۱۲۲۶۲۱۶
۱ نظر
۱۲۹۵
۱ نظر
۱۲۹۵
پ

تصویر موشک ناسا روی سکه یک دلاری

تصویر موشک تاریخی سترن ۵ که نخستین فضانوردان را با خود به ماه برد، قرار است در سال ۲۰۲۴ بر پشت سکه‌ یک دلاری جدید حک شود.

خبرگزاری ایسنا: تصویر موشک تاریخی سترن ۵ که نخستین فضانوردان را با خود به ماه برد، قرار است در سال ۲۰۲۴ بر پشت سکه‌ یک دلاری جدید حک شود.

برنامه چند ساله "سکه یک دلاری نوآوری آمریکایی"(American Innovation ۱$ Coin) برای تقدیر از نوآوری‌ها و نوآوران این کشور اجرا می‌شود و طی این برنامه، سکه‌هایی یک دلاری برای هر یک از ۵۰ ایالت آمریکا با طرح‌های به خصوص ساخته و عرضه می‌شوند. این سکه‌ها اگرچه از نظر مادی ارزشمند هستند، اما برای معاملات روزمره مورد استفاده قرار نمی‌گیرند و بیشتر توسط کلکسیون‌دارها جمع‌آوری می‌شوند.

تصویر موشک ناسا روی سکه یک دلاری

از سال ۲۰۱۹ تاکنون ضرابخانه ایالات متحده چندین سکه جدید به ترتیبی که ایالت‌ها قانون اساسی ایالات متحده را تصویب کرده‌اند، ضرب کرده است.

پیشران موشک سترن ۵(Saturn V) ناسا نیز که قرار است تصویر آن در پشت یک سکه یک دلاری نقش ببندد، نماینده ایالت آلاباما خواهد بود. کمیسیون هنرهای زیبای آمریکا(CFA) و کمیته مشورتی شهروندی ضرب سکه(CCAC) به طور جداگانه طرح‌های برگزیده را بررسی کردند و توصیه‌های متفاوتی را به مدیر ضرابخانه ارائه دادند، اما در نهایت تصمیم برای انتخاب طرح با مدیر ضرابخانه است.

روی سکه‌های یک دلاری نوآوری آمریکا، تصویری از مجسمه آزادی که در همه‌ی سکه‌های رایج دیده می‌شود، به چشم می‌خورد و پشت سکه‌ها، تصاویر متفاوتی حک می‌شوند.

تصویر موشک ناسا روی سکه یک دلاری
سکه مقدماتی

سکه مخصوص ایالت آلاباما زمانی که در سال ۲۰۲۴ عرضه شود، بیست و دومین سکه برای یک ایالت از این مجموعه خواهد بود. اولین سکه از این مجموعه با عنوان سکه مقدماتی در سال ۲۰۱۸ ساخته شد.

موشک سترن ۵(Saturn V) در مرکز پرواز فضایی جورج سی مارشال در هانتسویل، آلاباما طراحی و ساخته شده است. در مجموع ۱۳ موشک سترن ۵ بین سال‌های ۱۹۶۷ تا ۱۹۷۲ برای حمایت از برنامه آپولو و اکتشافات انسان در ماه، از مرکز فضایی کندی بدون از دست رفتن خدمه یا محموله به فضا پرتاب شدند. تا سال ۲۰۲۲، سترن ۵ همچنان بلندترین، سنگین‌ترین و قوی‌ترین موشک جهان که به صورت عملیاتی مورد استفاده قرار گرفته، باقی مانده است و تنها موشکی است که انسان را فراتر از مدار پایین زمین می‌برد.

کی آیوی (Kay Ivey) فرماندار آلاباما، طرح این موشک را برای سری سکه‌های یک دلاری نوآوری برای ایالت آلاباما پیشنهاد کرد. هنرمندان ضرابخانه با متخصصان برای توسعه ۱۱ طرح برگزیده همکاری کردند.

تصویر موشک ناسا روی سکه یک دلاری

طرح شماره یک، یکی از دو کاندیدایی بود که توسط فرماندار آلاباما پسندیده شد. در این طرح، لحظه پرتاب موشک سترن ۵ در حالی که ماه در پس زمینه آن قرار دارد، دیده می‌شود.

تصویر موشک ناسا روی سکه یک دلاری

طرح دومی که مورد پسند قرار گرفت، اولین مرحله موشک سترن ۵ را نشان می‌دهد که از سایر بخش‌های موشک جدا می‌شود و ماه در فاصله دوری در تصویر دیده می‌شود و کلمه SATURN V در کنار موشک نقش بسته است.  

کمیته مشورتی شهروندی ضرب سکه که به وزیر خزانه‌داری در مورد هر موضوع یا طرح پیشنهادی مربوط به سکه‌های ایالات متحده یا سایر مدال‌ها مشاوره می‌دهد، با فرماندار موافقت کرد و طرح یک را توصیه کرد. این کمیته پیشنهاد کرد که واژه SATURN V با همان فونت که در طرح‌ دیگر دیده می‌شود به این طرح اضافه شود. با این حال، تصمیم نهایی در مورد اینکه کدام طرح توسط ضرابخانه ایالات متحده استفاده می‌شود با رئیس خزانه‌داری است.

تصویر موشک ناسا روی سکه یک دلاری
سکه دلاور سمت راست و سکه مریلند سمت چپ 

سکه آلاباما سومین سکه در سری سکه‌های نوآوری آمریکایی است که دارای موضوع فضایی یا نجومی است. اولین مورد که در سال ۲۰۱۹ برای ایالت دلاور(Delaware) ساخته شد، به تجلیل از آنی جامپ کانن(Annie Jump Cannon)، اخترشناسی که سیستمی برای طبقه‌بندی ستارگان اختراع کرد، اختصاص یافت. یک سال بعد، سکه ایالت مریلند عرضه شد که تصویری از تلسکوپ فضایی هابل روی آن نقش بسته است.

چهارمین طراحی فضایی از سوی نیویورک پیشنهاد شد. ماژول قمری آپولو طرح مورد نظر آن‌ها بود که در میان موضوع‌های پیشنهادی برای سکه سال ۲۰۲۱ ارائه شد. با این حال، این طرح رد شد و به جای آن، تصویری از راه‌آب اِری(Erie Canal) روی سکه نقش بست.

 

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ناشناس

      این سکه چقدر ارزش داره؟

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج