جاباما
۱۲۲۶۵۷۳
۲۴۴
۲۴۴
پ

ادعای جانسون در واپسین روزهای قدرت

نخست وزیر انگلیس در اظهاراتی که نشان دهنده شدت علاقه و شیفتگی او به مقام نخست وزیری است ادعا کرد که همچنان به تحقق وعده‌های انتخابات سال ۲۰۱۹ پایبند است.

ایرنا: نخست وزیر انگلیس در اظهاراتی که نشان دهنده شدت علاقه و شیفتگی او به مقام نخست وزیری است ادعا کرد که همچنان به تحقق وعده‌های انتخابات سال ۲۰۱۹ پایبند است.

بوریس جانسون روز دوشنبه در گفت‌وگو با شبکه خبری اسکای از نامزد خاصی در انتخابات برای تعیین رهبر جدید حزب حاکم محافظه‌کار حمایت نکرد و گفت که صرفا بر روند انتخابات نظارت خواهد کرد.

وی گفت: مصمم هستم مأموریتی که در سال ۲۰۱۹ به ما داده شد انجام دهم و همانطور که قبلاً گفتم هرچه بیشتر روی مردم تمرکز کنیم، روی افرادی که ما را انتخاب می کنند، روی شغل آنها، امیدهای آنها و آنچه که آنها می توانند از سرمایه گذاری در علم و فناوری به دست آورند، در مورد آینده‌ای که می‌خواهیم بسازیم صحبت کنیم و کمتر در مورد سیاست صحبت کنیم، همه ما شادتر خواهیم بود.

هنگامی که از او پرسیده شد از چه کسی در انتخابات حمایت خواهد کرد، جانسون گفت: نمی‌خواهم با حمایت (از یک نامزد) به شانس نامزدهای دیگر آسیب بزنم. در چند روز یا چند هفته آخر، طبق قانون وظیفه دارم که ماموریت خودم را انجام دهم و این کاری است که انجام می دهم.

بوریس جانسون پنجشنبه گذشته در پی استعفای گسترده اعضای کابینه اعلام کرد که از رهبری حزب حاکم محافظه‌کار کناره‌گیری خواهد کرد تا انتخابات برای تعیین جانشین وی آغاز شود. او با این حال اعلام کرد که تا انتخاب رهبر جدید حزب محافظه کار در مقام نخست وزیری می‌ماند.

اما جانسون که در مقابل رسانه‌ها مقابل دفتر نخست وزیری سخن می‌گفت، نه از عملکرد خود عذرخواهی کرد و نه اسمی از استعفا برد؛ بلکه عنوان کرد: اراده حزب محافظه کار این است که یک رهبر جدید برای حزب و یک نخست وزیر جدید انتخاب شود.

وی با بیان اینکه «در چند روز گذشته سعی کردم همکارانم را متقاعد کنم که تغییر رهبر در شرایطی که کارهای زیادی انجام می‌دهیم و هنگامی که تنها چند امتیاز در نظرسنجی‌ها عقب هستیم، عجیب است» افزود که ناگزیر با رئیس فراکسیون حزب محافظه‌کار گفت‌وگو کرده و دو طرف توافق کردند که روند انتخاب رهبر جدید آغاز شود.

وی گفت: «می‌دانم که بسیاری از مردم (با رفتن من از قدرت) احساس آرامش خواهند کرد و شاید تعداد کمی نیز ناامید شوند. اما می‌خواهم بدانید چقدر غمگین هستم که بهترین شغل دنیا را رها می‌کنم.»

یک منبع نزدیک به دفتر نخست وزیر انگلیس گفت که جانسون و رئیس فراکسیون حزب محافظه‌کار توافق کرده‌اند که رهبر جدید در کنفرانس سالانه حزب که اکتبر برگزار می‌شود معرفی شود. اما فضای در داخل حزب خواهان خروج فوری جانسون از قدرت هستند و تاکید دارند که او با وجود موجی از استعفای اعضای کابینه صلاحیت رهبری کشور را ندارد.

جان میجر نخست وزیر پیشین انگلیس در نامه‌ای به رئیس فراکسیون حزب محافظه‌کار نوشت که جانسون را سریعا از مقام نخست وزیری برکنار کند.

وی هشدار داد که بقای جانسون در مقام نخست وزیری تا زمانی که جانشین او تعیین شود "غیرعقلانی و ناپایدار" است. میجر پیشنهاد کرد که یا دومینیک راب (معاون نخست وزیر) سکان دولت را بطور موقت دست گرفته یا اعضای حزب برای دولت سرپرست تعیین کنند.

هم زمان شماری از اعضای سابق دولت که طی روزهای اخیر در اعتراض به عملکرد و سیاست‌های نخست وزیر انگلیس از مقام‌های خود کناره‌گیری، اعلام کردند که رفتارهای متنقض جانسون ماندن او در مقام نخست وزیری را غیرممکن کرده بود.

رهبر حزب رقیب دولت نیز تهدید کرده است که اگر نمایندگان محافظه‌کار نتوانند فوراً جانسون را برکنار کنند، با حمایت سایر احزاب مخالف، طرح رای عدم اعتماد دولت را ارائه خواهد داد.

در روزهای اخیر شایعاتی مطرح شد که جانسون قصد دارد تا خودش هم در انتخابات شرکت کند. اما این برخلاف قوانین انتخابات در حزب محافظه‌کار است که می‌گوید: "رهبری که استعفا می‌دهد واجد شرایط شرکت در انتخابات رهبری بعدی نیست."

تاکنون یازده چهره کلیدی حزب محافظه‌کار برای شرکت در انتخابات اعلام آمادگی کرده‌اند.

امروز (دوشنبه) فراکسیون حزب محافظه‌کار موسوم به کمیته ۱۹۲۲ درباره نحوه برگزاری انتخابات تصمیم‌گیری خواهد کرد. طبق رویه اگر تعداد نامزدها بیشتر از دو نفر باشد، انتخابات در چندین مرحله توسط نمایندگان حزب انجام و سرانجام دو نامزد باقی‌مانده به رای اعضای عمومی حزب گذاشته خواهند شد.

 

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج