۱۲۲۶۷۱۱
۴ نظر
۲۰۰۴
۴ نظر
۲۰۰۴
پ

پیامدها و تأثیرات حکم اعدام کیوان امام‌وردی

کیوان امام‌وردی؛ جوانی که موضوع تجاوزات مکررش رسانه‌ای شد، یک‌بار دیگر در کانون تحلیل و تفسیرها قرار گرفت.

روزنامه همدلی: کیوان امام‌وردی؛ جوانی که موضوع تجاوزات مکررش رسانه‌ای شد، یک‌بار دیگر در کانون تحلیل و تفسیرها قرار گرفت. روز شنبه بعدازآنکه خبر صدور حکم اعدام برای کیوان امام‌وردی، معروف به متجاوز سریالی اعلام شد، مدافعان و مخالفان مجازات اعدام در فضای مجازی و رسانه‌ای کشور به بیان دیدگاه‌های خود درباره این نوع مجازات و پیامدها و تأثیرات آن پرداختند.

پیامدها و تأثیرات حکم اعدام کیوان امام‌وردی

مدافعان مجازات اعدام پرونده کیوان امام‌وردی را دال بر به‌حق بودن نظر خود برای اصلاح جامعه تلقی کردند. در مقابل نیز گروه مخالف این مجازات اندک نبودند و معتقد بودند با اعدام او که حالا مجرم شناخته می‌شود صورت‌مسئله آزار جنسی در جامعه پاک نمی‌شود. کاربری می‌نویسد: «حکم اعدام کیوان امام می‌تواند و باید به حبس طویل‌المدت تبدیل شود؛ دیگر بهانه قصاص هم در کار نیست که بگویند در صورت شکسته شدن حکم، آزاد می‌شود. بعید می‌دانم اکثر قربانیان شجاعی که وی را رسوا کردند نیز مایل به اجرای حکم اعدام باشند.» اما گروه سومی هم می‌گویند باوجوداینکه در این سال‌ها با حکم اعدام مخالفت داشته‌اند اما در مورد کیوان امام‌وردی که پس از دستگیری به 300مورد تعرض به زنان اعتراف کرده استثنا قائل‌اند؛ اما واقعاً چه حکمی برای او لازم است؟

 رفع نیاز‌های مردم، جرم و جنایت را کمتر می‌کند

در پاسخ به پرسش فوق علی نجفی توانا، وکیل دادگستری و جرم‌شناس می‌گوید: «جرم همانند یک رفتار، به شرایط خانواده و اجتماعی هر فرد ارتباط دارد. همه ما انسان‌ها رفتار‌هایی را مرتکب می‌شویم که این رفتار را از خانواده یا محیط بیرونی آموخته‌ایم. مجازات یک واکنش اجتماعی است و معمولاً جوامعی دست به مجازت می‌زنند که محیط خانوادگی و جامعه و شرایط حاکم نتوانسته افراد را متعادل و متعارف پرورش دهد. انحراف و جرم مربوط به شرایطی است که بستر آن در فرد ایجادشده است بنابراین باید گفت در کشور‌هایی که ازلحاظ اداره جامعه موفق بودند و نیاز‌های مردم را تأمین کردند، جرم و جنایت کمتری رخ می‌دهد.»

این استاد دانشگاه به رویداد 24 گفته: «برخی جرائم مانند تعرض و تجاوز به هم‌جنس یا جنس مخالف، عملی شنیع، غیرانسانی و با سخت‌ترین واکنش‌ها مواجه است. حتی در کشور‌هایی با ادیان متفاوت، تعرض جنسی بدترین کیفر‌ها را به همراه دارد. در ایران قبل و بعد از انقلاب واکنش‌ها به این رفتار به‌شدت تند بود و مجازات آن حد و اعدام بود؛ اما اینکه این کیفر آیا درست است یا نه یا اصلاً تأثیری داشته یا خیر، مسئله‌ای است که طی دو قرن اخیر، بحث‌های متعددی درباره آن مطرح‌شده است.»

 متجاوز از نظر جرم‌شناسی سالم شناخته نمی‌شود

او می‌گوید: «آنچه مسلم است، از نظر جامعه، تجاوز ناپسند، مذموم و با واکنش تند مورد برخورد قرار می‌‌گیرد و از لحاظ جرم‌شناسی هم این‌گونه اشخاص را افراد متعادل و سالم تلقی نمی‌کنیم و معمولاً این‌گونه است که این شیوه تجاوز، مربوط به اشخاصی است که دچار کمبود‌های روحی و روانی هستند و زیر فشار‌ نیاز‌های جنسی قرار دارند یا معمولاً مجرد هستند و نمی‌توانند از طریق مشروع نیازهایشان را برطرف کنند یا اگر متأهل هستند، دچار یک نوع امیال سرکوفته هستند که این امیال در دوران کودکی به آن‌ها منتقل‌شده است. در حالت دیگر هم ممکن است خودشان قربانی خشونت جنسی بوده باشند؛ یعنی در دوران کودکی این شرایط برای آن‌ها ایجادشده باشد و چون شدت این فشار‌ها در ضمیر ناخودآگاه فرد نهادینه‌شده است، فرد توانایی تحمل آن را ندارد.»

نجفی توانا با بیان اینکه اصولاً در تجاوز‌های زنجیره‌ای، نیاز جنسی به‌تنهایی مطرح نیست، می‌گوید: «بار‌ها در ایران با اشکال مختلف با این تجاوز‌ها مواجه بودیم مانند سعید حنایی. این افراد با قدرت درونی غیرقابل مقاومت دست به این اقدام‌ها می‌زنند و هنگام این اقدام از یک نیروی ذهنی پیروی می‌کنند که این نیروی ذهنی فرماندهی اصلی اقدامات تجاوزکارانه را انجام می‌دهند و فرد کورکورانه از این فرضیه و فرمانده ناپیدا تبعیت می‌کنند و معمولاً هم بعدازاین حادثه پشیمان می‌شوند، ولی بعد از مدتی دوباره میل به ارتکاب چنین جنایت‌هایی در فرد زنده می‌شود. اگرچه این رفتار‌ها کاملاً مذموم است، اما برای هر مورد باید به مطالعه دقیق پدید‌ه‌ها دست بزنیم چراکه این رفتار‌ها عادی نیست و هم قربانی از شرایط خاصی برخوردار است، هم متجاوز.»

 اعدام باعث ریشه‌کن شدن این جرائم نمی‌شود

این جرم‌شناس می‌گوید: «بسیاری از قربانیان برای حفظ آبرو و ترس، از افشای تجاوز خودداری می‌کنند. این در حالی است که اغلب متجاوزان هم از نزدیکان فرد قربانی هستند. از دید اجتماعی مجازاتی سختی برای این رفتار پیش‌بینی‌شده است، اما آیا اینکه این رفتار‌ها مؤثر است یا خیر، مسئله‌ای است که من همیشه با تردید به آن نگاه می‌کنم چراکه حرفه تخصصی من طی سال‌های متمادی و مطالعات من در این مدت، این عقیده را در من ایجاد کرده که هرچند مجازات‌ جنبه ارعابی دارد، اما مُسکن است. ما باید بدانیم چه اتفاقی رخ می‌دهد وقتی فرد می‌داند چنین عاقبتی در انتظار اوست اما باز هم دست به چنین رفتار‌هایی می‌زند. اگر دقت کرده باشید، زمانی که بیکاری و تورم افزایش پیدا می‌کند، با افزایش سرقت، سوداگری موادمخدر، درگیری، قتل و ... مواجه هستیم، اما مجازات‌ ما در این زمینه‌ها آن‌طور که باید جوابگو نبوده است.»

رئیس سابق کانون وکلا می‌گوید: «مجازات اعدام باعث ریشه‌کن شدن این جرائم نمی‌شود. چراکه جامعه ما جوان است و هرچند روابط آزاد در آن وجود دارد و نیاز‌های جنسی افراد در آن برطرف می‌شود، اما ازدواج کم است؛ اما افرای که به هر دلیلی نمی‌توانند ازدواج کنند یا در این روابط نیازهایشان را برطرف کنند، در کنار عواملی که از کودکی همراه آن‌هاست، باعث می‌شود در آن لحظه غریزه درونی، میل سرکوفته و بیماری نهان او دست به ارتکاب جرم بزند، مگر نه هیچ انسان متعارفی از طریق تجاوز و قربانی کردن طرف مقابل دست به چنین کاری نمی‌زند لذا این افراد را قبل از مجازات باید موردمطالعه آسیب‌شناسی قرار داد تا بدانیم چرا دست به چنین جرائمی می‌زنند»

 بستگان قربانی هم با کراهت به او نگاه می‌کنند

نجفی توانا با بیان اینکه در طول تاریخ همواره اغلب تجاوز‌ها با سکوت از سوی خانم‌ها مواجه بوده است، گفت: «اخیراً جنبشی در میان سلبریتی‌ها خصوصاً بازیگران شکل‌گرفته که در کشور ما نیز آغازشده است؛ ازآنجایی‌که این افراد از اعتبار برخوردار هستند، این باعث شده تا زنان کم‌کم سکوت خود را بشکنند. من با «متجاوزان باغ آلبالو» که صحبت می‌کردم، متوجه شدم این افراد به خانم‌های متعددی تجاوز کرده بودند، اما به‌جز شاکیان، بقیه سکوت کرده بودند چراکه حتی شوهر آن زن هم بعدازاین اتفاق با نوعی کراهت یا ترحم به قربانی نگاه می‌کرد.»

وی ادامه داد: «وقتی فردی مورد تجاوز جسمی یا جنسی قرار می‌گیرد، به دنبال انتقام است و مشکلات متعددی را خواهد داشت. حتی ممکن است تا آخر عمر از رابطه جنسی تنفر پیدا کند. شخص قربانی از سکوت فرار می‌کند، اما چون می‌داند اگر سکوت را بشکند، علاوه بر زخمی که بر روح و روان و جسمش ایجادشده، باید عوارض مربوط به شماتت افکار عمومی را هم تحمل کند، سکوت می‌کند، بنابراین علت سکوت این است، نه آنکه چون فرد متجاوز ممکن است اعدام شود، پس آن‌ها هم از طرح شکایت خودداری کنند.»

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ناشناس

      این جانی حتما بایدعدام شودتا درس عبرتی برای همه اشه

    • حکم اعدام ، فقط می تواند لایق وشایسته برای این متجاوز باشد

    • ناشناس

      اگر این انگل اعدام نشود و آزاد شود با مهارتهای بیشتر اقدام به جنایت می کند مگر میکروب را قدرت و میدان داد ؟

    • ناشناس

      حکم الهی باید اجرا شود

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج