۱۲۳۰۱۶۳
۶۰۸
۶۰۸
پ

رپورتاژ آگهی

چه اهدافی را برای کارمندان تعیین کنیم تا به رشد همه کمک کنیم؟

تعیین اهداف برای کارکنان سازمان از اصلی‌ترین وظایف مدیران میانی و مدیر منابع انسانی است که به طور مستقیم بر افزایش بهره وری اثر می‌گذارد.در این مقاله به بررسی چگونگی تعیین اهداف مناسب برای کارمندان می‌پردازیم.

چه اهدافی را برای کارمندان تعیین کنیم تا به رشد همه کمک کنیم؟

کیفیت عملکرد کارکنان هر سازمانی بستگی زیادی به توانایی مدیران اصلی و میانی در تعیین درست اهداف کوتاه مدت و بلند مدت دارد. تعیین اهداف برای کارکنان سازمان از اصلی‌ترین وظایف مدیران میانی و مدیر منابع انسانی است که به طور مستقیم بر افزایش بهره وری اثر می‌گذارد. تعیین درست اهداف برای کارکنان، هم به رشد تک تک افراد سازمان کمک کرده و هم در نهایت به افزایش بهره‌وری کل سازمان منجر می‌شود. اما چه اهدافی را و چگونه باید برای کارکنان تعریف کرد که به رشد همه افراد سازمان منجر شود؟

تعیین اهداف برای رشد و پیشرفت کارمندان

تعیین اهداف از اصلی‌ترین وظایف مدیران سازمان، از مدیر عامل گرفته تا مدیر منابع انسانی است. یکی از موارد مهمی که در استخدام مدیر منابع انسانی باید به آن توجه داشت، میزان توانایی فرد در مدیریت افراد و تعیین هدف به شکل استاندارد و قابل درک برای همه افراد سازمان است. اگر شما به عنوان مدیر منابع انسانی در یک شرکت فعالیت کرده و یا قصد دارید در این حوزه شروع به فعالیت کنید، یکی از مهم‌ترین مهارت‌هایی که باید به آن مسلط باشید، نحوه هدف گذاری و به اشتراک گذاشتن اهداف است.

برای بررسی بیشتر فرصت های شغلی مدیر منابع انسانی از این URL دیدن کنید.

چه اهدافی را برای رشد کارمندان تعریف کنیم؟

اهداف تعریف شده در هر سازمان با توجه به حوزه فعالیت و نیازهای بازار هدف کسب و کار، متفاوت است. اما یک سری از اهداف (مثل رشد حرفه‌ای و یادگیری مهارت های جدید) وجود دارند که در تمامی سازمان‌ها مشترک بوده و می‌تواند به رشد و پیشرفت تک تک کارکنان کمک کند. به طور کلی، هنگام تعیین اهداف برای کل سازمان، باید توانایی‌ها و آینده حرفه‌ای تک تک کارکنان آن سازمان نیز در نظر گرفته شود تا در جهت رسیدن به یک هدف کلی، هر فردی بتواند به صورت مستقل رشد و پیشرفت حرفه‌ای را تجربه کرده و به اهداف فردی خود نیز برسد.

استخدام مدیر منابع انسانی به این معنی نیست که تنها این فرد مسئول تعیین اهداف برای کارمندان است. مدیر عامل و مدیران میانی باید توانایی تعیین اهداف برای اعضای تیم خود را داشته باشند. تعیین اهداف قابل اندازه گیری کمک می کند تا دستیابی به آن‌ها سریع‌تر و موثرتر صورت بگیرد.

چگونگی تعیین اهداف برای کارمندان

چه خودتان مدیر میانی در یک سازمان بوده و چه قصد استخدام مدیر منابع انسانی را دارید، آگاهی از چگونگی تعیین اهداف برای افزایش انگیزه در کارکنان سازمان برای شما ضروری است. این موضوع کمک می‌کند تا علاوه بر افزایش بهره‌وری کارکنان، سریع‌تر به اهداف بزرگ تر سازمان رسیده و بهره‌وری کل را افزایش بدهید. اما چطور باید اهداف کوتاه مدت و بلند مدت را تعریف کرد؟ در ادامه چند روش موثر برای تعیین اهداف را بررسی می‌کنیم.

استفاده از روش SMART

یکی از شناخته شده‌ترین و اصولی‌ترین روش‌های تعیین اهداف در دنیا، روش SMART (specific, measurable, achievable, relevant, time-based) است. این روش که نام آن از حرف اول 5 واژه «مشخص»، «قابل اندازه گیری»، «قابل دستیابی»، «مربوط» و «دارای بازه زمانی» گرفته شده است، به این موضوع اشاره دارد که برای یک هدف گذاری استاندارد باید تمامی این 5 مورد را در نظر داشته باشید.

مثالی از هدف گذاری اسمارت:

فرض کنید شما قصد دارید فروش‌تان را چند برابر کنید. با فرض اینکه در حال حاضر میزان فروش ماهانه یکی از محصولات شرکت شما در حدود 60 میلیون تومان است، طبق روش هدف‌گذاری اسمارت باید هدف را به این صورت شرح بدهید:

«افزایش 50 درصدی فروش محصولات خط تولید 1 (از 60 میلیون تومان به 90 میلیون تومان) تا پایان سال 1401».

همراه کردن کارمندان در روند تعیین اهداف

لزوما هدف گذاری برای کارمندان نباید از بالا به پایین و یک طرفه باشد. مدیران اصلی و میانی دید بهتری درباره اهداف بلند مدت سازمان دارند، با این وجود، همراه کردن کارمندان در روند هدف‌گذاری و بحث و تبادل نظر در این‌باره کمک شایانی به پذیرش بهتر اهداف تعیین شده از سوی کارمندان می‌کند. زمانی که کارمندان در روند تعیین اهداف مشارکت داشته باشند، برای دستیابی به اهداف و رسیدن به نتایج تلاش بیشتری از خود نشان خواهند داد.

به‌روزرسانی اهداف مطابق با تغییرات

تغییر اولویت‌ها، ترکیب تیم، و اهداف کلی سازمان امری اجتناب ناپذیر است. یک هدف گذاری خوب باید به گونه‌ای باشد که امکان تغییر و به‌روزرسانی داشته و این موضوع باعث ایجاد حس سردرگمی در کارکنان نشود. به طور مرتب با کارکنان جلساتی برای بررسی روند پیشرفت اهداف و تغییرات مورد نیاز برگزار کنید. ممکن است بودجه‌بندی مرتبط با دپارتمان شما تغییر کرده باشد و یا لازم باشد از تکنولوژی‌های جدیدتری برای رسیدن به نتایج استفاده کنید. در هر صورت باید با بررسی مرتب اهداف و ایجاد تغییرات لازم به پیشبرد بهتر آن‌ها کمک کنید.

بررسی دلایل نرسیدن به اهداف

تعیین هدف تنها شامل مشخص کردن کارهایی که باید در یک بازه زمانی انجام شوند نیست. یکی از وظایف بسیار مهم مدیران، بررسی نتایج هدف‌گذاری و برقراری ارتباط نزدیک‌تر با کارمندانی است که نتوانستند در دستیابی به اهداف عملکرد موفقی داشته باشند. به همان اندازه که تشویق افراد اهمیت دارد، بررسی دلایل ضعف در عملکرد کارکنان و کمک به آن‌ها برای رفع موانع و مشکلات نیز مهم است.

راه اندازی یک سیستم مدیریت عملکرد می‌تواند به بررسی بهتر نتایج هدف‌گذاری و مدیریت بهتر زمانبندی‌ها کمک کند.

جمع بندی

رشد یک شرکت یا سازمان وابسته به رشد و پیشرفت فردی کارکنان آن است. این رشد و پیشرفت نیز نیاز به هدف‌گذاری صحیح و توجه به نیازهای تک تک افراد سازمان در مسیر تعیین اهداف دارد. در این مقاله، اهداف و چگونگی تعیین آن‌ها برای کمک به رشد و پیشرفت کارکنان سازمان را بررسی کردیم. چه به دنبال استخدام مدیر منابع انسانی هستید، چه خودتان مدیر میانی، مدیر عامل یا مدیر منایع انسانی یک سازمان هستید، دانستن روش صحیح هدف گذاری برای رسیدن به نتایج بهتر و بهره‌وری بیشتر ضروری است.

 

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج