۱۲۲۹۴۵۲
۲۹ نظر
۵۴۴۳
۲۹ نظر
۵۴۴۳
پ

زاویه‌‌ای متفاوت از پشت‌پرده سفر پوتین به تهران

روسیه و ایران توافق کرده اند که ایران از سویی به روسیه پهپادهای پیشرفته خود را بدهد و از سویی دیگر، روسیه از مواضع ایران و متحدانش در سوریه در مقابل اسرائیل دفاع کند.

خبرفوری: سفر ولادیمیر پوتین به ایران باعث جلب توجه بسیاری از رسانه های دنیا به این سفر و تهران شد. درباره پشت پرده این سفر، که نخستین سفر رئیس جمهور روسیه به یک کشور خارجی بعد از آغاز جنگ اوکراین بود، رسانه های خارجی مختلف نظرات و تحلیل های متفاوتی داده اند.

 کمک ایران به روسیه در اوکراین و کمک روسیه به ایران در سوریه

چند رسانه خارجی در تحلیل های اخیرشان مدعی شده اند که  سفر پوتین به ایران به علت مساله جنگ اوکراین رخ داده است. در واقع، بر اساس تحلیل ها، ولادیمیر پوتین که در جنگ اوکراین تا حدی به بن بست خورده است، به ایران آمده تا بتواند از ایران پهپاد بگیرد. روسیه بر آن است که از پهپادهای پیشرفته ایرانی در جنگ اوکراین استفاده کند.

اگرچه این تحلیل هیچگاه رسما توسط ایران تایید نشده اما پیش از این سفر نیز برخی مدعی کمک پهپادی ایران به روسیه شدند و حتی نهادهای امنیتی و وزارت امور خارجه ایالات متحده این ادعا را تکرار کردند.

پایگاه Breaking defence در گزارشی مدعی شده روسیه و ایران توافق کرده اند که ایران از سویی به روسیه پهپادهای پیشرفته خود را بدهد و از سویی دیگر، روسیه از مواضع ایران و متحدانش در سوریه در مقابل اسرائیل دفاع کند.

 پیشرفت پهپادی، نقطه اتکای روسیه به ایران

به جز ادعای پایگاه فوق الذکر در رابطه با ائتلاف در اوکراین و سوریه، پایگاه AJC نیز در گزارشی به این موضوع پرداخته و بخشی از این ادعا را تکرار کرده است. این پایگاه ضمن تایید پیشرفت گسترده پهپادی ایران در یک سال اخیر می نویسد: "یکی از روش های کلیدی ایران برای نفوذ در منطقه، توسعه فناوری هواپیماهای بدون سرنشین بوده است. بر اساس ارزیابی آژانس اطلاعات دفاعی ایالات متحده در سال 2019 از قابلیت‌های نظامی ایران، پهپادها که سریع‌ ترین و پیشرفته ترین قابلیت هوایی ایران هستند، در حال پیشرفت روزافزون اند. ایران به طور پیوسته تعداد پهپاد داخلی خود را بیشتر کرده و با توسعه و تولید طیف وسیعی از این پرنده ها به دستاوردهای مهمی رسیده است. ایران بسیاری از هواپیماهای بدون سرنشین را بر اساس پهپادهای غربی طراحی کرده و  از آنها الگوبرداری کرده است."

طبق ادعای AJC، ارتش روسیه در زمینه پهپاد ضعیف است و به همین دلیل، به کشورهای دیگر من جمله ایران وابسته است. در گزارش وزارت دفاع بریتانیا آمده است که میزان فرسایش بالایی در پهپادهای روسیه به ویژه پهپادهای شناسایی اش وجود دارد. حالا روسیه به دنبال این است که با واردات پهپاد ها بتواند این ضعف را جبران کرده و کفه ترازو را در جنگ اوکراین به نفع خود تغییر دهد.

پهپادهای ایران و خطری که اروپا، آمریکا و اسرائیل حس می کنند

پایگاه AJC تاکید دارد که ایران توان پهپادی خود را به شدت افزایش داده و این امر، موقعیت استراتژیک آن را بسیار خاص کرده است.

پایگاه خبری فوق الذکر معتقد است ائتلاف پهپادی ایران و روسیه باعث ترس اروپا، اسرائیل و آمریکا می شود و می تواند این مناطق را دچار نوعی نگرانی استراتژیک کند.

دنیل شوامنتال، تحلیلگر سیاسی و کارشناس مسائل اروپا  در این رابطه می گوید: "همانطور که فروش پهپاد (به روسیه) نشان می دهد، ایران می تواند خطری برای اروپا و غرب نیز باشد. این تحول بر نیاز اروپا، آمریکا، اسرائیل و دیگر متحدان منطقه ای به ائتلاف تاکید می‌ کند تا در برابر خطر فزاینده ایران به یکدیگر نزدیک شده و آماده گردند."

 

پایگاه AJC تاکید دارد که خطر حضور ولادیمیر پوتین در خاورمیانه تحولات این منطقه را نیز تغییر داده است و سفر بایدن به اسرائیل نشان می دهد که آمریکا و روسیه و متحدانشان در این منطقه، در مقابل هم قرار خواهند گرفت. ائتلاف ایران و روسیه خود را در سوریه نیز نشان می دهد. روسیه اخیرا از حملات هوایی اسرائیل به سوریه انتقاد کرده است و این نشان می دهد که ممکن است تقابل اسرائیل و ایران خود را در اشِل بزرگتر و در قالب درگیری آمریکا و روسیه خود را نشان دهد.

*خوف و رجای غرب در رابطه با ائتلاف ایران و روسیه

البته غرب مدعی است که‌ ائتلاف روسیه و ایران نمی تواند همیشگی باشد. رئیس سازمان سیا در این رابطه گفته است: ایران و روسیه به یکدیگر نیاز دارند اما واقعاً به یکدیگر اعتماد ندارند چرا که آنها رقبای انرژی و رقبای تاریخی هستند.  غرب مدعی است که وضعیت دفاعی روسیه در حال بدتر شدن است و ائتلاف اخیر با ایران، بازتابی از این شرایط است.

با این حال، شواهد دیگر چیز دیگری را نشان می دهد. به نظر می رسد، ائتلاف روسیه و ایران در خاورمیانه و شرق اروپا جدی تر از همیشه دنبال می گردد و غرب فقط به دنبال رد شواهد موجود و انکار آنها است.

گزارش های رسانه های خارجی، صرفا جهت اطلاع رسانی ترجمه می شوند و لزوما مورد تایید خبر فوری و برترین‌ها نیستند.

 

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ناشناس

      پوتین دنبال کسی میگرده که مخارج جنگ را بندازه گردنش، مثل آمریکا که میره سراغ کشورهای عرب منطقه و بویژه گاو شیرده معروفش، عربستان...
      بالاخره آنقدر گفتیم خودمان هم شدیم گاو شیرده روسیه

      پاسخ ها

      • ناشناس

        چجوری سوزونده که هنوز خاموش نشده خخخخ

    • ناشناس

      به غنیمت گرفتن دو پهباد آمریکا در زمان اوباما شروع پیشرفت ایران در این زمینه شد. به حدی محرومیت داشتن هواپیمای مدرن را رفع کرد.

    • ناشناس

      ایران وروسیه مکمل هم نیستن صادرات هر دو یکی است

    • بدون نام

      درود بر اوکراین

    • بدون نام

      درود بر زلنسکی مرگ بر پوتین

    • بدون نام

      مرگ بر پوتین

    • ناشناس

      هر نوع ارسال تسلیحات به یکی از طرفین جنگ یعنی عملا شما هم وارد جنگ شدین. کشورهای غربی اگر به اوکراین سلاح میدن مسئولیتش گردن خودشونه. ضمن اینکه اونها قدرتهای جهانی هستن. آخه شما که عددی نیستین خودتون رو میندازین وسط. شرش هم گردن ملت بدبخت رو میگیره

    • مغزهای تهی دست

      هیچ پیشرفتی در کار نیست، روسیه خودش بهترین پهپاد ها رو داره، بحث سر تعداد و کمیته و مال مفته، نکته دیگه اینکه روسیه دنبال شریک جرم برای خودش میگرده

    • ناشناس

      درو بر آنکسی که به ایرانی خدمت کند

    • ن

      بهتره ایران پول پهپادها رو بگیره و مدتی اذیتش کنه به تلافی موشکهای اس 300 که همین پوتین مزخرف پولشو گرفته بود و تا چندسال به بهانه تحریم به ایران نمی داد....

      میگن زمین گرده..... الان بهترین موقع برای تو آمپاس گذاشتن این روسهای بد عهدتر از آمریکاست..... البته اگر ایران جربزه چنین کاری رو داشته باشه.

    • مرتضی

      لعنت بر پوتین احمق که فکر میکنه پیروز میشه ما مردم ایران میگم ******

    • ناشناس

      آخه عقل کل به فرض این خبر درست باشه ، خرید پهباد توسط روسیه از ایران کجاش شیردهی هست؟؟!!!!

    • ناشناس

      مرگبار پوتین درود برزلنسکی

    • ناشناس

      پوتین آمده ایران ی کلاه دیگه سر ایران ساده لوح بگذاره .




    • احمدد

      دقیقا

    • ناشناس

      آخر و عاقبت دوستی با روسیه نابودی منابع کشور

    • Masoud

      این یعنی شراکت در کشتار مردم و جلو تیغ قرار دادن منافع ملی اقای رییسی ملت رو درگیر جنایت پوتین نکن.

    • ناشناس

      ما در این وضعیت اقتصادی باید فقط به فکر منافع کشور خودمان باشیم و از هرگونه جنگ پرهیز کنیم نه اینکه با روسیه ی در جنگ با غرب که در تاریخ به ما خیانت کرده است همکاری نظامی کنیم !

    • ناشناس

      درود بر شرفت

    • ناشناس

      پیشرفت نیست، پست رفته

    • محمدی

      درود بر زلنسکیِ طنز پرداز و دلقکِ غرب
      مرگ بر پوتین، قویترین رئیس‌جمهور دنیا

    • ناشناس

      مگه جرات دارن این کار بکنن مخوان مانور پهپادرو بدن ببینن چی ساختن

    • ناشناس

      پوتین دنبال سرباز خارجی میگرده برای حمله زمینی و نا امنی به اکراین بیچاره

    • ایرانی

      در یک کلام آنها تا نیاز نداشته باشن سراغ ما را نمیگیرن از این بابت خوشحال نباشید

    • ایرانی

      اعتقادات مردم در زمان قبل بیشتر از حالا بود چند تا سنگ می داشتی روی اموالت میرفتی هیچ اتفاقی نمی افتاد با وجود اینکه مردم فقیر هم بودن دست نمی گذاشتن اما حالا روز روشن با بودن دوربین ببین فاصله طبقاتی فعلی صدها هزار برابر زمان قبل شده اینها اعتقاداترا کم

    • ناشناس

      یعنی روسیه میاد بجای مردم ایران میجنگند ....!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    • ناشناس

      دل خوش به حمایت روسیه نباشید

    • علی

      وای خدای من خیلییی ترسیدم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج