تون فقط بلا و فلاکت دیدیم

    • ناشناس

      یه ضرب المثل هست که میگه کشک وکدومثل هم هستن اماکشک داره طعریف بدی کدو،رومیکنه ،باباهمتون مثل هم هستین دست بردارین مردم فهمیدن

    • یحیی مرادی

      کاش رییسجمهور میشد

    • ناشناس

      اگر میدانستی که نباید حرف بزنی بالاترین توفیق را بدست می آوردی اما متاسفانه نمیدانی و این بدبختی کوچکی نیست .

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج