۱۲۲۴۱۸۰
۲۵ نظر
۸۹۷۸
۲۵ نظر
۸۹۷۸
پ

این کنکور سراسری بود یا دورهمی کیک و ساندیس؟

روزنامه شرق در یادداشتی در شماره امروز خود از روند برگزاری کنکور سراسری انتقاد کرده و به عملکرد مسئولان سازمان سنجش کنایه زده است.

روزنامه شرق در یادداشتی در شماره امروز خود از روند برگزاری کنکور سراسری انتقاد کرده و به عملکرد مسئولان سازمان سنجش کنایه زده است.

این کنکور سراسری بود یا دورهمی کیک و ساندیس؟

در بخشی از این یادداشت می‌خوانید:

* روز جمعه است و اینترنت به حدی کم‌زور شده که حتی نمی‌توان اینستاگرام را به‌راحتی باز کرد. خانواده‌ها به رسم همیشگی کنکور، در هوای داغ تیرماه بیرونِ حوزه‌های برگزاری آزمون نشسته‌اند کفِ خیابان و ون‌های گشت ارشاد، کمی آن‌طرف‌تر، اوضاع را رصد می‌کنند.

* زن و مرد مدام با گوشی‌هایشان ور می‌روند تا بفهمند چرا اینترنت کند و قطع شده است. هنوز خبردار نشده‌اند که این بار این قطعی اینترنت نه به خاطر برخورد لنگرِ کشتی‌ها یا ناکام‌ماندن برجام در دوحه‌ بلکه به خاطر «آرامش خاطر» داوطلبان و کنکوری «عادلانه» است.

* سیزدهمین دولت، بعد گذشت چهار دهه، گویی هنوز نمی‌تواند برگزارکننده بدون حاشیه کنکور سراسری کشور باشد. آزمون‌های سراسری در دنیا از کیفیت و کلاس درخور توجهی برخوردارند. همه‌جا مثل چین نیست که تردد در خیابان‌ها و آسمان بالای سر محل برگزاری آزمون، ممنوع شود و شهر به مراقبت پلیسی تن بدهد؛ مثلا کیفیت آزمون ورودی کالج‌های آلمان به حدی بالاست که داوطلبان می‌توانند به‌راحتی و از طریق اینترنت در جریان مراحل تصحیح برگه‌ها، امتیازدهی و نمره و... باشند و بی‌واسطه با کمترین نامه‌نگاری، مسائل و مشکلات خود را مطرح کنند و جواب بگیرند.

* امسال اما دولت برای برگزاری کنکور سنگِ تمام گذاشته. سازمان سنجش از وزارت اطلاعات، قوه قضائیه و نیروی انتظامی کمک خواسته تا شورایی برای حفاظت از آزمون سراسری تشکیل شود با هدف مچ‌گیری از داوطلبان و شرکت‌کنندگان در آزمون. این شورا فقط برای آزمون امسال 13 جلسه تا به حال برگزار کرده و با انواع ابلاغیه‌ها و دستورالعمل‌ها، اشد مجازات را برای اخلالگران در کنکور و دانش‌آموزانی که به هر دلیل تابع این دستورالعمل‌ها رفتار نکنند، تعیین کرده است.

* کنکوری با کمتر از یک‌میلیون‌و 490 هزار شرکت‌کننده به خودی خود دیگر ترسناک نیست‌ اما این همه بگیروببند، از این آزمون همان غول بی‌شاخ‌و‌دمِ دهه 80 را در ذهن مخاطبانش ساخته است. حجم ورودی دانشگاه‌ها به حدی زیاد شده که دانش‌آموزان می‌دانند صرف شرکت آنها در آزمون و خوردن آن کیک و ساندیس برای قبولی کافی‌ است‌ اما با این همه، حالا این دولت است که کوتاه نمی‌آید و به نظر می‌رسد به جای رفع گلوگاه‌های فسادخیز آزمون سراسری، به دنبال برخورد پلیسی، قضائی و امنیتی با دانش‌آموزانی‌ است که تازه عدد سن آنها به 18 رسیده است!

* ‌گزارش هفته گذشته روزنامه اعتماد از پشت پرده کنکور 1400 خیلی دیر چاپ شد؛ انتشار زودتر آن می‌توانست بسیاری از کنکوری‌های امسال را از صرافت شرکت در آزمون بیندازد؛ چرا‌که نشان می‌داد فساد در سیستم برگزاری کنکور، فراتر از سؤال‌فروشی‌های رایج، به جاهای بدی می‌رسد. هم‌زمان، رسانه‌های نزدیک به دولت هم با انتشار چند گزارش از شیوه‌های عجیب‌و‌غریب تقلب در کنکور، تلاش کردند انگشت اتهام از سمت باندهای متخلف در کنکور به سمت دانش‌آموزان برود.

* برگزاری آزمون‌های سراسری در دنیا، نموداری از هماهنگی میان دستگاه‌های مختلف است. همین حالا هم که جوان‌ها یکی بعد از دیگری از کشور خارج می‌شوند و برای ادامه تحصیل، کشور دیگری را انتخاب می‌کنند، باز هم ظرافت و طراحی منظم آزمون خارجی‌هاست که چراغ سبز اولیه به پروسه مهاجرت را روشن می‌کند.

* دولت در ایران اما همواره یکی از مخالفان خاموش حذف کنکور بوده است؛ چرا‌که در صورت حذف این آزمون استرس‌زا، بسیاری از ابزارهای سرنوشت‌ساز نسل‌های آینده را از دست خواهد داد. کنکور برای پسرها راهی برای به تأخیر انداختن خدمت زیر پرچم است و برای دخترها، تنها راه ورود مستقل به دنیای جوانی و دولت نمی‌خواهد نقش خود را در این گلوگاه به غیر واگذار کند. نتیجه چه شده؟ قطع اینترنت در روز برگزاری آزمون!

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ناشناس

      کنکور رانتی ساندیس خورا

      پاسخ ها

      • ناشناس

        ستاد تک نفره همتی هیچ وقت شانسی برای کنکور نداشته حسودی میکنه

      • ناشناس

        8.45
        اخبارو دیدی رد شدگان پزشکی با کمک نماینده مجلس قبول شدن تو کلا خودتو زدی به اون راه دانشگاه کنکور نمیدونی چیه فکر میکنی دیپلم هم مدرکه

    • ناشناس

      کنکور استرسی بی فایده باید حذف بشه

    • م

      صندلیها ، قبل از کنکور ، واگذار ، فروخته ، رزرو ،...شده اند ، این کارها هم برای حفظ ظاهر است !

    • ناشناس

      افتضاح
      کنکور نمونه کوچکی از جامعه بی نظم و قانون ایرانه

    • کنکوری

      هر چی دل تون خواست می نویسید .‌من ماست صد درصد دولت هستم .‌ کلی این روش برای تقلب لازم بود که جلوش بگیرند

    • ناشناس

      حسود چرت و پرت نگو

    • ناشناس

      فهمیدند دانشگاه خبری نیست ، بی خیالش شدند

    • ناشناس

      آخه کی سره جلسه موبایل داشته که ازین خانم عکس گرفته؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    • ناشناس

      چون تقلب توش واقعا زیاد و افتضاح شده

    • ناشناس

      چیه این کنکور اههههه بردارید ش تو رو جون عمه تون

    • ناشناس

      کنکور با همه ضعف و سهمیه های ناعادالانه فعلا روش معقول تریه نسبت به برداشتن کلی اون و تاثیر شدید سوابق تحصیلی که اولا سنجش متفاوت مدارس و دوما افزایش رانت و فساد در ورودی دانشجویان رو داره

    • ناشناس

      اینجا هم مقصر دولت روحانیه

    • ناشناس

      وقتی دانشگاها توصیه ای شده دیگه کنکور لازم نیست

    • ناشناس

      نویسنده یا بچه اش خودشون نتونستن تقلب کنن لجشون گرفته🤣

    • ناشناس

      کسانی که از جلسه کنکور عکس گرفته اند حتما از سئوالات هم عکس گرفته وبه خارج از جلسه ارسال کرده اند اینها هر که هستند از مراقبین گرفته تا نظافت چی وسایر عوامل باید دستگیر محاکمه علنی شدند از کنکور کسی حق عکس و فیلم برداری ندارد

    • ناشناس

      کار بدی که نکردن اتفاقا همه خیالشون راحته تقلب نشده....دیگه ایراد الکی نگیریم....الان میگید ازمون حذف بشه چون استرس زاست خب کی بره پزشکی بخونه ؟رشته های خب مخصوص پولدارها و پارتی دارها میشه اتفاقا ازمون عالیه حق ب حق دار میرسه ...

    • ناشناس

      کنکور باید برای رشته های پرطرفدار مث حقوق و پزشکی دایر باشه اما برای رشته های مث مهندسی دریا باید با رزومه یا معدل گزینش بشه

    • اسی طلا

      ناموسا مملکت ما کدوم طرفی داره میره

    • ناشناس

      مملکت وامکانات همه رامتعلق به خودشان می دانند وهیچ حق وحقوقی برای عامه مردم قائل نیستند

    • ناشناس

      سنجش با تقلب های گسترده اش باید برچیده شود و سازمانی جدید با کارمندانی جدید روی کار آیند وگرنه فاتحه آینده کشور را بخوانید

    • سین الف

      ۹ و ۴۵ . همتی تحصیل کرده دانشگاه تهران تا دکترا هست مثل اربابای شما امام صادق و تا کلاس ششم درس نخونده ...
      ما که تو دانشگاه بزرگ و درست درمون تحصیل کردیم مثل اربابای شما افسار مملکت رو دست نگرفتیم که بچه های خودمون رو با رانت و افزایش سهمیه و تقلب بفرستیم دانشگاه .
      وقتی یه نظر شاز مینویسی منتظر جواب هم باش

    • ناشناس

      کنکور رو بردارید
      نسل جدید رو مثل نسل ما تباه نکنید

    • ناشناس

      روزنامه شرق پارسالم همین اختلال اینترنت در زمان برگزاری کنکور بود تازه بیدار شدی

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج